xarxa de municipis

Àrea d’Espais Naturals

Equipaments i serveis a km 25.300 m 3 h (BTT) a ¹ Oficina del Parc Natural del i de 16 a 19 h Excursió de dificultat Parc del Garraf i Comarcal d’Olèrdola. [email protected] mitjana que transcorre La Pleta Gestionat per Món Divers, a Can Grau majoritàriament per Centre d’informació, venda tel. 600 058 802 INICI DE L'ITINERARI de publicacions, exposició pistes del parc. L’itinerari està «El Garraf: bressol de Centre experimental de les CAN GRAU Excursions l’espeleologia a Catalunya» arts. Vallgrassa 7 senyalitzat com a PR 37 6 LES PIQUES i audiovisual multimèdia Informació del parc i «Masies del Garraf». «Garraf. Parc Natural». organització d’activitats a Olivella senyalitzades Ctra. de Rat Penat a Plana relacionades amb les arts. CAN LIONA 1 És aconsellable portar Novella, km 3,5 Vallgrassa aigua. Uns prismàtics 08870 Ctra. de Rat Penat a Plana 5 ens permetran Horari: tots els dies, Novella, km 6,5 GR observar millor la de 10 a 15 h 08859 fauna i fruir de les bones panoràmiques. Tel. 935 971 819 Horari: dissabtes, de 10 a 13 h a Begues Fax 935 970 892 i de 15 a 17 h; diumenges i a Plana Novella No llenceu deixalles ni [email protected] festius, de 10 a 14 h; arrenqueu cap mena 2 laborables, visites concertades. MASETS de planta i procureu no Centre de Documentació del Tel. 935 970 891 destorbar la fauna. Parc del Garraf. Gavà [email protected] Respecteu els camps, el Museu de Gavà Gestionat per Brancal d’Art bestiar i l’activitat de Plaça Dolors Clúa, 13-14 les masies. És un 08850 Gavà Centre d’Activitats VALLGRASSA l llllllllllll ll l 3 5 itinerari per fer amb Horari: de dimarts a Ambientals Cal Ganxo a Plana Novella BTT o a peu. divendres, de 9.30 a 13 i de Informació del parc. LA FASSINA

17 a 19 h Activitats d'educació a Plana Novella Tel. 93 638 25 70 ambiental. Estades amb [email protected] activitats per a grups. Esports a d'aventura. Centre de Documentació del Camí de Cal Ganxo, s/n Masies Parc del Garraf. Vilanova i la 08860 Castelldefels Geltrú Horari: feiners, de 9 a 14 h i CAN PLANES Arxiu Històric Comarcal de de 15 a 18 h. Festius, de 10 a 4 del Garraf Vilanova i la Geltrú 14 h Carrer Font i Gomà, s/n Tel. 935 970 980 i 935 971 937 a Campdàsens 08800 Vilanova i la Geltrú [email protected] Horari: de dilluns a dijous, de 08859 Begues [email protected] Tallers agropecuaris, Plana Novella, km 3,5 9.30 a 14 h i de 15.30 a 18 h; Oficina d’Informació La Sala. Horari: caps de setmana i Gestionat per AGIS naturalistes i esportius. 08818 Olivella divendres, de 15.30 a 17 h Olivella festius, de 10 a 15 h Itineraris i jocs. Horari: visites concertades Tel. 938 930 013 Carrer Major, s/n Tel. 936 392 509 Punt d’informació a Olesa Masia can Pere de la Plana [email protected] [email protected] 08818 Olivella [email protected] de Bonesvalls Onze de Setembre, 16 Gestionat per Espaigarraf, SL,

Horari: dissabtes i festius, Gestionat per Jafra Natura Plaça de l’Ajuntament, s/n 08810 Sant Pere de Ribes tel. 938 143 189 - B :

Escola de Natura Can Grau de 10 a 15 h 08795 Olesa de Bonesvalls Horari: de dilluns a divendres, L D

Estades pedagògiques per a Tel. 938 968 465 .

Centre d'Informació Casa del Horari: de dilluns a de 9 a 13 h i de 15.30 a 19 h s n grups escolars i cursos de cap Gestionat per Jafra Natura Terme. Sant Pere de Ribes divendres, de 10 a 13 h i de Tel. 938 960 827 o i c de setmana. i

Sotarriba, s/n 16 a 20.30 h [email protected] Diputació de d E Can Grau. Pista forestal Centre d’Informació Petit ’

08810 Sant Pere de Ribes Tel. 938 984 375 Àrea d’Espais Naturals d t asfaltada, d’Olivella a Plana Casal de Begues Horari: dissabtes, diumenges [email protected] Observatori Astronòmic Urgell, 187 u t i t

Novella, km 3,5 Exposició permanent «Els i festius, de 10 a 15 h. Entre del Parc del Garraf 08036 Barcelona s n I

08818 Olivella colors del Garraf» i vídeo- el 21 de juny i el 21 de Granja Escola Can Pere. Sant Activitats de divulgació, Tel. 934 022 428 : ó i

Tel. 937 432 094 exposició permanent sobre setembre, obert de dimarts Pere de Ribes didàctica i investigació de Fax 934 022 926 c c

Atenció telefònica: L’Anella verda. u a diumenge, de 10 a 15 h Casa de colònies amb 80 l'astronomia i ciències afins. www.diba.cat/parcsn d RC o laborables, de 9 a 13.30 h Passeig de l’Església, 1 Tel. 938 962 857 places. Can Grau. Ctra. d’Olivella a [email protected] r P Masies del Garraf Continuarem la pista fins arribar a una cruïlla, des d’on trobarem una bassa envoltada per càrritx. Continua- 6 Les Piques km 18 podríem anar a Sant Pere de Ribes; però nosaltres con- rem per aquest camí que, tot pujant, es coverteix en tinuarem en direcció a Sitges (si preferim escursar l’iti- corriol i s’enlaira fins a la collada de Vallgrassa, on Les Piques és un antic convent en runes que queda L’itinerari, de forma circular, transcorre per la major nerari, des d’aquest punt podem agafar el GR 5, que creuarem la pista asfaltada que va de Castelldefels a enlairat; entre bancals i fruiters hi ha una font que part de les masies del Parc Natural del Garraf i ens mos- ens portarà fins a can Grau), i després d’una forta bai- la Plana Novella. Un cop arribats a aquest punt, es veu abasteix d’aigua la Plana Novella. tra el passat agrícola i ramader del massís. xada arribarem als Masets, que són una agrupació de al fons la masia de Vallgrassa envoltada de muntanyes. L’inici és a Olivella i transcorre per les masies següents: masies enrunades. Continuant la pista encimentada fins dalt de la care- can Camps, can Liona, els Massets, la Fassina, can na, s’arriba a can Grau. Planes, Vallgrassa, Corral Nou, les Piques i can Grau. 5 Vallgrassa km 13 Es tracta d’un recorregut (PR 37) per fer amb BBT; el 2 Masets km 4 fet de ser circular permet que també es pugui iniciar La masia de Vallgrassa, que dóna nom a tota la vall, 7 Can Grau km 18,5 des de qualsevol punt de l’itinerari. En aquest trajecte es poden observar diferents estat- havia estat una masia vitivinícola. Encara s’hi observen És molt recomanable, abans d’iniciar l’itinerari, visi- ges de la vegetació, des de petites taques de pineda les antigues feixes o bancals on es plantaven els ceps. Can Grau és una masia rehabilitada com a escola de tar algun dels punts d’informació del parc per tenir jove, regenerada després de l’incendi de 1982, fins a Vallgrassa també va ser una masia ramadera, tal com natura que està situada en un replà, amb uns xiprers la màxima informació de l’entorn per on transcorre. algunes bosquines de pins blancs madurs. s’aprecia en un tancat parcialment cobert per porxos característics, des d’on es pot gaudir de boniques vis- destinat al ramat (bàsicament de cabres), que es troba tes panoràmiques. Si continuem la pista creuarem la riera de Jafre i el GR adossat a la cara est de l’habitatge. Actualment és un Olivella km 0 5 i el GR 92-4 fins arribar a la Fassina. equipament pedagògic on podem parar per veure Baixant per la pista asfaltada trobarem una cruïlla l’exposició i l’audiovisual. que indica Olesa de Bonesvalls a mà dreta; seguirem Municipi del Garraf amb una església parroquial dedi- en aquesta direcció. Pujant amb certa pendent, pas- cada a sant Pere i sant Feliu datada del 1625 i amplia- 3 La Fassina km 5,5 Des d’aquí, deixant la masia a la dreta, prenem un camí sarem al costat d’una petita ermita (les vistes són da el 1671. de terra fàcilment practicable que segueix el fons de molt bones i arriben més enllà de ). Dalt del La Fassina és una masia de les poques que hi ha habi- Vallgrassa i ens portarà a la cruïlla del camí de Begues. turó, a l’esquerra, hi ha un camí que comença care- Inici de l’itinerari just davant del Centre d’Informació tades i on encara es crien conills, pollastres i oques. La creuarem i anirem en direcció a Olivella per la pista nant i s’enfonsa fins al Pou Tancat. Seguim el camí i la Sala. Si ens volem proveir d’aigua, a la plaça que hi asfaltada, passant pel Corral Nou. Corral Nou és un prenem la carretera que, tot pujant, arriba a Olivella, ha al davant hi ha una font. Des de la Fassina continuem la pista. Ben aviat trobem mas que es distingeix per la façana beix i pel pou que km 25,3, on s’acaba l’itinerari. Des d’Olivella, pujarem per la pista encimentada. un nou trencall que va en direcció a Plana Novella o hi ha una mica separat. A més, hi ha plantades atza- Aviat trobarem un cartell que indica l’entrada al Sitges. Prenem aquest últim i dalt d’un turonet es veu vares i una renglera de moreres. parc. Si seguim aquesta pista passarem per can can Marcè. El camí puja fins a la carena i, un cop dalt, Seguint la mateixa pista arribarem a les Piques. Camps, mas envoltat de vinyes i camps de conreu (el arribarem a una cruïlla que indica dues direccions: camí passa per davant del mas). Més endavant hi ha Vallcarca o Sitges. Nosaltres seguirem la primera per un trencall a la dreta que ens portarà a can Liona. Des arribar a can Planes. d’aquesta masia podem, opcionalment, deixar la bici- 380 m CAN GRAU cleta i, anant a peu, agafar un senderol que surt a mà COLLADA DE 334 m 4 Can Planes km 10,8 VALLGRASSA dreta i va resseguint el mur blanc de la finca, per bai- 325 m LES PIQUES xar a una bassa que la major part de l’any és plena 328 m VALLGRASSA d’aigua. Abans d’arribar a can Planes, la vista allarga fins al mar, 285 m CAN PLANES i gaudim d’unes bones vistes panoràmiques, amb la CAN LIONA 268 m 251 m banda sud del massís a l’abast. CAN CAMPS 250 m 1 Can Planes és una vella masia en bon estat de conser- OLIVELLA Can Liona km 2,2 OLIVELLA 220 m 201 m vació, acompanyada d’una torre de defensa de plan- 201 m 190 m En aquest primer tram, la vall és força oberta i es ta quadrada. A l’entrada del mas es poden veure bons ELS MASETS exemplars de margalló, atzavares i oliveres. 142 m poden observar feixes conreades. LA FASSINA A la Mediterrània seca, ben representada pel massís 139 m del Garraf, les basses constitueixen punts clau per a la Sortint de can Planes per la mateixa pista, seguirem vida de moltes espècies, especialment per a aquelles fins arribar a un caminet que comença a l’esquerra de en què l’aigua va lligada irrefutablement al seu cicle la pista i es troba senyalitzat amb les fites de l’itine- 2,2 1,8 1,5 5,3 2,2 5 0,5 6,8 km parcials vital, com els amfibis i molts invertebrats. rari «Masies del Garraf». A l’inici d’aquest caminet 0 2,2 4 5,5 10,8 13 1818,5 25,3 km totals