ROL-route 17 Holset 4,5 km www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze route rolt u over een asfalt- voetpad naar het dorpje Oud-Lemiers. U passeert de Catharinakerk. U maakt vervolgens een lus door het beschermd dorpsgezicht van Oud-Lemiers met o.a het kasteel en de oude Catharinakapel. De terugweg gaat over goed begaanbare veldwegen. Halverwege staan enkele zitbanken om te pauzeren. Het hoogteverschil loopt zeer geleidelijk en is goed te doen. Startpunt: Café Herberg Oud Holset, Holset 54 te Holset Lemiers.

De herberg is toegankelijk voor rolstoelers. (Aan de zijkant van de herberg gaat een pad schuin links omhoog. In de herberg is voldoende ruimte voor een rolstoel.)

blz 2 van 3 www.wandelgidszuidlimburg.com

ROL-route 17 Holset 4,5 km

1. Met uw rug naar de herberg gaat u L de weg omlaag. Beneden aan de T-splitsing bij groot 3. Hier keert u en gaat dezelfde weg terug door wegkruis type vliegermodel gaat u R. het beschermd dorpsgezicht.

(Voor het kerkje ziet u rechts achter het kerkje een (U passeert rechts de ”De Heiligenmuur van Holset” leuk vakwerkhuisje). daterend uit het einde van de 18e eeuw. Zie infobord). Aan de 4-sprong bij wegkruis en zitbank gaat u L de klinkerweg omhoog. Boven aan de Negeer bij het mooie vakwerkhuisje “Panhuis” voorrangsweg gaat u L over de brede stoep. Blijf e e (18 /19 eeuw), met binnenplaats en voormalige de brede stoep links van de voorrangsweg RD schuur gebouwd met breuksteen, bij volgen. Aan het einde van de stoep voorbij café verbodsbord links de smalle asfaltweg omhoog. “Oud Lemiers” rolt u nog circa 100 m verder RD Negeer vlak daarna bij wegkruis en wegwijzer over het fietspad. Voorbij wegversmalling en bord zijweg links en volg de dalende doorgaande weg. “Lemiers” Voorbij het laatste huis aan de linkerkant (nr. 7) begint links een asfalt- voetpad. Negeer zijwegen (Let op! Aangezien het pad dat u dadelijk inloopt en volg het asfalt- voetpad RD, parallel aan de nogal onregelmatig en dus moeilijk te rollen is, kunt doorgaande weg. hier bij wegwijzer en huisnr. 5 ook RD over het fietspad blijven rollen. Na ruim 300 m steekt u 2. U rolt Lemiers binnen en negeer nog steeds voorzichtig de doorgaande weg over en rolt u RD zijwegen. Steek bij groot H. Hartbeeld (1954) de (Schuurmolenweg) de smalle asfaltweg omlaag. Aan voorrangsweg over en rol bij de H. Catharina kerk de T splitsing bij voormalige Schuurmolen/nu (1884) en het kunstwerk van de D’r Jrenssjieber manege gaat u R en u steekt het Zieversbeekje over. (smokkelaar, zie infobord) RD de klinkerweg omlaag. (Deze watermolen type middenslag heeft gefunctioneerd van 1800 (of eerder) en is in 1909 (Als u hier aan de doorgaande weg bij de kerk R afgebroken). gaat, dan komt u meteen bij het Griekse winkeltje Monadiko. Hier krijgt u bij de vriendelijke Griekse De smalle asfaltweg wordt een stijgende weg. Ga nu (Kreta) uitbater coffee to go. Ze hebben er ook verder bij ***** in dit punt) enkele kleine Griekse gerechten o. a. Baklava en Steek dan bij wegwijzer en bij huisnr. 5 de Kadafi. Voor het winkeltje staat een zitbank. voorrangsweg schuin rechts over en rol RD Maandag pas open vanaf 15 uur). (blauw/Grenz Route 6) over het deels verharde U maakt nu even een uitstapje naar Oud-Lemiers. voetpad. Aan de T-splitsing bij zitbank voor het Aan de 4-sprong bij zitbank en wegkruis gaat u R sportcomplex van Rood Groen LVC ’01 (blauw) de doodlopende klinkerweg omlaag. (Lemiers/) gaat u L (blauw/GR6/groen). Het pad buigt naar rechts met links van u een grote (Als u hier 250 m RD rolt door de lindelaan, dan heeft regenwaterbuffer waardoor het beekje de u bij wegkruis en infobord mooi zicht op kasteel Zieversbeek stroomt. Aan de T-splitsing gaat u R Lemiers (1667), ook wel kasteel Gen Hoes (blauw/rood) over de asfaltweg. genoemd). ***** (Rechts ziet u het sportcomplex van Rood- U rolt Oud-Lemiers binnen met zijn beschermd Groen LVC ’01 (Vaals/Lemiers). Tijdens het dorpsgezicht en passeert een eindje verder de St. Europees kampioenschap voetballen 2000 was dit Catharinakapel. het trainingscomplex van de Deutsche National (Dit voormalig zaalkerkje, gebouwd in romaanse stijl, Mannschaft, die hier vlakbij in kasteel Vaalsbroek stamt uit de 12e eeuw. Het is het oudste zaalkerkje was neergestreken. van Nederland. Zie infobordje). Even verder ziet (afhankelijk van jaargetijde) u links Even verder voorbij het bruggetje over de vakwerkhuis (1634) genaamd Ag gene Banket Selzerbeek en de oude grenssteen (no. 200) is (huisnr. 20). Hierin was vroeger de voormalige een grasveldje met zitbanken, een prima schepenbank (rechtbank) van Holset gehuisvest). pauzeplekje. Blijf de asfaltweg RD volgen. Negeer zijpaden. (De 14.5 km lange Selzerbeek ontspringt 250 m over de grens bij Vaals in Duitsland. De Selzerbeek komt 4. Aan de 3-sprong bij wegkruis gaat u scherp L als Senserbach uit Duitsland. Ze vormt tussen Vaals (blauw/rood) over de veldweg. en Mamelis de grens tussen Nederland en Duitsland en mondt even ten westen van Partij uit in de ).

blz 3 van 3 (Een eindje verder ziet u voor u de Wilhelminatoren Aan de 3-sprong voor de kerk gaat u L. U komt op de , een uitzichttoren met lift en een weer bij herberg Oud Holset, de sponsor van de glazen “skywalk” op 34 m hoogte. Een bezoekje wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken. waard). (Aan de zijkant van de herberg gaat een pad schuin links omhoog. In de herberg is voldoende ruimte voor Negeer voetpad links. Bij woonhuis wordt de een rolstoel. Achter de herberg is een mooi terras. Dit veldweg een asfaltweg. Aan de T-splitsing bij is via de herberg of langs de zijkant van de herberg zitbank en wegkruis gaat u R (blauw) de te bereiken). asfaltweg omhoog. Bijna boven rolt u weer Holset binnen. Breng ook even een bezoekje aan het prachtige kerkje van Holset. Dit kerkje is bekend als (Rechts tegenover de eerste huizen ligt een pelgrimskerk van Sint Genoveva, de wijngaard van wijndomein St. Martinus). patroonheilige van Parijs. Het kerkje is ook zeer geliefd bij trouwlustigen.

. Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur