RIJEKA 19/20 OG 25/26 JUNI

Vi jobber fremdeles med å besøke alle hovedstedene i Europa. Denne gangen hadde vi bestemt oss for å besøke Lubljana og . Det er mange måter vi kan komme dit på, men vi valgte til slutt å reise med Norwegian til , for de kjører direkte dit. Flyet gikk så tidlig om morgenen at vi syntes det var best å kjøre til Gardermoen dagen før flyet skulle gå og overnatte på et hotell nær flyplassen.

Vi kjørte til Clarion Hotel & Congress Oslo Airport, og satte fra oss bagasjen. Anne Berit ventet der mens jeg parkerte bilen på Dalen Parkering. Hotellet og parkeringen ligger rett ved siden av hverandre. Etter at vi hadde sjekket inn og installert oss på rommet, spiste vi middag nede i restauranten. Maten var veldig god. Senere på kvelden gikk vi ned igjen, for vi ville ha litt kveldsmat. Da bestilte vi carpaccio med laks. Den syntes vi ikke var god. Det var brukt eddik og den var så sur at vi bare orket noen få biter.

Neste dag tok vi Shuttle-bussen kl. 06.13 bort til flyplassen. Flyet gikk fra Oslo Lufthavn Gardermoen kl. 07.35 og var fremme i Rijeka Lufthavn kl. 10.15. Flyplassen ligger 27 km syd for Rijeka, på øya . Krk er den nest største øya i Adriaterhavet og den er forbundet til fastlandet med den 1430 m lange Krk-brua som ble åpnet i 1980. Vi tok taxi bort til hotellet hvor vi skulle overnatte til neste dag. Taxien brukte omtrent en halv time.

Terminalbygningen på Rijeka Airport. Krk-brua.

Vi hadde bestilt på Jadran Hotel, som ligger litt syd for sentrum. Utsikten fra terrassen.

Vi hadde ikke planlagt noen sightseeing i Rijeka, som er Kroatias største havneby med rundt 150 000 innbyggere. Den ligger innerst i Kvarner-bukta. Det går jernbane hit, og havnen har havnefunksjon for både Østerrike og Ungarn. Byen har fått navnet etter elva Riječina, som renner gjennom byen. Utsikt fra terrassen i sydlig retning.

Utsikt nordover. En havnekran i bildet.

Utsikten fra restauranten. Alle stolene er kledd med hvitt stoff.

Jeg venter på servering. Kelneren åpner en flaske vin for oss. Da vi sjekket ut bestilte vi en taxi for kjøre ned til jernbanestasjonen for å ta toget til .

Etter at vi hadde vært i Ljubljana og Zagreb, sjekket vi inn på samme hotellet den 25. juni. Da tok vi taxi fra Zagreb, og vi var fremme på hotellet rett etter kl. 14.00.

Klokka 17.00 åpnet restauranten og vi gikk ned i restauranten rett etterpå. Jeg hadde en biff med grillede grønnsaker og grønn peppersaus. Anne Berit hadde ei tunfisksteik med samme type saus.

Dette var den beste maten vi hadde spist på hele turen. Her sjekker vi ut.

Bilder tatt fra terrassen. En containerbåt forlater havneområdet.

Den kjører tvers over Kvarnerbukta. Padling.

Kveldsbilder fra terrassen. Før vi skulle sjekke ut dagen etterpå, var det en gruppe som rodde forbi, flere båter etter hverandre.

Da vi sjekket ut av hotellet bestilte vi en taxi for å reise bort på flyplassen.

Flyet vårt skulle gå klokka 10.55 og være fremme på Gardermoen klokka 13.35, men flyet fikk ikke starttillatelse med en gang, så vi ble litt forsinket.

Da vi hadde hentet kofferten og kom opp for å vente på Dalen Parkering så sto bussen deres klar til å kjøre, så vi slapp å vente.

Da jeg hentet bilen på parkeringsplassen var det 28 varmegrader ute og inne i bilen var det steikevarmt så jeg måtte være forsiktig så jeg ikke brant meg. Denne karen kjørte bakerst.