Wandelreportage | Frankrijk

Binnenkort rolt hij van de persen: de nieuwe Dagstappergids Frans-Vlaanderen, goed voor vijftien luswandelingen vlak over de Franse grens. Wij verkenden alvast de prachtige kliffen en stranden en kunnen getuigen van alweer echt GR-vakmanschap.

Vijf dagen stappen langs de Opaalkust

8 | Op Weg 2011-4 Het GR-pad is een grasweg langs de rand van de krijtrotsen. Een ideaal decor voor trouwfoto’s.

Schitterende uitzichten van witte gevels, oranje dakpannen en blauwe We volgen GR 120 op de dijk tot aan het Fort Onze eerste wandellus begint in , een luiken is opvallend. Op een terrasje laten we ons Mahon in . Wat een leuk vissers- levendig badplaatsje met een gemoedelijke het plaatselijke bier Deux Caps smaken. In een dorpje! De volgende 5 km gaan door het bijzon- sfeer en een lapje wit zand, precies op 5 km van lokaal restaurantje, aanbevolen door de char- der mooie natuurgebied Dunes de la Slack. We Cap Blanc-Nez en Cap Gris-Nez. We pikken mante gastvrouw van onze chambre d’hôtes, gaan dit reservaat binnen via een loopbrug over meteen de wit-rode streepjes op van GR 120, proeven we voor het eerst van de plaatselijke de autoweg. Eerst trap op, dan trap af en daarna ook gekend als GR du Littoral. Het eerste deel mosseltjes. Vijf dagen lang zullen we genieten serieus zwoegen door het mulle zand. We zijn blij van onze tocht is een afwisseling van duin en van heerlijke vis en schaal- en schelpdieren! dat we dit traject ‘s morgens doen en niet in de strand. Het zien, horen en ruiken van de zee volle middagzon. Onderweg zien we vrijwilligers brengt ons onmiddellijk in vakantiestemming. Kliffen die het natuurgebied onderhouden. Chapeau! Maar GR 120 blijkt niet zomaar een strandwan- Ook onze tweede dagwandeling start in Wissant, Aan de parking van Point aux Oies kiest de GR deling te zijn. We stappen ook door een prach- maar nu gaan we de andere kant uit, richting een pad door de duinen om na 250 m met een tig duingebied, de site protégé Baraque Fricot. Cap Blanc-Nez. We beginnen met een prachtig mooie afdaling op het strand uit te komen. Op een leuk slingerpaadje klimmen we naar traject in het hinterland. GR 128 leidt ons door We lopen nu in noordelijke richting op het de Pointe de la Courte Dune, waar we vanaf een heuvelig landschap in de richting van de het uitzichtpunt genieten van de schitterende Mont de Couple. We stappen via een veldweg terugblik op de baai van Wissant en de Cap naar een oriëntatietafel en genieten van het Blanc-Nez. Voor ons beukt de zee tegen de krijt- steeds wisselende landschap. De dagstapper rotsen van de Cap Gris-Nez. De wei vormt een loopt tot in Mont de Sombre. Wij opteren echter ideale picknickplaats. voor de voorgestelde verkorting en ruilen GR Bij la Sirene verlaten we GR 120. Pas op onze 128 in voor de Streek-GR Tour du Boulonnais. In de verte zien we de Cap Blanc-Nez al schitte- ren, maar we moeten nog even geduld hebben. De zee zien, horen en Het is klimmen en dalen, op een mooie over- groeide holle weg, langs een wiekloze molen… ruiken brengt ons meteen Op een kruispunt van GR-paden nemen we in vakantiestemming. GR 120 in de richting van de zee. Langs lage Mosselen bosjes en weiden bereiken we de zendmast op Typisch voor de streek zijn ‘Les moules de de Mont d’Hubert en stappen dan op een nieuw Bouchot’. Ze worden gekweekt op touwen aangelegd pad tot boven aan de obelisk. Het is die in zee gespannen zijn tussen kastanje- laatste dag zullen we effectief op Cap Gris-Nez net iets te mistig om de kliffen van de Engelse houten palen. Nadien worden ze in netten stappen. Nu trekken we via grindwegjes het kust te zien. Bij de afdaling genieten we van het opgehangen. Als het water zich terugtrekt, achterland in naar de Mont aux Lieux. Alweer imposante zicht op de baai van Wissant en Cap komen de mosseltjes in contact met de een subliem uitzicht! We schakelen over op het Gris-Nez. Beneden kunnen we kiezen tussen de lucht. Dat zorgt voor een tragere groei geel-rood van de streek-GR Tour du Boulonnais. kliffen of het strand. Het wordt de strandwan- en een gelere kleur maar vooral voor een In het dorp Warincthun loopt onze dagstapper deling en dat voor ruim 5 km. De witte krijtrot- betere en intensere smaak. Bovendien nog verder tot , het hoogst gelegen sen zijn niet te vergelijken met onze Belgische komen ze door deze manier van kweken dorp van de Côte d’Opale. Dit zou onze tocht kust. Een ideaal decor voor trouwfoto’s… niet in aanraking met de grond en bevat- echter op 30,2 km brengen. Daarom houden we ten daarom geen zand zoals de Zeeuwse de zuidelijke lus voor een volgende keer. Duinen mossel. De Franse bouchoteur brengt zijn We stappen verder door het gele, groene en Vandaag staat dagstapper 15 op het pro- oogst ongesorteerd op de plaatselijke markt, bruine lappendeken van koolzaad, weiden en gramma: 29,6 km met mogelijkheid om de klein en groot door elkaar. Ze worden niet akkers naar de site naturel le Phare, een bijzon- tocht op te delen in twee kortere lussen. We per kilo maar per liter verkocht. Voor der mooi natuurgebied dat in het voorjaar geel starten in op de zuidelijke lus. Na slechts € 10 kan je overal mosselen met ziet van duindoorn. Via een volkswijk bereiken 17,3 km kunnen we beslissen of we verder gaan frietjes eten. we opnieuw Wissant. De eenheid in bouwstijl met de noordelijke.

2011-4 Op Weg | 9 Keienstrand met zicht op Audresseles.

strand met zicht op Fort Mahon en Ambleteuse. gen: het ‘sublieme uitzichtpunt met picknick- Wat verder stuiten we op de geel-rode tekens tafel’ dat ons is beloofd. Maar de picknicktafel van de streek-GR. Na anderhalve kilometer ligt in de volle zon en dus kruipen we even verlaten we hem om een onverharde weg te verder onder het prikkeldraad door een wei nemen die ons door veld en wei terug naar in om onze picknick in de schaduw van een Audresselles voert. In dit typische vissers- haag op te eten. Het is pas middag en onze dorpje rijden de kleurrijke tractoren af en drinkbussen zijn nu al leeg! We stappen verder aan om de vissersbootjes (flobarts) van en over de heuvelkam en even later wacht ons naar zee te brengen. In de lage vissershuis- een mooi traject door het bos, prachtig paars jes schuilen talrijke restaurantjes. We zijn gekleurd door de boshyacinten! Fazanten en geveld door de hitte en het lastige parcours en hazen kruisen ons pad. onder het genot van een ijsje besluiten we om de Baken noordelijke lus tot onze laatste dag uit te stellen. Beide kapen, Gris-Nez en Blanc-Nez, In de vooravond brengen we nog een bezoekje werden onlangs stevig onder handen aan het sfeervolle badstadje . Fazanten en hazen kruisen genomen in het kader van het project ‘Opé- ons pad door het bos. ration Grand Site’ van het Ministerie voor Hinterland ecologie en duurzame ontwikkeling. De Geen zand en zee op dagstapper 11. We erosie wordt nu grotendeels afgeremd door trekken naar waar we starten bij enorme zandsteenblokken aan de voet van het kasteel. Dit monument met zijn 375 ramen Ook Boursin laten we links liggen. We kiezen de falaise. De Cap Gris-Nez is de oudste van is het grootste kasteel van de streek en wordt voor de iets kortere en vooral minder klim- de twee. Deze stamt uit het Jura tijdperk daarom ook wel ‘Le Versailles du Boulonnais’ mende weg naar het volgende bos. Bij de afda- en is 170 miljoen jaar oud, terwijl de Cap genoemd. ling worden we getrakteerd op een weids pano- Blanc-Nez ‘maar’ 91 miljoen jaar oud is. We klimmen naar de Mont Dauphin en rama. Via een knuppelpad en enkele veldwegen De kaap is niet alleen een baken voor trek- stappen richting bos. Er rent een ree door bereiken we opnieuw het kasteelpark. Een boer vogels, maar ook voor schepen. De vuurto- de velden. Of is het een hert? En even later ploegt er zijn land. Terwijl we zijn akker over- ren, radarmast en misthoorn zijn de zintui- opnieuw één. Zou het dezelfde zijn? Aan de steken, vindt hij een oud hoefijzer dat hij ons gen van het CROSSMA (Centre Régional horizon zien we de Mont d’Andres, waar we lachend toesteekt. Even later gooit mijn partner Opérationnel de Surveillance et Sauvetage later deze dag langs zullen komen. We kiezen het weg met zijn rechterhand over zijn linker- de la Manche) dat het Kanaal, de drukst voor de verkorting en laten Liques links liggen. schouder. Wat zou hij gewenst hebben? Ikzelf bevaren zee-engte ter wereld, in het oog Er volgt opnieuw een stevige klim naar de droom van een fris pintje, maar voorlopig moet houden. Mont de La Taonnerie. Onderweg verheugen moeten we het stellen met een lauw blikje dat we ons al op de beloning voor onze inspannin- we in de kofferbak van de auto vinden.

10 | Op Weg 2011-4 GR du Littoral teuse het Musée Historique de la Seconde een grasweg langs de rand van de krijtrotsen. Voor onze laatste tocht starten we nogmaals in Guerre Mondiale bezoeken. Voor ons is dit het mooiste stukje van GR du Audresselles. We zouden immers nog de noor- Wij stappen verder en krijgen al snel zicht op Littoral! Onbewust hebben we het beste voor delijke lus van dagstapper 15 doen! Via veldwe- zee. Ook de moderne kerktoren van het laatst bewaard. We genieten niet alleen van gen bereiken we een bos, dat in 1940 door de springt in het oog. De wit-rode streepjes van het adembenemend zicht op de zee, maar ook Duitse bezetters werd aangeplant. Het moest GR du Littoral kruisen ons pad en leiden ons van het prachtige weer. Aan de Cran Poulet ver- de verdedigingsconstructies camoufleren. We op een nieuwe wandelweg richting vuurtoren. laten we de GR en kiezen voor het strand, voor stappen langs een bunker, het bos ademt nog Op de platformen bij Cap Gris-Nez zien we een laatste avontuurlijk stukje over keien. steeds een beklemmende sfeer. Wie hier meer de verschillende dorpjes die we de afgelopen van wil weten, kan in het nabij gelegen Amble- dagen aangedaan hebben. Het GR-pad wordt Tekst en foto’s: Barbara Dessein

Steekkaart Dag 2: dagstapper 13 - Cap Blanc-Nez (23,4 km) Cap Blanc-Nez Dag 3: zuidelijke lus van dagstapper 15 - Audresselles (17,3 km) 134 m Mont d‘Hubert, Dag 4: dagstapper 11 - Colembert (21,2 km) 114 m Pas de Dag 5: noordelijke lus van dagstapper 15 - DAGSTAPPER 13 Cap Gris-Nez (14 km) 159 m Op die manier stapten we gedeelten van GR 128, GR 120 (GR du Littoral) en de streek-GR Sombre Tour du Boulonnais. Wissant Het parcours loopt grotendeels over onver- harde en autovrije wegen. Gras, aarde, grind, Cap Gris-Nez (mul) zand en keien wisselen elkaar af. Door de hoogteverschillen en de aard van de weg zijn de tochten behoorlijk zwaar. Mont de Couple, DAGSTAPPER 14 Soms laat de Dagstappergids de keuze tussen 163 m strand of GR-pad. Verkies je het strand, dan Audinghen moet je rekening houden met de getijden. Bij vloed kan je niet langs het strand wan- 0 1 2 delen. Afhankelijk van de plaats kan het ver- schil tussen eb en vloed wel meer dan 10 m km zijn. Op www.getij.frbateaux.net of op www.shom.fr kan je tot zes dagen Audresselles vooruit informatie over de getijden DAGSTAPPER 15 Marquis vinden. 185 m Ambleteuse Gidsen en kaarten Boursin Dagstappergids Frans-Vlaanderen, augus- tus 2011. De gids is uitgegeven door Slack DAGSTAPPER 11 Lannoo; het routeontwerp, de tekstbe- schrijving en de info is van de hand van GR- vrijwilligers. Te koop in de GR-winkel. Wimereux 201 m Stafkaarten: IGN-kaarten 2103ET - Colembert Op Weg 2011 Calais en 2104ET - Boulogne-sur-Mer. Route en bewegwijzering De nieuwe Dagstappergids Frans-Vlaanderen onze vijfdaagse zo dat we de eerste en de Info bevat 15 luswandelingen van ongeveer 25 laatste dag slechts een halve dagtocht deden. In de regio zijn er heel wat vakantiehuisjes en km. De tochten zijn vaak op te delen in twee Onze etappe-indeling: chambres d’hôtes’. Een uitgebreide lijst met kortere wandelingen en ook onderweg zijn er Dag 1: noordelijke lus van dagstapper 14 - accommodatie in verschillende prijsklassen nog verkortingsmogelijkheden. Wij planden Wissant (18,2 km) vind je op www.terredes2caps.com.