WANDELREPORTAGE | Turkije

Eeen briesje blaast de bloesemblaadjes als sneeuw op ons pad. In het spoor van het Soefisme

Eerder in Op Weg (2015, 3) kwam het Sultans Trail aan bod, een wandel- en cultuurproject tussen Wenen en in het spoor van het Ottomaanse leger van Sultan Suleyman. Met het Sufi Trail kan je vandaag verder het Turkse binnenland intrekken, langs tal van Soefiheiligdommen en plekken met een grote historische waarde voor christendom en islam.

ÆÆTekst en foto’s Iris Bezuijen

22 | Op Weg 2018-3 Een van de vele bijzondere plekken voor de Soefi’s. Slapen onder de sterren vlakbij de Turbe van Haydar Sultan.

Getoeter concentreren op het traject van het Sufi Trail dat toch vooral interessant om onze eigen Er waait een briesje in de metro op weg naar en zijn moskeeën kleine oases van rust die ons angsten te onderdrukken. Op een bepaald het bruisende Istanbul. Van diep onder de steeds weer in een andere sensatie dompelen. moment, wanneer we door een heuvelachtig grond reizen we van het Aziatische deel naar Vlakbij het stadsdeel Eminönü dalen we via een weiland stappen, horen we in de verte een hele het Europese deel. De drukte en het wilde kleine ingang een prachtig verscholen Turbe groep honden blaffen. Gelukkig zitten ze alle- verkeer overvallen ons, maar op een bijzondere (tombe) in, waar we gevraagd worden even maal binnen in de boerderij, op een zwerfhond wijze loopt het toch altijd goed af. De volgende te wachten. Na enige tijd komt er een groep na die op zoek is naar een hapje eten. Ik geef mistige ochtend start onze tocht onder bege- mannen binnen en spontaan beginnen ze een hem wat brood en heb er meteen een vriend leiding van het luide getoeter dat de grootstad Zikr (meditatie). We worden op sleeptouw bij. Hij volgt ons tot het volgende dorp en mijn doet ontwaken. Er is zoveel te zien en in bewe- genomen naar de huismoskee van onze nieuwe schrik is vervlogen. ging, maar gelukkig hoeven we ons alleen te vrienden en komen terecht in een lichtgevend Met onze rugzakken zijn we een opvallend groene ondergrondse gebedsruimte. Zo loopt object in de heuvels. Bij aankomst in nieuwe het wel vaker onderweg, van het een komt het dorpen zijn we vaak al van heinde en verre ander en voor je het weet vormt het pad zich gespot. Het is heerlijk om ontvangen te worden onder je voeten. in de lokale theehuizen en te genieten van de dorpsgezelligheid. Doorgaans zijn het oudere mannen die ons trakteren op thee en helpen Bij aankomst in nieuwe met het zoeken naar informatie over oude Soefiheiligdommen. Haast elk dorp heeft zijn dorpen zijn we vaak eigen bijzonderheid: genezend water, een Soefisme al van heinde en verre drukbezochte Turbe of verhalen die alleen de Het Sufi Trail is vernoemd naar het oudsten van het dorp nog kunnen navertel- Soefisme, een mystieke stroming binnen gespot en worden we len. Vele jongeren zijn immers naar de stad de de Islam die al bestaat sinds de 7 eeuw ontvangen met thee. getrokken. en vooral bekend is voor zijn literaire en poëtische traditie. In bevindt Nicea/Iznik zich het graf van de dichter en Soefi- Het is lente en we wandelen langs de bloe- mysticus Jalal ad-Din (1207-1273), Theehuizen sems van perzik-, amandel- en kersenbomen. de stichter van een orde van religieuze Nadat we een aantal Soefischatten in de hoofd- Een weelderige geur verwent ons en een klein dansers, de Derwisjen. Het Sufi Trail stad bezocht hebben, nemen we de ferry naar briesje is voldoende om de blaadjes als sneeuw leidt langs veel Soefiheiligdommen . Daar belanden we meteen in een over het landweggetje te blazen. Wanneer waardoor de tocht een mystiek karak- compleet andere wereld. In 1999 beefde hier we het landbouwgebied ten noorden van het ter krijgt: een wandeling die je vult met de aarde en ontzet lopen we langs de enorme Iznikmeer achter ons laten, stappen we door licht en luchtigheid. Vandaar de uitno- marmeren stenen met de namen van de slacht- de Istanbulgate de stad Iznik binnen. De rijke diging: “Hike to the light”. Het logo is offers die onder het puin bedolven raakten. Het historie van het gebied rond het oude Nicea een Derwisj die dansend en wandelend is even wennen om met de rugzak te lopen. In verraadt de vele beschavingen die hier pas- op zoek gaat naar zijn diepere roeping. onze bagage zit ook een bijltje, bedoeld om seerden: Romeinse legioenen, kamelenkarava- wilde honden af te schrikken. Achteraf bleek nen en eindeloze stoeten pelgrims. Momenteel

2018-3 Op Weg | 23 Het Mevlanamuseum in Konya.

moet er bij de bouw van een nieuw huis eerst die na Iznik volgen zijn redelijke klimmetjes deur is het een prachtige gebedsruimte. Veel twee meter diep gecontroleerd worden of er en steeds weer vraag ik me af wat ik beter had oude moskeeën worden helaas vervangen door geen archeologische vondsten verborgen zitten. thuisgelaten. Of beter, wat zal ik weggeven nieuwe standaardmodellen en naast het oude Iznik is bovendien bekend voor zijn verborgen zodat een dorpeling er nog iets aan heeft. De huisje staat het betonnen geraamte voor de stad in het meer. De oude basiliek pronkt nog landschappen voeren op en neer en de dorpen nieuwe moskee al klaar. We maken contact met met een klein puntje boven het wateroppervlak. zijn een aangename rustpauze. Het verbaast me het lokale dorpshoofd en Sedat trekt met de In 325 vond hier het Eerste Concilie van Nicea steeds weer hoeveel lekkers er altijd te krijgen mannen het café in. Ik blijf met de vrouwen en plaats, een poging om meer eenheid te vinden is, vaak vers geplukt. kinderen in het huis van het dorpshoofd en via binnen de verschillende vroegchristelijke stro- Google translate voeren we de hele avond een mingen. Verder is de stad een aaneenschakeling vrolijk gesprek over de verschillen en overeen- van lekkernijen. Zo zijn er de talrijke ijsjeswin- komsten tussen Europese en Turkse vrouwen. kels met een ruime keuze aan zelfgemaakte Volgens Google translate Volgens Google translate ging het geregeld over smaken en sprankelende kleuren, te koop per ging het geregeld over een kalkoen, maar we hadden het wel degelijk gewicht. Met een goed gevulde maag kijken we over Turkije… Het zijn prachtige avonden en ik uit naar nieuwe wandeldagen. een kalkoen, maar voel me vereerd om hun gast te zijn. we hadden het wel Hartelijk Onder de sterren Zelf was ik nog nooit in het binnenland van degelijk over Turkije… Het middenstuk van het Sufi Trail leek op Turkije en ik vertoef dan ook in een soort con- Google Earth best droog, mijn verwachting stante verbazing over de pracht van de land- was dan ook dat we een soort woestijn zouden schappen, de dorpen en de steden. En van de In Bereket is het al laat wanneer we een onder- intrekken. Maar niets is minder waar, het mensen die er wonen. Soms lijkt het alsof je een komen voor de nacht zoeken. We nemen een land en de bergen kleuren in het voorjaar bekende tegenkomt ook al zie je elkaar voor het kijkje in de moskee. Het is een oud huisje dat nog prachtig groen. Afgewisseld met droge eerst, zo hartelijk is het ontvangst. De bergen wat scheef in zijn voegen hangt, maar achter de stukken zijn er soms idyllische wandelpaden

Door de Istanbulgate stappen we Iznik binnen. Monument voor de slachtoffers van de aardbeving in Yalova.

24 | Op Weg 2018-3 OP WEG  nr.: wandelreportage Sufitrail Istanbul-Konya  x mm

De uitgestrektheid van het Turkse binnenland. Turbe in Aksehir.

PRAKTISCHE INFO langs kleine beekjes en meertjes. Na enkele hoge toppen – zowel letterlijk als figuurlijk – worden we in Akşehir hartelijk ontvangen door burgemeester Ali Ihsan Ünal die ons wel heel erg verrast met zelfontworpen Sufi Trailbordjes. Door de stad loopt nu een wan- deling langs de vele Soefiheiligdommen die hier rijkelijk aanwezig zijn. Het laatste stuk van de tocht kleurt vooral rood want we komen in het gebied van de aardbeien, kersen en granaatappels. Veel voedingspro- ducten zie ik voor het eerst, zoals een klein zwart pepertje met een paarse gloed. Vlak voor Konya slapen we op een berg onder de sterren in een prachtig onderhouden pelgrimshuisje naast de Turbe van Haci Haydar Sultan. Een ervaring voor het leven, de kers op de taart van deze prachtige tocht.

Route en bewegwijzering project gedragen door vrijwilligers. Het Sufi Trail is een 800 km lang Turks lan- geafstandspad van Istanbul naar Konya in Kaarten en gidsen Centraal-Turkije, gebaseerd op het oude Hajj Sedat Cakir en Iris Bezuijen schreven de Trail. Het pad combineert prachtige land- Engelstalige wandelgids Sufi Trail, 40 days to schappen met oude dorpen, monumentale Dervishhood (twee delen). In najaar 2018 ver- moskeeën en historische plekken met grote schijnt ook een Turkse versie. waarde voor het christendom en de islam. Meer info vind je op www.sufitrail.com. ONLINE Net als bij het Sultans Trail gaat het om een KAART TRACK FOTO’S Aardbeipluk. Wim Vandamme Begijnhof 19 8500 Kortrijk 2018-3 Op Weg | 25 [email protected]