1179. EYS 11,6 km www.wandelgidszuidlimburg.com

blz 2 van 4

Tijdens deze heuvelachtige en panoramische wandeling wandelt u naar het voormalige treinstation Eys- Wittem, dat gelegen is aan het Miljoenenlijntje. Dan loopt u via een veldweg naar de buurtschap Cartils. Via weilanden en een pad langs de Gulp komt u het gezellige centrum van . Dan loopt u o.a. door een weiland omhoog en via een veldweg en bosweg komt u in de buurtschap Beertsenhoven. Via kasteel Wijlre en een prachtige watermolen komt u bij de Brand bierbrouwerij, die op afspraak met een rondleiding te bezoeken is. Bij Brasserie Amuseer kunt u fijn pauzeren. De terugweg loopt u omhoog via de Dikkebuikweg naar het Eyserbos en via het natuurgebied de Piepert, waar u schitterend uitzicht heeft, loopt u omlaag naar de buurtschap De Piepert. Via het waterwingebied Roodborn loopt u terug naar Eys waar een leuk terras is. Onderweg heeft u prachtige uitzichten. U kunt de route ook als een leuk arrangement lopen inclusief de rondleiding in de Brand Bierbrouwerij. Informeer bij herberg Bie de Tantes.

Startpunt: Herberg Bie de Tantes, Wittemerweg 29, Eys (bij de kerk). Tel 043-4553920. Dagelijks open vanaf 11.00 uur, za-zo vanaf 10.00 uur.

U kunt ook starten in Gulpen op de Markt/Dorpsstraat en dan na bijna 8 km pauzeren Bie de Tantes in Eys. Parkeer uw auto dan op het Willem Alexanderplein/Schoolstraat. Steek nabij groot kunstwerk via de oversteekplaats de doorgaande weg (Rijksweg) over en loop RD. U komt op de Markt en loop dan RD (Dorpsstraat) de doorgaande weg omhoog. Ga dan verder bij **** in punt 3.

GPS afstand Looptijd Hoogteverschil Totaal omhoog 11,60 km 2.45 uur 95 m 170 m

1179. EYS 11,6 km

1. Met uw rug naar ingang van de herberg gaat u de buurtschap Cartils komt, gaat u R (geel) via R met meteen links (8-10) twee rijksmonumentale draaihekje door het weiland omlaag met rechts hoeves (18e/19e eeuw) gebouwd met een meidoornhaag. Kunradersteen. Negeer twee zijwegen rechts en u steekt het Eyserbeekje, waar Eys is na genoemd, 2. Let op! Na circa 50 m, 20 m voor volgend over. Volg nu RD het rechts van de doorgaande draaihekje, gaat u L (geel) door het weiland met weg gelegen pad met rechts de shorttrack rechts afrastering en rechts beneden de golfbaan Eys-Wittem en rechts boven de 94 m meanderende (slecht te zien). (U loopt hoge tv-mast in het Eyserbos. Na 200 m passeert hier precies richting kerktoren van Gulpen. Links ziet u links de tegenover de Eyserhof gelegen met u woningen in de buurtschap Cartils en rechts boven Kunradersteen gebouwde H. Hartkapel. (De ziet u de kerktoren in Wijlre). Een eind verder voor oorspronkelijke Moeder Godskapel werd in 1696 “dijk” buigt het pad naar links. Via 2 draaihekjes gebouwd maar in 1905 afgebroken omdat het een steekt u de smalle asfaltweg over en gaat u RD bouwval was geworden. Rond 1905 werd deze over de grasdijk. Aan het eind bij ijzeren hek gaat nieuwe kapel gebouwd die gewijd werd aan het H. u door het draaihekje steekt u de molentak van de Hart. Maar bij de bewoners van Eys en omstreken Selzerbeek over. (Wittemer Molen (1836)). Steek de bleef dit de "Moeder Godskapel"). Volg RD het doorgaande weg over en ga dan R het stijgende pad. (Even verder heeft u rechts mooi trappenpad omlaag en volg het pad parallel aan zicht op de in het Eyserdal gelegen buurtschap De de rechts gelegen weg. Via bruggetje steekt u Piepert waar u straks nog doorheen loopt). U loopt weer de molentak van de Selzerbeek over, die onder de spoorrails door van het Miljoenenlijntje hier vlakbij in de Eyserbeek stroomt. Meteen en 40 m verder gaat u R over de smalle asfaltweg daarna aan de T-splitsing bij 2 zitbanken en met rechts het voormalig stationsgebouw Eys- wegwijzer gaat u L (groen/zwart) over het pad Wittem (1901), een belangrijke halteplaats van het richting Gulpen met rechts de Eyserbeek. (Als u bedevaartsoord Wittem. De asfaltweg wordt een hier bij wegwijzer even naar de doorgaande weg veldweg. Na 300 m gaat u beneden aan de 4- loopt, dan heeft u mooi zicht op kasteel Cartils). sprong, met rechts een spoorwegviaduct, verder RD (rood). Na bijna 900 m, circa 50 m voordat u in

blz 3 van 4 Via bruggetje steekt u de Geul over en volg het Aan de volgende 4-sprong gaat u RD het pad RD door het weiland. (Hier bij brug stroomt asfaltpad omhoog. Aan het eind van het pad, aan rechts de Eyserbeek in de Geul). de dorpsrand, gaat u L. Meteen daarna gaat u bij Steek het volgende bruggetje met draaihekje over verbodsbord R de smalle asfaltweg omhoog. en volg het (grind)pad langs de Gulp, die hier vlakbij (30 m) in de Geul stroomt. (Links boven ziet 4. Vlak daarna, waar de asfaltweg naar links u op de Gulperberg het 3 m hoge Mariabeeld dat op buigt, gaat u R (rood) via het draaihekje (stegelke) een 13 m hoge sokkel staat). het weiland in. Volg via draaihekje het dalende en stijgende pad langs de afrastering RD door het 3. Aan 4-sprong in Gulpen gaat u RD weiland. (Hier heeft u rechts mooi uitzicht en bij (Burggraverweg/groen) over de asfaltweg. Aan de helder weer ziet u in de verte de grote witte rookpluim 3-sprong gaat u RD (groen). Aan de 4-sprong bij van de elektriciteitscentrale in het Duitse brug en wegkruis loopt u RD over het Weisweiler/Eschweiler, gelegen aan de autoweg klinkervoetpad met rechts van u de Gulp. Negeer Aken-Keulen). Boven verlaat u via trappenpad en zijwegen en blijf RD lopen. Na 200 m gaat u aan stegelke weer het weiland en ga dan R de de 4-sprong aan de Markt, waarop het bronzen veldweg omlaag met links een graft en rechts en beeldje van de Limburger met de drie gezichten voor u prachtig uitzicht o.a. op de in de verte (zie infobord) staat, gaat u R (Dorpsstraat) de hooggelegen Martinuskerk in Vijlen. Beneden aan doorgaande weg omhoog. (Hier op de Markt rond de doorgaande weg gaat u L over het twee het kunstwerk is voldoende horeca met leuke richtingen fietspad omlaag. Na bijna 150 m gaat terrassen o.a. herberg Mezzaluna waar ze heerlijk u bij zitbank L (groen) over de bosweg. Na 600 m zelf gemaakt Italiaans ijs hebben). gaat u aan de 3-sprong bij wegkruis, wegwijzer en twee boomzitbankjes in de buurtschap **** (De route volgend komt u via de toegangspoort, Beertsenhoven R (blauw/groen) de asfaltweg gelegen tussen de woningen Dorpstraat 24 en 20 bij omlaag. Negeer veldweg links en loop RD Huize Kantonhof. Dit is een huis met een rijke (blauw/rood). (Rechts ziet u een aardig optrekje). historie. Het is o.a. het onderkomen geweest van de Aan de T-splitsing bij parkeerplaats de dorpsschool en het Kantongerecht Gulpen dat van “Kwakkerpool” gaat u L. Meteen daarna gaat u 1842-1933 in Gulpen was gevestigd. bij afsluitboom en twee zitbanken R over het pad Aan deze doorgaande weg (Dorpsstraat 18-20) staat met links het tenniscomplex. (Een eindje verder ook het voormalige gemeentehuis annex postkantoor voorbij bruggetje heeft u rechts mooi zicht op kasteel (1912) van de toenmalige gemeente Gulpen). Wijlre, dat oorspronkelijk een waterburcht (1652) was. Het kasteel is niet te bezichtigen). Negeer bij Joodsmonument twee zijwegen links (Kiebeukel/Beversbergweg) en doodlopende weg 5. Voorbij zitbank loopt u RD over de asfaltweg zijweg rechts. met links de voetbalvelden van SV Geuldal (Wijlre/Strucht) en rechts de kasteelgracht. Loop (Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan bij de sportkantine RD tot aan het ijzeren hekwerk de Gulpense joodse gemeenschap en de van Brand bierbrouwerij en ga L. Meteen daarna, oorlogsslachtoffers. Zie infobordje. Aan de Rijksweg aan het eind van het hekwerk, gaat u R richting Margraten ligt het in 2018 gerestaureerd (rood/blauw) over het pad verder langs het Joods kerkhof). hekwerk van de brouwerij, de oudste bierbrouwerij van Nederland (1340). Steek het Vlak daarna gaat u L (Groeneweg) omhoog. sluisbruggetje over en loop RD (rood) over het (tegel)pad met rechts van u de molentak van de (Aan de overkant van de doorgaande weg staat de watermolen “Otten”. Steek bij de watermolen en oude kerktoren van Gulpen. Deze romaanse toren de meanderende Geul het bruggetje over en volg bevindt zich op het oude ommuurde kerkhof en was het grindpad met links de grote schuur van de de kerktoren van de oude Petruskerk. Deze werd in hoeve. (De watermolen “Otten” gebouwd in 1776 en de jaren 1612-1614 herbouwd en in 1924 bestaande uit twee waterraderen was vroeger een afgebroken De toren dateert uit de 11e-13e eeuw en koren- en oliemolen). Aan de klinkerweg gaat u R is het enige nog bestaande deel van een (rood) omhoog. Negeer meteen trappenpad links middeleeuwse dorpskerk. De oude pastorie dateert omhoog. Steek de voorrangsweg schuin links uit 1732 en is tegen de toren aangebouwd. Vanaf over en loop RD de doodlopende klinkerweg 2010 doet deze volledig gerestaureerd toren dienst omhoog richting kerk. Bij de parkeerplaats loopt als expositieruimte en als officiële trouwlocatie van u RD over de klinkerweg en u passeert de de gemeente Gulpen-Wittem). voorkant van de in Dorische stijl gebouwde Gertrudiskerk. (Op de plek van een 13e-eeuwse Vlak daarna gaat u aan de Y-splitsing R (Deken romaanse kerk, die in 1640 al was vervangen door Hennissenstraat) langs huisnr. 3 omhoog. een zaalkerkje, werd in 1835-'39 de huidige kerk Meteen daarna gaat u L (Dokter Haackstraat) gebouwd die in 1896 werd uitgebreid). Bij trap buigt over de eenrichtingsweg. Na 10 m gaat u R over het pad naar links en volg verder het pad met het asfaltpad en loop de trap omhoog. Voorbij links achter taxushaag de begraafplaats. speeltuintje met zitbanken gaat u aan de 4-sprong bij huisnr. 18 RD de trap omhoog en volg het pad.

blz 4 van 4 (Degene, die de rondleiding doet bij de Brand rechts alweer schitterend panorama over het vijf Bierbrouwerij, loopt hier de trap omlaag. Beneden sterren landschap Zuid-. Let op! Na bijna gaat u R en u komt meteen bij de ingang van de 400 m gaat u aan de 4-sprong van graspaden brouwerij (Rondleiding). Alleen op afspraak). voor struikgewas R omlaag met links het struikgewas. Loop even verder voorzichtig het 6. Steek de doorgaande weg over en loop RD trappenpad omlaag en volg het graspad verder (rood/Stationsweg) omhoog. (Indien u wilt omlaag met links de bosrand. Beneden, aan het pauzeren, ga dan hier aan de doorgaande weg R en einde van het grote grasveld, buigt het pad links u komt meteen bij Brasserie Amuseer met op de het bos in. Beneden in de buurtschap Piepert binnenplaats een leuk terras. Open vanaf 11.00 uur). gaat u R (blauw) de asfaltweg omlaag. Bij ijzeren Loop nu even verder de brede trap omhoog. Aan hek van pompstation Roodborn gaat u L (blauw) het van Wachtendonckplein, met rechts het door het draaihekje en volg RD het brede pad voormalig gemeentehuis (1965/huisnr.1) van de door het waterwingebied Roodborn. Vlak daarna oude gemeente Wijlre (tot 1982), loopt u RD gaat u voorbij het linksgelegen waterpomp verder omhoog. Boven aan de T-splitsing gaat u gebouwtje L het (gras)pad omlaag en even R. Meteen daarna gaat u aan de 3-sprong bij verder steekt u via bruggetje de Eyserbeek over wegkruis L (Seinhuisweg). U loopt nu langs het en volg het bospad omhoog. Aan de Y-splitsing Miljoenenlijntje en steek een eindje verder bij bij twee stenen paaltjes van de huisnr. 16 de spoorwegovergang over (De Zuid waterleidingmaatschappij Limburg (WML) gaat u Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) R. Negeer bospaadje links. Vlak daarna bij exploiteert op deze spoorlijn tussen Kerkrade en gebouwtje van waterpomp buigt het pad naar Valkenburg een stoomtreindienst. Station Simpelveld links en wordt een breed pad. Aan de T-splitsing, is het kloppend hart van de ZLSM en tevens met rechts het spoorwegviaduct, gaat u L (rood) opstapplaats). Vlak daarna aan de volgende 3- het bospad omlaag. Aan de 3-sprong gaat u R sprong gaat u bij verbodsbord L (geel) omhoog. (rood) omhoog. Via stegelke verlaat u het bos. (Een eindje verder passeert u bij zitbank links de (Hier heeft u mooi uitzicht o.a. voor u op de gerestaureerde voormalige kalkoven Dikkebuiksweg. Agathakerk (1732-1734) van Eys en rechts boven op Tegenover de kalkoven staat het ongevalskruis van het voormalig treinstation Eys-Wittem (wit gebouw)). de 21 jarige scout Vincent Amelot uit het Belgische Volg RD het graspad omlaag. Beneden steekt u Zele (Oost-Vlaanderen). via bruggetje weer de Eyserbeek over en volg Tijdens een touwspel, waarbij hij via een touw de verder het pad RD met rechts een bosstrook. Aan weg via de ene graft naar de andere graft moest de smalle asfaltweg gaat u R (rood/blauw) oversteken, brak het touw en kwam hij zwaar ten val. omhoog. **** (Boven passeert u een zitbank met Twee dagen later overleed hij op 19-08-1959 in het mooi uitzicht over het Eyserbeekdal. Beneden op de Wever ziekenhuis aan de Putgraaf in Heerlen).Na landgoed De Eyserhof ligt de shorttrack golfbaan bijna 500 m gaat u bijna boven aan de 4-sprong Eys-Wittem). Aan de kruising bij wegkruis in Eys R (rood/geel/groen) verder omhoog. (Na 250 m gaat u RD (blauw/rood/Piepertweg) omhoog. Aan passeert u links bij zitbank een uitzichtpunt met de T-splitsing bij muurkuis aan de met oriëntatiebord. Hier heeft u prachtig uitzicht over het Kunradersteen gebouwde woning gaat u R vijf sterren landschap Zuid Limburg). Na circa 500 m (zwart/rood) omlaag. Aan de doorgaande weg gaat u bij wegwijzer R (geel/blauw) de bosweg gaat u L en u komt zo weer bij de herberg, de omlaag richting Cartils/Gulpen. Na 150 m sponsor van deze wandeling, waar u binnen of op passeert u een zitbank met alweer prachtig het leuke terras nog iets kunt eten of drinken. De uitzicht en volg RD de veldweg, die een dalende uitbaatster Romana verneemt graag wat u van de veldweg wordt. wandeling vindt.

7. Na 250 m bij bordje “WML kwetsbaar gebied” gaat u L door een draaihekje het weiland in en loop RD door het natuurgebied/waterwingebied de Piepert met links struikgewas/bosrand en

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.