NS-wandeling Beerschoten Bilthoven Bunnik - Bilthoven 17 km

Inleiding • Na 6,5 km: Grand Café The Basket, open ma t/m Wandelnet heeft in samenwerking met de Nederlandse vr vanaf 10.30 uur; www..thebasket.nl. Spoorwegen een serie wandelingen van station naar • Na 7 km: Tuincafé Botanica, 1 mrt.-1 dec. open station samengesteld. Deze NS-wandelingen volgen van 10-16.30 uur; www.tuincafebotanica.nl. meestal een gedeelte van een Lange-Afstand-Wandel- • Na 9,5 km: Hotel Restaurant De Biltsche Hoek, pad (LAW), Streekpad (SP) of wandelnetwerk. dagelijks open vanaf 8 uur;www.biltschehoek.com. NS-wandeling Beerschoten Bilthoven maakt gebruik • Na 17 km: Restaurant Settlers (Julianalaan 23), van het Utrechtpad (SP 13, 162 km) en Utrecht te Voet elke dag open vanaf 11uur; (zie www.utrechttevoet.nl). www.settlersrestaurantenlounge.nl. Of: Vanaf Bunnik loop je naar het voetpad langs de • Bar&Kitchen (Julianalaan 10), ma open vanaf , een prachtig open beeklandschap. Bij 11.30, di t/m zo vanaf 10.30, zo vanaf 12 uur; Theehuis Rhijnauwen stap je over op Utrecht te Voet. www.pkbilthoven.nl. Of: Via Utrecht Science Park (universiteitsterrein) gaat de • Bubbles&Blessings (400 m van route: Vinkenlaan route naar . Via landgoed Beerschoten en het 25), ma t/m za open vanaf 10 uur, zo vanaf 12, ma Panbos bereik je station Bilthoven. vanaf 11.30 uur; www.bubblesandblessings.nl. Of: De route is 17 km lang, maar kan op diverse plekken • Vlaamsch Broodhuys CS Bilthoven (Emmaplein worden ingekort door een bus te pakken (zie 'OV bij 20), open ma-di 8-14 uur, wo t/m za 8-17 uur, zo inkorten route'). Honden zijn aangelijnd toegestaan. 10-12 uur; www.vlaamschbroodhuys.nl. Veel wandelplezier! • Aan het eind, bij NS-station Bilthoven: Stations

Huiskamer, open ma t/m vr van 6.30-18.30 uur, Heen- en terugreis za-zo gesloten. Bunnik (begin van de route) is bereikbaar per trein vanuit Utrecht, en Arnhem. Er rijden Markering van de route meerdere treinen per uur naar Bunnik. Vanaf station Het Utrechtpad is geel-rood gemarkeerd. De Utrecht te Bilthoven (eindpunt) vertrekken meerdere treinen per Voet-route is aangegeven met een groene of roze pijl uur richting Utrecht, en . Actuele (twee verschillende routes) op een lichtgrijze, vierkante vertrektijden staan op: www.ns.nl/reisplanner. ondergrond.

Voor elk tekstblokje staat aangegeven welke OV bij inkorten route markering je op dat moment volgt. Markeringen staan Door een bus te pakken is het mogelijk om de route in op hekken, paaltjes, verkeersborden en soms op te korten tot resp. 6, 7,5, 9,5 of 11 km. bomen. Waar routebeschrijving en markering verschil- - Halte Heidelberglaan (Uithof): het traject Bunnik-De len, volg je de markering. Tussentijdse veranderingen Uithof is 6 km, van De Uithof naar Bilthoven is 11 km. in het terrein worden zo ondervangen. De markering Bij halte Heidelberglaan kun je ma t/m vr tram 22 wordt onderhouden door vrijwilligers van Nivon en van nemen naar Utrecht Centraal. Op za-zo rijdt buslijn 28 Wandelnet. naar Utrecht Centraal (beide lijnen meerdere keren per uur). Zie routebeschrijving tussen infoblokje 4 en 5. Wandelnet - Halte De Bilt, KNMI: de route Bunnik-De Bilt is 7,5 km In ons land zijn circa 40 Lange-Afstand-Wandel- en De Bilt-Bilthoven is 9,5 km. Bij deze halte stoppen paden® (LAW's), in lengte variërend van 80 tot 725 dagelijks veel bussen naar Utrecht Centraal: lijn 50, 73 km, beschreven en gemarkeerd. Alle activiteiten op het en 74 rijden meerdere keren per uur. Zie gebied van LAW's in Nederland worden gecoördineerd routebeschrijving tussen infoblokje 6 en 7. Actuele door Wandelnet. vertrektijden: www.ns.nl/reisplanner (ook bustijden). Daarnaast behartigt Wandelnet de belangen van alle

recreatieve wandelaars op lokaal, regionaal en Horeca landelijk niveau. Alle activiteiten worden ondersteund • Na 1 km: Café-Restaurant Het Wapen van Bunnik, door ruim 900 vrijwilligers, verspreid door het hele open ma t/m vr vanaf 9, za vanaf 10, zo vanaf land. Zie ook www.wandelnet.nl. 10.30 uur; www.wapenvanbunnik.nl. • Na 3,5 km: Koetshuis van Stayokay, Kasteel Meldpunt Routes Rhijnauwen, dagelijks geopend vanaf 9 uur; Markering weg? Blokkade op de route? Meld het ons: www.stayokay.com/nl/hostel/utrecht-bunnik. www.meldpuntroutes.nl. • Na 4 km: Theehuis Rhijnauwen, dagelijks geopend van 10-21.30 uur; www.theehuisrhijnauwen.nl. 1 Beerschoten Bilthoven

Routebeschrijving Loop onder het poortje van de Stayokay door. Aan het eind van de weg ga je rechtsaf. Vóór

Theehuis Rhijnauwen linksaf de weg volgen. Komend uit de richting Utrecht: loop terug langs Nu steeds rechtdoor lopen. spoor 2 naar de uitgang. Trap af en rechtsaf door het tunneltje. Direct rechtsaf trap op naar spoor 1. Spoor 3. Fort Rhijnauwen helemaal aflopen en rechtdoor naar de Groeneweg. Het grootste fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie Komend uit de richting Arnhem: loop parallel aan maakt deel uit van landgoed Rhijnauwen. Fort bij het spoor terug in de richting waar de trein vandaan Rhijnauwen is gebouwd tussen 1867 en 1869 en kwam, Groeneweg. diende samen met de andere forten rond Utrecht ter

verdediging van de stad en als afsluiting van de Groeneweg gaat na 500 m over in Molenweg. Houtense Vlakte. Steeds rechtdoor lopen en zijwegen negeren.

Steek bij de verkeerslichten de Provincialeweg Bij de toegang naar Fort Rhijnauwen (aan de over. Rechts aanhouden, Dorpsstraat in. Via rechterhand) buigt de asfaltweg naar links. de brug steek je de Kromme Rijn over. Volg hier het fietspad rechtdoor.

1. Kromme Rijn Aan het eind van het pad, bij wandelknooppunt Na de aanleg van een dam bij in 76, rechtsaf. Negeer de markering met groene 1122 kabbelde de ooit zo onstuimige rivier de Kromme pijl van Utrecht te Voet en volg even verderop Rijn voortaan gezapig naar Utrecht. Het water van de de roze pijl van Utrecht te Voet. Rijn stroomde sindsdien via de Lek naar zee. Het onverharde fietspad rechtdoor volgen (Het De Kromme Rijn bleef een belangrijke stroom voor de Hoge Bospad). Zijpaden negeren. Aan het afwatering en voor het lokale verkeer. Zo herinnert het eind van het bos het pad volgen met bocht jaagpad nog aan de trekschuiten die hier langs voeren. naar links en dan naar rechts. Loop langs de Rond 1870 werd de Kromme Rijn het toevoerkanaal weilanden richting universiteitsterrein Science voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Park. Pad naar links negeren.

Aan het eind een bruggetje oversteken. Aan Direct linksaf en het voetpad (Jaagpad) langs het eind (bij Y-58410/2) linksaf, verharde weg de Kromme Rijn. Volg het pad naar links over op (Zandlaan). Na circa 50 m op de kruising een bruggetje. Daarna het tweede bruggetje recht oversteken, het Oxfordpad in (bij Y- naar links oversteken om het jaagpad aan de 58410/1). linkerzijde van de Kromme Rijn te vervolgen.

Bij de volgende brug (Rijnsoeverbrug, na circa 4. Utrecht Science Park 1,5 km) rechtdoor. Na circa 800 m, bij de brug Utrecht Science Park, voorheen De Uithof genaamd, is naar Kasteel Rhijnauwen (even voorbij Thee- het universiteitscentrum van Utrecht. Tegenwoordig huis Rhijnauwen, aan overzijde Kromme Rijn) studeren zo'n 50.000 studenten in De Uithof en rechtsaf de Kromme Rijn oversteken. Negeer hebben 20.000 werknemers er een baan. Dat staat in de geel-rode markering (gaat rechtdoor) en schril contrast met de oprichting van de Universiteit volg nu de groene pijl van Utrecht te Voet. Utrecht in 1636, toen zeven hoogleraren les gaven aan

enkele tientallen (mannelijke) studenten in het centrum 2. Amelisweerd/Kasteel Rhijnauwen van de stad. Natuurgebied Amelisweerd bestaat uit drie land- Sinds 1962 verhuisden steeds meer faculteiten van de goederen: Oud-Amelisweerd, Nieuw-Amelisweerd en binnenstad naar de Uithof, zodat het grootste deel van Rhijnauwen. de universiteit zich nu op De Uithof bevindt. De De route komt langs huis of kasteel Rhijnauwen, op de simpele onderkomens werden vervangen door rechteroever van de Kromme Rijn, circa 2 km ten nieuwe, spectaculaire gebouwen, ontworpen door westen van Bunnik. In het 18de-eeuwse landhuis zijn bekende architecten. aan de achter- en linkerzijde delen van een ouder huis Ook de Hogeschool Utrecht en het Academisch te zien dat hier eerder stond. Het huis vormt het ziekenhuis (UMCU) bevinden zich op het middelpunt van een uitgestrekt, drukbezocht landgoed universiteitsterrein. De straten zijn genoemd naar met prachtige, statige lanen. Sinds 1933 is in het andere bekende universiteiten. Veel gebouwen dragen landhuis een Stayokay (vroeger 'jeugdherberg') de namen van beroemde wetenschappers. gevestigd: de oudste jeugdherberg van Nederland.

2 Beerschoten Bilthoven

Onder een gebouw doorlopen en bij Y-58408/2 In 1897 verhuisde het instituut naar De Bilt, waar het de voorrangsweg oversteken. Rechtdoor, het KNMI nog steeds vanuit de centrale weerkamer de voetpad tussen de universiteitsgebouwen door weersverwachtingen en waarschu-wingen verzorgt volgen, Coïmbrapad. Je komt bij de tram- en voor de luchtvaart, scheepvaart en het algemene busbaan (Heidelberglaan) uit. Rechtdoor bij de publiek. Vlakbij de wandelroute ligt het weerveld, waar verkeerslichten en dan linksaf. (Hier is halte o.a. de temperatuur, luchtdruk en -vochtigheid, Heidelberglaan. Om de bus of tram te nemen, windsnelheid en -richting gemeten worden. ga rechtsaf. Komend met de bus of tram vanaf Utrecht Centraal: loop vanaf de halte eerst Einde fietspad linksaf, Oude Bunnikseweg. Na stukje terug.) 25 m rechtsaf, Oude Bunnikseweg en recht- door over een brug. Even verder rechtsaf, Genèvelaan in. Aan het Circa 20 m voorbij bruggetje bij Y-5938/2 einde van de Genèvelaan de weg, Leuven- rechts aanhouden naar De Bilt, pad door laan, oversteken en rechtdoor het fietspad op. tunnel onder de Utrechtseweg door. Aan de Na circa 50 m rechtsaf, fietspad volgen (links Utrechtseweg ligt bushalte De Bilt, KNMI. liggen de Botanische Tuinen. Voor een bezoek (Komend met de bus vanuit Utrecht: loop aan de tuinen: linksaf langs de Leuvenlaan, vanaf de bushalte in rijrichting bus – dus naar richtingaanwijzer volgen naar ingang aan links – en volg de Oude Bunnikseweg. Na 25 Budapestlaan 17). m bij Y-5938/2 linksaf tunneltje in.)

5. Botanische Tuinen Loop na het tunneltje rechtdoor De Bilt in In 1963 werd op universiteitscomplex De Uithof een (Kapelweg). (Naar bushalte: direct na de botanische tuin aangelegd, oorspronkelijk ter onder- tunnel linksaf). Aan einde weg bij Y-2123/1 de steuning van onderwijs en onderzoek. De tuin ligt rond Dorpsstraat oversteken, meteen rechtsaf om Fort Hoofddijk, dat deel uitmaakt van de Nieuwe Hol- deze weg aan de linkerzijde te volgen. Bij de landse Waterlinie. Op de remises van het fort werd verkeerslichten de Soestdijkseweg-Zuid over- een rotstuin aangelegd, later volgde een systeemtuin, steken en rechtdoor, fietspad volgen aan de kassencomplex, thematuin en tuinwinkel. De Bota- linkerzijde van de weg (De Holle Bilt). Verlaat nische Tuinen en het Tuincafé zijn 1 mrt.-1 dec. open, de bebouwde kom van De Bilt. Negeer de dagelijks van 10-16.30 uur; zie ook eerste mogelijkheid naar links (toegangsweg www.uu.nl/BotanischeTuinen (Mk gratis). naar Houdringe).

Na 150 m linksaf een houten bruggetje over, Vlak na Van der Valk Hotel De Biltsche Hoek, fietspad op richting sportvelden. Einde fietspad linksaf, Visserssteeg in (doodlopende asfalt- rechtsaf (Harvardlaan). Na 150 m, aan einde weg met toegangsbord 'Landgoed Beer- Harvardlaan (bij Y-58411/1), linksaf richting De schoten'). Asfaltweg gaat na 500 m over in een Bilt. Links ligt sportcentrum Olympos, rechts zandweg. Rechtdoor, beschermd natuurgebied het Transferium (P+R) De Uithof. Het fietspad Beerschoten in. (Uppsalapad) blijven volgen en via het tunneltje onder de A28 doorlopen. 7. Landgoed Beerschoten Landgoed Beerschoten werd in 1835 door de familie Voorbij tunneltje het fietspad volgen tussen de Steengracht van Oostcapelle ingericht in de Engelse weilanden door, richting De Bilt. Links zie je de landschapsstijl naar ontwerp van landschapsarchitect toren van het KNMI. Zijpaden negeren, halver- Zocher jr. Huize Beerschoten werd uitgebreid met wege maakt het pad een haakse bocht naar zijvleugels en vier personeelswoningen. In 1965 is rechts en naar links. Huize Beerschoten verkocht aan de Grontmij. Typerend voor het landgoed zijn de statige lanen 6. KNMI waarlangs veel oude (eiken)hakhoutbosjes staan. Iedereen kent het KNMI van de weerberichten. Maar dat het KNMI ook het nationale instituut is voor weer, Neem na circa 100 m, na een witte slagboom, klimaat en seismologie, is minder bekend. Sinds de het eerste bospad rechts. Tussen weilanden oprichting in 1854 zetelde het KNMI onder leiding van door twee paden van links negeren. Aan het Prof. Buys Ballot in de sterrenwacht Sonnenburgh te eind van het zandpad linksaf, een klinkerweg Utrecht. 3 Beerschoten Bilthoven

op langs het bezoekerscentrum van het onder een schuin hangende boom (grove den) Landschap (Paviljoen Beerschoten). door. Aan het eind van de zandverstuiving schuin naar rechts. Pad loopt omhoog langs 8. Paviljoen Beerschoten een boom met witte band. Einde pad rechtsaf. Tot 1860 was Beerschoten een boerderij van het Op kruising linksaf. Op volgende kruising Vrouwenklooster in De Bilt; daarna werd het door rechtsaf. En op de kruising daarna linksaf. verschillende families bewoond. In 1965 werd het verkocht aan Het Utrechts Landschap, dat het Ga vóór het ruiterpad naar rechts. Vóór het voormalige koetshuis inrichtte als informatiecentrum volgende ruiterpad weer schuin naar rechts. (www.utrechtslandschap.nl/infocentra/paviljoen- Op een kruising linksaf. Ga vóór de zand- beerschoten) Geopend wo, vr, za 13.30-16.30 uur; zo verstuiving rechtsaf, langs bankje. Op kruising 11-16.30 uur; juli-aug alleen za-zo open. Er is koffie, linksaf, zandverstuiving aan linkerhand. Volg thee of chocolademelk verkrijgbaar. het pad omhoog naar een asfaltfietspad. Achter het paviljoen ligt de beeldentuin van Jits Bakker; dagelijks geopend en gratis toegankelijk. Fietspad rechtdoor oversteken. Na 25 m een ruiterpad links negeren. Na 75 m linksaf, een Na het bezoekerscentrum rechtsaf, half- wandelpad. Op kruising rechts aanhouden, verhard pad in. Rechts ligt een beeldentuin. ruiterpad volgen. Het pad buigt naar rechts. Na De NS-wandeling loopt hier even gelijk op met circa 75 m linksaf het asfaltfietspad op (parallel de geel gemarkeerde route van het Utrechts aan Biltseweg). Eerste weg (asfaltweg) linksaf, Landschap. Na 200 m de houten brug over en richting Stal ‘De Molshoop’, beschermd natuur- daarna schuin linksaf. gebied De Biltse Duinen in. Na 150 m, bij een groot rond kunstwerk, de Na 500 m gaat deze asfaltweg (door rechts trap op, over het kunstwerk heen, trap weer af aan te houden) over in een zandweg (brede en rechtdoor, zandpad volgen. Pad naar links beukenlaan). Steeds rechtdoor, heuveltje over negeren. Op T-splitsing linksaf. Na 25 m en langs witte slagboom. Einde pad rechtsaf, scherp rechtsaf, een smalle beukenlaan in. het asfaltfietspad op (bij P-22138). Einde pad, vóór diepe ronde vijver, rechtsaf. Volg aan het eind het asfaltpad met haakse Neem het tweede pad rechts. Vóór een heuvel bocht naar rechts. Op de Bosuillaan linksaf. links aanhouden. Twee paden links negeren. Op voorrangsweg linksaf, Sperwerlaan. Bij de Het pad met een bocht naar rechts volgen. rotonde rechtsaf, Koperwieklaan. Aan het eind Pad links negeren en rechtdoor lopen. Op op voorrangsweg linksaf, Julianalaan. Wordt driesprong rechtsaf. Op volgende driesprong winkelstraat; bocht volgen naar rechts linksaf. Na 25 m op kruising rechtdoor. (Vinkenlaan links negeren). Einde weg rechts- Volg na het weiland (aan de rechterhand) het af, richting glazen lift. Vóór de lift linksaf, trap pad rechtdoor tot aan de asfaltweg. Weg over- af. Weg oversteken en rechtsaf. Vervolgens steken en direct linksaf, zandpad op dat het linksaf trap op naar de perrons van het station. Panbos ingaat. Op vijfsprong rechtdoor. Deel je ervaringen 9. Panbos en schrijf een review: Dit betrekkelijk jonge bos (19de eeuw) dankt zijn naam www.wandelnet.nl/wandelroute/678/Beerschoten- aan de nabijgelegen boerderij ‘De Pan’, die in 1966 is Bilthoven/review gesloopt. De naam ‘De Pan’ wordt toegeschreven aan Alle gegevens in deze beschrijving en op de routekaart gelden onder een komvormige uitholling van de bodem, een pan, voorbehoud van wijzigingen en eventuele drukfouten. De route en de waarin het water bleef staan vanwege een ondoor- beschrijving van deze NS-wandeling werden met de grootst mogelijke laatbare laag in de ondergrond. De 'pan' werd vroeger zorgvuldigheid samengesteld. Stichting Wandelnet en NS aanvaarden echter geen verantwoordelijkheid voor schade die wandelaars op gebruikt om schapen te laten drinken. In het bos staan enigerlei wijze zouden kunnen ondervinden door gebruik te maken van veel grove dennen, die in het noordelijke deel worden deze routebeschrijving en/of kaart of door het wandelen van de route. afgewisseld door zandverstuivingen. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden door middel van druk, fotokopie, publicatie op internet of op welke andere wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke Ga vóór de zandverstuiving schuin naar links, toestemming van Wandelnet. pad volgen langs rand van de zandverstuiving; bos ligt links, zandverstuiving rechts. Loop Rev: 08/12/20 4