Alt håp er UTE Trimturer i

BØRSETBERGET Fottur 1,7 km t/r Tid: ca. 0,5 t èn vei Høydemeter: 283 Kjør ca 14 km fra Sunndalsøra på RV 70 mot til Coop Ålvundeid. Kjør forbi kirken og ta av veg til høyre opp til Børsetlauvet boligfelt. Parker langs veikanten på den øverste veien i boligfeltet. Fin, merka skogs- vei hele veien. Barnevennlig tur.

GRAVEMSETRA Fottur 1,5 km t/r Høydemeter: 340 Kjør ca. 35 km på RV 70 fra Sunndalsøra til . Ta av på Gjøra mot Hafsåsen. Etter brua er det parkering ved Sunndal Nasjonalparksenter.

HALSKAMMEN Fottur 1,6 km t/r Høydemeter: 331 Følg RV 70, ca. 20 km, fra Sunndalsøra mot Kristiansund. Ved Ålvundfoss fortsetter du rett fram på RV 670 mot Rykkjem. Litt forbi Jokerbutikken i Ålvundfjord tar du av til høyre, skiltet Solhøgda. Der kjører du noen hundre meter oppover til en parkeringsplass rett nedenfor Solhøgda. Turen starter fra parkeringsplassen og er merket med røde turmerker. Først går du etter en traktorskogsveg ca. 400 m. Du følger så en sti som tar av til høyre og senere er det på ny en traktorveg. Det er merket helt opp til trimkasse på Halskammen.

HALSEN Fottur 3 km t/r Høydemeter: ca. 300 Følg RV 62 fra Sunndalsøra i retning . Når du kommer ut av Øksendalstunnelen kjør ned til sjøen på Øk-

E N K E L E K N E sendalsøra. Ta av til høyre og kort tid etter nok en gang til høyre. Kjør opp bakken forbi et boligfelt og parker ved starten av en skogsbilveg. Dette er en enkel tur, først på traktorveg, deretter på mosekledd sti. Også farbar med barnevogn. Barnevennlig.

INNERDALEN Fottur/Skitur 3,8 km èn vei Tid: ca. 1 time Høydemeter: 200 Kjør RV 70 mellom Sunndalsøra og Ålvundfjorden. Ta av ved Ålvundeid mot Innerdal. Følg veien til parkerings- plassen ved Dalen. Fra parkeringsplassen går du på gjennom tunet på gården og følger traktorveien helt frem til hytta. Det er lett å finne frem og på vinteren er veien vanligvis oppkjørt med scooter.

JØNNSTAD Fottur 3,5 km Høydemeter: 179 Kjør RV 62 fra Sunndalsøra mot Molde, igjennom tunnel og kjør opp jordbruksbygda Øksendal og parker på Brandstad, den øverste gården i Øksendal. Her starter turen, som går på fin skogsbilveg hele turen. Spaserturen følger Usma elv fra parkering og til vegs ende på setergrenda Jønnstad. Turen er tilgjengelig for rullestolbrukere.

KARIHAUGEN Fottur 2,8 km t/r Høydemeter: 375 Kjør ca 12 km fra Sunndalsøra på RV 70 i retning Kristiansund. Parker ved Leikvoll Stadion, Bruk undergangen for å komme på andre siden av RV 70.Gå til venstre og følg lysløypetrasen rundt gården Liatun. Fortsett rett fram når du går forbi hoppbakkene til du kommer til grusveien og fortsett opp lia.

KNUTSLIØYA Fottur 2 km t/r Tid: ca. 1 time Kjør 9 km på RV 70 fra Sunndalsøra og ta av til Grøa. Sving til venstre på Grøavegen. Snart kommer du til Torske bru på høyre side av vegen. Kjør over brua. Etter ca 100 m kommer du til skiltet for sti til Knutsliøya. Ved skiltet er det god plass til parkering. Start ved skiltet og følg stien opp skrenten. Stien går så opp et par små bak- ker før han flater ut. Den siste biten går i en nedoverbakke til Knutsliøya ved Driva elv. Turen er svært enkel å gå og passer godt for små barn.

KONGELHJELLAN Fottur 1,4 km t/r Høydemeter: 280 Følg RV 70 fra Sunndalsøra til Oppdal i ca. 15 km. 3,5 km etter overbygget på Grøa, og etter passering av travbane på venstre side ser du et skilt med trimpost på høyre hånd. Noen meter videre langs riksvegen er det en god parkeringsplass også på høyre side. Parkér ved riksvegen og gå noen meter tilbake mot Sunndalsøra for å finne skilt med trimpost. Turen til Kongelhjellan er en enkel og lett tur. Den passer bra for små barn.

VOLLASETRA Fottur 2,3 km t/r Høydemeter ca. 500 Med bil kjør 40 km, langs RV 70, i retning av Oppdal, dette med start på Sunndalsøra. Vollan bru er bru nr. 2 etter Gjøra og ligger ved foten av Gråura. Etter å ha passert Vollan bru, bryter man av til venstre og følger en gårdsveg ned til Vollan Gård. Like ved låvebrua er det parkeringsplass og her starter turen.

SELJEBØVATNET Fottur 3,8 km t/r Tid: 30-45 min Kjør RV 70 fra Sunndalsøra i retning Kristiansund til Ålvundfjord. Parkeringsplass ved Seljebøsaga som ligger en knapp kilometer fra Ålvundfossen i retning . Parkering er merka. En enkel og barnevennlig tur i fint trase i nydelig skogsterreng. Stien er merka med røde merker.

ÅSBRONA Fottur 1,9 km t/r Tid: ca. 1 time Høydemeter: 340 8 km på RV 70 fra Sunndalsøra mot Oppdal. Du passerer Elverhøy bru, får Grødal gård på venstre side. Like etter er det en avkjørsel, på skogsbilveg til høyere. God parkering. Turen går hele veien langs en traktorveg.

10 -

skur tar

Høydemeter: 251

kalken Haremdalen. og

Høydemeter: ca. 250 -

Høydemeter: ca. 400

1,5 time 1,5 - Høydemeter 360 Høydemeter: 460 Høydemeter: 50

Høydemeter: 650 Tid: time 1 ca Tid: 1 tid: min 25

Høydemeter: 400 Tid: timer1,5 ca.

13km t/r13km

vis nedkjørselenvis Grøa til tar av du

1,9 km1,9 t/r

Fottur Fottur 2 km t/r2 km Fottur Fottur

(sentrumsnær)

Fottur

40 minutter.40 er Stien noe bratt motpå slutten. Fra toppen har du finmot utsikt Ålvundeid og -

foten) Turen rett går opp langslia sti/sva. Innimellom Egner svært bratt. seg ikkemennesker for med - ansvar. ansvar. Bruk tid god sørgog for tak godt med hender føtter.og Nydelig utsikt toppen. på FLAGGNUTEN Parkering Fjordparken ved (verkskaia) på Sunndalsøra. Turen starter i veikanten, like parkeringsplassen. ved (Nebb høydeskrekk småbarn. eller Flaggnuten er Sunndalsøras luftigste og barskestekortetur. deEtter første5 minuttene kommer til platå du opp et med utsikt over verkskaia.Her er det lurt å få igjen pusten før første det virkelige bratthenget starter. Det er hengtopp kjetting for å lette opp/nedfarten. Bruk kjetting av skjer på eget til høyre,til grusvegen som langs går Grøa elv. Kjør opp bakken parker og parkeringsplasspå en liten passeringetter av ferist. HAMMARTOPPEN RVFølg 62 fra Sunndalsøra retning i TaMolde. av til høyre ved Hammarkai fortsett og retning i Svinberget. Etter passering av et boligfelt detgår asfaltert veg til venstre. førerVeien frem nyetablert en til Viklandettrafo- turen. starter Her stasjon. går Du langs enmarkert godt Noe brattsti. mot slutten. Ta fra 70 RV Sunndalsøra kjørog Kristiansund retning i 9 km ca. Gjersvoll. til Ved rødthus og buss av til du høyre og du passerer åpen bom sideveg. på Kjør noen hundre meter til parkering på Nebba (Arne Innerdalen). Her finner du opplysningsskilt for og turen goden parkeringsplass. DALAVATNET (JOKKRAN) Kjørkm 9 fra 70 RV på Sunndalsøra motOppdal, vis HAREMDALEN Fra Sunndalsøra motMolde over Driva bru på RV 62. Ta til skiltetvenstre av Hovin.Etter noen hundre meter, av nokta gang en til venstre,skilt merket KjørHovin. på grusveg ca. 5 km du har til bebyggelse på begge ogsider parker langs kjørevegen ved bru over Harema.Skiltet, lite synlig, tilviser Litj sparsomtDet er med parkeringsplasser, men parker veikanten. i SETERHAUGEN bygning). Gå opp den til øverstebebyggelsen, til høgre etter parkering. starterStien ved skilt. KJERRINGLOSJEN sammeFølg veibeskrivelse som Børsetberget. Fra til postkassa Børsetberget på fortsetter du på en godt merket 30 i sti vestover. jordekant gå og forbi to boliger. Oppe på et platå medmark dyrka av høyere, til du tar på traktorveg, igjennom grind,ei passerer et høydebasseng for drikkevann og etvidere kort stykke finner du en til rødmerket istein traktorvegen. Her starter stien, som bratt oppover går men lia, er det ingen luftige partier. VASSDALEN (Grønnsletta) Kjør fra over Sunndalsøra Driva bru RVpå 62 motMolde. Du passerer bru over elva Litldalen kjørerog videre ca.500 meter. Ta venstre til til av opp Hammaren. Parker veg når langs du ser Hammaren Messe (stor gul Følg traktorvegFølg fra Hallen og innover Grøvudalen. Postkasse Grøvudalshytta. finnes på turEn i fredeten se- terdal med nydelig natur. LØYKJA Ta fra 70 RV Sunndalsøra mot og kjørOppdal ca.6 km, til av venstre ta ved skilt merketpassererHoås. Du kapelllite et parkerog ved Løykja skole.Spaser tilbake500 ca. m sykkelsti på og av til ta høgre, langs en Kjør km ca.35 70 RV på fra Sunndalsøra til Oppdal. Passér skilt med fartsbegrensning opphevet Gjøra.på skiltetEtter er det en liten parkeringsplass på høyre side av riksvegen. Gå tilbake meter80 ca. retning i Gjøra derog starter stien jordekanten.i Turen går langs en tørr fin men og sti, med jamn stigning hele vegen.For små er turen barn for litt tung. GRØVUDALEN, GRØVUDALSSETRA på av Gjøra,Sving kjør forbi Svisdal forbi gård og Hafsåsen.Kjør bomveg parker opp inn og Hallen. på for ei steinrøys, som steinrøys, for «trekant». ei formDet skilt en 5 har ca.er et lite fra meter av Flaggnutvegen.styk- oppe Et kesommeren på ut kan frodig et lauvverk delvis dekke oppstarten. til man Er ukjentmed oppstarten,kan man forut for oppsøke turen Norge i bilder på nettet, forstørre Sunndalsøra og finne steinrøys ei lys litt ovenfor vei- en. På ganske kort kommer tid man seg høyt opp og blir belønna med ei nydelig utsikt Turen toppen. på eg- seg ner ikke for små barn. GJØRASHAUGEN ELLEFSTOLEN (sentrumsnær) Turen starter på SunndalsøraFlaggnutvegen, i fjellfoten ved bak MelkildBilverksted. Stien starter rett neden- M I D D E L S «30

er boka er

1,8 km

ved ved Leikvoll Stadion, Bruk under- 1 km

Tid: min time til 50 1 3,5 km

En detaljert og og detaljert En

1,6 km

du er fremme. er du

5 km t/r5 km Fottur/skitur

www.stikkut.no

, og GOD TUR! GOD Fottur Fottur/skitur/leik Fottur/skitur/leik

«30 trimturer i Sunndal» Sunndal» i trimturer «30

Fottur/skitur/leik Fottur/Skitur

www.morotur.no

hvordan du kommer deg dit og om turen er enkel og grei, eller litt mer krevende. krevende. mer litt grei, eller og enkel er turen dit om og deg kommer du hvordan fra turinformasjon henta har som kommune Sunndal i Kulturtjenesten av utgitt er Folderen Sunndal» i trimturer Ellers er fylkeskommunens sider www.morotur.no et godt utgangspunkt om du er nysgjerrig på nysgjerrig er du om godt utgangspunkt et www.morotur.no sider fylkeskommunens er Ellers på. by å har fjella i Sunndal hva både at bak er Tanken toppturer. ingen Heller folderen. denne i dagsturer finner ingen Du har, vi trimturer hvilke over oversikt får en selv, sunndalingen minst ikke og tilreisende turglade beskrevet her. her. beskrevet boka skrevet har Arne Kittelsen turene ulike de om informasjon mer du ha Vil bilder. kart og med turleder beskrivende anbefale. å Kittelsen til er kort som flere enn de Langt naturopplevelser. unike og fantastiske på byr Sunndal Naturen i

ke på venstre side keKnyt venstre og parkeringsplass. skolissene på LYSLØYPA GJØRAPÅ Kjør km ca.35 70 RV på fra Sunndalsøra til Oppdal. Ta av påmot Gjøra Hafsåsen. Du passerer et boligfelt høyrepå side og kjører over deretter ei bru. På venstre side får du Nyheim Lodge (stort gult hus). Der er ogsådet parkering. gangen forgangen å komme andre på siden av RV 70.Lysløypa finner du i Kvennhusskogain. LYSLØYPA I ØKSENDAL RVFølg 62 fra Sunndalsøra retning i Molde. Når du kommer Øksendalstunnelen av ut ta høyre til følgog skilting til Branstad.Når du får Øksendal kirke høyre på side, kjør i 6,5 km. videre Da kommer ei brak- du til gan gan idrettspark blant du har annettennisbane, friidrettsbane, akebakker fotballbaner og i nærheten. LYSLØYPA PÅ ÅLVUNDEID Kjør km ca.12 fra Sunndalsøra RV på 70 retningi Kristiansund. Parker beitende husdyr (sauer og hester), så du måklive grinder, ta enkelte omveier og vise hensyn. LYSLØYPA I FAGERHAUGAN IDRETTSPARK Fagerhaugan idrettsparkkm 2 ligger fra Sunndalsøra sentrum. Kjør 70 retning RV i Oppdal. Sving til venst- ca.re etter 1,5 km Fagerhaugvegen. inn Ta høyre så til ned Skolevegen. Kjør meter ca.200 og fårdu par- keringsplass på Selve km.venstre er side. er lysløypa Rullestolvennlig 1,8 Fagerhau-1kmløype Ved lang. hånd. Ta oghånd. høyre, til parker umiddelbart Turen elva. ved passer parkeringsplass i forbarn. IL LYSLØYPEGRØA Rundløype med denlys mørkei Først årstid. fremstog trimløype,men i trivelig går et grenseland mellom og dyrkamark boligfelt Grøa den på og brattefjellsiden. Deler av løypa går over dyrka markmed DRIVAPROMENADEN (Sentrumsnær) RVFølg 70 fra sentrum Sunndal mot rundt Oppdal 1 i km, du har til bilverkstedetTørset AS påBil venstre