Westerwoldepad - - Wedde (ca. 95 km)

Legenda De gehele route is geel-blauw LA = linksaf RA = rechtsaf gemarkeerd. RD = rechtdoor FKP = fietsknooppunt P-… = ANWB-paddestoel Y-… = ANWB-handwijzer SBB = Staatsbosbeheer

MTB = mountainbikeroute

Etappe 1: Wedde (paviljoen Weddermeer) - Smeerling (9,8 km) Start op de parkeerplaats bij Paviljoen Weddermeer, Paviljoenweg 2, Wedde 1. Vanaf de parkeerplaats LA (Paviljoenweg). 2. Einde weg, RA fietspad op (Wedderbergenweg) 3. Na ca. 300 meter bij lantaarnpaal WBD 02211 RA, ingang Weddermeerhoeve 4. 1e pad, bij rood-witte slagboom, LA; strandje en water aan rechterhand houden. 5. 1e paadje LA: bij bordje richting Hawkey Paintball 6. Op splitsing LA 7. Bij groen ijzeren doorgang RD en pad vervolgen, Hoorndermeeden in. 8. Op kruispunt (met rechts een bankje) RD, over de es richting kerk van Wedde. 9. Na bankje aan rechterkant van de weg, LA over paadje met kerkhof aan rechterhand. 10. Einde pad klinkerweg oversteken en RA over trottoir. 11. Eerste weg RA (Kerkstraat) (2 bankjes rechts). 12. Bij dorpshuis (met parkeerterrein) links aanhouden, Schoolstraat. 13. Einde weg, LA, Hoofdweg, en gelijk 1e weg rechts, Hoenderkamp. Gaat over in Esweg. (Bankje voor huisnummer 16). 14. Asfaltpad gaat over in graspad. Pad over dijk blijven volgen. 15. Op splitsing rechts naar het water (Veelerdiep) en pad vervolgen. 16. Pad komt uit bij stuwtje, brug met gemetselde leuningen (Krabbenbrug) en bankje. Hier rechts af, halfverharde weg met naastliggende fietspad (Westerweg). 17. Eerste pad (met slagboom) RA (om de Giezelbaarg). 18. Op splitsing bij slagboom LA en op volgende splitsing RD, Meienweg 19. Na huis aan rechterzijde op splitsing LA, graspad op (tegenover bordje “Veelerweg” en gelijk weer RA (bordje “ommetjes” en paaltje met paarse kop). 20. Op kruising van meerdere paden, met links een bankje, RA (paaltje met paarse kop). 21. Einde pad over vlondertje op asfaltweg RA. 22. Op splitsing LA, Jaskampenweg 23. Gelijk na brug, bij Y-70836 LA fietspad op richting Ter Wupping - Onstwedde 24. Na 50 m. over/langs slagboom RD. Vanaf hier paaltjes met rode kop volgen. Fietspad blijven volgen tot het einde (zijpaden negeren); komt uit op een zandweg. Hier RA. 25. Zandpad gaat langs enkele boerderijen door Ter Wupping en komt uit op een asfaltweg. Hier, bij Y-70835, LA. 26. Brug over het Mussel-Aa-Kanaal oversteken en RD veldweg volgen. 27. Na 500 m met bocht mee naar links, fietspad schuin naar rechts oversteken en over bruggetje Ruiten Aa over.

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 1 28. Na ca. 100 m op kruising van paden RD. Pad langs Ruiten Aa volgen richting autoweg. 29. Onder de weg doorlopen naar het fietspad langs de autoweg (Onstwedderweg).

Alternatief in geval van hoog water onder viaduct: na vlonder voor viaduct linksaf en omhoog lopen naar houten vangrail. Einde vangrail weg oversteken (Goed uitkijken!) en op het fietspad rechtsaf. Hierna verder met punt 31.

30. LA het fietspad op richting Smeerling. 31. Eerste weg LA Smeerling in.

Etappe 2: Smeerling – (ca. 12 km) 32. Na 200 m. LA het betonnen wandel-/fietspad op. (Links is een parkeerplaats). 33. Op viersprong (met rechts een bankje) RD. 34. Pad volgen tot het eind. Komt uit op asfaltweg, hier LA, brug over. 35. Maaipad rechts evenwijdig aan de weg volgen. 36. Na flauwe bocht naar links, weg oversteken en door een klaphek. Volg pad over weide Metbroekbosch (langs het pad links en rechts een bankje). 37. Einde door klaphek en op fietspad RA. 38. Op Y-splitsing links aanhouden en op volgende Y-splitsing LA over houten brug (2 bankjes links). RD over steenslagpad (Metbroekweg). 39. Op splitsing met bankje RA. Pad komt uit op zandweg met schelpenpad. Hier LA, Winselweg. 40. Na 1 km LA klinkerweg op, Harpelerweg. 41. Na 100 m RA asfaltweg op, Dikke Eikweg. Deze gaat over in Rondweg. 42. Na 600 m, vóór einde asfaltering, LA zandweg op (langs bordje “Dal van de Ruiten Aa”). Op splitsing LA. 43. Einde zandweg LA, fietspad langs N976. 44. Na 30 m weg oversteken, zandweg op, Doene Esweg. 45. Na 50 m RA (langs bordje “Dal van de Ruiten Aa”), grasweg (met bocht naar rechts) volgen. 46. Op T-splitsing met bankje rechts aanhouden. 47. Na bossingel, 1e zandweg LA. Pad met bocht naar rechts blijven volgen. 48. Na ca. 20 meter op splitsing RA. 49. Voor prikkeldraadafrastering LA; langs de akker lopen. Pad gaat met enkele bochten naar links en rechts; steeds prikkeldraad aan rechterhand houden. 50. Einde prikkeldraadafrastering weg oversteken, over overstapje en RD richting water (Ruiten Aa) lopen. 51. Voor het water RA. 52. Na paar 100 m, iets naar rechts, over overstapje en RD door grasland; prikkeldraad aan linkerhand houden. 53. Zandweg oversteken, RD. Einde LA tussen haag en prikkeldraadafrastering door. 54. Achter MoeNieks LA door klaphekje en gelijk RA, langs prikkeldraadafrastering lopen. 55. Pad langs prikkeldraadafrastering blijven volgen met bocht naar links richting klaphekje. 56. Door klaphekje en RD. 57. Aan het eind RA vlonder over, opstapje over en pad RD vervolgen. 58. Door klaphekje en RD . 59. Op T-splitsing LA, graspad. 60. Op kruising, bij einde bosperceel, RA. Pad volgen met de bocht mee naar links langs prikkeldraad. Pad langs prikkeldraad blijven volgen met meerdere bochten naar rechts en links. Ca. 30 m voor einde weiland, pad volgen met de bocht mee naar links; gaat bos in. 61. Einde bos RD naar houten brug over de Ruiten Aa. 62. Brug oversteken en RD door grasland naar afrastering met overstapje.

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 2 63. Na overstapje LA en over de akkerrand langs afrastering lopen. 64. Einde akkerrand RA, grasweg (Oude Heerenweg). 65. Bij bank, waar grasweg naar links buigt, RD, akkerpad (tussen 2 akkerpercelen door). 66. Einde pad, vóór grasland, RA. Pad met enkele bochten naar links en rechts volgen; afrastering aan rechterhand houden. 67. Na einde afrastering en bij houten paal, grasland schuin naar rechts overstekken richting stuw met groene schakelkast. 68. Na stuw LA en gelijk RA een bosje inlopen (met links de oude arm van de Ruiten Aa). 69. Het paadje langs de Ruiten Aa volgen (langs achterkant hotel De Waalehof) tot aan de brug. 70. Na de brug RA over het fietspad en meteen, ter hoogte van gekleurde potloden, de weg inclusief naastliggend fietspad oversteken. LA, Heidenslegerweg. (Links zijn picknickbanken en kan geparkeerd worden).

Etappe 3: Jipsinghuizen –Laude (Poststruikenweg) (17,7 km)

LET OP: Vanaf punt 72 tot 79 is de route niet toegankelijk voor honden. Er is nog geen alternatieve route beschikbaar (wordt aan gewerkt). Het deel 80-82 is toegankelijk voor aangelijnde honden.

71. Heidenslegerweg. (Links zijn picknickbanken). Asfaltweg wordt onverharde weg met fietspad. Fietspad volgen; gaat over brug bij voorde. 72. 100 m na wildrooster RA het bos in. 73. Op t-splitsing RD. 74. Voor ven pad met bocht mee naar links (bankje), rechts en links volgen. 75. Na ca. 75 m op kruising LA. 76. Bij zandweg met fietspad RA, Heidenslegerweg 77. Einde zandweg met fietspad, RD asfaltweg op, Bovendiepsterweg. 78. Na huisnummer 5 links het bospad in. 79. Bij asfaltweg links, de brug over. 80. Na de brug meteen RA langs de Ruiten Aa. 81. RA, dam over, en pad langs de Ruiten Aa volgen. 82. Einde pad op asfaltweg RA. 83. Op driesprong (links bankje) rechts aanhouden, de brug over (Zevenmeersveenweg). 84. Op viersprong LA (Dennenweg). 85. Voor veerooster RA het bospad in. Dit pad langs het heideveld blijven volgen, zijpaden negeren. 86. Op viersprong LA. (Pad komt langs bankje). 87. Na vennetje eerste pad LA. 88. Verharde weg oversteken. Langs heuvel met “Theater van de Natuur”, en RA, pad langs de Ruiten Aa volgen tot houten hek aan de rechterhand. Ga hier door het klaphekje en steek vervolgens de weg over. Dan slagboom passeren en daarna 1e pad links (verhard). U loopt nu langs de Noordmee (informatiecentrum SBB) 89. Op het terras van de Noordmee RA naar parkeerplaats. 90. Einde parkeerplaats LA, weg oversteken, brug over en gelijk LA, Breewischweg. 91. Waar pad bocht naar rechts maakt, smal paadje naar links op richting Ruiten Aa. 92. Voor water RA, oeverpad. Pad met bocht naar rechts blijven volgen. 93. Op verharde weg RA. 94. Na plaatsnaambord “”, RA bruggetje over en gelijk LA over parkeerplaats. 95. Klinkerweg oversteken en RD, Kerkpad. 96. Op t-splitsing (met rechts een bankje) LA 97. Voor kerk naar rechts langs bomenrij. 98. Weg oversteken en RD, Torenstraat, gaat over in Zuid-Esweg 99. Na ca. 700 m. RA over/langs slagboom (bord SBB), graspad. 100. Pad (deels over vlonders) steeds RD (ca. 1 km) blijven volgen.

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 3 101. Pad komt uit op fietspad langs weg; hier RA 102. Voor bord “bebouwde kom Sellingen”, de weg naar links oversteken en pad langs het water (aan rechterhand) volgen. 103. Einde pad, voor de Ruiten Aa, RA. 104. LA over de Wijvebrug en gelijk na de brug LA. Oeverpad volgen.

LET OP: natuurgebied Ter Borg (vanaf punt 105 t/m 120 is niet toegankelijk voor honden. Indien u met een hond loopt gaat u niet RA, maar blijft u het oeverpad volgen tot aan de brug om vervolgens de route weer op te pakken bij punt 121.

105. Ca. 50 meter na einde paardewei RA bospaadje in. 106. Aan het eind via opstapje over prikkeldraadversperring en links af, pad tussen bomen. 107. Op Y-splitsing bij 3-stammige boom RA.

108. Op kruispunt RD (links staat paaltje met geel-witte markering). 109. Gelijk, op T-splitsing, RA. 110. Paadje 600 m. volgen tot aan een bankje. (Is schapenpaadje; niet overal duidelijk zichtbaar/herkenbaar). 111. Ca. 20 meter na bankje op 4-sprong RD. 112. Zijpaden naar links en rechts negeren. 113. Na wildrooster op kruising LA en pad vervolgen; maakt enkele bochten. Afrastering aan linkerhand blijven houden. 114. Even naar links over wildrooster (met klaphek), maar route in dezelfde richting blijven volgen tot aan volgende klaphek. 115. RD over parkeerplaats (met picknicktafel). 116. Op splitsing LA, fietspad en gelijk RA, paadje in. 117. Aan de rand van het bos maakt het pad een bocht naar links; over wildrooster en pad vervolgen. 118. Pad komt na nog 2 wildroosters uit op fietspad (Borgerweg); hier RA. 119. Opnieuw over wildrooster. (Aan de linkerhand parkeerplaats met picknicktafel). 120. Fietspad volgen tot brug. 121. Over de brug en RD, Borgerweg. 122. Door buurtschap Ter Borg. (Aan het eind van de weg is links een bankje). 123. Ter Apelerstraat oversteken en op fietspad LA. 124. Na ca. 50 m RA, graspad naar rechts (met hulstbossen aan linkerhand). 125. Pad maakt bocht naar rechts. 126. Op splitsing bij paaltje met rode kop, rechts aanhouden. 127. Op klinkerweg LA (Borgerschapenweg) 128. Eerste weg LA, Borgerschapenweg.

LET OP: natuurgebied Slangenborg is niet toegankelijk voor honden. Indien u met een hond loopt dan de punten 129 t/m 136 negeren. In plaats daarvan op splitsing met de Zuid-Esweg RD lopen. Einde weg (voor de brug) RA en langs het Ruiten-Aa-Kanaal lopen. De route weer oppakken na punt 136.

129. Ter hoogte van de Zuid-Esweg RA door een klaphekje en schuin naar links richting bosrand 130. Via overstapje over afrastering en daarna pad iets naar links volgen, grasweg. 131. Steeds RD lopen, aan het eind naar links en overstapje over afrastering. Na overstapje RD langs moerasgebied 132. Op kruising van smalle paden, waar een pad naar rechts gaat naar een groene schakelkast, RD. 133. Smal paadje volgen tot rietkraag; hier LA. 134. Pad om rietkraag (met bocht naar rechts) blijven volgen.

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 4 135. Na bocht naar links, RA door klaphekje over sluisje en LA. 136. Bij picknicktafel met infopaneel RA, langs Ruiten-Aa-Kanaal. 137. Eerste pad RA, Slangenborgerweg. 138. Op driesprong rechts aanhouden 139. Op kruising links aanhouden, Oosterkampweg. Zandpad gaat over in klinkerweg en later in asfaltweg. 140. Einde weg RA fietspad op en na circa 50 meter weg oversteken en terrein oude melkfabriek oplopen. 141. Weg over het terrein vervolgen, door klaphek en dan LA. 142. Na ca. 400 m. via overstapje over hek en op klinkerweg rechts afslaan, Poststruikenweg.

LET OP: het gebied Ter Walslage is niet toegankelijk voor honden (ook niet aan de lijn) en is soms tijdelijk afgesloten vanwege aanwezig vee. Indien u met een hond loopt of wanneer er op het klaphek Ter Walslage “tijdelijk geen toegang” staat aangegeven, neemt u de alternatieve route:

Niet door het klaphek gaan maar Poststruikenweg vervolgen, Borgerveld. Op kruising linksaf, Borgerweg Op T-splitsing linksaf, Veersterweg Op driesprong Ter Apelerstraat oversteken en daarna op fietspad linksaf. Na ca. 50 meter bij sloot, door klaphekje rechtsaf langs de Ruiten Aa lopen; Vanaf hier verder met punt 149.

Etappe 4: Laude (Poststruikenweg) - Ter Apel (12,2 km) 143. Na de brug in de Poststruikenweg, LA door klaphek, “Ter Walslage”. Schuin naar rechts naar vogelpaal en vanaf hier het weiland oversteken naar volgende vogelpaal. 144. LA en oeverpad (langs Ruiten Aa) volgen. 145. Gaat over in smal pad door grasland. 146. Einde pad (bij sloot aan rechterhand) RD en oeverpad weer volgen. 147. Einde oeverpad door klaphek. Weg en fietspad oversteken. 148. Door klaphek RD langs Ruiten Aa. 149. De Ruiten Aa 800 m volgen tot brug. 150. Bij brug RA op asfaltweg (Wischluiweg). 151. Na ca. 100 m LA, grasweg tussen bomen. 152. Zandweg oversteken (50 m. rechts is een bankje) en pad vervolgen. 153. Vóór brug over Ruiten Aa RA, langs bosrand. Pad komt uit op N976, hier LA over naastliggend fietspad. 154. Na ruim een 1 km, vóór huisnummer 15, LA, graspad langs water (Ruiten Aa). 155. Na ca. 50 m. RA. (Rechts van het water lopen). 156. Aan het eind de weg oversteken, slagboom passeren en pad vervolgen (Ruiten Aa aan rechterhand). 157. Steeds RD lopen/oeverpad volgen, pad is af en toe vaag. De Ruiten Aa kronkelt; loopt soms evenwijdig aan het pad; is soms verder weg. 158. Pad komt uit bij fietspad (met rechts een bruggetje). Hier LA het fietspad op. 159. Bij 2e bordje met aanwijzing voor fietsknooppunt 27, LA, bospad op en gelijk bij een bankje, rechts aanhouden. 160. Op 3-sprong (voor paaltje met blauwe kop) RA. 161. Pad komt uit bij fietspad; LA fietspad op. 162. Op T-sprong, voor kanaal, RA (aanwijzing voor FKP 27 ook naar rechts), onverharde weg. (Ca. 200 meter voor sluis – punt 155- bankje aan linkerkant). 163. Doorlopen tot Ter Apelersluis.

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 5 164. LA de sluis over en RD 165. Ca. 50 meter na sluis, ter hoogte van Lourdesgrot aan linkerhand, RA langs slagboom en bordje “opengesteld” graspad op. (Links een sloot en rechts een bosperceel). 166. Pad volgen (paden naar rechts negeren); maakt verderop bocht naar rechts. Einde pad, op T-splitsing RA, onverharde weg (Steenweg). 167. Einde Steenweg, LA asfaltweg op en gelijk, rechts van de weg, met een kabelbaantje het Ruiten-Aa-Kanaal over (bankjes aan weerszijden bij het kabelbaantje). 168. LA over zandweg. 169. Na ca. 300 m. RA breed bospad op 170. Op Y-splitsing links aanhouden. 171. Op volgende Y-splitsing over/langs slagboom RD. 172. Op volgende Y-splitsing RD. 173. Op kruising RD en fietspad oversteken; RD; zandpad blijven volgen tot houten bruggetje. 174. Over bruggetje RD en gelijk op splitsing rechts aanhouden. 175. Einde pad op 3-sprong RA. 176. Volgende 3-sprong links aanhouden (sloot dan aan rechterhand). 177. Einde pad, asfaltweg oversteken en naar parkeerplaats hotel Boschhuis.

Etappe 5: Ter Apel – (parkeerplaats Beetserweg) (10,2 km)

Start: Hotel Boschhuis Ter Apel, Boslaan 6 1. Met de rug naar de ingang van ‘t Boschhuis: naar rechts gaan en gelijk RA, klinkerweg. Op splitsing rechts aanhouden; wordt onverhard pad. 2. Op asfaltweg LA en na brug LA pad met slagboom 3. Na picknickbank, waar zandpad naar links gaat, RD en voor het water (Ruiten Aa) LA oeverpad volgen. 4. Op kruising RD, oeverpad blijven volgen. 5. Op splitsing RA en brug over, daarna gelijk LA (paaltje met gele kop). Pad naar rechts negeren. 6. Op fietspad LA, brug over, en gelijk RA, oeverpad langs Ruiten Aa. 7. Op T-splitsing (bij einde bosrand) LA, zijpaden negeren. 8. RA over dam met slagboom, breed zandpad. 9. Einde pad RA. 10. Na slagboom, 2e paadje LA (bosrand aan rechterhand). 11. Ca. 200 m. na bankje op Y-splitsing LA. 12. Volgende Y-splitsing links aanhouden. 13. Volgende Y-splitsing RD. 14. Op schuine kruising (met links een paaltje met blauwe kop) schuin LA, graspad. 15. Op splitsing RD (sloot aan linkerhand). 16. Einde pad, LA fietspad op (Tempelbosweg). 17. Einde Tempelbosweg, bij FKP 17, RA fietspad (langs Sellingerstraat) op. (Links staat een bankje). 18. Na ca. 50 meter en bushalte, weg naar links oversteken en zandpad in. (Langs stroomhuisje en slagboom). Pad met enige bochten volgen. 19. Na slagboom, RA over dam, slagboom passeren en bospad in. 20. Einde bospad LA. 21. Voor sloot RA; pad volgen met bocht naar links. Komt uit op asfaltweg, Sleggenkampenweg. 22. Einde Sleggenkampweg, LA fietspad op. 23. Na ca. 600 m bij P 65252/002 en FKP 29, weg naar rechts oversteken en halfverhard fietspad in. 24. Einde pad (met rechts een bankje) bij P 65253/01 LA asfaltweg op (Achterbeetseweg).

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 6 25. Bij P 625255/01 en FKP 31 RA fietspad op. 26. Bij P 24640/001 RA asfaltweg op richting Sellingen (Tussenbeetseweg). Zijweg naar rechts negeren. 27. Einde weg op T-splitsing, LA (Voorbeetseweg) en gelijk weer RA, Beetserweg. Ca. 600 meter langs de weg lopen. 28. Ca. 50 meter na FKN 32, LA klinkerweg (leidt naar parkeerplaats; maar niet doorlopen tot parkeerplaats).

Etappe 6: Sellingerbeetse (parkeerplaats Beetserweg) – Mussel (Kopstukken 50) (7,3 km)

29. Op klinkerweg 1e pad LA (houten afsluitboom passeren), bos in. 30. Voor water links aanhouden en vervolgens het water steeds aan de rechterhand houden. Bij bankje RD. 31. Op T-splitsing LA smal pad in (waar rechts een paaltje met aanduiding MTB staat). 32. Op T-splitsing, bij ijzeren paal, naar rechts. 33. Waar pad van links komt, hierop overstappen en RD (breed zandpad). 34. Op T-splitsing RA; pad naar links negeren. 35. Op viersprong LA (voor bord “Natuurgebied/diepe waterplas”). 36. Na houten afsluitboom LA, onverharde weg met naastliggend fietspad (Beetserwijk) 37. Na 900 m Voorbeetseweg oversteken en Beetserwijk vervolgen. 38. Bij rood-wit schrikhek schouwpad aan rechterkant van de sloot nemen. 39. Voor stuw schouwpad naar rechts blijven volgen. 40. Na 900 m schouwpad met bocht naar links blijven volgen. 41. Pad komt na ca 400 m uit op betonplaten; hier RA, schouwpad aan rechterkant van de sloot volgen. 42. Pad komt uit op asfaltweg met fietspad; LA fietspad op. 43. Na benzinepomp, op kruising de weg naar rechts oversteken: zandweg op (aan rechterkant van het kanaal). 44. Na ca. 500 m, waar zandweg bocht naar rechts maakt, rechtdoor langs het kanaal blijven lopen (graspad). 45. Pad komt na ca. 1,5 km uit op asfaltweg; RD. 46. Na 50 m asfaltweg met bocht naar links blijven volgen. (Links staat picknickbank en Y- 70871.

Etappe 7: Mussel (Kopstukken 50) – Bruggetje over Mussel-Aa-kanaal (“hoogholtje”) (tussen Barlage en ) (7,3 km)

47. Op splitsing bij Y-70871 rechts aanhouden richting Onstwedde. 48. Eerste weg links, Veldwachterslaan 49. Na ca. 700 m, 1e weg RA, Zaadstukken, sintelweg. 50. Pad komt na ca. 1,5 km uit op asfaltweg, hier RA. 51. Gelijk na brug over de Mussel Aa, LA over rechteroeverpad. 52. Pad komt na ca. 1,5 km uit op asfalt, hier LA. 53. Na ruim 1 km, RA, betonpad op. 54. Over bruggetje, betonpad vervolgen. (Na bruggetje links achter bosje is een picknickbank). 55. Betonpad komt uit op asfaltweg; hier RA. 56. Na huisnummer 23 LA, betonpad op. Betonpad, met bocht naar links, blijven volgen; het Mussel-Aa-Kanaal aan rechterhand. 57. RA over houten bruggetje (“hoogholtje”) en LA, breed zandpad op.

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 7

Etappe 8: Bruggetje over Mussel-Aa-Kanaal (“hoogholtje”) (tussen Barlage en Harpel) – Höfte (uitkijktoren) (8,5 km) 58. Zandweg komt na 1,8 km uit op verkeersweg; fietspad en weg oversteken en zandweg RD vervolgen. 59. Bij kruising met asfaltweg (met rechts een bankje) LA, brug over. 60. Gelijk na de brug RA, pad links van het Mussel-Aa-kanaal volgen. Na 700 meter pad met bocht naar links blijven volgen. (Brug naar rechts negeren). 61. Eerste pad (tegenover een grote boerderij aan de overkant van het water) LA (Oosterholtsweg) 62. Einde Oosterholtsweg, verkeersweg oversteken en RA fietspad op richting Onstwedde 63. Na ca. 400 m. Barkhoornweg oversteken, RD. 64. Na brug gelijk LA, over de parkeerplaats en graspaadje op. 65. Graspaadje komt uit op asfaltweg, RD. 66. Ca. 20 meter na stuwtje RA en gelijk LA schelpenpaadje op, Jan Bessembinderspad. 67. Bij bankje over bruggetje RD lopen (links zie je de Nicolaaskerk met juffertoren) 68. Einde pad, op T-splitsing, RA 69. Einde pad LA (Ganskampen) 70. Bij nummer 18C straat oversteken en het park inlopen 71. Over brug en na 20 m RA graspad op. 72. Na bruggetje RA; doorlopen tot asfaltweg en deze oversteken. 73. Gelijk voor houten hek LA graspad op. Sloot aan linkerhand. 74. 1e pad LA en op splitsing RA. 75. Pad komt uit op onverharde weg (Molenpaal), hier RA. 76. Over de brug (Mussel Aa) (rechts is een picknickbank) en weg/fietspad volgen tot asfaltweg. 77. Voor asfaltweg LA; zandpad op. Dit pad blijven volgen; zijpaden negeren en na houten bruggetje RA graspad op. 78. Voor uitkijktoren LA. Pad komt uit op betonnen fietspad.

Etappe 9: Höfte (uitkijktoren) – Wedde (villapark Weddermeer) (ca. 7 km)

79. Op betonnen fietspad RA. 80. Bij picknickbank LA, zandpad oversteken en graspad in. Vanaf hier routepaaltjes met blauw-paarse kop volgen. 81. Na ca. 700 m. LA richting bruggetje. 82. Na bruggetje grasland schuin naar links oversteken, over een 2e bruggetje en pad langs akkerrand volgen. 83. Pad maakt voor sloot langs de weg een bocht naar rechts. Na ca. 30 m. dam naar links oversteken en RA asfaltweg op. 84. Na ca. 50 meter LA paadje in tussen sloot en bomensingel. 85. Paadje komt uit op asfaltweg; op kruising met handwijzer RD (richting Giezelbaarg) en parkeerplaats oversteken. 86. Bospaadje in bij paaltje met rode kop. Gelijk op splitsing rechts aanhouden. Over bruggetje. Na bruggetje op splitsing links aanhouden en daarna gelijk weer LA, smal bospaadje. 87. Na bankje door klaphekje RD. Na volgend klaphek LA en gelijk RA, graspad. Route met paaltjes met rood/oranje kop volgen. 88. Na ca. 500 meter vóór sloot pad met bocht naar rechts blijven volgen. 89. Na 150 m. op viersprong RD. 90. Ter hoogte van afsluitboom bij bord “staatsbosbeheer” naar rechts. Na ca. 150 m. een bankje. 91. Einde pad op T-splitsing LA, paaltje met oranje kop (langs de Westerwoldse Aa)

© 2021 www.wandeleninwesterwolde.nl - versie 22 april 2021 Pagina 8 92. Na ca. 450 m. rechts langs gemaal “Poale” lopen. Graspad komt uit op asfalt; RD lopen en na rood-witte slagboom RA (Kempkebosweg).(Aan het eind van de weg is links een bankje). 93. Weg komt uit op de Hoofdweg; deze oversteken en RA het fietspad op. 94. Na brug (bankje bij het water) 1e weg LA, toegangsweg naar gemeentehuis. Weg volgen naar “P overig”. 95. Op parkeerplaats (achter deel gemeentehuis) LA. Parkeerplaats schuin naar rechts oversteken en aan het eind LA graspad in. Smalle paadje langs bord staatsbosbeheer (Hoorndermeeden) volgen. 96. Pad volgt de loop van de Westerwoldse Aa; dit pad blijven volgen. 97. Na ca. 1 km op splitsing RD. Brug naar links negeren. 98. Einde pad (na ca 800 m) op splitsing LA; halverhard pad. Zijwegen negeren. 99. Bij tennisbaan RD richting parkeerplaats villapark Weddermeer. Einde.