KURIER KORYTNICKI

ISSN 1897-1601 Egzemplarz bezpłatny

Dożynki w gminie Korytnica

Tegoroczne uroczystości dożynkowe odbyły się dnia 31 sierpnia w Korytnicy. Rozpoczęto tradycyjnie mszą świętą, odprawioną przez ks. kanonika Jarosława Redosza. Następnie uroczyście przemaszerowano ulicami Korytnicy na plac, znaj- dujący się za kościołem. Kiedy ustawiono przed sceną wspaniałe wieńce dożynkowe, na podium pojawił się wójt gminy - pan Stanisław Komudziński i pani dyrektor Bożena Rudnik. Wójt powitał serdecznie wszystkich zebranych gości, a starości - pani Irena Jaczewska i pan Kazimierz Peranek częstowali chlebem, który wcześniej został poświęcony na mszy. Po przemówieniu pana wójta, na scenę wkroczyła orkiestra dęta. Jej koncert, poprowadzony przez pana Tomasza Gronow- skiego, przykuł uwagę zarówno starszych słuchaczy, jak i tych nieco młodszych. Po tym występie na podium zaproszono panów Waldemara Żebrowskiego, Krzysztofa Jaczewskiego, Łukasza Czapskiego, Henryka Gąsiorka i Władysława Żaboklickiego. Wręczono im podziękowania z okazji 25- lecia polskiej transformacji, które na wiosek Wójta Gminy Korytnica p. Stanisława Komudzińskiego, zostały przyznane w uznaniu za aktywne propagowanie idei i ducha przed- siębiorczości w środowisku lokalnym oraz zaangażowanie i wkład w rozwój polskiej gospodarki , a które własnoręcznie pod- pisał wicepremier Janusz Piechociński. Następnie na scenie pojawiły się dzieci. Zebrani mogli podziwiać taneczne popisy rodzimego zespołu - "Korytnickich Promyczków". Nie muszę chyba mówić, że ich popisy zostały nagrodzone gromkimi brawami. Po nich, swoje talenty wokalne przedstawiły panie z Klubu seniora "Pogodna Jesień", mający swoją siedzibę przy szkole w Górkach - Grubakach. Po występach przyszedł czas na rozstrzygnięcie konkursu na "Piękną zagrodę". Nagrody w tym konkursie ufundował Urząd Gminy w Korytnicy. Łącznie do konkursu zgłosiło się w bieżącym roku 10 zagród z miejscowości: Komory, Leśniki, , Turna , Sewerynów. Komisja wytypowała zwycięzców konkursu: IV miejsce - Agnieszka i Janusz Rowiccy z Leśnik III miejsce - Alina Górska - Sewerynów i Wioletta i Paweł Roguscy z Leśnik II miejsce - Małgorzata i Marek Piotrowscy - Pniewnik i Małgorzata i Tadeusz Roguscy z Leśnik I miejsce - Emilia Cholerzyńska z Turny. Komisja postanowiła, przyznać pozostałym uczestnikom konkursu pamiątkowe dyplomy. Pan wójt wręczył także nagrody za wieńce dożynkowe, które w tym roku wyglądały naprawdę imponująco. Autorami wieńców były: 1. Parafia 2. Parafia Korytnica 3. Parafia Pniewnik 4. Parafia Kąty 5. Koło Gospodyń Wiejskich z Leśnik 6. Mieszkańcy miejscowości 7. Klub Seniora "Pogodna Jesień" z Górek - Grubaków 8. Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Korytnicy 9. Szkoła Podstawowa im. ks. bpa Franciszka Jaczewskiego w Górkach Grubakach. Oczywiście nie był to koniec atrakcji. Wokół placu rozstawiły swoje stoiska szkoły i przedszkole z naszej gminy. Ochotnicza Straż Fot. B. Zelent Pożarna oraz różne instytucje . Można tam było podziwiać prace uczniów, spróbować pysznych łakoci i kupić na loterii drobne pamiątki. Całkowity dochód przeznaczony był oczywiście na cele szkolne oraz potrzeby instytucji oferujące różne produkty. Tegoroczne dożynki zakończono dyskoteką. Miła dla ucha muzyka porwała do tańca nie tylko młodzież. B. Zelent

Numer 4 (54) 2014 r. 2 KORYTNICA DRUGA NA MAZOWSZU W POZYSKIWANIU ŚRODKÓW Z PROW

3 września 2014 r. przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz Lokalnych Grup Działania z terenu województwa mazowieckiego uczestniczyli w VIII Mazowieckim Kongresie Rozwoju Obszarów Wiejskich. Naszą gminę repre- zentował Wójt Gminy - Stanisław Komudziński. W programie Kongresu oprócz dyskusji na temat wdrażania Programu Roz- woju Obszarów Wiejskich i jego efektów na mazowieckiej wsi odbyło się wręczenie pamiątkowych pater dla najefektywniejszych beneficjentów PROW 2007 - 201- 3. Wśród nagrodzonych znalazła się , która zajęła drugie miejsce w Województwie Mazowieckim, pod względem pozyskanych środków finansowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wyróżnienie to jest potwierdzeniem aktywnej działalności władz gminnych w pozyskiwaniu środ- ków unijnych dla Gminy Korytnica. Nagrodę wręczyła Janina Ewa Orzełowska - Czło- nek Zarządu Województwa Mazowieckiego wraz z Mieczysławem Paradowskim przedstawicielem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Otrzymane wsparcie finansowe pozwoliło na realizację następujących inwestycji: W ramach działania „Odnowa i rozwój wsi”: 1. Zagospodarowanie centrum miejscowości Korytnica: utworzenie parkingów przy Urzędzie Gminy i kościele parafialnym, remont chodnika przy ulicy Spółdzielczej i Sienkiewicza, przykrycie rowu wzdłuż parkanu przy ulicy Małkowskiego 2. Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości Korytnica 3. Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości 4. Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości Górki Borze 5. Remont chodnika w miejscowości Górki Grubaki 6. Remont chodnika w miejscowości Górki Borze 7. Remont chodnika i świetlicy wiejskiej w miejscowości Kąty 8. Remont chodnika w miejscowości Wola Korytnicka 9. Remont świetlicy i chodnika w miejscowości Roguszyn 10. Remont i docieplenie świetlicy wiejskiej w miejscowości Ra- biany 11. Remont świetlicy w miejscowości Połazie Świętochowskie 12. Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości W ramach działania „ Podstawowe usługi dla lud- ności”: 1. Budowa oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej w Korytnicy oraz przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Korytnica W ramach działania ”Wdrażanie Lokalnych Stra- tegii Rozwoju” Oś 4 LEADER (małe projekty) 1. Doposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości Korytnica 2. Wydanie publikacji książkowej o dziejach Korytnicy i ziemi korytnickiej 3. Rolniczy Festyn Korytnicki 2010 4. Rolniczy Festyn Korytnicki 2011 5. Muzyka, tradycje współczesność (przegląd piosenki biesiadnej i wydanie śpiewnika piosenki biesiadnej i regionalnej) 6. Na ludowo w gminie Korytnica (warsztaty taneczne dla dzieci z zakresu tańca ludowego i zakup strojów ludowych na wzór stroju korytnickiego) 7. Rolniczy Festyn Korytnicki 2012 8. Strażacy ziemi korytnickiej (wydanie publikacji książkowej) 9. Korytnicka Biesiada Rolnicza 2013 10. Doposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości Korytnica 11. Koło taneczne – Korytnickie Promyczki ( warsztaty taneczne dla dzieci , utworzenie zespołu tanecznego Korytnickie Promyczki 12. Wesoła zabawa ( doposażenie placu zabaw przy Zespole Szkolno Przed- szkolnym w Korytnicy Łączna wartość pozyskanych środków przez Gminę Korytnica w ra- mach PROW 2007-2013 wyniosła 5.985.000 zł. Informacje oraz zdjęcia pochodzą ze strony Gminy Korytnica www.korytnica.pl

Numer 4 (54) 2014 r. 3 Młodzież z Katolickiego Stowarzyszenia z Korytnicy spełnia swoje marzenia u Papieża Franciszka…

Doświadczenia, których zdobycie jest naszym przeznacze- niem, zostały przewidziane w Bożym planie jeszcze przed naszym narodzeniem. Zawsze otrzymujemy właściwe zadania we właści- wym czasie. I zawsze, gdy się pojawiają, posiadamy wszelką wie- dzę potrzebną do tego, aby im sprostać. Wystarczy zaufać bezgra- nicznie Panu Bogu i pozwolić się prowadzić z wiarą Najwyższe- mu. To zaufanie oznacza pełną akceptację życia i śmierci jak pisał Św. Jan Paweł II –„…Pragnę raz jeszcze całkowicie zdać się na Wolę Pana… W życiu i śmierci Totus Tuus przez Niepokala- ną…” Odważnie i szczerze, pełni wiary, nadziei i miłości mamy spełniać powierzoną nam misję. W ubiegłym roku w październiku w naszej wspólnocie Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży w Korytnicy po- wstał pomysł by zacząć realizować nasze marzenia. Jednym z nich, ważnym dla większości, był wyjazd do Włoch, dla in- nych spotkanie z Ojcem Świętym Franciszkiem. Naszym „Amen” – niech się tak stanie, była zgoda na realizację marzeń, które oznaczały otwarcie naszego serca i zgodę na Boże działanie w życiu i tak się zaczęło…Przez cały rok ciężko i sumiennie pracowaliśmy na nasz wyjazd, tworzyliśmy wiele akcji, spotkań by zbierać potrzebną sumę pieniędzy. W tym miejscu jednak, warto podziękować tym wszystkim ludziom dobrego serca, naszym darczyńcom, bez których nie udało- by się nam nazbierać całej kwoty potrzebnych pieniędzy - za wasze szerokie serca, za wsparcie i czas nam poświęcony składamy serdeczne Bóg Zapłać! Bóg zapłać także ks. Asystentowi Piotrowi Jarosiewiczowi za serce, gdzie dla każdego jest miejsce, za uśmiech, i za wszystkie dobre słowa. W połowie sierpnia nadszedł wreszcie upragniony dzień naszej wspólnej pielgrzymki. Pierwszym miejscem gdzie się zatrzymaliśmy była Austria, tam zwiedziliśmy Pałac Schonbrunn, dawną letnią rezydencję rodziny cesarskiej, to jeden z najpiękniejszych budynków w stylu barokowym w Europie. Następnie zwiedzaliśmy stare miasto i inne piękne zabytki Wiednia. Wieczorem udaliśmy się na górę Kahlenberg, gdzie mieliśmy Mszę Św. wraz z pielgrzymami z południowej Pol- ski. Po zwiedzeniu Wiednia ruszyliśmy dalej w kierunku Włoch. Padwa była pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy we Włoszech. Zobaczyliśmy tam Kościół Św. Antoniego, którego uważa się za patrona osób i rzeczy zagubionych. Następnie pociągiem udaliśmy się do Wenecji, miasta położonego na licznych bagnistych wyspach, z tego względu Wenecja jest nazy- wana „miastem kanałów”. W drodze do Placu Św. Marka – patrona Wenecji, zwiedziliśmy wiele pięknych zabytków. Mieli- śmy też okazję przepłynąć się najpopularniejszym środkiem lokomocji w Wenecji – vaporetto tzw. tramwajem wodnym. Wieczorem udaliśmy się do San Marino – do państwa w państwie na zakupy pamiątek z wyjazdu. W mieście San Marino zachowały się średniowieczne domy i pałace. Gród otaczają mury obronne z licznymi bramami. Wieczorem udaliśmy się do Sierra di Rapolano, gdzie gościł nas Ksiądz Stanisław Milik, któremu serdecznie dziękujemy za miłe przyjęcie, czas jaki nam poświęcił i za miejsce gdzie mogliśmy się wygodnie wyspać. Byliśmy ciągle spragnieni by zwiedzać i poznawać nowe ciekawe miejsca. Następnego dnia udaliśmy się do włoskich term. Następnie pojechaliśmy do Sieny, gdzie została odprawio- na dla nas polska Msza Św. w którą czynnie się włączyliśmy. Nasza wspólnota KSM prowadziła śpiewy na Mszy Św. włą- czyliśmy się także w czytanie Słowa Bożego oraz śpiewanie psalmu. Nasza Przewodnik Agata, Polka, która od kilkunastu lat mieszka w Sienie wraz z Księdzem Stanisławem Milikiem oprowadzali nas po zabytkowym mieście. Widzieliśmy Katedrę z XII wieku, główny rynek Piazza dei Campo oraz wiele innych atrakcji. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się na włoską pizzę i lody, do późnych godzin śpiewaliśmy na włoskich ulicach polskie piosenki, bawiąc się i tańczą wspólnie. Następnego dnia podziwialiśmy zabytki Pizy m.in. Campo dei Miracoli (Pole cudów), Torre Pendente (Krzywa Wieża), Katedrę oraz Baptysterium. Kolejnym punktem dnia było Morze Tyreńskie, które przypominało wyglądem plażę na Hawajach. Piękne lazurowe wybrzeże, duże fale i bardzo słona woda okazały się wyjątkowym miejscem na odpoczynek. Następnie udaliśmy się do Rzymu, miejsca gdzie spotkaliśmy się z początkami naszej wiary, modlitwa u relikwii tylu wspaniałych świętych uka- zała nam prawdziwy obraz Kościoła. Pobyt w Bazylice Św. Piotra był bar- dzo obfity w doznania duchowe, podczas chwil refleksji przy grobach Świę- tych Papieży, zwłaszcza przy grobie naszego rodaka Świętego Jana Pawła II. Oglądaliśmy w Wiecznym mieście zabytki, które ukazały nam potęgę ludzkiego umysłu i talenty wielu artystów. Spacerując po Rzymie poznali- śmy nieco historii tego miasta oraz obejrzeliśmy najpiękniejsze zabytki: Koloseum, Forum Romanum, Fontannę Di Trevi itd. Byliśmy także w Mu- zeach Watykańskich, gdzie mogliśmy podziwiać pamiątki i prezenty, które otrzymywali Papieże na przestrzeni wieków, byliśmy także w Kaplicy Syk- styńskiej, gdzie kardynałowie wybierają tego, który będzie prowadził do zbawienia Kościół na świecie. Pierwszą noc w Rzymie spędziliśmy u Sióstr Świętego Serca Pana Jezusa, które bardzo serdecznie nas ugościły. Dzię- kujemy im w tym miejscu za ich otwartość i świadectwo wiary. Dokończenie na stronie 7

Numer 4 (54) 2014 r. 4 Komisja rewizyjna w oddziale KSM w Korytnicy

Komisja rewizyjna sprawuje nadzór nad działalnością poszczególnych oddzia- łów w całej naszej diecezji, stąd co jakiś czas odwiedza młodzież w poszczególnych parafiach, by razem umacniać oddziały, zobaczyć jak posługują, jak się formują i jak działają. Także w oddziale w Korytnicy na piątkowym spotkaniu zagościły: Wioleta Pietraszko – przewodnicząca Diecezjalnej Komisji Rewizyjnej oraz Luiza Topczewska – Zastępca Przewodniczącego. Podczas spotkania, które przebiegło w bardzo rodzinnej atmosferze, członkinie zarządu sprawdziły nasze kroniki, zapoznały się z naszą wspól- notą a przede wszystkim rozmawiały. Pytały co można zmieniać, co poprawiać, a co ulepszać. Zachęcały do dalszej pracy nad dobrem, wspólnotą, którą tworzymy oraz do spostrzeżeń na temat naszego oddziału. Na koniec pomodliliśmy się razem za naszą młodzież w parafii oraz tą z całej naszej diecezji. Dziękując Bogu, za czas, modlitwę, rady, wskazówki i dobre słowo poleciliśmy młodzież bł. Karolinie Kózkównie, by wy- praszała wszelkie potrzebne łaski. Zapraszamy też młodzież z naszej parafii na cotygodniowe spotkania naszego oddziału w każdy piątek ok. godz. 18.00 na salce w „Watykanie” Ks. Piotr Jarosiewicz

Podsumowanie mazowieckiego konkursu wiedzy z zakresu bezpieczeństwa, higieny pracy i ekologii dla rolników i sołtysów

14 września 2014 r. podczas Mazowieckiego Święta Chleba organizowanego w Węgro- wie, podsumowano etap powiatowy V edycji "Mazowieckiego konkursu wiedzy z zakresu bez- pieczeństwa, higieny pracy i ekologii dla rolników i sołtysów" organizowany przez KRUS. Miło nam poinformować , że wszystkie miejsca na podium zajęły mieszkanki naszej gminy 1. Maria Roguska 2. Anna Giers z Turny 3. Hanna Roguska Wszystkim Paniom gratulujemy. Za zwyciężczynię, która zakwalifikowała się do etapu wojewódzkiego trzymamy kciuki i życzymy powodzenia. www.korytnica.pl

Numer 4 (54) 2014 r. 5 Spotkanie z Teresą Kossak

13 czerwca w naszej szkole gościła wyjątkowa osoba pani Teresa Kossak, przedstawicielka znanej, artystycznej rodziny krakowskiej, której cztery pokolenia wy- warły znaczący wpływ na kulturę i naukę polską. Pani Teresa jest prawnuczką Juliusza Kossaka, córką Karola i ostatnią spadko- bierczynią słynnego nazwiska Kossaków. Uczniowie barwnie przystroili salę, znalazły się tam przeróżne ilustracje przy- pominające rysunki Karola Kossaka. Tak więc na drabinkach szkolnych zawisły słonie, hipopotamy, lwy, tygrysy i cała rzesza zwierząt jakby przeniesionych prosto z ZOO. Sam napis „WITAMY!” utworzony był z sylwetek różnych zwierząt i tylko wprawne oko naszego gościa bez trudu go odczytało i zachwyciło się talentami młodych artystów. Pani Kossak ciekawie rozgląda się po sali wypełnionej po brzegi szkolną pu- blicznością i bardzo szybko nawiązała kontakt z dziećmi. Występ uczennicy, która przeczytała fragmenty książki autorstwa Teresy Kos- sak pt. „ Kossak Nieznany”, rozpoczął oficjalną część spotkania. Karol Kossak, syn Stefana, a wnuk Juliusza jest bohaterem wspomnień naszego gościa. Człowiek skromny, spokojny, ale dowcipny, tryskający humorem, który podob- nie jak jego słynni kuzyni specjalizował się w rysunku koni. Nie rozstawał się z ołówkiem i akwarelami. W tym względzie poszedł w ślady swego dziadka Juliusza słynnego akwarelisty. Pani Teresa nie tylko opowiadała o swoim tacie, ale też pięk- nie i barwnie mówiła o dorobku innych artystów, pisarzy i poetów całej rodziny Kossaków. Sama autorka, tak jak jej przodkowie, rysowanie uczyniła też swoim zawodem. To właśnie dzięki niej światło dzienne ujrze- li bohaterowie polskich kreskówek: Koziołek Matołek, Reksio czy Bolek i Lolek. Dzieci miały okazję na żywo i porozmawiać z tak niezwykłym gościem. Spotkanie było niezwykle udane, nawet ci uczniowie, którzy nie lubią malować, byli zasłuchani. Sprawiła to sama autorka, która jest bardzo skromną i ciepłą osobą, a dodatkowo ma świetny kontakt z publicznością. Owacjom na cześć znakomitego gościa nie było końca. Autorka rozdawała autografy, po które w długiej kolejce ustawiły się szczęśliwe dzieci. Agnieszka Adamczyk

Zdjęcia pochodzą z archiwum szkoły w Pniewniku Numer 4 (54) 2014 r. 6

Turniej Piłki Nożnej o puchar Dziekana Węgrowskiego

Powszechnie wiadomo, że we wrześniu Kościół obchodzi liturgicz- ne wspomnienie św. Stanisława Kostki, patrona dzieci i młodzieży. Mając na uwadze radość płynącą z tego wspomnienia, duszpasterze z Parafii WNMP w Węgrowie na czele z ks. Marcinem Szymanikiem pod przewodnictwem swo- jego proboszcza – Dziekana Węgrowskiego ks. Prał. Leszka Gardzińskiego gościli w swojej parafii a także na boiskach służbę liturgiczną z całego deka- natu węgrowskiego na Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Dziekana Węgrowskiego. Wszystko zaczęło się uroczystą Mszą Świętą, której przewodniczył i kazanie wygłosił ks. Prałat ukazując postać świętego, jego biografię i zachę- tę do naśladowania go w czasach dzisiejszych. Warto w tym miejscu zazna- czyć że w Eucharystii uczestniczyli wszyscy ministranci i lektorzy, którzy grali na turnieju stąd w Bazylice prezbiterium było wypełnione poi brzegi. Oprawę muzyczną zapewniła schola pod opieką ks. Daniela Jankowskiego. Po wspólnej modlitwie przybyli chłopcy z Miedznej, Ruchnej, Korytnicy, Starejwsi, z Węgrowa parafii O. Pio, Klasztoru i Bazyliki, zostali podzieleni najpierw na dwie kategorie wiekowe ministrantów: Szkoła Podstawowa i Gimnazjum i starsi, a następnie zaczęły się zawody sportowe. Rywalizacja przebiegała na dwóch boiskach. Młodsi rywalizowali ze sobą na sali I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza, a starsi na boisku parafialnym. W kategorii Szkoły Podstawowej: I miejsce zajęli ministranci z Bazyliki w Węgrowie, II Korytnica, a III Ruchna. W kategorii Gimnazjum: I miejsce także wywalczyli ministranci i lektorzy Bazyliki Węgrowskiej, II Korytnica, a III przypa- dło ministrantom z Klasztoru. Watro w tym miejscu podziękować Dziekanowi Węgrowskiemu ks. Prał. Leszkowi Gardzińskiemu za ufundowanie nagród, pucharów i dyplomów dla młodzieży. Ks. Marcinowi Szymanikowi za organizację całego turnieju, oraz księżom którzy przywieźli swoich ministrantów i lektorów, byli to: ks. Andrzej Chludziński, ks. Daniel Jankowski, ks. Radosław Żu- kowski, ks. Piotr Karwowski, ks. Piotr Śledź, ks. Krzysztof Rzepczyński, ks. Piotr Jarosiewicz. ks. Piotr Jarosiewicz Fot. ks. Piotr Jarosiewicz

„Wykształcenie to dobro, którego nikt nie jest w stanie nas pozbawić”.

SZANOWNI NAUCZYCIELE, PRACOWNICY ADMINISTRACJI, OBSŁUGI , A TAKŻE EMERYCI

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej składam Państwu najserdeczniej- sze podziękowania za odpowiedzialną pracę w sferze kształtowania umy- słów i serc młodego pokolenia. Niech codziennej pracy towarzyszy spełnie- nie zawodowe, uznanie Rodziców oraz wdzięczność dzieci i młodzieży. Życzę również dużo zdrowia, wszelkiej pomyślności, radości, wytrwałości w pokonywaniu co- dziennych trudności oraz powodzenia w życiu osobistym. Z wyrazami szacunku Stanisław Komudziński Wójt Gminy Korytnica

Numer 4 (54) 2014 r. 7 Korytnica - Święto Św. Stanisława Kostki – patrona dzie- ci i młodzieży

Zbliżając się wielkimi krokami do obchodów wspomnienia Św. Stanisława Kostki – patrona dzieci i młodzieży, ks. Piotr Jarosie- wicz – wikariusz parafii św. Wawrzyńca w Korytnicy zaprosił na Korytnicką ziemię siostrę loretankę, która w prosty, jasny i czytelny sposób wykorzystując nowoczesne środki przekazu, podzieliła się swo- im doświadczeniem życia zakonnego.

Dzięki uprzejmości Pana Dyrektora Andrzeja Kruszewskiego młodzież z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Korytnicy mogła gościć na lekcjach religii siostrę Teresę Kamińską - Przełożoną ze Zgromadzenia Sióstr Loretanek w Garwolinie, która przyjechała by móc podzielić się swoim spotkaniem z Bogiem i swoją odpowiedzią na usłyszany głos. Opowiadając o zgromadzeniu, założycielu bł. Ks. Ignacym Kłopotowskim podkreślała przede wszystkim, że powołanie to dar, który Bóg chce dać każdemu - ważne byśmy chcieli odkryć i podążać za głosem serca. Prze- strzegała by nie wyśmiewać decyzji młodej osoby, która chce szukać, jeź- dzić i odkrywać Boga w zgromadzeniu czy Seminarium. W każdej klasie, w której pojawiła się zakonnica nie zabrakło pytań, na które Siostra Tere- sa miała czas i chętnie odpowiadała. Na zakończenie wszystkie uczennice zostały zaproszone na zbliżający się dzień skupienia w Sanktuarium Matki Bożej Loretańskiej w Loretto w dniach 26-28 września bieżącego roku. Więcej informacji odnośnie odwiedzin sióstr, życia i charyzmatu można uzyskać na stronie internetowej: www.powolanialoretanki.pl – podaję ten adres , ponieważ może i ciebie Bóg szuka w taki sposób. Pozdrawiam modlitwą za każdego kto szuka swojej drogi życia. Ks. Piotr Jarosiewicz

Dokończenie ze strony 3

Uwieńczeniem całej pielgrzymki, dzięki Siostrze Niepo- kalance Scholastyce, było spotkanie z Piotrem naszych czasów – z Papieżem Franciszkiem na środowej audiencji w auli Pawła VI. Gdy tylko przekroczyliśmy próg auli, w naszych oczach pojawiły się łzy szczęścia, do realizacji marzenia pozostało już tylko kilka godzin. Tłum ludzi wypełnił aulę Pawła VI w ciągu kilku minut. Gdy zobaczyliśmy oczekiwanego gościa na telebimie, który zmierza ku auli serce biło milion razy szybciej. Papież pod- chodził i witał się z oczekującymi go pielgrzymami z całego świa- ta. Nam także udało się z nim przywitać. Franciszek pobłogosławił młodzież z Korytnicy. Zapamiętaliśmy jego głębokie spojrzenie, uśmiech i uścisk dłoni, tak delikatnej jak małego dziecka. Niezapomniane chwile i wielki pokój, który napawa nadzieją i wiarą na przyszłość. Wszechobecna radość tworzyła piękny nastrój, wielu płakało ze wzruszenia. Dziś wiemy, że musimy odważyć się marzyć tak, jak Bóg ma- rzy o naszym życiu. Bóg wobec każdego z nas posiada niepowtarzalny plan - stworzony specjalnie dla Ciebie, mnie i każdego człowieka z osobna. Marzyć na miarę naszych możliwości, a być podłączonym do Bożych zasobów i możliwości, to zupełnie nie to samo. Nikt nie powiedział, że żyjąc Bożymi marzeniami będzie nam lekko i przyjemnie, nie zawsze podczas tego wyjazdu tak właśnie było. Chrystus poszedł za pewnym marzeniem aż na Golgotę. Ziemskie życie Maryi, Matki Boga, wcale nie należało do najłatwiejszych. Jedno jest pewne - warto zaryzykować, by później nie wyrzucać sobie, że nigdy nie spróbowaliśmy żyć pełnią Bożego życia.

Kasia Krynicka

Numer 4 (54) 2014 r. 8

Galeria zdjęć z gminnych dożynek w Korytnicy

Zdjęcia wykonała pani Beata Zelent

Biuletyn redagują nauczyciele Szkoły Podstawowej im. ks. bpa Franciszka Jaczewskiego w Górkach Grubakach Tel. ( 025) 661 22 85 e– mail: [email protected] Nie ingerujemy w treść zamieszczanych artykułów, nie skracamy ich, nie przeredagowujemy.