ga meteen L (blauw) over het voetpad langs liep). Neem het eerste brede bospad R (paars) de vijver. Aan de 3-sprong bij zitbank en ijzeren omlaag. Steek beneden de Geleenbeek over poortje, gaat u R (blauw) over het onverharde en volg het pad omhoog, dat naar links (paars) OMLOOPPAD voetpad langs de beukenhaag en weiland. buigt. Boven aan de 3-sprong gaat u R over het pad, parallel aan de smalle asfaltweg (fietspad). 2. Aan de asfaltweg R (blauw). (Voor u ziet u Aan de 3-sprong RD over het pad, parallel aan NUTH de rijksmonumentale Sint Bavo basiliek in Nuth fietspad. Op de kleine parkeerplaats gaat u L (1763)). Negeer bij zitbank zijweg links. Ga bij (paars) het onverharde pad omlaag. (Hier op de huisnr. 20 L (Onder de Kamp) het onverharde parkeerplaats ziet u rechts de Alfa bierbrouwerij voetpad in en loop verder langs de Platsbeek. (1870), één van de brouwerijen waar Steek de asfaltweg over volg het voetpad RD trots op is). Negeer beneden zijpad scherp links langs de . Aan de kruising bij bruggetje en en loop RD (paars). U komt bij de parkeer­ zitbank RD (rood). Voor het autowegtalud buigt plaats met mooi uitzicht over de Mulderplas. het pad links omhoog. Boven aan de voor- (Hier aan de vijver staan twee zitbanken. Een rangsweg gaat u R over het fietspad en loopt u mooie pauzeplek. Dit is de oude slikvijver van via de brug de autoweg over. Negeer fietspad de Staatsmijn Emma, die in 1989 is omge- rechts. (U passeert rechts het rijksmonument toverd van een slikvijver tot een visvijver voor Huize De Dael (1382) ook wel Oelsbroeck de Hengelsport vereniging “Ons genoegen”. genoemd. Het huis was een ridderleen van de Een slikvijver is een bezinkingsvijver, waarin het proosdij van het Sint-Servaaskapittel in Maas- afvalwater (kolengruis) van de kolenwasserij tricht). Steek bij de verkeerslichten voorzichtig werd gedumpt. Dit slib bezonk in de vijvers. de drukke weg RD over en loop verder over De resten van steenkool in de slik werden als 1. Met uw rug naar het café gaat u R omlaag langs het fietspad. Vervolgens steekt u de spoorbrug “schlam” (sjláám) weer verder benut. Het water de oude waterpomp (1921). Negeer zijweg scherp over van de spoorlijn -Sittard. Negeer dat overbleef werd op de Geleenbeek geloost). links. Aan de T-splitsing gaat u L en dan meteen R het trappenpad rechts omlaag en loop verder (Pescher Vaart) over het klinkerpad (fiets/voetpad). RD. Aan de grote 3-sprong gaat u L (Kathagen) 4. Volg verder het pad RD (oranje) langs Aan de 3-sprong gaat u L (blauw/Grijzegrubber richting . Loop links van de weg. de vijver. Negeer bruggetje rechts. Aan de Kerkpad) over het voetpad langs de meanderende 3-sprong gaat u R. (Hier staat links nog een Platsbeek. (Dit beekje ontspringt op het plateau 3. Vlak voor de brug gaat u L het brede pad zitbank aan de vijver. U verlaat hier oranje). Aan van nabij het dorp Aalbeek. Het beekje in langs de Geleenbeek. (De 48 km lange de T-splitsing gaat u R over de smalle asfaltweg/ Een afwisselende wandeling mondt tussen Nuth en Vaesrade (nabij de Naanhof) Geleenbeek ontspringt in een put op het erf fietspad langs de Geleenbeek. uit in de Geleenbeek). Aan de kruising bij de brug van de Hoeve Benzenraderhof in het buurt­ met flink wat hoogtever- RD (blauw) over het voetpad langs de beek. Aan schap (Heerlen) en mondt vlakbij schil langs de Geleenbeek, de 3-sprong bij dierenparkje RD. Vlak daarna aan Stevensweert in de Maas uit). Het pad buigt de T-splitsing voor de visvijver gaat u L. Negeer een eind verder links omhoog het bos in. Volg de Mulderplas,­ Land­ zijpad links. Aan de T-splitsing bij twee zitbanken nu geruime tijd boven het brede bospad RD. schapspark de Graven en gaat u R en loopt u tussen twee vijvers door. (Links (U loopt nu over het traject van de voormalige ziet u hier het grote witte gebouw Huis Nierhoven mijnspoorweg, die van Brunssum via Hoens- het bos van Sweikhuizen. (16e eeuw)). Steek het houten bruggetje over en broek en Geleen naar de haven van Stein

Startpunt: Café - Zaal Wouters, 37 Nuth – Grijzegrubben. (Het café is gesloten). Lengte: ca. 15 km Negeer zijpaden rechts. Steek via het zebrapad gaat u R. Negeer zijpaden links. (U passeert de veldweg in. De veldweg wordt een bospad. prachtig uitzicht op de grote zandgroeve Bruls. de voorrangsweg over en loop RD (oranje/ schietboom en kogelvanger van schutterij St. Negeer alle zijpaadjes en blijf geruime tijd het Een eind verder heeft u boven voor u een mooi paars) over het fietspad/voetpad langs de Joseph (1906). Aan de T-splitsing bij GSM-mast brede bospad RD omhoog volgen door het uitzicht over Parkstad). Aan de volgende kruising basisschool St. Dionysius en de vijver. Aan gaat u L en loopt u Sweikhuizen binnen. Na 100 natuurgebied Diependaal. (Een eind verder 750 bij wegkruis en zitbank gaat u R. (Hier heeft u de 3-sprong gaat u L verder langs de vijver. m. komt u bij Gasterie De Bokkereyer, een prima m.) aan de kruising met rechts een trappenpad weer een mooi uitzicht o.a. op de kerktoren en (Hier ligt Gasterie Noeberbeemden waar u pauzeplek. ligt rechts het geologisch monument Diependaal watertoren in Schimmert). Aan de kruising bij kunt pauzeren. Ingang aan de voorkant. Indien (zie infobord)). Boven aan de T-splitsing gaat u boerderij gaat u RD verder omlaag. Beneden gesloten ga dan aan de 3-sprong R. Loop aan 6. Meteen voorbij de Gasterie gaat u bij L over de veldweg (rood/wit). Aan de 3-sprong aan de 3-sprong bij Mariakapel in Grijzegrub- het eind van het pad RD over de asfaltweg. wegkruis L (groen) de smalle weg in. (Een eind R over de smalle asfaltweg. Negeer veldweg ben gaat u L (blauw/groen). (Op de plek van de Aan de T-spiltsing gaat u L (Dorpsstraat) en verder ziet u rechts het Chemelot-complex met rechts. (Rechts ziet u hier de 65 m. kerktoren kapel stond in 1944 een kruis. Dat werd door de u komt bij brasserie Bie de Sjuut (Di. en woe. o.a. DSM en Sabic). Negeer zijpaden links. Aan in Schimmert. Als u hier links de berm omhoog bevrijders echter per ongeluk omgereden. Om gesloten), ook een gezellige pauzeplek (300 de kruising bij zitbank en boomkruis, gaat u L loopt, dan heeft u een mooi uitzicht op de grote de herinnering aan dat kruis te bewaren en als m.) Vlak daarna gaat u R door het klaphek het het brede bospad omlaag. Vlak daarna aan de zandgroeve Bruls). dank voor het feit, dat men de oorlog goed was Geleenbeekdal in. Volg het pad RD (oranje/ 4-sprong gaat u R over het brede pad. Een eind doorgekomen, heeft men in 1945 deze kapel paars). Negeer zijpad rechts. Negeer bij duplex- verder begint het pad te dalen. Na 100 m., bij 8. Aan de kruising bij alleenstaande boom gebouwd). Loop verder door de bebouwde kom woningen zijpaadje rechts en vervolg het pad een afgebroken staande boomstam, buigt het gaat u RD (blauw). (Links heeft u hier weer een van Grijzegrubben en u komt weer bij het café. (oranje/paars). pad naar links. Even verder loopt u links van de greppel verder omlaag. Ga beneden rechts het 5. Volg het pad onder de brug door en loop ver- trapje omlaag. Beneden aan de trap gaat u L. der RD langs de Geleenbeek. Aan de 3-sprong, Meteen daarna gaat u, bij restant van een ijzeren met links een ijzeren hek, gaat u R de brede poort, L (oranje) het mooie holle pad omlaag. veldweg omhoog. Steek boven de asfaltweg (Schuin rechts ziet u het voormalige retraitehuis over en ga RD (oranje) de veldweg in. Negeer St. Ignatius dat rond 1923 gebouwd is door bospad rechts. Helemaal boven loopt u het de kloosterorde der Jezuïeten. Het huis is in trappenpad omlaag. Beneden gaat u L (oranje) de regio beter bekend als het Retraitehuis van door het mooie holle bospad en volg dit RD Spaubeek). Aan de omgekeerde Y-splitsing, omlaag. Steek beneden nabij groot stenen weg- aan het einde van het holle pad, gaat u scherp kruis de smalle asfaltweg over en loop schuin R R (rood-wit). Kort daarna gaat u L de asfaltweg (oranje) langs de regenwaterbuffer Huize Terborg omlaag. Negeer zijpad rechts en steek een de veldweg in. Dit wordt een mooie stijgende eindje verder de Geleenbeek over. holle weg. Boven aan de T-splitsing bij zitbank en boomkruis gaat u L over de asfaltweg. Aan 7. Steek bij het NS-station Spaubeek de de 3-sprong bij hoeve Stammenhof (1772) spoorwegovergang over. De weg buigt naar rechts en u steekt de autoweg over. Meteen na de brug gaat u L (Dijkerallee/rood-wit) het pad in. Volg het pad, dat 400 m. parallel aan de autoweg loopt, RD. Dan buigt het pad/ veldweg naar rechts. Aan de 3-sprong RD over de asfaltweg. Aan de T-splitsing gaat u L. Vlak daarna gaat u R (Heggerweg/rood-wit). Aan de 3-sprong bij wegkruis gaat u RD (rood-wit) over de veldweg. Vlak daarna aan de Y-splitsing gaat u L (Diependaalsweg/blauw/rood-wit) de