TOURS & TIPS

OVERIGENS: voordat u op de hoogste bergpiek van bent, kunt u even een kijkje nemen bij de curieuze Pozo de Nieve 3 (sneeuwput). Hier ziet u hoe de sneeuwberg aan zijn naam komt: onder een ROTSEN EN groot houten dak bevindt zich een diepe put waar zich door de lage temperatuur in de SNEEUW - winter sneeuw verzamelt. Vroeger, toen er nog geen koelkasten bestonden, was ijs een DE begerenswaardig goed: de sneeuw werd aangestampt en in goed verpakte, zware EN DE PICO DE blokken van 40 kg met ezels naar het dal vervoerd. Een tweede sneeuwput 4 bevindt LAS NIEVES zich een stukje verderop langs de weg GC-135.

VERVOER GRAN CANARIA Auto: via de GC-600

De een is de meest opvallende rotstoren van Gran Canaria waar u tijdens een lichte INFORMATIE wandeling omheen kunt lopen; de andere is met zijn 2000 m de hoogste bergpiek op het eiland en bereikbaar via een weg vol haarspeldbochten. De Roque Nublo 1 en de Pico de las Nieves 2 zijn via Ayacata of Cruz de bereikbaar, echter alleen per auto. Het parkeerterrein bij WOLKENROTS U loopt nu in de schaduw van de pijnbomen en de Roque Nublo bevindt zich aan de GC-600, De Roque Nublo 1 is het geologische kenmerk vangt zo nu en dan tussen de takken door een km 11,2. Wie met de bus gaat, kan lijn 18 van Gran Canaria. Als de voet van de berg door glimp op van de steile kloof. Na 700 m negeert nemen tot Ayacata en dan de een uur durende wolken wordt omhuld, dan lijkt de 65 m hoge u de afslag naar rechts maar blijft u even op de wandeling maken langs de PR-GC-60 La Goleta rotstoren boven een witte zee te zweven. Hij ‘boegzijde’ van het Nublomassief genieten van naar het beginpunt. doet dan denken aan een schip dat de horizon het grandioze panoramische uitzicht – de hele tegemoet vaart of aan een geheimzinnig Caldera de Tejeda ligt aan uw voeten! De geadviseerde wandelroute is licht en duurt reuzenbeeld. De excursie naar de 1813 m hoge 2 uur; wie niet om de wolkenrots heen loopt, gigant is vooral bij zonnig weer de moeite Na nog eens 15 min. komt u bij een splitsing: maar de directe route kiest, kan binnen een waard, omdat u dan naar alle kanten, en naar hier gaat u linksaf. De weg wordt wat steiler, uur heen en terug lopen. Houd er wel rekening beneden, een panoramisch uitzicht hebt. met rechts een met boompjes begroeide, mee dat dit een druk pad is. steeds breder wordende helling. Aan het eind Vanaf de parkeerplaats volgt u de brede, door van de klim is er weer een splitsing, waar u brem omlijste pad PR-GC-60 rechtdoor (rechts scherp linksaf gaat naar het 1743 m hoge gaat u naar La Culata). Terwijl onder in het dal plateau van de wolkenrots. Vanuit de brede, met ETEN EN DRINKEN de witte huisjes van Ayacata als een lucht­ stenen bezaaide vlakte rijst de monumentale spiegeling liggen te schitteren, doemt voor u de basaltstenen toren omhoog, met aan zijn Bij goed weer staan er kraampjes bij de wolkenrots op, met links ervan de rotsachtige voeten een versteende reuzenkikker. Hebt u parkeerplaatsen van de Roque Nublo en ‘monnik’. Na 800 m komt u bij een splitsing. genoeg gezien van dit magische oord, dan loopt de Pico de las Nieves. Picknicken kunt u bij Houd hier rechts aan om tegen de wijzers van u terug naar de laatste splitsing en vervolgt u Llanos de la Pez 1 (GC-600, km 8), waar ook de klok in rondom de Nublo te lopen (gaat u uw weg naar links naar het beginpunt. een klein openluchtrestaurant is. Hier kunt u rechtdoor, dan wandelt u direct naar de berg). genieten van geitenkaas en in de herfst van SNEEUWBERG gepofte kastanjes. Een menu kost nog geen Over een licht bochtige weg voert de GC-600 € 10. langs twee picknickplaatsen naar een opvallende kruising. Volgt u de GC-130 naar rechts, dan rijdt u naar de 1940 m hoge Pico de las Nieves 2 , die in de winter – een of twee dagen – bedekt is met witte poeder- sneeuw. Ook al wordt de bergpiek zelf gebruikt als militair station, toch hebt u vanaf de keerplek er net onder een prachtig uitzicht: over de steile hellingen van de Caldera de Tirajana tot aan de duinen op het zuidelijkste puntje van het eiland, en over de pijnboom- bossen tot aan de Roque Nublo en de Roque Bentayga. In de verte ziet u de zee, van waaruit Deze tip komt uit de ANWB Extra gids. de vaak met sneeuw bedekte op het www.anwb.nl/webwinkel/kaarten-boeken-en- buureiland omhoog rijst. gidsen,/reis-en-taalgidsen/reisgidsen/anwb- extra/anwb-extra-reisgids-gran-canaria.html voor meer informatie en de mogelijkheden om deze gids te kopen.