Anatomisch-Therapeutisch- Chemische Klassifikation Mit Tagesdosen Für Den Deutschen Arzneimittelmarkt

Total Page:16

File Type:pdf, Size:1020Kb

Anatomisch-Therapeutisch- Chemische Klassifikation Mit Tagesdosen Für Den Deutschen Arzneimittelmarkt Uwe Fricke · Judith Günther · Katja Niepraschk-von Dollen · Anette Zawinell Mai 2017 Anatomisch-therapeutisch- chemische Klassifikation mit Tagesdosen für den deutschen Arzneimittelmarkt ATC-Index mit DDD-Angaben WIdO · GKV-Arzneimittelindex Die vorliegende Publikation ist ein Beitrag des GKV-Arzneimittelindex im Wissenschaftlichen Institut der AOK (WIdO). Uwe Fricke, Judith Günther, Katja Niepraschk-von Dollen, Anette Zawinell Anatomisch-therapeutisch-chemische Klassifikation mit Tagesdosen für den deutschen Arzneimittelmarkt ATC-Index mit DDD-Angaben für den deutschen Arzneimittelmarkt Berlin 2017, 16. überarbeitete Auflage Wissenschaftliches Institut der AOK (WIdO) im AOK-Bundesverband GbR Rosenthaler Str. 31, 10178 Berlin Geschäftsführender Vorstand Martin Litsch (Vorsitzender) Jens Martin Hoyer (Stellvertretender Vorsitzender) http://www.aok-bv.de/impressum/index.html Aufsichtsbehörde: Senatsverwaltung für Gesundheit und Soziales Oranienstraße 106, 10969 Berlin Pharmazeutisch-technische Assistenz: Sandra Heric, Heike Hoffmeister, Manuela Steden Datenverarbeitung: Kenan Ajanovic, Andreas Nordmann Redaktionelle Bearbeitung: Carolin Pottel, Manuela Steden Umschlagsgestaltung/Design: Ursula M. Mielke Titelfoto: Ulrich Birtel Nachdruck, öffentliche Wiedergabe, Vervielfältigung und Verbrei- tung (gleich welcher Art), auch von Teilen des Werkes, bedürfen der ausdrücklichen Genehmigung. E-Mail: [email protected] Internet: http://www.wido.de Inhalt Wissenschaftliche Berater des GKV-Arzneimittelindex .............................................. 4 Hinweise ......................................................................................................................... 6 Vorwort ........................................................................................................................... 7 1 Nutzungshinweise für den ATC-Index mit DDD-Angaben .......................... 11 2 ATC-Index mit DDD-Angaben ........................................................................ 13 2.1 ATC-Index mit DDD-Angaben, sortiert nach ATC-Code ........................................ 13 2.2 ATC-Index mit DDD-Angaben, sortiert nach Wirkstoffen .................................. 158 Wissenschaftliche Berater des GKV-Arzneimittelindex Wissenschaftliche Berater des GKV-Arzneimittelindex Dr. med. Robert Klamroth Vivantes-Klinikum im Friedrichshain Landsberger Allee 49 10249 Berlin Prof. Dr. med. Dr.h.c. Björn Lemmer Institut für Experimentelle und Klinische Pharmakologie und Toxikologie Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg Maybachstraße 14 68169 Mannheim Prof. Dr. med. Martin J. Lohse Max- Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC) Robert-Rössle-Straße 10 13125 Berlin Priv.-Doz. Dr. med. Jan Matthes Institut für Pharmakologie Universität zu Köln Gleueler Straße 24 50931 Köln Dr. med. Klaus Mengel Höferstr. 15 68199 Mannheim Prof. Dr. med. Gerhard Schmidt Zentrum Pharmakologie und Toxikologie der Universität Göttingen Robert-Koch-Straße 40 37075 Göttingen 4 Wissenschaftliche Berater des GKV-Arzneimittelindex Prof. Dr. med. Hasso Scholz Institut für Experimentelle Pharmakologie und Toxikologie Universitäts-Krankenhaus Eppendorf Martinistraße 52 20246 Hamburg 5 Hinweise Hinweise Die vorliegende Publikation ist ein Beitrag des Wissenschaftlichen Instituts der AOK (WIdO) und keine Meinungsäußerung des WHO Collaborating Centre for Drug Statistics Methodology. Die Verwendung von Teilen der Original-WHO- Publikationen „ATC Index with DDDs“ und „Guidelines for ATC classification and DDD assignment“ wurden dem WHO Collaborating Centre for Drug Statis- tics Methodology angezeigt. Lesehinweis In den folgenden Textkapiteln sind alle Textstellen, die die deutschen Gegeben- heiten beschreiben, in kursiver Schrift gesetzt. Textstellen, die nach den Publikationen der WHO zitiert sind, werden in nor- maler Schrift gesetzt. Wichtiger Hinweis Die Erkenntnisse in der Medizin unterliegen laufendem Wandel durch For- schung und klinische Erfahrungen. Sie sind darüber hinaus vom wissenschaft- lichen Standpunkt der Beteiligten als Ausdruck wertenden Dafürhaltens ge- prägt. Wegen der großen Datenfülle sind Unrichtigkeiten gleichwohl nicht im- mer auszuschließen. Alle Angaben erfolgen insoweit nach bestem Wissen, aber ohne Gewähr. Produkthaftung: Für Angaben über Dosierungshinweise und Ap- plikationsformen können Autoren, Herausgeber und Verlag keine Gewähr über- nehmen. Derartige Angaben müssen vom jeweiligen Anwender im Einzelfall anhand anderer Literaturstellen und anhand der Beipackzettel der verwendeten Präparate in eigener Verantwortung auf ihre Richtigkeit überprüft werden. 6 Vorwort Vorwort Der GKV-Arzneimittelindex im Wissenschaftlichen Institut der AOK (WIdO) sorgt seit 1981 für Transparenz im Arzneimittelmarkt. Die Erfassung von Um- fang und Struktur der vertragsärztlichen Arzneimittelverordnungen in Deutsch- land wird unter anderem dadurch ermöglicht, dass das anatomisch- therapeutisch-chemische Klassifikationssystem (ATC-System) der Weltgesund- heitsorganisation (WHO) als wesentliche methodische Grundlage im Rahmen des GKV-Arzneimittelindex verwendet wird. Durch eine Kooperation zwischen der WHO und dem WIdO wurde die Anwen- dung dieses ATC-Klassifikationssystems zur Untersuchung des Arzneimittelver- brauchs auch für die deutschsprachigen Nutzer erstmalig 2001 ermöglicht. Im Januar 2004 erklärte das Bundesministerium für Gesundheit und Soziale Siche- rung (BMGS) die internationale ATC-Klassifikation der WHO mit Stand 2003 für amtlich. Zur Weiterentwicklung des Klassifikationssystems mit definierten Tagesdosen (DDD) und zur Anpassung an die besonderen Gegebenheiten des deutschen Arzneimittelmarktes wurde im Jahr 2004 im Auftrag des BMGS eine ATC/DDD- Arbeitsgruppe beim Kuratorium für Fragen der Klassifikation im Gesundheits- wesen eingesetzt, in der die maßgeblichen Fachkreise vertreten sind. Grundlage für die jährliche Anpassung der amtlichen ATC-Klassifikation ist das ATC- Code-Verzeichnis mit Tagesdosen für den deutschen Arzneimittelmarkt, das das WIdO im Rahmen des langjährigen Forschungsprojekts GKV-Arzneimittelindex an die nationalen Besonderheiten adaptiert hat und jährlich publiziert. Im Rahmen eines Anhörungsverfahrens werden Anmerkungen zur bestehenden ATC-Klassifikation und DDD-Festlegung des GKV-Arzneimittelindex gesam- melt, inhaltlich geprüft und bewertet. Auf Empfehlung der ATC-Arbeitsgruppe sowie nach Abstimmung mit dem Bundesministerium für Gesundheit wird die Fassung dann jährlich zum 1. Januar vom BMG für amtlich erklärt. Wie auf internationaler Ebene bedarf es aufgrund der dynamischen Entwick- lung des Arzneimittelmarktes auch in Deutschland einer ständigen Anpassung und Überarbeitung der Daten und der zugrunde liegenden Klassifikations- systematik. Dies macht kontinuierliche Aktualisierungen der Klassifikations- 7 Vorwort datenbank des GKV-Arzneimittelindex im WIdO notwendig. Hierbei erfolgt die Vergabe von ATC-Codes und definierten Tagesdosen (DDD) streng nach den Empfehlungen der WHO (WHO Collaborating Centre for Drug Statistics Metho- dology 2017a und 2017b), soweit diese die Abbildung der nationalen Gegeben- heiten in ausreichendem Maße gewährleisten. Das nun vorliegende Werk publiziert die notwendigen Erweiterungen und An- passungen der ATC-Klassifikation und DDD-Festlegung der WHO, die im Rah- men der Projektarbeit des GKV-Arzneimittelindex für die spezifischen Belange des deutschen Arzneimittelmarktes vorgenommen wurden. Dies ist insofern notwendig, da im Jahr 2015 aufgrund der Besonderheiten im deutschen Arz- neimittelmarkt ungefähr 11 % der Arzneimittelverordnungen mit einem Um- satzanteil in Höhe von ca. 7 % nicht über das internationale Klassifikationssys- tem der WHO abgedeckt sind. Die Klassifikation, die der GKV-Arzneimittel- index mit seiner über die WHO hinausführenden ATC-Klassifikation und DDD- Festlegung deutscher Arzneimittel seit Jahren aufbereitet, wird seit 1995 jähr- lich der Öffentlichkeit zugänglich gemacht. Nunmehr liegt die aktuelle Ausgabe des Jahres 2017 vor. Die notwendigen Erweiterungen und Anpassungen der ATC-Klassifikation und DDD-Festlegung für die spezifischen deutschen Belange werden dabei vom GKV-Arzneimittelindex ständig eingearbeitet und haben sich zum deutschen „Goldstandard“ etabliert, der in den verschiedensten Projekten der Arznei- mittelverbrauchsforschung angewendet wird. Eine Auswahl dieser Transparenz- projekte macht deutlich, dass diese Klassifikation mit den entsprechenden deut- schen Anpassungen von zentraler Bedeutung ist: • Der GKV-Arzneimittelindex im Wissenschaftlichen Institut der AOK (WIdO), der diese Klassifikation erarbeitet hat, pflegt seit 1980 eine Arzneimittel- klassifikationsdatenbank, die knapp 150.000 verschiedene Fertigarzneimittel mit den unterschiedlichsten Informationen zu diesen Produkten beinhaltet. Durch die Zusammenführung von Rezeptdaten, die für die ersten Jahre als repräsentative Stichprobe und heute als Vollerhebung mit jährlich über 650 Millionen Verordnungen vorliegen, können zusammen mit Klassifika- tionsdaten Arzneimittelverbrauchsstudien nach einzelnen Marktsegmenten, nach der Facharztgruppe des verordnenden Arztes, nach Alters- und Ge- schlechtsgruppen der Patienten oder Regionen durchgeführt werden. Seit 1985 werden diese Daten im Arzneiverordnungs-Report analysiert, der unter der Herausgeberschaft von Prof. Dr. Ulrich Schwabe und Dr. Dieter Paffrath jährlich erscheint. In diesem deutschen Standardwerk analysieren etwa 8 Vorwort 30 Experten aus Pharmakologie, Medizin und Ökonomie auf fast 900 Seiten
Recommended publications
  • Of 8 August 2014 Amending Annexes III, V and VI to Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and the Council on Cosmetic Products
    9.8.2014 EN Official Journal of the European Union L 238/3 COMMISSION REGULATION (EU) No 866/2014 of 8 August 2014 amending Annexes III, V and VI to Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and the Council on cosmetic products (Text with EEA relevance) THE EUROPEAN COMMISSION, Having regard to the Treaty on the Functioning of the European Union, Having regard to Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and of the Council of 30 November 2009 on cosmetic products (1), and in particular Article 31(2) thereof, Whereas: (1) The substances identified by the denominations alkyl (C12-22) trimethyl ammonium bromide and chloride are regu­ lated as preservatives under entry 44 of Annex V to Regulation (EC) No 1223/2009 with a maximum concentra­ tion of 0,1 %. (2) The Scientific Committee on Consumer Products (‘SCCP’), subsequently replaced by the Scientific Committee on Consumer Safety (‘SCCS’) pursuant to Commission Decision 2008/721/EC (2), evaluated the safety of alkyl (C16, C18, C22) trimethylammonium chloride (cetrimonium chloride, steartrimonium chloride and behentrimonium chloride) for other uses than as preservatives in 2005, 2007 and 2009. (3) The SCCS concluded in its opinion of 8 December 2009 (3) that, apart from the fact that quaternary ammonium derivative formulations have the potential to be skin irritants, especially when combinations of the concerned compounds are used, the use of cetrimonium chloride, steartrimonium chloride and behentrimonium chloride does not pose a risk to the health of the consumer in concentrations below certain limits, which are explicitly set out in the SCCS opinion.
    [Show full text]
  • Ehealth DSI [Ehdsi V2.2.2-OR] Ehealth DSI – Master Value Set
    MTC eHealth DSI [eHDSI v2.2.2-OR] eHealth DSI – Master Value Set Catalogue Responsible : eHDSI Solution Provider PublishDate : Wed Nov 08 16:16:10 CET 2017 © eHealth DSI eHDSI Solution Provider v2.2.2-OR Wed Nov 08 16:16:10 CET 2017 Page 1 of 490 MTC Table of Contents epSOSActiveIngredient 4 epSOSAdministrativeGender 148 epSOSAdverseEventType 149 epSOSAllergenNoDrugs 150 epSOSBloodGroup 155 epSOSBloodPressure 156 epSOSCodeNoMedication 157 epSOSCodeProb 158 epSOSConfidentiality 159 epSOSCountry 160 epSOSDisplayLabel 167 epSOSDocumentCode 170 epSOSDoseForm 171 epSOSHealthcareProfessionalRoles 184 epSOSIllnessesandDisorders 186 epSOSLanguage 448 epSOSMedicalDevices 458 epSOSNullFavor 461 epSOSPackage 462 © eHealth DSI eHDSI Solution Provider v2.2.2-OR Wed Nov 08 16:16:10 CET 2017 Page 2 of 490 MTC epSOSPersonalRelationship 464 epSOSPregnancyInformation 466 epSOSProcedures 467 epSOSReactionAllergy 470 epSOSResolutionOutcome 472 epSOSRoleClass 473 epSOSRouteofAdministration 474 epSOSSections 477 epSOSSeverity 478 epSOSSocialHistory 479 epSOSStatusCode 480 epSOSSubstitutionCode 481 epSOSTelecomAddress 482 epSOSTimingEvent 483 epSOSUnits 484 epSOSUnknownInformation 487 epSOSVaccine 488 © eHealth DSI eHDSI Solution Provider v2.2.2-OR Wed Nov 08 16:16:10 CET 2017 Page 3 of 490 MTC epSOSActiveIngredient epSOSActiveIngredient Value Set ID 1.3.6.1.4.1.12559.11.10.1.3.1.42.24 TRANSLATIONS Code System ID Code System Version Concept Code Description (FSN) 2.16.840.1.113883.6.73 2017-01 A ALIMENTARY TRACT AND METABOLISM 2.16.840.1.113883.6.73 2017-01
    [Show full text]
  • Estonian Statistics on Medicines 2016 1/41
    Estonian Statistics on Medicines 2016 ATC code ATC group / Active substance (rout of admin.) Quantity sold Unit DDD Unit DDD/1000/ day A ALIMENTARY TRACT AND METABOLISM 167,8985 A01 STOMATOLOGICAL PREPARATIONS 0,0738 A01A STOMATOLOGICAL PREPARATIONS 0,0738 A01AB Antiinfectives and antiseptics for local oral treatment 0,0738 A01AB09 Miconazole (O) 7088 g 0,2 g 0,0738 A01AB12 Hexetidine (O) 1951200 ml A01AB81 Neomycin+ Benzocaine (dental) 30200 pieces A01AB82 Demeclocycline+ Triamcinolone (dental) 680 g A01AC Corticosteroids for local oral treatment A01AC81 Dexamethasone+ Thymol (dental) 3094 ml A01AD Other agents for local oral treatment A01AD80 Lidocaine+ Cetylpyridinium chloride (gingival) 227150 g A01AD81 Lidocaine+ Cetrimide (O) 30900 g A01AD82 Choline salicylate (O) 864720 pieces A01AD83 Lidocaine+ Chamomille extract (O) 370080 g A01AD90 Lidocaine+ Paraformaldehyde (dental) 405 g A02 DRUGS FOR ACID RELATED DISORDERS 47,1312 A02A ANTACIDS 1,0133 Combinations and complexes of aluminium, calcium and A02AD 1,0133 magnesium compounds A02AD81 Aluminium hydroxide+ Magnesium hydroxide (O) 811120 pieces 10 pieces 0,1689 A02AD81 Aluminium hydroxide+ Magnesium hydroxide (O) 3101974 ml 50 ml 0,1292 A02AD83 Calcium carbonate+ Magnesium carbonate (O) 3434232 pieces 10 pieces 0,7152 DRUGS FOR PEPTIC ULCER AND GASTRO- A02B 46,1179 OESOPHAGEAL REFLUX DISEASE (GORD) A02BA H2-receptor antagonists 2,3855 A02BA02 Ranitidine (O) 340327,5 g 0,3 g 2,3624 A02BA02 Ranitidine (P) 3318,25 g 0,3 g 0,0230 A02BC Proton pump inhibitors 43,7324 A02BC01 Omeprazole
    [Show full text]
  • Estonian Statistics on Medicines 2013 1/44
    Estonian Statistics on Medicines 2013 DDD/1000/ ATC code ATC group / INN (rout of admin.) Quantity sold Unit DDD Unit day A ALIMENTARY TRACT AND METABOLISM 146,8152 A01 STOMATOLOGICAL PREPARATIONS 0,0760 A01A STOMATOLOGICAL PREPARATIONS 0,0760 A01AB Antiinfectives and antiseptics for local oral treatment 0,0760 A01AB09 Miconazole(O) 7139,2 g 0,2 g 0,0760 A01AB12 Hexetidine(O) 1541120 ml A01AB81 Neomycin+Benzocaine(C) 23900 pieces A01AC Corticosteroids for local oral treatment A01AC81 Dexamethasone+Thymol(dental) 2639 ml A01AD Other agents for local oral treatment A01AD80 Lidocaine+Cetylpyridinium chloride(gingival) 179340 g A01AD81 Lidocaine+Cetrimide(O) 23565 g A01AD82 Choline salicylate(O) 824240 pieces A01AD83 Lidocaine+Chamomille extract(O) 317140 g A01AD86 Lidocaine+Eugenol(gingival) 1128 g A02 DRUGS FOR ACID RELATED DISORDERS 35,6598 A02A ANTACIDS 0,9596 Combinations and complexes of aluminium, calcium and A02AD 0,9596 magnesium compounds A02AD81 Aluminium hydroxide+Magnesium hydroxide(O) 591680 pieces 10 pieces 0,1261 A02AD81 Aluminium hydroxide+Magnesium hydroxide(O) 1998558 ml 50 ml 0,0852 A02AD82 Aluminium aminoacetate+Magnesium oxide(O) 463540 pieces 10 pieces 0,0988 A02AD83 Calcium carbonate+Magnesium carbonate(O) 3049560 pieces 10 pieces 0,6497 A02AF Antacids with antiflatulents Aluminium hydroxide+Magnesium A02AF80 1000790 ml hydroxide+Simeticone(O) DRUGS FOR PEPTIC ULCER AND GASTRO- A02B 34,7001 OESOPHAGEAL REFLUX DISEASE (GORD) A02BA H2-receptor antagonists 3,5364 A02BA02 Ranitidine(O) 494352,3 g 0,3 g 3,5106 A02BA02 Ranitidine(P)
    [Show full text]
  • The Use of Catalytic Amounts of Selected Cationic Surfactants in the Design of New Synergistic Preservative Solutions
    cosmetics Article The Use of Catalytic Amounts of Selected Cationic Surfactants in the Design of New Synergistic Preservative Solutions Paul Salama * and Ariel Gliksberg Innovation Group, Sharon Laboratories Ltd., Odem St. Industrial Zone Ad-Halom, Ashdod 7898800, Israel; [email protected] * Correspondence: [email protected]; Tel.: +972-54-2166476 Abstract: Preservation using combinations of antibacterial molecules has several advantages, such as reducing the level of usage and broadening their antimicrobial spectrum. More specifically, the use of quaternary ammonium surfactants (QAS)—which are profusely used in hair care products and some are known as efficient antimicrobial agents—is limited due to some potential cytotoxicity concerns. This study shows that the concentration of some widely used cosmetic preservatives can be decreased when combined with very small quantities of QAS, i.e., Polyquaternium-80 (P-80) and/or Didecyldimethylammonium chloride (DDAC). The antimicrobial activity of their mixtures was first evaluated by determining the minimum inhibitory concentration (MIC) before and after the addition of QAS. Following up on this finding and targeting an ultimate consumer friendly antimicrobial blend, yet with optimal safety, we chose to utilize the food-grade preservative Maltol as the main natural origin antimicrobial agent mixed with minimum concentrations of QAS to improve its moderate antimicrobial properties. The preservatives were tested for MIC values, challenge tests and synergy using the fractional inhibitory concentration index (FICI). The antimicrobial efficacy of Maltol was found to be synergistically improved by introducing catalytic amounts of P-80 and/or Citation: Salama, P.; Gliksberg, A. DDAC. The Use of Catalytic Amounts of Selected Cationic Surfactants in the Keywords: preservation; antimicrobial activity; quaternary ammonium surfactants; Maltol Design of New Synergistic Preservative Solutions.
    [Show full text]
  • Ep 3459525 A1
    (19) TZZ¥ _T (11) EP 3 459 525 A1 (12) EUROPEAN PATENT APPLICATION (43) Date of publication: (51) Int Cl.: 27.03.2019 Bulletin 2019/13 A61K 9/127 (2006.01) A61K 8/14 (2006.01) (21) Application number: 18178173.3 (22) Date of filing: 18.06.2018 (84) Designated Contracting States: (72) Inventors: AL AT BE BG CH CY CZ DE DK EE ES FI FR GB • Miyoshi, Tatsuro GR HR HU IE IS IT LI LT LU LV MC MK MT NL NO Huntington Beach, CA California 92647 (US) PL PT RO RS SE SI SK SM TR • Keller, Brian Charles Designated Extension States: Huntington Beach, CA California 92647 (US) BA ME • Kodama, Akira Designated Validation States: Huntington Beach, CA California 92647 (US) KH MA MD TN (74) Representative: Müller, Enno et al (30) Priority: 25.09.2017 JP 2017183924 Rieder & Partner mbB Patentanwälte - Rechtsanwalt (71) Applicant: J-Network, Inc. Corneliusstrasse 45 Huntington Beach, California 92647 (US) 42329 Wuppertal (DE) (54) PREPARING METHOD FOR POSITIVELY-ELECTRIFIED CHARGED NIOSOME, AND CHARGED NIOSOME (57) [Problems] aqueous solution, the cationic surfactant being chosen To provide a preparing method for a charged nio- from a group which consists of an aliphatic amine, an somewhich is formed of alipid containing a diacylglycerol aliphatic or aliphatic-amide quaternary ammonium salt, PEG adduct and which is capable of being excellently an aliphatic amideamine and an acylamino acid deriva- impregnated into the skin and stored in the skin. tive, the hydrophobic part of the cationic surfactant con- [Means for solving the Problems] taining a saturated
    [Show full text]
  • Lampiran SK Nomor : SK15/Dir/LPPOM MUI/XI/19
    Lampiran SK Nomor : SK15/Dir/LPPOM MUI/XI/19 DAFTAR BAHAN TIDAK KRITIS (Halal Positive List of Materials) Halal Positive List of Materials terdiri dari bahan-bahan yang tidak kritis (non critical materials) dari aspek kehalalan yang umumnya digunakan pada industri pengolahan. Daftar bahan ini dibuat berdasarkan kajian LPPOM MUI merujuk pada literature, kelimpahan di alam, dan pertimbangan skala komersial penyiapannya. Perusahaan yang menggunakan bahan-bahan yang terdapat dalam Halal Positive List of Materials memperoleh kemudahan dalam hal berikut: 1. Pada proses seleksi bahan baru, bahan yang termasuk dalam Halal Positive List of Materials sudah mendapatkan persetujuan penggunaan bahan dari LPPOM MUI secara otomatis sebelum digunakan. 2. Pada proses penerimaan bahan datang, bahan yang termasuk dalam Halal Positive List of Materials tidak perlu dilakukan pemeriksaan kesesuaian nama bahan, nama produsen dan negara asal. 3. Pada proses registrasi produk, bahan yang termasuk dalam Halal Positive List of Materials tidak memerlukan dokumen pendukung. Jika bahan tersebut menggunakan nama dagang yang tidak sama dengan nama bahan, maka dokumen spesifikasi bahan tetap diperlukan. Saat proses audit, auditor masih akan memeriksa dokumen pendukung bahan jika diperlukan. Halal Positive List of Materials dapat dilihat pada Tabel berikut: Bahan Yang Dilarang CAS Nama Kimia Berdasarkan PERKA BPOM Pangan Kosmetik 673-84-7 2,6-Dimethyl-2,4,6-octatriene 91-57-6 2-Methylnaphthalene 1576-78-9 [(E)-hept-3-enyl] acetate 72214-23-4 7-acetoxy-3,7-dimethyl-octa-1,3-
    [Show full text]
  • Quaternary Ammonium Compounds in Cosmetic Products Risk Assessment of Antimicrobial and Antibiotic Resistance Development in Microorganisms
    08-109-endelig Quaternary ammonium compounds in cosmetic products Risk assessment of antimicrobial and antibiotic resistance development in microorganisms Opinion of the Panel on Biological Hazards of the Norwegian Scientific Committee for Food Safety: 13 August 2009 ISBN: 978-82-8082-339-7 VKM Report 2009: 27 1 08-109-endelig Contents Terminology and definitions................................................................................................................................... 4 Summary................................................................................................................................................................. 6 Samandrag............................................................................................................................................................... 7 1. Background ..................................................................................................................................................... 8 2. Definition of cosmetic products................................................................................................................ 8 3. Terms of reference .......................................................................................................................................... 8 4. Hazard identification....................................................................................................................................... 8 5. Hazard characterization..................................................................................................................................
    [Show full text]
  • Estonian Statistics on Medicines 2014
    Estonian Statistics on Medicines 2014 DDD/1000/ ATC code ATC group / INN (rout of admin.) Quantity sold Unit DDD Unit day A ALIMENTARY TRACT AND METABOLISM 153,9425 A01 STOMATOLOGICAL PREPARATIONS 0,0769 A01A STOMATOLOGICAL PREPARATIONS 0,0769 A01AB Antiinfectives and antiseptics for local oral treatment 0,0769 A01AB09 Miconazole(O) 7361,6 g 0,2 g 0,0769 A01AB12 Hexetidine(O) 2482960 ml A01AB81 Neomycin + Benzocaine(C) 24400 pieces A01AC Corticosteroids for local oral treatment A01AC81 Dexamethasone + Thymol(dental) 3081 ml A01AD Other agents for local oral treatment A01AD80 Lidocaine + Cetylpyridinium chloride(gingival) 189390 g A01AD81 Lidocaine + Cetrimide(O) 24760 g A01AD82 Choline salicylate(O) 878880 pieces A01AD83 Lidocaine + Chamomille extract(O) 331510 g A01AD86 Lidocaine + Eugenol(gingival) 600 g A01AD90 Lidocaine + Paraformaldehyde(dental) 45 g A02 DRUGS FOR ACID RELATED DISORDERS 39,9050 A02A ANTACIDS 1,0057 A02AD Combinations and complexes of aluminium, calcium and magnesium compounds 1,0057 A02AD81 Aluminium hydroxide + Magnesium hydroxide(O) 615400 pieces 10 pieces 0,1285 A02AD81 Aluminium hydroxide + Magnesium hydroxide(O) 2824956 ml 50 ml 0,1180 A02AD82 Aluminium aminoacetate + Magnesium oxide(O) 398580 pieces 10 pieces 0,0832 A02AD83 Calcium carbonate + Magnesium carbonate(O) 3237240 pieces 10 pieces 0,6760 A02AF Antacids with antiflatulents A02AF80 Aluminium hydroxide + Magnesium hydroxide + Simeticone(O) 96560 ml DRUGS FOR PEPTIC ULCER AND GASTRO-OESOPHAGEAL REFLUX DISEASE A02B 38,8993 (GORD) A02BA H2-receptor antagonists
    [Show full text]
  • Reseptregisteret 2014–2018 the Norwegian Prescription Database 2014–2018
    LEGEMIDDELSTATISTIKK 2019:2 Reseptregisteret 2014–2018 The Norwegian Prescription Database 2014–2018 Reseptregisteret 2014–2018 The Norwegian Prescription Database 2014–2018 Christian Lie Berg Kristine Olsen Solveig Sakshaug Utgitt av Folkehelseinstituttet / Published by Norwegian Institute of Public Health Område for Helsedata og digitalisering Avdeling for Legemiddelstatistikk Juni 2019 Tittel/Title: Legemiddelstatistikk 2019:2 Reseptregisteret 2014–2018 / The Norwegian Prescription Database 2014–2018 Forfattere/Authors: Christian Berg, redaktør/editor Kristine Olsen Solveig Sakshaug Acknowledgement: Julie D. W. Johansen (English text) Bestilling/Order: Rapporten kan lastes ned som pdf på Folkehelseinstituttets nettsider: www.fhi.no / The report can be downloaded from www.fhi.no Grafisk design omslag: Fete Typer Ombrekking: Houston911 Kontaktinformasjon / Contact information: Folkehelseinstituttet / Norwegian Institute of Public Health Postboks 222 Skøyen N-0213 Oslo Tel: +47 21 07 70 00 ISSN: 1890-9647 ISBN: 978-82-8406-014-9 Sitering/Citation: Berg, C (red), Reseptregisteret 2014–2018 [The Norwegian Prescription Database 2014–2018] Legemiddelstatistikk 2019:2, Oslo, Norge: Folkehelseinstituttet, 2019. Tidligere utgaver / Previous editions: 2008: Reseptregisteret 2004–2007 / The Norwegian Prescription Database 2004–2007 2009: Legemiddelstatistikk 2009:2: Reseptregisteret 2004–2008 / The Norwegian Prescription Database 2004–2008 2010: Legemiddelstatistikk 2010:2: Reseptregisteret 2005–2009. Tema: Vanedannende legemidler / The Norwegian
    [Show full text]
  • SPC's Recommendations May Induce a Resistance in the Population of Skin Bacteria
    Health Products Regulatory Authority Summary of Product Characteristics 1 NAME OF THE VETERINARY MEDICINAL PRODUCT Adaxio Shampoo for dogs 2 QUALITATIVE AND QUANTITATIVE COMPOSITION Each ml contains: Active substances: Chlorhexidine digluconate 20 mg (equivalent to chlorhexidine 11.26 mg) Miconazole nitrate 20 mg (equivalent to miconazole 17.37 mg) Excipients: Methylchloroisothiazolinone 0.0075 mg Methylisothiazolinone 0.0025 mg Benzoic acid (E210) 1.35 mg For the full list of excipients, see section 6.1. 3 PHARMACEUTICAL FORM Shampoo. A clear light yellow to yellow liquid. 4 CLINICAL PARTICULARS 4.1 Target Species Dogs 4.2 Indications for use, specifying the target species For the treatment and control of seborrhoeic dermatitis associated with Malassezia pachydermatis and/or Staphylococcus pseudintermedius. 4.3 Contraindications Do not use in cases of hypersensitivity to the active substances or to any of the excipients. 4.4 Special warnings for each target species In order to prevent recurrence of the infection, appropriate control methods should be employed in the animal's environment (e.g. cleaning and disinfection of kennel, beds). 4.5 Special precautions for use i. Special precautions for use in animals Official, national and regional antimicrobial policies should be taken into account when the product is used. Take care to avoid the animal inhaling the product or getting it into eyes, auditory canal, nose or mouth during shampooing. In case of accidental contact with eyes, rinse with plenty of water. If eye irritation persists, consult a veterinarian. Do not allow the animal to lick itself during shampooing and rinsing, or before it is dried. Puppies should not come into contact with nursing females after treatment until the coat has dried.
    [Show full text]
  • Scott Triclosan Free Antibacterial Skin Cleanser
    SCOTT TRICLOSAN FREE ANTIBACTERIAL SKIN CLEANSER- benzalkonium chloride solution Kimberly-Clark Corporation Disclaimer: Most OTC drugs are not reviewed and approved by FDA, however they may be marketed if they comply with applicable regulations and policies. FDA has not evaluated whether this product complies. ---------- Scott Triclosan Free Antibacterial Skin Cleanser Drug Facts Active Ingredient Benzalkonium Chloride 0.13% Purpose Antiseptic Use For handwashing to decrease bacteria on the skin. Warnings For External Use Only. When using this product avoid contact with eyes. In case of contact, flush eyes with water. Stop use & ask a doctor if irritation or redness develops and persists. Keep out of reach of children. If swallowed, get medical help or contact a Poison Control Center right away. Directions Wet hands and apply a palmful to hands. Lather vigorously for at least 15 seconds. Rinse and dry thoroughly. Other Information Report any serious side effects from this product to 1-877-561-6587 Inactive Ingredients Water, PEG-175 Diisostearate, Cocamidopropylamine Oxide, Polysilicone-20, Cetrimonium Chloride, Di-PPG-2 Myreth-10 Adipate, Benzyl Alcohol, Polymethacrylamidopropyltrimonium Chloride, Fragrance, Tetrasodium Iminodisuccinic Acid, Citric Acid, Aminomethylpropanol Questions? 1-888-346-4652 Distributed in the U.S. by Kimberly-Clark Global Sales, LLC, Roswell, GA 30076-2199 PRINCIPAL DISPLAY PANEL - 500 mL Bottle Label 34918 Scott* BRAND Triclosan Free Antibacterial Skin Cleanser Benzalkonium Chloride 0.13% 500 mL (16.9 fl oz)
    [Show full text]