Geopad Molenhoek – Mookerheide NL-01

Afbeelding 1: topografsche kaart geopad NL-01 © Vereniging Geopaden Stuwwal 2020 1 / 6 versie 20201118 Gecontroleerd op het ongeveer een kwartier lopen naar Blijf het pad volgen en daal via een trap af 18 november 2020 Station Mook-Molenhoek. in het Korendal. Ga door het klaphek en sla linksaf. Horeca Start- en eindpunt Blijf dit pad volgen; houd bij splitsingen Spoorwegstation Mook-Molenhoek Halverwege langs de route ligt herberg- steeds links aan en loop verderop langs restaurant ’t Zwaantje. een afrastering links van het pad langzaam Karakter route Bij Plasmolen, op enige afstand van de stijgend verder. Afwisselend bos en open gebied. Route route, liggen diverse horeca- Het pad loopt nu door het Korendal met over twee schansen en de Mookerheide gelegenheden. links en rechts de hellingen van dit relict uit met fraaie uitzichten over het gebied van De horeca-gelegenheid van Jachtslot de ijstijden. de stuwwal en het Maasdal. Kennismaking Mookerheide is tijdelijk gesloten vanwege Het Korendal is het eerste droogdal op de met droogdalen, steilwand, tijdlijn en een ingrijpende renovatie van het gebouw. route van dit geopad en is aangegeven zwerfstenen. met een A op de reliëfkaart. Ontstaan in de Advies Lengte voorlaatste ijstijd, 240.000-130.000 jaar Lees ook de rubriek Geologie op geleden en verder uitgediept in de laatste Ongeveer 12 km www.geopaden.nl. ijstijd 115.000-10.000 jaar geleden. Er liggen veel droogdalen in het Routebeschrijving stuwwalgebied en het Korendal is een Loop vanaf de spoorwegovergang op het voorbeeld van een lang en groot droogdal station in de richting van het gele waarvan het begin verderop langs dit informatiebord met bruine rand. Daar treft geopad ligt (zie reliëfkaart). u algemene informatie aan over geopaden. Sla bij de driesprong met een Volg het voetpad, aangegeven met witte mountainbike-paaltje linksaf, de helling op. pijltjes, dat begint achter het Het zanderige pad gaat eerst omhoog, informatiebord. Volg de witte pijltjes tot daalt dan af in een zijdal van het Korendal Afbeelding 2: profelverloop van geopad NL-01 bovenaan de trap. Sla boven rechtsaf; ga (zie reliëfkaart) en stijgt opnieuw. door het klaphek en volg de gele Bovenaan, bij de driesprong op het markering. Loop via een heideveld naar de Bereikbaarheid plateautje, heb je een mooi uitzicht over Heumense Schans. Per trein uit de richting en Venlo het gebied en is te zien is hoe het reliëf van en per bus uit de richting Gennep en Hier bevindt zich een informatiebord over de stuwwal naar het westen toe overgaat Malden/Nijmegen, uitstappen bij bushalte deze schans. in het vlakke Maasdal. Links ligt het Rijksweg, Molenhoek. Vanaf de bushalte is

© Vereniging Geopaden Stuwwal 2020 2 / 6 versie 20201118 Korendal met een zijdal dat zojuist doorkruist werd. Ga op de driesprong rechtsaf en hou vervolgens links aan. Bij de viersprong in het bos gaat u rechtsaf, het pad achter de slagboom. Op de volgende viersprong waar u links voor u kassen ziet, rechtsaf slaan. Links van dit pad bevindt zich een weide, rechts een bos. Ga even verder, op de splitsing met paden naar links en rechts, rechtdoor het bos in en sla bij de volgende T-splitsing linksaf. Rechts van dit pad ligt weer het diepe droogdal, het Korendal, de „bovenstroomse“ voortzetting van het droogdal waar u al eerder doorheen gelopen bent. Door de bebossing kan dit slecht zichtbaar zijn. Volg het pad. Negeer zijpaden tot rechts een open stuk bij een grotere kruising. Hier slaat u rechtsaf (Lindelaan). Het pad gaat omhoog en vervolgens weer naar beneden. Op het diepste punt doorsnijdt het geopad de uiterste bovenloop van het Korendal. Schuin links bevindt zich de oorsprong van Afbeelding 3: reliëfkaart geopad NL-01 dit droogdal. Even verderop komt het pad uit in open Vervolg het pad rechtdoor tot aan een T- Rechts achter het informatiebord ligt een terrein; het vlakke plateau van de stuwwal. splitsing met een bankje aan de bosrand; oude, inmiddels begroeide zandgroeve. In hier slaat u linksaf. een verticale wand van deze groeve zijn schuingestelde aardlagen zichtbaar gemaakt. Meer informatie hierover treft u

© Vereniging Geopaden Stuwwal 2020 3 / 6 versie 20201118 aan op het informatiebord en een grote het einde van de weide op een 4-sprong Duits gebied te zien. Het einde van de W- foto van deze verticale wand. De foto is een (weide)hek. vormige stuwwal ligt aan de horizon daar gemaakt omdat de wand door erosie Vanaf deze viersprong is recht vooruit het waar de wal in de vlakke Rijnvlakte steeds vervalt. begin te zien van een volgend groot overgaat. Daar ligt ook Kleve, te herkennen Passeer de slagboom. U vervolgt het pad droogdal, B op de reliëfkaart, dat afwatert aan de zendmast op de Kleverberg. Vanaf door open gebied naar een bosrand met naar de binnenkant van de stuwwal Kleve naar rechts kijkend is ook het een asfaltweg; hier slaat u rechtsaf. Steek richting Groesbeek. uitstekende midden van de W-vorm achter verderop de drukke kruising over en loop Sla op deze viersprong rechtsaf en wandel Kranenburg te zien. Bij helder weer is links vervolgens rechtdoor. langs links een bankje tot de heuvel met van Kleve, aan de overkant van de De weg waarop we lopen, de een informatiebord. Rijnvlakte, de voortzetting van de Bisseltsebaan, vormt de grens tussen stuwheuvels te zien: Elten op Duits en Volg hier NIET de gele paaltjes naar links, Montferland op Nederlands gebied. rechts de gemeente , in maar sla rechtsaf. de provincie , en links de Sla afdalend van de Keizerskop linksaf. gemeente Berg en Dal, in de provincie Beklim bij deze afslag eerst de verhoging Volg het pad circa 250 meter tot bij een . (Keizerskop). Vanaf deze plek kunt u de stuwwalligging bekijken (hoewel de viersprong. Sla hier linksaf, het open veld Op de drukke kruising met de provinciale sparren en de wijngaard langzamerhand in. weg bevindt zich rechts een oude waterput het uitzicht beginnen te belemmeren). Bij de T-splitsing gaat u rechtsaf. Volg deze uit 1913. Deze is uitgegraven tot een mulle zandweg over het plateau van de diepte van 57 meter. Dat geeft aan hoe Het informatiepaneel verduidelijkt met een stuwwal circa 600 meter tot aan de T- diep zich hier het grondwater bevindt. reliëfkaart en een horizontekening de ligging van de verschillende heuvels in het splitsing met een bankje. Op deze kruising bevindt zich ook stuwwalcomplex. Sla bij deze T-splitsing linksaf en neem de herberg-restaurant ‘t Zwaantje. Het open gebied voor u gaat naar links holle weg tot een bankje bij zwerfstenen. Voorbij ‘t Zwaantje gaat de verharde weg over in het in de ijstijd gevormde We hebben hier een fraai uitzicht over het over in een onverharde weg. tongbekken van Groesbeek waarin een Zevendal, op de reliëfkaart aangegeven als Sla bij het Mariakapelletje linksaf en loop uitstulping (lob) van het landijs heeft droogdal C. Het is al tijdens de voorlaatste achter de slagboom het naaldbos in. Bij de gelegen. Deze lob oefende zoveel druk uit ijstijd gevormd door het in de zomer van eerste viersprong slaat u rechtsaf. Blijf het op de omgeving dat o.a. tot bij het huidige het ijsdek afkomstige smeltwater dat zich pad met gele paaltjes met een fauwe Mook het omliggende bevroren landschap hier over de bevroren ondergrond een bocht naar links volgen. U komt langs tot heuvels omhoog gedrukt werd. Van uitweg baande van het binnengebied (rechts) een open veld (weide) met een aan links wat naar rechts gaande is aan de tussen stuwwal en ijsdek naar de horizon de voortzetting van de stuwwal op toenmalige Rijn-Maasvlakte. Een dergelijk

© Vereniging Geopaden Stuwwal 2020 4 / 6 versie 20201118 dal wordt ook wel “smeltwaterdal” verschillende plaatsen steile en hoge eerste pad rechts naar beneden, eveneens genoemd hellingen. met een blauwe pijl gemarkeerd. Volg dit pad steil naar beneden naar het Een informatiebord bij de stenen geeft Bij de driesprong beneden in het dal slaat Herrendal, dat als F staat aangegeven op inzicht in het ontstaan en de herkomst van u scherp rechtsaf, richting ruiterroute 20. de reliëfkaart. deze zwerfstenen. Een bordje op iedere Volg het pad omhoog door een klaphek en steen vermeldt de naam en ouderdom verderop weer een klaphek tot een kruising Voorzichtig: dit is een steil, door ervan. De landgletsjer voerde vanuit (zes-sprong). Daar neemt u het eerste pad regenwater uitgesleten pad! Scandinavië kleine tot zeer grote stenen links richting Mookerheide. Het Herrendal is evenals het Startsedal (zwerfstenen) mee naar deze streken en Passeer weer een klaphek en wandel een groot en bijzonder fraai droogdal met met de Rijn/Maas kwamen vanuit het rechtdoor tot het hek voor de heide en op verschillende plaatsen steile en hoge zuiden op dikke ijsplaten ook grote volg daar het pad naar rechts tot het hellingen. Beide dalen lopen vanaf de steenblokken mee. De samenstelling van volgende klaphek. Verlaat via dit klaphek stuwwal in de richting van het Maasdal. de zwerfstenen kan in veel gevallen het terrein van de Mookerheide. informatie verschafen over de Sla beneden op het mulle zandpad herkomstplek( Scandinavië of Eifel). U ziet rechts een tijdbalk met een rechtsaf en loop langzaam stijgend door informatiebord. Op deze tijdbalk zijn dit droogdal en negeer hierbij alle afslagen Zie ook de tekst op het informatiebord. verschillende geologische gebeurtenissen tot recht vooruit een woning. Ga voor de Sla even voorbij het bankje bij een aangegeven die u inzicht proberen te woning links steil omhoog. Bovenaan gaat slagboom en het bord 'Sint Jansberg' geven in de enorme tijdsperiode die sedert het pad over in een asfaltweg (H. van rechtsaf. Het pad loopt langs het het ontstaan van de aarde, 4.6 miljard jaar Nassaulaan). Wandel langs deze weg tot Zevendal. Volg het pad tot het eerste pad geleden, is verstreken. de drukke verbindingsweg tussen Mook en rechts bij wederom een bankje en een De afstand tot de kerktoren van Cuijk is Groesbeek. Steek deze over en ga achter informatiebord. Sla hier rechtsaf. Houdt 2.700 m. Als we die afstand gebruiken als de slagboom rechtdoor het bos in. voorbij de slagboom rechts aan. maat voor de tijd die is verstreken sinds Sla het eerste pad links in. Neem Het grindpad komt uit op een asfaltweg. het ontstaan van de aarde, ca. vervolgens het eerste pad rechts, in een Sla rechtsaf en ga vervolgens bij de 4.600.000.000 jaar geleden, dan komt een dalletje, en neem direct daarna schuin slagboom en het bordje 'Mookerheide' afstand van 1 millimeter op de tijdbalk links het smalle paadje. overeen met een periode van 1700 jaar. linksaf. Daal door het droogdal, dat met D Volg NIET het pad met de gele pijl. Aan is aangegeven op de reliëfkaart, af in het Loop vanaf de tijdbalk rechtdoor tussen beide zijden van dit circa 300 meter lange Startsedal. enkele paaltjes door. Ga direct na de pad bevinden zich walletjes. Het pad komt Het Startsedal, E op de reliëfkaart, is een paaltjes links op het pad dat is uit op een viersprong. groot en bijzonder fraai droogdal met op aangegeven met een blauwe pijl. Neem het

© Vereniging Geopaden Stuwwal 2020 5 / 6 versie 20201118 Loop het pad helemaal uit langs een boom 1. Via het klaphek rechts volgt u de route die midden op de viersprong staat en ga over de Heumense Schans; de route die u op de halfverharde weg waarop het pad ook op de heenweg liep maar nu in uitkomt rechtsaf (langs paaltje met hond); tegengestelde richting. Neem dan na het een lange kaarsrechte weg. volgende klaphek bij het bordje 'Twee Neem na ruim 100 meter het eerste pad Schansen route' de trap naar beneden en links (weer langs een paaltje met hond) en volg het pad tot het station Mook- vervolg deze weg ca. 500 meter alsmaar Molenhoek. rechtdoor (loop bij de drie viersprongen die 2. U loopt (zonder weer te klimmen en te u passeert dus steeds rechtdoor). Het pad dalen) rechtdoor langs (links van de weg) komt uit op een open terrein, de Mooker de verzinkerij tot de parkeerplaats van het Schans, met een uitzichtsplatform. Loop station aan uw rechterhand. rechtdoor langs het platform tot bij een informatiepaneel. Ga bij het Einde van Geopad NL-01 informatiepaneel rechtsaf en na het passeren van twee houten bruggetjes rechtdoor. Sla bij de bosrand linksaf. Het dalende pad komt een stuk verder uit op een T-splitsing. Sla hier rechtsaf en vervolgens bij wandelknooppunt 39 weer rechtsaf. Volg de witte pijltjes richting knooppunt 87 en ga bij een Y-splitsing linksaf omhoog en dan langs een oude diepe zandafgraving, die inmiddels weer begroeid is. Loop door tot de T-kruising en sla daar linksaf. Het pad loopt nu weer door het eerste droogdal van deze route, het Korendal. U heeft nu twee mogelijkheden om terug te keren naar het beginpunt van de route: