Fra Langøy

Tur 1: Helgetur (Lørdag- og søndagsrute) Tur 2: Søndagstur Øyhopping i Stavanger- Gjennom skog skjærgården og over fjell Holdeplass: Fiskepiren (Bagarbryggå) Holdeplass 31 (buss 3): Olav V's gate Kl. 10.15 fra Fiskepiren – ankomst Langøy kl.10.28 Kl. 11.09 – ankomst Sandnes rutebilstasjon kl. 11.40. Kl. 12.27 fra Langøy – ankomst Lindøy kl.12.31. Hjemreise fra Holdeplass 12 (buss 18): Sandnes rutebilstasjon Lindøy kl. 14.32 – ankomst Fiskepiren (Bagarbryggå) kl. 15.10 Kl. 11.40 – ankomst Dale kl. 11.52. Om Langøy: Fra kaien på Langøy går du nordover på grusveien Hjemreise: fra Vatne (buss 21) kl. 14.41 eller kl. 17.41 til veis ende. Følg derfra merket sti til venstre. Stien ender ved Holdeplass 5 (buss 3): Sandnes rutebilstasjon et småbruk som disponeres av Lundsvågen Naturskole. Gå langs Kl. 15.18 (17.48) – ankomst Stavanger kl. 15.47 (18.17) stranda til venstre for småbruket og følg merket løype i en Alternativ til buss mellom Stavanger og Sandnes: sløyfe gjennom det åpne kystlyngheilandskapet. Du kommer Tog kl. 11.10 – ankomst kl. 11.26. Tog retur kl. 15.28 eller da til en gjestehavn for fritidsbåter der det er toalett og utegrill. kl. 18.28 (ankomst kl. 15.43 eller kl. 18.43) Gangtid: Ca 1 time Om turen: Fra holdeplassen tar du til høyre på veien foran den Om Lindøy: Fra rutebåtkaien kan du valgfritt følge grusvegen store flotte mursteinsbygningen til Hero mottak. Fra P-plassen sørover eller vestover. Grusvegen går i en stor sløyfe rundt øya. i enden av veien starter den merkede løypen opp mot Dalsnuten I sør er det en gjestehavn for fritidsbåter. Her er det toalett og og Gramstadområdet. Stien går jevnt oppover gjennom skogen. utegrill. Gangtid: Ca 1/2 time. Like før du kommer opp i et mer åpent og luftig terreng, ta av VIKTIG: På kaiene ved Langøy og Lindøy må du heise opp en til høyre mot Dalsnuten. Utsikten fra toppen av Dalsnuten er vel blåse når du skal returnere fra øyene. verd å få med seg. Kjøp dagpass kr. 71 for voksne og kr. 36 for barn/ honnør. På sørsiden av Dalsnuten er det merket tursti som går på vest- Dagspasset kan også brukes på buss. siden av Revholstjern og videre ned forbi Gramstadtjernet. Etter et par hundre meter på turveien ser du det hvite huset til Turist- foreningen, der du kan sette deg ned i hagen eller kjøpe vafler. Turen fortsetter sørover på merket sti på den andre siden av P-plassen. Hold svakt til venstre til du møter grusveien som går ned Paradisskaret til Rv.13. Nede på sykkel- og gangstien trenger du ikke å gå langt for å finne bussholdeplassen. Gangtid: 2–3 timer. Vanskelighetsgrad: Middels. Toalett: Gramstad - når kaféen er åpen. Servering: Søndagskafe på Gramstad vår og høst kl. 12–16.

Fra Lindøy Tur 4: Helgetur (lørdag- og søndagsrute) Fra innsjø til innsjø Holdeplass 32 (rutenummer 3): Olav V's gate Kl. 09.56 (alt. Kl.10.56) - ankomst Madlaforen kl. 10.03 (kl. 11.03) Hjemreise: Holdeplass Endrestø nord (rutenummer 3) Kl. 13.09 (alt. Kl. 14.09) – ankomst Olav V's gate kl. 13.33 (kl.14.33) Om turen: Fra holdeplassen (Madlaforen) er det bare et steinkast til turvegen ved trafoskiosken ved Revheimsvegen. Følg den nordover langs Stokkavatnets vestside, forbi golfbanen og til ”Speidermarka”. Her forlater du vatnet, krysser Krossbergvegen - inn på turvegen rundt Hålandsvatnet. Herfra kan du velge om du vil gå på Stavangersiden av vatnet (sørsiden) eller Randaberg- siden (nordsiden). Uansett vegvalg fører turvegen fram til denne turens endestasjon, Ørnaberget. Tur 3: Helgetur (Lørdag- og søndagsrute) Gangtid: Ca: 2 timer. Toalett: Speidermarka Stavanger på langs Servering: Kafe Stavanger Roklubb kl. 11-15 Holdeplass 10 (rutenummer 2): Byterminalen Kl. 10.00 – ankomst Nådlandsbråtet kl. 10.17 Om turen: Fra holdeplassen (Nådlandsbråtet) går du vestover til Forusbeen der turvegen langs Ulsberget starter ved en trafo- stasjon. Herfra går du gjennom en gammel eikeskog, passerer på østsiden av Eikeberget og følger turvegen videre gjennom den nye bebyggelsen ved Husaberget. På toppen av bakken kan du gjerne ta en avstikker til Gauselskogen naturreservat. Turvegen fortsetter videre nordover gjennom bebyggelsen til NATO-hovedkvarteret på Jåttånuten. Herfra fortsetter turvegen (Ungdomsgeilen) gjennom Stavangers fineste bjørkeskog. Ved Jåttåhaugen krysser du Skogsbakken og følger stien videre nord- Fra Børaunen over over jordbruksmarker i retning Diagonalen. Her går stien Tur 5: Søndagstur i en undergang og fortsetter videre i retning Hinna kirkegård. Ved kirkegården kan du fortsette på turveg enten øst eller vest Over svaberg og strand for E-39 Motorveien. Begge alternativer ender i Sørmarkkrysset. Holdeplass 32 (rutenummer 3: Olav V's gate Derfra følger du Sørmarkveien til du ser Ishallen. Herfra går det Kl. 09.56 – ankomst Endrestø kl. 10.19. en turveg gjennom furuskogen hele veien fram til Mor Åses Hjemreise fra Mekjarvik (rutenummer 28): vei. Følg grøntdraget ned til Auglendsveien, gjennom Bekkefaret Kl. 16.25 – ankomst Stavanger kl. 17.00. og til Mosvangen Camping. – Så gjenstår sjarmøretappen langs Mosvatnet og tilbake til Stavanger sentrum der du startet noen Hjemreise fra Madlasandnes (rutenummer 29): timer tidligere på dagen. Du har nå lagt bak deg 2/3 deler av Kl. 13.59 – ankomst Stavanger kl. 14.16 Rott Stavanger, fra nord til sør (Austre Åmøy ikke medregnet) Om turen Endrestø–Tungenes–Mekjarvik: Fra holde- Gangtid: 2–3 timer. Toalett: Sørmarkkrysset. plassen på Endrestø krysser du Kverneviksvegen og går gjennom Servering: Tårnkafeen, Ishallen og Stavanger Kunstmuseum. boligfeltet til du treffer turvegen langs stranda ved Viste hageby. Derfra er det beine turvegen nordover langs kysten, forbi Viste strandhotel, Vistnes og til Børaunen. Ta med kikkerten og opplev det rike fuglelivet i naturfredningsområdet! Turen fortsetter langs sjøen over sandstranda på Sande og inn på turvegen som går over svaberg og beitemark helt fram til Tungenes fyr. Derfra vendes nesen sørover og følger kystlinja langs Byfjorden til ferjeleiet ved Mekjarvik der du kan få busstransport hjem. Gangtid: 3–4 timer. Toalett: Tungenes fyr og Viste Strandhotell Servering: Tungenes fyr og Viste Strandhotell Om turen Endrestø–Sunde–Madlasandnes: Fra holde- plassen på Endrestø krysser du Kverneviksvegen inn på turvegen innerst i Kvernevika. Derfra er det rake turvegen sørover over berg, hammer og kystlynghei. Et kort stykke før Tanangerbrua følger du fortau og så er du inne på turvegen langs stranda på Sunde. I Revheimsvågen kan du få øye på mye fugl, ta med kikkert! Du fortsetter forbi Hestnes og Karistø til denne turens endestasjon, Madlasandnes.

Fra Hålandsvatnet Gangtid: Ca. 2 timer Oversikt 5 turer Mortavika Tungenes fyr MED BUSS OG BÅT Randaberg- vika Mekjarvik Sandebukta Børaunen BUSS Todnem Lundsneset Bøteigene Byfjorden Vestre Bø Langøy E39 Grødem Skeie RANDABERG Harestad Vardeneset Hundvåg 5 Bjørnøy Vassøy Lindøy Randaberg Rygg Dusavik Roaldsøy Vistvik Ulsnes Austbø Goa Finnestad Ormøy Høye Tasta- Tasta Buøy Vistnes Viste Strandhotel torget Kalhammaren Engøy 1 Tunsøy Vistevika Ørnaberget Viste hageby Håland Kalvøy Friheim Fiskepiren Endrestø Hålandsvt. Litle Stokkavt. BUSS Krossberg Olav V´s gt. Byterminalen Kvernevik Stavanger Litle Marøy Store BUSS Storhaug Sunde 4 Stokkavt. Store Marøy 509 Våland bru Mosvt. Jåsund 509 Madlaforen Godalen Ishallen Mosvangen BUSS Usken 5 Revheim Camping Hestnes Hillevåg Myklabust Madla R i Karistø sk Risnes Meling Universitetet a fj i Stavanger or Møllebukta 44 den Tananger Haga Sørmarkkrysset NSB Madlasandnes

n Tananger havn e BUSS d r Li 3 o

KART: ELLEN JEPSON KART: j f Risavika Hafrsfjord Vaulen s Hagøy Grannes d Risøy Hinna n Riska Jåttåvågen a Lifjell 509 Prestøy Diagonalen G E39 Flatholmen fyr SANDNES Hogstad Sørnes Sømme Joa Røyneberg Jåttånuten Gauselskogen Dale Kolnes naturreservat Dalsnuten Forus Ulsberget Åsen 510 Nådlandsbråtet BUSS Fjogstadvt. BUSS Revholstjern 44 Forus Gramstadtjern Solastranden Gramstad Stavanger Rægestranden Lufthavn, Kvadrat 2 Sola Ølbergstranden Vatne Ølberg havn BUSS Rege SANDNES Dybingen Vigdelstranden E39 Gimra 13 Håland Stangeland Hålandsskogen 509 Hana 510 Vatne Hellestøstranden Tjelta Kristiansand/Oslo Sandnes KART OG LAYOUT. ELLEN JEPSON

Ruteplanleggeren er et godt og effektivt verktøy når du skal planlegge turen. I tillegg til rutetidene kan du bruke det interaktive kartet til å zoome deg inn på de ulike holdeplassene. På www.kolumbus.no finner du også papirversjonene av rutetabeller for buss og båt som nedlastbare pdf-filer. I denne brosjyren har vi foreslått fem turforslag med rutetider og holdeplasser. Det finnes flere alternativer som du enkelt kan sjekke ut på reiseplanleggeren. Lykke til!

Arrangører: Stavanger Turistforening Naturvernforbundet i NB! Rutetidene oppgitt ifm. turene er basert på buss- og Kolumbus båtruter som gjelder fram til årsskiftet 2012.