Renautal-Weg

Aanduiding op de wandelborden: AS 1 Lengte: 8 km Bergwiesenpfad-, klam- en Start- en eindpunt: Haus des Gastes bruggenpad (Schluchten- und Brückenpfad), Wandelwegen alsook de Schmantelrundweg met prachtige Natuur ervaren – natuur ontdekken U start uw wandeling op de Kurweg, tegenover uitzichten in het Orkedal. Verdere informatie Haus des Gastes. Dan slaat u na 50 mtr. links af verkrijgt u ter plaatse bij de Tourist Info in het vorbij Hotel Schöner Asten. Hier vandaan volgt u Kurpark/Oversum van Winterberg. Met de de wandelbordjes AS1 het Renau-dal in. Na 3 km lijndienst S40 kunt u ieder uur gratis met de bus volgt u de weg “Brückenpfad-Naturlehrpfad. Blijf weer retour naar Altastenberg. Gelieve uw op deze weg stijl omhoog naar de Skilift Nordhang Card mee te nemen. op 750 mtr. alwaar de Nordhang-Jause zich

bevindt en u iets gebruiken kunt. Terug naar Kapellen-Weg Altastenberg vervolgt u uw weg richting westen, 2 Aanduiding op de wandelborden: AS 2 km via de Kurweg terug naar het startpunt. Lenggte : 9 km Start- en eindpunt: Astenstraße

Kurweg Wij wandelen van de Astenstraße, tegenover Hotel Altastenberg over het Historische Pfad Verdere informatie Aanduiding op de wandelborden: Kurweg richting Kapelle en Alten Schanzen. Wij kunnen de Verkehrsverein Altastenberg Lengte: 5 km vestingwal uit de middeleeuwse Heidenstraße bij Haus des Gastes Start- en eindpunt: Haus des Gastes – Winterberg de Drei Linden bewonderen. Een kort uitstapje Renauweg 23 naar de Hubertushütte met een mooi uitzicht op 59955 Winterberg De wandeling begint op de Kurweg tegenover ons T +49 2981 1241 – terug op het pad dalend langs de www.altastenberg.de Haus des Gastes. watertoren het Nesselbachtal in. Na de Het tevens als winterwandelweg gemarkeerde provinciale weg te zijn overgestoken wandelt u pad, leidt u voorbij de Nordhang-lift, alwaar u Kuhlmanns Siepen in, en begint de klim naar gelegenheid heeft iets te nuttigen. Vervolgens Altastenberg. Onderaan de Singerberg houdt u komt u aan bij Erlebnisberg Kappe met klimbos, rechts aan, om op 700 m de berg rond te lopen, zomerrodelbaan en de Veltins IJs-arena. Vanaf dit terug naar Altastenberg. Verder over de AS2 punt volgt u de , langs de Skischans bereikt u een vlak niveau met zicht op tot in het stadscentrum van Winterberg. Daar Altastenberg. Voorbij Hotel Schöner Asten, kruist heeft u de mogelijkheid verder kleinere u de Renauweg terug naar Hotel Altastenberg rondwandelingen te maken, zoals waar u gestart bent. Hoher Knochen-Weg Kahler-Asten-Weg Bergwiesenpfad Altastenberg Aanduiding op de wandelborden: AS 3 Aanduiding op de wandelborden: AS 4 Aanduiding op de wandelborden: Naturpfad met Lengte: 10 km Lengte: 9 km oranje Morgenroodvlindertje Start- en eindpunt: Astenstraße Start- en eindpunt: Haus des Gastes Lengte: 4,5 km Start- en eindpunt: parkeerplaats aan de Kapellenhang

Tegenover Hotel Altastenberg (Astenstraße) loopt U steekt de straat na links over, naar de Kurweg. We starten vanaf de parkeerplaats bij de u een stukje over het Historischen Pfad en aan Na 2,5 km bereikt u de skilift Nordhang. Hier kunt kapelhelling, waar zich een informatiepaneel het eind van de parkeerplaats neemt u het linkse ook even een korte pauze in het Nordhang-Jause bevindt dat veel specifieke bospad. U kruist de skilift Schwedenhang – kort inlassen. Vervolgens via de borden de klim naar informatie geeft over het gebied. uitstapje naar de Schwedenhütte is aan te raden. de volgen. Hier kunt het Infocentrum, het Volg nu hier het bergweide-pad, dat Na 1,5 km loopt het pad op de Brandtenberg links weerstation met uitzichttoren en restaurant wordt gekenmerkt door de oranje bergafwaarts door een beukenwoud naar bezoeken. Terug op de AS 4, loopt het pad steil vlinder en het woord Naturweg. Meer informatie Ohlenbach Even uitrusten kan bij: Waldhaus naar beneden naar Landwehr, een historische panelen kunnen worden gevonden Ohlenbach, Bauernschränke of Gasthaus Braun. grenswal tussen het kurkölnischen Sauerlandes en op de zeven stations. Het dal welk een veelzijdige Na 100 m langs de weg links af volgt een stevige het Grafschaft Wittgenstein. Het pad vervolgend wintersport biedt in het koude seizoen, toont in klim naar het Berghotel Hoher Knochen. Vanaf met een prachtig uitzicht op het Lennetal, steken de zomer een kleurrijke deken van weilanden, hier volgt u de wegwijzer aan de zuidkant van de we de over om na 1 km links steil naar Nardus graslanden en heidevelden . De weg leidt Vordersten Hohen Knochen - langs de Jagdhütten beneden door het sparrenbos bij de Jagdhütten deels over smalle paden en weilanden met en vervolgens links af om om de Hintersten Hoher aan te komen. Rechts aanhouden om een deel grazende vee. Vooral bij nat weer is stevig Knochen heen te lopen. Na 1 km bereikt u de van de Hinterste Hohen Knochen om te lopen. schoeisel dan ook noodzakelijk. Bij goed weer in skilift Sahnehang, en langs de Kreisstraße of via Vlak bij skilift Sahnehang verlaat u het bos. Volg de zomer, heb je de kans, het symbool van ons de parallel lopende Höhenweg, loop u terug naar de weg van naar Winterberg tot de bergweide-pad de oranje-iriserend Altastenberg. kruising met de Kreisstraße. Links af langs de morgenroodvlinder te zien. In de vallei die wordt Kreisstraße of via de parallel lopende Höhenweg omgeven door skipistes is ook de grote naar het beginpunt, Altastenberg. parelmoervlinder is waargenomen

Bauernschänke Ohlenbach Nordhang-Jause Schwedenhütte Montag Ruhetag Mittwoch bis Sonntag ab 11:00 Uhr Mittwoch bis Sonntag 11:00 – 19:00 Uhr T +49 2975 410 T +49 151 466 18444 T +49 171 372 9398