WANDELEN IN KERKRADE

8 Imstenraderoute Kerkrade-West 3 4

START

2 ImstenraderouteLangsKerkrade Kunst en / 8 Kruisbeeld Terwinselen Kerkrade / 2 15 1 Beekdalenroute Kerkrade / WANDELING IMSTENRADEROUTE KERKRADE-WEST

Spekholzerheide v.v. Beitel

12 km

WETENSWAARDIGHEDEN

Startpunt: Transferium Spekholzerheide / Plein Hier kunt u de auto parkeren Duur totale route: 3 1/2 uur Door velden en holle weggetjes, beperkte hoogteverschillen Niet geschikt voor mensen die moeilijk ter been zijn Niet geschikt voor kinderwagens en rollators Stevig schoeisel aanbevolen Horeca onderweg aanwezig De route door het Imstenraderbos is bij nat weer plaatselijk moeilijk begaanbaar, neem dan de alternatieve route.

COLOFON

Foto’s: Wil Slangen Route: Bewonersplatform Kerkrade-West Werkgroep Ontwikkeling Toerisme & Recreatie Wil Slangen, Mathieu Deckers, Tiny Robroek, Huub Herveille, Jack Schreurs, Derk Wagendorp en René Schurer. Oorspronkelijke layout: Magda Ayhan Ondersteuning: Gemeente Kerkrade afd. Toerisme

ImstenraderouteKerkrade / 8 3 • De volgende straat steken wij ook over evenals het volgende viaduct met verkeerslichten. Via de rechter parallelweg Startplaats: komen wij opnieuw bij Plein Spekholzerheide een kruispunt dat wij weer Op het Plein te Spekhol- recht oversteken. zerheide kunt u makkelijk de autoparkeren . We starten derhalve hier de wandeling.

• Vanaf het Plein lopen wij • Aan onze rechterhand de Spoorzoeker, de zien wij de voormalige straat tegenover de discotheek “de basisschool in en gaan Peppermill”. na een 400 meter naar rechts en dan links de Drievogelstraat omhoog. Lopen deze helemaal uit en steken de rotonde bij Drievogels recht over.

Drievogels

Drievogels, is genoemd naar een Herberg aan de weg Aachen. Rond 1800 sprak Abt Heijendael over “Taverna ad tres Aves”. Nog iets eerder werd de herberg genoemd “cabaret Drij Vögel. Nog andere benamingen zijn “Aen de Veugel” of “Aen de Voegel”.

Peppermill

In de jaren 70 van de vorige eeuw was hier een grote en bekende discotheek. In een voormalige koestal ontstaan, later met zwembad en 21 bars en plek voor 5000 personen. Uit heel Zuid en ver daarbuiten kwamen de bezoekers.

4 ImstenraderouteKerkrade / 8 • Deze parallelweg lopen Het Imstenraderbos hoorde wij door tot voorbij het vroeger bij kasteel laatste industriegebouw Imstenrade, het was het aan onze rechterhand. jachtbos van de landheer. Direct hierna nemen wij Het kasteel stond er nog in het pad naar rechts. Dit pad volgen wij en komen de 17e eeuw, toen landheer op de Hondsrug, een Graaf de Loë hier woonde. buurtschap van Heerlen. Nu zijn er nog grensstenen die uit die periode stammen, het kasteel is in de loop der • Aan het einde gaan wij tijd verdwenen. naar rechts. Kunnen niet anders. Wij komen nu • Wij passeren een aan de verkeersweg boerderij / manege aan Heerlen - Ubachsberg, de linkerkant en bevinden steken deze over en ons nu tussen landerijen. lopen rechtdoor. Wij Dit pad volgen wij bevinden ons nu in ongeveer een kilometer. Imstenrade. Aan onze rechterhand zien wij nu het Imstenraderbos.

Villa Imstenrade

In de 14de eeuw lag op de plaats waar nu Imstenrade is een kasteel van de Heren van Emsenrode. In de loop van de eeuwen is dit kasteel verdwenen en in 1908 is op een deel van het terrein een kasteelachtige villa gebouwd. Imstenrade. Vervolgens een landschapspark aangelegd in 1928. Kort na de villa werd ook een boerderij en watertoren gebouwd. Enige tijd is de villa onderkomen geweest van de Medische Missiezusters. Nu is het particulier bezit.

Hondsrug Hondsrug is een buurtschap ten zuiden van Heerlen in de gelijknamige gemeente. De buurtschap is gelegen tussen Imstenrade en Simpelveld ten noorden van de A76 en ten zuiden van het bedrijventerrein de Beitel. Hondsrug bestaat uit een aantal agrarische bedrijven.

ImstenraderouteKerkrade / 8 5 6 ImstenraderouteKerkrade / 8 •

ImstenraderouteKerkrade / 8 7 • Bij een bord met (Alternatieve route niet door aangegeven het bos. Bij regenachtig weer wandelpaden van dit bos of als u liever in open terrein lopen wij nog rechtdoor wandelt). en nemen het volgende bredere pad naar rechts. • Vanaf het eerst genoemde Aangeduid met paal met aanduidingsbord over geel, wit en rood Benzenrade gaan wij nu markeringen. niet rechtsaf maar lopen rechtdoor langs markering rood, wit, geel het • Lopen via dit pad tot een wandelpad naar beneden. open plek met uitzicht Al snel komen wij in een over Benzenrade, weiland. Rechtdoor lopend gemeente Heerlen, hier naar de linkerhoek van dit bevindt zich ook een weiland komen wij bij het aanduidingenbord. Voor vervolgpad. Wij komen na de route door het bos een kiezelpad op een gaan we hier rechtsaf. asfaltweg in Benzenrade.

Imstenraderbos Het Imstenraderbos is een hellingbos en is eigendom van de gemeente Heerlen. In aanvang was het 29 hectare groot. In 2010 werd het hele gebied, nu 65 hectare groot, overgedragen aan Vereniging Natuurmonumenten. Het bos is eeuwenoud met beuken en eikenbomen. Dwars door het bos loopt de Benzenrade breuk, die ook bovengronds waar te nemen is. Tot de ora behoren de Bosereprijs, Eenbes en de Slanke Sleutelbloem Tot ongeveer 1800 hoorde het bos bij het landgoed. Benzenrade Breuk Dwars door het bos loopt de Benzenrade Breuk, die hier aan de oppervlakte komt en goed zichtbaar is in het landschap. Door de breuk zijn oude zand- en grindlagen aan de oppervlakte gekomen en liggen in het bos een aantal groeven. De Benzenrade Breuk is ook een vegetatiegrens.

8 ImstenraderouteKerkrade / 8 • Na de bocht naar links • We volgen het wit-gele pad nemen wij bij splitsing de een eind tot een omhoog lopende weg viersprong waar wit-geel naar rechts en steken een bocht maakt en waar hierbij de wij rechtdoor de trap over. Na een 600 meter oplopen naar de rode nemen wij het pad bij route. Die vervolgen we voetgangersbord rechts. linksaf. Na een tiental meter weer rechts. • Na ongeveer 500 meter Wij lopen nu parallel aan hebben we rechts een de autoweg omhoog tot mooi uitzicht op de het einde. Na een kse achterkant van Villa klim zijn we op de Imstenrade en het parkeerplaats van het nabijgelegen voormalige Boscafé. Lopen naar de klooster, nu AZC. straatkant en gaan hier links. • Het rode pad is dan al enige tijd rood-wit. Nadat Einde alternatieve route. We we de “Beukenkoel“ vervolgen de route op pag. 11 passeren gaan we verder met wit rechtdoor.

Benzenrade

Benzenrade, hier op de voorgrond, is een buurtschap van Heerlen. Het is een typisch voorbeeld van lintbebouwing. Benzenrade heeft, ook al ligt het in de directe nabijheid van het ziekenhuis, toch zijn oorspronkelijk karakter weten te behouden. Bij de boerenhoeve Benzenraderhof ontspringt de Geleenbeek. Deze loopt naar Puth, Schinnen, Geleen, Sittard en stroomt bij Susteren in de Maas.

Fauna In het Imstenraderbos leven verschillende uilensoorten, waaronder de bosuil en ransuil, andere roofvogels en meerdere soorten vleermuizen. Op de akkers, graslanden en in landschapselementen als graften en (meidoorn)hagen, kun je vogels tegenkomen, zoals de patrijs, grauwe klauwier en grasmus. In het gebied liggen ook enkele dassenburchten.

ImstenraderouteKerkrade / 8 9 • Even later volgen we wit- • We volgen wit tot het geel en zien links een boseinde. Vlak hiervoor weiland met erachter de staat op een hoge paal, hoogbouw van het een in hout uitgesneden ziekenhuis. we blijven wit- eekhoorn, het geel volgen. “Eekketske“.

• Bij de splitsing wit en geel, volgen we geel • Op de asfaltweg lopen we linksaf. links langs het voetbal- terrein richting boscafé, een eventueel rustpunt. • Achter een bankje gaan Vroeger een bar/disco La Dilligence. Tevens was er we links om het weiland een koetsenmuseum. en volgen de draad tot Hiervoor gaan we een volgend bankje. We rechtsaf. negeren de gele paaltjes en gaan bij wit rechtsaf.

Parc Imstenrade

Genoemd appartementencomplex behoort tot de woon- en leefgemeenschap Parc Imstenrade, hiertoe behoort ook de voormalige Vroedvrouwenschool, nu een rijksmonument. Sinds de opening in 1923 door hare majesteit koningin Wilhelmina zijn in de school 80 000 kinderen geboren.

Hendrik Beikirch

Artiest van deze mural is Hendrik ECB Beikirch. Naam van het kunstwerk is East Harbor “perseverance”. Hij staat bekend om zijn briljante zwart/wit portretten. De druipende techniek, waarbij enkele verfdruppels naar beneden lijken te lopen is een onderscheidend kenmerk van hem. Zijn poëtische portretten verbeelden vaak mensen uit de directe omgeving.

10 ImstenraderouteKerkrade / 8 • Na het passeren van dit Links en aan de overkant van gebouw buigen we naar de straat zien we de links om de Keulsebaan hoogbouwats van de Rukker. over te steken via de Hierop zien wij een enorm brug. groot gezicht van een man. Dit is door grafti kunstenaar Hendrik Beikirch gemaakt.

• Aan de linker kant zien Een andere mural met daarop wij een dominant een vrouw met vaas is in 2018 appartementencomplex. gemaakt door de Argentijnse Wij lopen naar rechts de kunstenaar Hyuro. Op de Wienweg in. mural houdt een vrouw een gebroken en weer gelijmde vaas vast. In de Japanse cultuur worden gebroken • Deze weg volgen wij en vazen vaak gelijmd met een nemen na de bocht naar gouden kleur, waarmee links het eerste pad gesuggereerd wordt dat iets rechts. Bijna aan het eind breekbaars sterker is na een van dit pad nemen wij het reparatie. pad links. Bij een splitsing houden wij rechts. Aan het eind van dit pad • Wij steken de weg over en komen wij aan een gaan naar rechts. Bij de verkeersweg waar wij een rotonde steken wij recht 20-tal meters naar rechts over. Na een 500 meter komen wij bij een rotonde. gaan om over te steken Steken ook hier weer recht via een oversteek over en gaan via het aanduiding. wandel/fietspad tot het einde, de Schoolstraat.

• Aan de overkant lopen wij • Gaan hier links en na een naar links en steken na 10-tal meters lopen wij een 50-tal meters de rechts een voetpad in, rijbaan over (verkeer van direct na de parkeerplaats. rechts) en gaan bij het Via dit voetpad komen wij in de Martinusstraat. voetpad naar rechts. Dit Lopen deze recht uit en pad gaat over in een aan het einde gaan wij voetgangerspad links. (aanduidingsbord) en passeren een aantal ats aan onze linkerhand en • Bij het volgende kruispunt lopen door tot aan de slaan wij rechtsaf en aan het einde van deze straat straat.. komen wij aan op het Plein, het eindpunt van deze wandeling.

Aanvullingen Mocht u na het lopen van onze wandelingen aanvullingen of tips hebben voor de samenstellers van deze route mail dan uw bevindingen aan: [email protected]