kulturlandskap. Best-i lag ivakkert INDERØY 2014

INDERØYTURER Bli med på Inderøyturer 2014

Bruk heftet og få så mange klipp som mulig av totalt 25. På arrangement må du delta på bestemt dato eller gå på egenhånd påfølgende 3 dager før klippetang tas Velkommen på Inderøytur tilbake. De 18 postene med klippetenger kan Det er med glede jeg ønsker velkomen til du besøke i perioden det 9. året med Inderøyturer. Inderøy har 1. Juni til 12. Oktober 2014. ett av landets flotteste kulturlandskap, Følg med i løpende informasjon og som i samspill med sjøen og det annonsering. spesielle Inderøylyset, har inspirert www.inderoy.kommune.no billedkunstnere og forfattere i mange hundre år. Inderøy strekker seg fra E6 over den frodige halvøyen i nord i Trond- Premiering heimsfjorden via Skarnsundet til på Fosenhalvøya. Til sammen er det 365 1. Alle med 13 klipp eller mer deltar i km2. Det er dette flotte kulturlandskapet trekning – tre tekanner med årets Inderøyturer går av stabelen som Inderøyturmønster. teller 18 poster og 7 arrangementer. 2. Premiering og overraskelser blant Bedre arena for trim og trivsel kan neppe de som har flest klipp. finnes. 3. ”Inderøytur-koppen 2014” Inderøyturene har mange ulike eller ”Inderøytur-asjett 2014” arrangører. I kommunen finnes mange laget av keramikeren aktive frivillige lag og organisasjoner som Kristin Minsaas Bromstad til de som gjør det godt å bo og virke her. har 13 klipp eller mer. De ulike arrangørene er viktige Pris kr 80,- /130,-. bidragsytere og lever opp til vårt gode slagord; «Best-i lag». Navn:...... Takk til arrangørene og til enkeltpersoner Adresse:...... som er med å planlegge og organisere ...... for årets Inderøyturer. Alder:...... Vi ønsker besøkende og innbyggerne i Telf:...... Inderøy får mange fine turer med aktiv- Inderøyturkopp ˍ iteter og opplevelser. Inderøyturasjett ˍ (Kryss i en rute) Leveres Inderøy kommune servicetorget innen 20. oktober. Hilsen

Ida Stuberg Ordfører Inderøyturer 2014 -poster Post Sted Adkomst Parkering Turen Klippetang

Marsteinsvola, Ta av E 6 nord for Ved vegbom Følg vegen etter bommen, ta mot- Ved radiomast på Røra. Utsiktpunkt Røra Stasjon. Følg i enden av bakkene ved vegdele etter ca 500m. toppen. 01 (442 m) mellom Floåsvegen ca 4 km. Floåsvegen. Følg merket veg i ca 6km til toppen. , og Vanskelig tur. Inderøy. Klipp

“Olsstolen” Røra Ta av E-6 nord for Parker langs Følge skogsvegen ca 2,5 km Olsstolen Meget vakkert jernb.undergangen. skogsvegen langs Koahalla mot Bjørga. 02 utsiktspunkt ved Etter ca 3 km ta av mot eller ved P- De siste 300 meter er merket Bjørgafjella Lekset. Ta skogsveg plass Solem. sti litt bratt opp til Olsstolen. med utsikt ut til høyre ca 200 meter Klipp Trondheimsfjorden. ovenfor gården.

Kvistad steinbrudd Ca. 1,5 km fra Shell. Parkering på Ca 2,5 km. Middels lett sti. Stein til Ved infotavle Sakshaug Avkjørsel fra Utøyvn. toppen av Sakshaug gml. kirke kommer herfra. 03 755, ved Kvistadbak- Kvistadbakkan Gapahuk og benk underveis. kan boligfelt boligfelt. Klipp

Røsethamna Fv 755 til Straumen Ved Ca 2,5 km. Forholdsvis lett, vei/sti. Rester Ved infotavle Sakshaug Straumbrua. etter tidl. kalkutvinning. Følg veien rundt 04 Einhaugen forbi småbåthamna i Sand- vågen, videre merket sti Nessberget til Røsethamna Klipp

Bjønnabrottet Fra Straumen 5,7 km Ved Rostad. Start fra Rostad og følg veg/alle ned til Bjønnabrottet. Utøy langs Fv 755 i retning sjøen. Følg kulturstien mot høyre til gapa- 05 Mosvik. huken på Bjønnabrotet. Tur-retur: ca 7 km. Ta av mot venstre (Alternativt parker på og følg Rostadvegen og kjør kulturstien derfra) Klipp 2,9 km til Rostad.

Vang – Tittinghalla – Ta av fv. 755, midt Ved Solvang. Gå merka sti opp til Tittinghalla(268 m På Tittinghalla. Ørdal, mellom Nessplassen o.h). Følg derfra merket løype til Saga 06 Utøy og Skarnsundbrua, ved Ørdalsvegen. Fra Saga følg vegen forbi Vang og mot forbi Ørdalen og etter sti til Vang(P). Solvang. Krevende tur ca 6 km. Klipp

Brunsberga, 11 km fra Straumen. Kjerknesvågen Kultursti fra kaia til Gapahuken på Brunsberga. gapahuk, Utøyvegen til på kaiområdet. Brunsberga. (ca. 2,5 km). Du kan 07 Kjerknesvågen Vågavegen. snu her og gå tilbake, eller følge kulturstien opp til Letnesvegen om “Kirkestedet”, eller følge vegen til Klipp kaia.Lett sti.

Kishølet, En km fra vegkryss Tilrettelagt Følg kulturstien forbi Skjemstadvatnet og Ved nedgang Kjerknesvågen mellom Vågavegen parkering ved Vistven til Kishølet. 08 og Nessetvegen Skjemstad- langs Nessetvegen. aunet. Info på parkerings- Klipp plassen.

Tempelbråttet Sandvollanvegen 7 km Vegkant fra Merket løype ca 3 km hver veg. Ved Sandvollan fra Straumen. merket løype. rasteplass 09 Til venstre på Hell- på Tempel- haugen, kjør 3,5 km. bråttet. Ta av til høyre og kjør Klipp 0,3 km.

Bartnes Fra Straumen ca 6 km Ved fjøset på 3 km rundtur på grusveg og avlingsveg. Langs Sandvollan Sandvollanvegen. Bartnes Østre Barnevogn mulig. avlingsveg 10 Ta til høyre (Bartnesvegen Bartnesvegen 1,2 km 117) og ta av til høyre. Klipp Derfra 0,4 km. Inderøyturer 2014 Post Sted Adkomst Parkering Turen Klippetang

Todalen seter, Kjør Fv 203 fra Fol- Ved 3 km i lett stigning til Todal setra. Todalen seter 11 lafoss i ca 8 km, forbi Nordlisetra Besøksseter i juli- ring 990 31 469 Malbutjern, ta stik- hytte. for servering. Middels krevende tur. kveg til venstre. Kjør Alternativ vanskelig tur; fra Tua, vest denne til Nordlisetra. for Follafoss. Klipp

Hammeråsengan, Følg Mosvikvegen Ved garasjen, Gårdsvegen opp forbi gården Skavelen, og Utsiktspunkt Mosvik fra Skarnsundbrua til på sørsiden følg så den gamle allmannvegen Grandekorsen (4,1 km). 12 av vegen(250 vestover til Hammeråsengan. Turen er ca. Følg Nervikvegen til Slirb- m øst for rua (1,8 km), så Åsbygd- 2 km. Flott utsyn over Ytterøy, og vegen til avkj. til Skavelen avkjøring). Trondheimsfjorden utover mot . Klipp (6,5 km). HUSK Å LUKKE GRINDENE!

Korpåsen, Inderøyvegen til ras- På rasteplas- Gårdsveg opp forbi Braseth og Aunet til Utsiktspunkt Mosvik teplass ved skarnsun- sen ved Korpåsen. 3 km. Alternativt merket sti opp 13 På Korpåsen er det. Skarnsundb- forbi Buenget og Duklett. Loddrett stup på det flott utsikt over rua. Korpåsen. Alternativ hjemtur: Tursti til Mosvik, fjorden og StorGrande, for så å følge Mosvikvegen Klipp Ytterøy. (FV755) tilbake til Skarnsundbrua (6,5 km).

Gløatjønnin, Følg Mosvikvegen Parkering ved Turen går etter traktorveg og skogsti På gapa- Mosvik fra Skarnsundbrua til Verrabotn- til østsiden av Store Gørtjønn. Turen huken 14 avkjørselen til Verra- vegen. er på 1,7 km hver veg. botn (19,5 km). Følg Deler av stien går over myr. så Verrabotnvegen til Klipp botn av Prestvåglia

Fingerbølfjellet, Følg Mosvikvegen Parkering ved Følg merket rute fra Langskroken sør om Ved trigpunkt Mosvik fra Skarnsundbr. til Langskroken. StorDrilen til Fingerbølfjellet, 2,75 km. Retur 15 skogsbilv. Langskrokv. Også mulig om Åltjønna og tilbake til Langskroken. Hele tar av fra Mosvikv. å kjøre til turen er ca. 5,5 km. Skogs- og heiterreng. (14,0 km). Følg Lang- Åltjønna Klipp skrokvegen 2,6 km. (3,6 km).

Dalaune, Mosvik Følg Framverranv. Parkeringen Følg Finnsvikvegen ca. 300 m, ta av etter Boplass (FV191) fra ved Vestvik skogsbilv. forbi Langdalsvatnet og Dalaun- Dalaunet 16 Skarnsundbrua til Kirke (300m). vatnet til de gamle boplassene ved Dalaune avkjøringen til Vestvik (3 km). Mulig med Barnevogn, siste 400 m Kirke (9,2 km). Følg går etter sti. Merket rundtur om Finsvikdalen Klipp så Vestvikvegen tilbake til Vestvik. Hele turen er ca. 5,5 km.

Storsteinen, Mosvik Følg Framverranvegen Parkering ved Følg merket sti fra Solberg over Storstein fra Skarnsundbrua til Ven- Solberg Langsdalen, forbi Kremma til neshamn (4,5 km). Ta av 17 Storsteinen, 3 km. Retur samme veg. Vennesvegen forbi Ven- nesgårdene til Følstad, Noe myrterreng. Følstadv. opp forbi Fredly Klipp til Solberg (2,6 km).

Kvilrommet, Mosvik Følg Mosvikvegen Parkering i Markabygdv. fra Holbekkdalen vestover mot Ved stien (FV755) fra Skarnsun- Holbekkdalen. Kvilrommet, 1, 3 km. Fra posten på 18 dbrua til skogsbilvegen Alternativ, Kvil-rommet er det mulig å fortsette etter langs Holbekken Mosvikv. til den gamle Markabygdv. til Tverrelva og (8 km). Følg skogs- Prestseter- videre opp til Mosvikv. Følg så Mosvikvegen Klipp bilvegen 800m. brua. tilbake til Oksdalen og Holbekkdalen. 11

INDERØY 6 Best - i lag

7 8 5 2 16 7 1 17 3 3 4 2 1

6 5 13 4 14 15 18

Parkering poster Arrangement Inderøyturer 2014 - arrangement 22. juni 31. august 01 Rhododendronmarsj Stokkan - fra kl 1000. Kløverplassen, Snerting Ranch, Kjerknesvågen 05 Fra Straumen følg Fv 755 (Inderøyvegen) ca 6,8 km mot Fra Kjerknesvågen(Vågavegen) kjør Letnesvegen ca 3 km Mosvik. Til høyre til Stokkanvegen og kjør ca 4,2 km, Videre og ta av til venstre. Merket til parkering.(Ved Letnesvegen Letnesvegen 0,5 km. Rundløype ca 10km. Enkelte steder 304) vanskelig terreng. Lettere alternativ er tilrettelagt. Klippetang Merket rundløype. Familiedag. Kaffesalg ved gapahuk kl ved Rhododendron i Ørdalshalla. 1100-1400. Barnevogn og rullestol til gapahuk er mulig. Klipp Klipp Start, kaffesalg og servering ved Stokkan Grendehus. Arr: Moldvarpen 4H/Snerting Ranch Arr: Stokkan Grendehus 7. september 24. juni Stornesøra, Sandvollan 06 02 Midtsommer på Bøl kl 1800 Fra Straumen ca 10 km til Gangstadkorsen. Ta av Fra Straumen Fv 761 mot Sandvollan ca 1,5 km. Ta av Vud- til venstre og følg Nessetvegen til skiltet avkjøring duvegen mot Gran. Etter 2 km ta av Hastadvegen og kjør til Stornesøra. Parkering ved Stornesøra. Merket 2 km. Parkering ved Råstad. Merket løype i terreng/sti fra rundløype Stornesøra – Grønnsby – Småland - Råstad. Salg av Rømmegrøt og kaffe. Klippetang ved Bølstu. Stornesøra ca 5 km. Klippetang og Kaffesalg mv ved Klipp Arr: Inderøy Museums- og historielag bålplass ved Grønnesby kl 11 -14. Klipp Arr: Sandvollan IL 10. august 03 12. oktober Vennesvatnet, kl 1100-1400 07 Følg Framverranvegen (FV191) fra rasteplassen ved Skarn- Floåstrampen, Røra kl 10-11 sundbrua til (4,5 km). Ta så av etter Vennesve- Ta av fra E-6 nord for Røra Stasjon. Følg Floåsvegen ca gen opp forbi Vennesgårdene til Følstad, deretter Følstadve- 3 km til Lundsaunet. Start fra skihytta på Lundsaunet. gen opp forbi Fredly til Solberg (2,6 km). Merket løype Finnheimen- Søråsen – Floåsen – Røflo Parkering:Ved skytebanen/skileikanlegget på Solberg og tilbake til skihytta. Klippetang, bål, servering og infor- Turen:Følg merket sti fra Solberg via Langsdalen til Vennes- masjon ved skolehytta på Floåsen. Klipp vatnet – 2 km. Arr: Røra IL Klippetang på ved Båtberget Aktiviteter:Natursti fra Solberg til Vennesvatnet Utlån av kajakk og robåt i vatnet Fiske; det er godt fiske i Vennesvatnet, så ta med fiske- stanga Inderøy Annet:Muligheter for å kjøpe kaffe på Båtberget ved Ven- nesvatnet Best-i lag Turen kan kombineres med et besøk på Inderøyturen ved Storsteinen. Klipp Arr: Framverran IL

17. august 04 Fingerbergfjellet, Mosvik fra kl 1100 Veibeskrivelse: Følg Mosvikvegen (FV755) fra - brua til skogsbilvegen Langskrokvegen tar av fra Mosvikve- gen (14,0 km). Følg så Langskrokvegen til parkering ved Langskroken (2,6 km). Også mulig å kjøre helt til vegs ende ved Åltjønna (3,6 km). Kaffesevering kl 12-14 på Fingerberg- fjellet Turbeskrivelse: Følg merket rute fra Langskroken sør om StorDrilen til Fingerbergfjellet, 2,75 km. Retur om Åltjønna og tilbake til Langskroken. Hele turen er ca. 5,5 km. Skogs- og heiterreng. Natursti. Klippetang: Fingerbergfjellet/Åltjønna, Klipp Arr: Mosvik IL/Mosvik Jeger & Fisk Velkommen til turer og arrangement i vakkert kulturlandskap.

Nytt turkart for Inderøy kommer i løpet av juni.

Foto: Ingolf Zeiner Petersen, Bodil Alstad, Lorns Bjerkan, Kari Kolle og Inderøy kommune. Ide og layout: Ola Lønseth. Trykk: Sats & Trykk Verdal as.