RASUAH DAN KEAZAMAN POLITIK Che det.blog.cc November 25, 2008 Posted by Dr. Mahathir Mohamad
1. Saya bersetuju dengan pendapat Dato Seri Najib Tun Razak bahawa usaha membanteras politik wang perlu keazaman politik.
2. Soalnya keazaman politik siapa?
3. Apakah keazaman politik mereka yang ingin dicalonkan dan sudah hulur wang sogokan?
4. Apakah keazaman pemimpin UMNO untuk lihat UMNO bersih daripada politik kotor?
5. Jika pemimpin yang perlu banteras, yang mana satukah pemimpin yang perlu berazam; pemimpin cawangankah, bahagian, Majlis Kerja Tertinggi atau Presiden parti?
6. Saya akui di masa saya jadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri pun sudah ada politik wang.
7. Ia amat ketara semasa saya dan Tun Ghafar Baba dicabar pada tahun 1986.
8. Walaupun saya dapat pencalonan yang terbanyak (70 peratus) tetapi saya menang dengan kelebihan undi hanya 43 sahaja. Jelas perwakilan tidak undi ikut pencalonan oleh Bahagian.
9. Untuk mengelak perwakilan dipengaruhi semasa bersidang maka perlembagaan dipinda supaya 10 undi bonus diberi apabila dicalon oleh Bahagian.
10. Malangnya ada calon yang berjaya mendapat begitu banyak pencalonan sehingga lawannya terpaksa tarik diri.
11. Lepas itu dibatalkan undi bonus dan diganti dengan kuota 30 peratus bagi jawatan Presiden dan peratusan tertentu bagi jawatan jawatan lain.
12. Dalam pencalonan untuk pemilihan kali ini ternampak jelas yang kuota tidak berjaya membanteras politik wang.
13. Ya, memang pun semasa saya dahulu sudah ada politik wang.
14. Tetapi peristiwa sogokan secara terbuka dan besar besaran sehingga ramai dalam masyarakat pandang jijik akan politik UMNO tidak berlaku dahulu.
15. Tidak pernah terjadi yang Presiden parti didakwa terlibat dengan politik wang melalui laporan kepada polis dan Badan Pencegah Rasuah.
16. Tidak pernah Lembaga Disiplin parti menerima sehingga 900 laporan berkenaan politik wang.
17. Tidak pernah BPR terima banyak laporan rasuah untuk pencalonan bagi jawatan dalam UMNO.
18. Membuat alasan bahawa dulu pun ada rasuah tidak menghalalkan rasuah sekarang, terutamanya rasuah terbuka dan besar besaran.
19. Sesungguhnya hari ini di mana mana juga rakyat bercakap berkenaan rasuah dalam pencalonan kepimpinan UMNO. Ini tidak berlaku dahulu.
20. Juga dahulu rakyat tidak pernah tolak sebahagian besar calon UMNO dan Barisan Nasional dalam pilihanraya 1982, 1986, 1990, 1995 dan 1999 seperti yang berlaku pada pilihanraya umum 2008. Jika rasuah dahulu tidak berbeza dengan sekarang kenapakah BN menang majoriti 2/3 tiap pilihanraya umum dari tahun 1982 1999?
21. Dahulu rakyat/pengundi tidak anggap UMNO sebagai parti pimpinan perasuah seperti hari ini.
22. Kerana tidak suka pada kepimpinan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, BN sudah ditolak di lima buah negeri dan sebuah Wilayah Persekutuan. Hari ini bukan Presiden sahaja yang dianggap tidak layak, tetapi seluruh kepimpinan UMNO tidak disukai dan tidak dianggap layak memimpin negara kerana pencalonan mereka adalah hasil sogokan oleh mereka. Memilih mereka bermakna memilih perasuah untuk mendirikan Kerajaan. Masyarakat yang mana yang mahu terima Kerajaan perasuah?
23. Ramalan saya ialah UMNO akan kalah teruk pada pilihanraya umum ke 13. Mendapat sokongan daripada parti (melalui rasuah) tidak akan menjamin kemenangan dalam pilihanraya umum.
24. Yang memberi kemenangan kepada calon calon UMNO dahulu ialah undi ahli bersama dengan penyokong luar, penyokong bukan UMNO. Jangan fikir hanya dengan undi ahli UMNO sahaja kemenangan akan diperolehi.
25. Dalam pilihanraya umum ke 12 ramai ahli UMNO pun tidak undi calon BN. Dan amat ramai daripada penyokong penyokong (bukan ahli) UMNO yang undi parti lawan. Itulah yang memberi keputusan yang buruk bagi BN dalam pilihanraya umum ke 12.
26. Ingatlah kelebihan undi bagi calon UMNO yang menang tidak sebesar dahulu. Jika hanya separuh lebih sedikit daripada kelebihan kecil ini berpaling tadah dan mengundi parti lawan UMNO akan kalah dimana dahulu ia menang.
27. Mereka yang ghairah menggunakan wang untuk dicalon oleh bahagian harus ingat jika parti UMNO kalah, kemenangan jadi pemimpin UMNO tidak bermakna. Lihat ketua ketua perhubungan Kedah, Perak, Kelantan dan Selangor dan mereka yang dicalon bertanding pilihanraya umum ke 12. Di mana mereka?
28. Jika BN kalah, Presiden UMNO tidak akan jadi Perdana Menteri, Timbalan Presiden tidak akan jadi Timbalan Perdana Menteri dan lain lain pemimpin UMNO jika menang pun tidak akan jadi Menteri, Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen atau pengerusi pengerusi syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) dan lain lain dan ketua ketua bahagian tidak akan dapat kontrak dan lain lain.
29. Lebih buruk lagi UMNO akan hancur. Pengasas pengasas UMNO akan kutuk mereka yang kerana tamak telah musnahkan UMNO.
30. Orang yang terkenal menyogok wang untuk jadi pemimpin UMNO, jika mereka dipilih akan menyebabkan UMNO ditolak dalam pilihanraya umum.
31. Rakyat tahu siapa mereka walaupun sukar bagi mendapat bukti yang mereka ini adalah perasuah.
32. Perwakilan UMNO yang menerima sogokan dan memilih orang yang dikenali sebagai perasuah, harus ingat apabila mereka memilih orang ini, mereka sebenarnya mengkhianati bangsa, agama dan negara hanya kerana sedikit wang yang akan habis dibelanjakan dalam sekelip mata. Kamu dan zuriat kamu akan dikutuk oleh bangsa kamu tiap kali mereka menderita kerana kamu telah jual bangsa dan negara kamu untuk sedikit wang.
720 Comments
By rushskeithAuthor Profile Page on November 25, 2008 1:12 PM at last dapat jugak saya komen ... agreed with Tun .. UMNO perlu keluar dari kepompong Rasuah yang sejak kebelakangan ini makin berleluasa .. memang lah ada orang cakap pemilihan MT kali ini milik orang UMNO .. tetapi sebagai parti pemerintah rakyat biasa akan melihat siapa yang akan memimpin UMNO selanjutnya memimpin BN ... mereka tidak mahu mengundi parti yang dikelilingi oleh pemimpin rasuah .. kepada perwakilan, undilah pemimpin yang berwibawa .. bukan pemimpin yang boleh bawa anda melancong .. hehehe By luqmann on November 25, 2008 1:12 PM for da 1st time...i'm da first hu3. tk cre Tun By satDAuthor Profile Page on November 25, 2008 1:18 PM
Salam Tun
How much money is involved in the whole UMNO election process? And if we were to compare this with the amount of money after the prospective candidates is in a position of power....
The after election money itself forms the major leakage of our Government Expenditure....should policy makers out there have the courage and the political will to do without the "dangling fruit of temptation" to the delegates....perhaps only then the "micro" issue in UMNO can be eradicated with greater success... http://satdthinks.blogspot.com/2008/11/defragmenting money politics.html
Wassalam satD By ParpuKari on November 25, 2008 1:19 PM
Saya sungguh2 setuju Tun.....
Your wish is my command Tun...
LOve u forever Tun, I was waiting for your posting for the past 5 days....aduh terseksa rasanya nak menunggu artikel dari Tun ni.
Hopefully, you will post more sir. TQ
May Allah Bless you with health and wellness. Amiin By FazrullsAuthor Profile Page on November 25, 2008 1:24 PM
Salam Tun,
Jadi bagaimana caranya membentras gejala politik wang ini? Adakah dengan membubarkan UMNO dan mewujudkan satu parti yang baru??? adakah cara ini dipikirkan dapat mendidik para perasuah tegar yang ada?
Apa nak jadi jika perkara rasuah ini dibiarkan berterusan.???
Kena perlu cepat bertindak jika ingin menyelamatkan UMNO...
Sila lawatati Blogger pembela negara (http://pena picisan.blogspot.com/) untuk sama sama meluahkannya.. By hamzah on November 25, 2008 1:26 PM akum tun saya setuju dgn pendapat tun.pak lah sepatutnya malu yg teramat sgt dgn apa yg berlaku ari ni.patutkah dia biarkan rasuah di dpn matanya berlaku sedangkan dia anak seorang ulama terkenal.dan dia sendiri di laporkan mengamalkan rasuah.apa yg akan berlaku pada nasib org melayu di tanahair mereka sendiri.jika pemimpin melayu sudah lemah dan bangsa lain mengambil kesempatan atas kelemahan ini.apa yg pak lah dan kroninya buat utk mengatasi masaalah ini.hanya bercakap saje lebih.apakah nanti bila perang saudara berlaku baru pemimpin melayu baru nak tersedar?dah terlambat.so sedarlah sekarang wahai pemimpin melayu By asmah omar on November 25, 2008 1:26 PM
MMM,,,rasuah,rasuah dan rasuah.memang x habis2 klu nk cita pasal rasuah ni. yg penting kena cantas bapak rasuah dulu pastu cantas anak die, pastu menantu die..ops... tolonglah org2 melayu diluar sana bersatulah kita untuk masa depan genarasi akan datang,,,siapa yg nk bela nasib kta kalau x kita sendiri.atau nak tunggu OBAMA MALAYSIA baru nak sedar... By jacko on November 25, 2008 1:29 PM
Salam Tun..
Pada pendapat saya UMNO sekrang ni bukan sahja perlu di reformasi..bahkan ia memerlukan revolusi di mana sistem yg ada perlu di tukar..yg menakutkan ialah sebagai parti utama ia secara tidak lgsg memberi gambaran bahawa sistem di negara kita juga adalah menggunakan cara yg sama seperti UMNO..iaitu berleluasanya rasuah.. Sebgai pengundi yg rasional..kita harus sedar bahwa arah tuju negara ialah terletak di tgn kita..dan pemimpin yg dipilih harus mempunyai arah tuju yg jelas serta bersih... rakyat malaysia masih lagi tersenyum dgn kenyataan bahwa indeks rasuah di negara kita adalah rendah jika dibandingkan dgn india atau indonesia..sedangkan hakikatnya kita semakin parah jika kenyataan Tun diambil kira.. sebgai mana masalah kewangan dunia yg harus berpaksikan kepada Islam untuk mengatasinya...sistem pentadbiran malaysia juga harus tidaklari dari nilai nilai ni...terutamanya para pemimpin yg lebih takut kepada Allah dari yg lain..
By nyzam on November 25, 2008 1:30 PM
Salam untuk Tun Sekeluarga..... Dahulu kita boleh menterjemah individu (ahli UMNO)sebagai seorang "pejuang politik" dalam menegakkan keadilan bangsa,agama dan negara.Dalam senario politik sekarang "pejuang politik" tidak lagi sinonim malah ianya lebih sesuai digantikan sebagai "PEMAIN POLITIK" yang hanya memikirkan kepentingan peribadi,kepentingan kroni kroni. Sekian. By megat on November 25, 2008 1:32 PM
Syabas Tun,
Memang benar apa yang diperkatakan. Oleh yang demikian..wahai orang UMNO..dari atas sampailah ke bawah..INGATLAH..SEDARLAH..FIKIRKANLAH..ADAKAH ORANG YANG MACAM KHAIRY kita nak sokong..? orang Melayu kena kuat..pemimpinnya mesti kuat..berfikiran jauh..bukannya nak cekik darah..kaut kekayaan.. Berlagak... By Mas Merah on November 25, 2008 1:33 PM
Salam Tun Yg Dikasihi
1 PARA 30 DAN AKHIR PARA 32 MENARIK PERHATIAN SAYA 2 KEPADA PARA PERWAKILAN, SEDARLAH ANDA SEMUA BERURUSAN UNTUK AGAMA, BANGSA, DAN NEGARA. 3 SEKALI UMNO JATUH JANGAN HARAP UNTUK UMNO BANGKIT KEMBALI. 4 WANG RASUAH YG ANDA TERIMA ADALAH HARAM DAN WANG YG DIPEROLEHI DENGAN CARA MUDAH BEGITU AKAN LESAP PULA DENGAN MUDAHNYA PULA. 5 KEPADA PEMIMPIN DAN PERWAKILAN UMNO YG TERLIBAT DENGAN POLITIK SAYA UCAPKAN SELAMAT MAMPUS DAN SELAMAT MASUK NERAKA PASTINYA. 6 ANDALAH BERTANGGUNGJAWAB SEKIRANYA UMNO BERKUBUR DALAM PRU 13 NANTI.
TERIMA KASIH By nusaybahasriAuthor Profile Page on November 25, 2008 1:37 PM memang seronok bila dapat tahu tentang kejadian2 yang tidak kita ketahui selama ini kotornya politik Malaysia tambah2 semasa kerajaan yang ditadbir oleh DSAAB sekarang memang semua orang boleh buka mata dan sedar dengan apa sebenarnya terjadi dalam kerajaan ini terima kasih Tun kerana mendedahkan perkara2 ini ;p By man2462Author Profile Page on November 25, 2008 1:38 PM
Salam Tun
Umno perlu sedar Pembangkang sedang giat mengambil hati rakyat dengan dengan program yang diatur dengan teratur contoh guru kafa diberi perlindungan Takaful Kelompok percuma dan dinaikan gaji, warga tua diberi khairat kematian. Mereka pergi ke masjid masjid jemput orang orang miskin beri bantuan. Tak lupa juga mereka akan membuat ceramah dan berkempen dari semasa. Gantung sempanduk dan kain rentang kutuk ISA boikot Utusan dan macam macam lagi. Umno buat apa, sibuk kempen sana sini cari undi sampai bulan mac ni.
Umno terusan leka berkempen untuk rebut jawatan. Rafidah yang dah tak jadi menteri pun sibuk nak tahan jawatan tak nak beralah. Jawatan Timbalan Presiden pun tak kurang hebat sampai tiga orang terpilih jadi calon. Tak di nafikan ramai calon yang rebut jawatan diperingkat bahagian sama ada menang atau kalah kehabisan duit. Yang menang akan guna kuasa buat duit, yang kalah jadi abu.
Tak tahulah apa nak jadi.
Tun teruskan bersuara ingatkan mereka supaya sedar jangan esok kita bangsa melayu menang sorak kampung tergadai.
Wasalam. man http://kedai takaful.blogspot.com By jesselabu on November 25, 2008 1:39 PM
Dear Tun,
Harap2 DSN membaca, faham dan sedar akan perkara yg Tun tulis ini. Apabila DSN menjadi PM Mac nanti, beliau harus lah memikirkan bagaimana mau membenteras gejala rasuah yg Tun nyatakan. Atau cara yang paling mudah ialah dengan melantik Tun sebagai penasihat negara. Itulah saja yg saya fikir dapat membantu meyakinkan rakyat tentang keazaman BN dalam memperbetulkan kesilapan lalu. Kemudian barulah kita lihat samada usaha ini membuahkan hasil atau tidak selepas keputusan PRU13 diumumkan.
JL By chefrt on November 25, 2008 1:40 PM
Assalamualaikum Tun, Memang betul tu, rasuah akan menghancurkan UMNO dan BN. Rasuah juga akan hancurkan negara dan telah pun terbukti, banyak negara jadi papa kedana dan huru hara. Mari lah semua rakyat Malaysia, kita tolak semuga orang yang mengamalkan rasuah, supaya kita dapat orang yang benar benar berhikmat untok UMNO, rakyat dan negara, bukan untok poket dan kesenangan sendiri.
Salam Tun By ayubi on November 25, 2008 1:44 PM
Asalamualaikum Ayahanda Tun,
Setuju dengan pandangan Tun. By ndlaw on November 25, 2008 1:44 PM if the goverment is not from BN. how the malay will survive? TUN can u explain the effect of the losing of BN in future. IF the BN , UMNO lossing. tq By rizaladnan on November 25, 2008 1:45 PM
Salam Tun,
This is not relevant to subject matter of your topic.
I wonder if the trend of the current polictical scenario may lead to coup d’état (as occured in Fiji)in Malaysia if there is a change of Government. For those who are taking for granted peace in Malaysia may continue constantly do their challenging and provoking jobs. Never know, the constitution can be revamp in unexpected way one day...result of coup d'etat?
Our choice actually... By nora on November 25, 2008 1:46 PM salam Tun, Seminggu tak buka blog Tun. Tun dan keluarga apa khabar? Saya selalu mendoakan kesejahteraan pemimpin yang amat saya hormati ini. Tun dan kawan kawan yang lain, saya suka nak mengambil Razak Baginda sebagai contoh orang yang baru keluar dari penjara. Perubahan yang amat ketara kepada beliau. Allah swt telah memberikan beliau taufik dan hidayah kepada beliau semasa berada didalam penjara. Kelihatan cahaya yang terpancar dari wajah beliau jelas menunjukan bahawa beliau menerima dan redha atas segala yang berlaku.Beliau akan meninggalkan 'his first chapter in his life'. Sepertimana Hamka berterimakasih kepada Sukarno kerana memberi beliau peluang untuk mentafsirkan AlQuran semasa dalam tahanan.
Tetapi amat malang sekali bagi pemimpin yang sentiasa memperjuangkan Islam dan pandai berkata kata DSAI merupakan perosak bangsa dan agama. Pemimpin begini wujud pada saat rakyat tidak dapat berpegang pada mana mana pemimpin.
Buat semua pembaca blog ini, semoga kita mendapat hidayah dan pengajaran dari pilihanraya umum ke 12 seperti yang Tun katakan. Sekali lagi terima kasih Tun. By damien on November 25, 2008 1:47 PM
Dear Tun,
Throw away the current system of selecting UMNO leaders.
Allow every UMNO member has the right to vote party leaders.
I am sure this will help to reduce money politic.
UMNO is just a dinosaur, so difficult to change in line with current situation.
I don't see how a very smart but poor ordinary UMNO member can become a Prime Minister one day if current UMNO selection of UMNO leaders did not change.
In fact there were no democracy at all in choosing the UNMO leaders as practice by UMNO presently.
If UMNO has no intention to practice what they preach(democracy), i don't see they (UMNO) will practice democracy to all malaysian citizen.
That is what we are in today.
MANA ADA DEMOKRACY.PANTAI CAKAP CAKAP SAHAJA and treat us (the majority) like a fool.
I like this article of yours.You need to wake up UMNO. as UMNO is always in 'sleep mode'
Best regards to Tun. By saifulraziff on November 25, 2008 1:49 PM
Salam Tun...Benara kata Tun, rakyat sekarang sudah muak, jelik dgn perangai pemimpin2 UMNO. pemberi dan penerima rasuah akan merosakkan bangsa..dan UMNO malang sungguh kami rakyat di era sekarang...harapnya pemimpin2 UMNO sedar yg mereka sedang merosakkan apa yg telah dibina oleh pemimpin UMNO dahulu. Nyatanya PKR tidak mampu memimpin dan mentadbir Negara, jika UMNO dan BN berterusan begini, maka kacau bilau lah negara..siapa yg menjadi mangsa? rakyat...Saya benar@ berharap agar pemimpin UMNO sedar apa yg berlaku sekarang. polisi kerajaan makin merepek, even org tak sekolah pon tahu polisi2 yg merepek sekarang... Tun, tolong kami!! By Maruti on November 25, 2008 1:50 PM
Tun yang terhormat,
Memang rakyat tahu siapa diantara calon calon tersebut ialah perasuah.Jangan kira disebabkan mereka tidak tertangkap dan terhukum oleh mahkamah mereka dianggap bersih dari rasuah. Ada juga yang telah menjadi rahsia umum bahawa dia adalah perasuah tetapi terlalu licik untuk tertangkap.
Bangkai gajah bukan senang mahu disorok. Sebagai pemimpin mereka bukan sahaja harus bersih tetapi mesti kelihatan bersih. Jadi pandang pandanglah calon calon yang menawar diri untuk bertanding dalam pemilihan tersebut. Jangan disebab nila setitik dua rosak susu sebelanga.
Siapakah diantara mereka yang perasuah? Tepuk dada, tanya......
Yang pasti saya juga sependapat dengan Tun sekira orang yang saya anggap perasuah terpilih juga, maka berakhirlah sokongan saya untuk UMNO di PRU akan datang! By temabuAuthor Profile Page on November 25, 2008 1:52 PM
Salam Tun
Money politics got worse the day when UMNO rejected bonafide leaders such as teachers and adored corporate figures who basically believe money can buy everything..Nevertheless it is not too late to stop the rot.. By AZIF on November 25, 2008 1:53 PM
Tun,
DSN masih tidak faham, masih tidak mahu atau tidak bolih bertindak demi untuk kebaikan UMNO? Banyak pandangan dan perhatian telah pun diberikan, tetapi tidak ada tindakan. March 2009 semasa pilihan UMNO nanti akan berlakulah kejutan yang akan memeranjatkan Rakyat. Politik wang dahulu dan sekarang masih wujud.Wang yang akan menentukan siapa akan menang.DSN, MT UMNO telah berkali kali berkata susah dan makan masa yang lama untuk membanteras jejala Politik Wang.Suatu kejutan perlu berlaku demi untuk kebaikan UMNO.Tindakan segera perlu berlaku pada masa sekarang hingga Dec 2008 ini. AAB perlu di turunkan dengan segera, terus adakan percalunan UMNO tanpa menunggu March 2009.Ini adalah keputusan yang amat baik untuk UMNO.Apa pun AAB mesti dan harus setuju sebab ini masaalah parti dan bukan masaalah peribadi.Kenapa DSN & MT UMNO begitu peka dan tidak mahu bertindak dengan cepat.Maka dengan masa yang singkat ini bolih menukarkan keputusan pimilihan pucuk pemimpin UMNO. Jika pandangan ini tidak bolih diterima dan masih dipertahankan olih AAB maka March 2009 ini UMNO terus terkubur buat selama lama nya dan susah dan tidak bolih memerintah Malaysia lagi. Ini kerana yang akan di pilih kelak adalah daripada mereka yang kotor dan ada kepentingan diri serta keluarga, maka huru ara lah Malaysia, sebab keluhan Tun, Rakyat yang sayangkan UMNO tidak langsung di berikan perhatian dan tindakan yang wajar.Tun, telah luahkan kesemuanya, hanya tindakan cepat dan tepat tidak lagi di ambil olih DSN & MT UMNO kerana masih lagi menunggu saat kejutahan UMNO, AAB telah gagal,kenapa masih hendak disanjung dan keluarga nya, cronies adalah punya kejatuhan AAB, UMNO & BN. DSN & MT UMNO fahamlah apa yang tersirat dan tersurat.Tun hanya hendak pulihkan UMNO, dan AAB tidak bolih diberikan muka lagi.Kalau AAB bolih derhaka pada Tun, DSN & MT UMNO sekian bukalah mata dengan terang,dengarlah dengan jelas,kajilah apa yang telah berlaku semasa AAB berkuasa.Bijaklah bertindak, Tun tahu akan apa yang akan berlaku.Hormatilah Tun, Mintalah maaf dengan cepat dengan Tun, AAB telah derhaka kepada Tun, yang telah Tun pilih sebagai pengantinya telah banyank membuat kesilapan tanpa rujukan Tun langsung dan sombong, angkuh mendengarkan nasihat daripada ahli keluarganya saja.Maka ingatlah Tun, sayangkan UMNO lebih daripada menyangi AAB. By Azril on November 25, 2008 1:54 PM
Sya sokong apa yang tun cakap.. saya yang berumur 25 thun yang tergolong dalam generasi muda, rasa terpinggir dengan apa yang berlaku dan ada dalam umno.. kami tidak ada platform untuk bekerja dan membantu umno kerana kebanyakannya terlalu politiking dalam mana2 perstuan belia.. harap2, tun dapat tubuhkan satu badan di bawah yayasan kepimpinan perdana supaya anggota2nya terdiri golongan seperti saya yang boleh menabur bakti menolong org melayu tanpa politiking... sesungguhnya, permohonan saya ini tun dapat pertimbangkan.. By Sh_DawAuthor Profile Page on November 25, 2008 1:54 PM
Assalamualaikum Tun, saya bersetuju dengan pendapat Tun. Pada zaman kegemmilangan Tun, walaupun wujuk poltik wang dalam UMNO tetapi tidak ketara seperti sekarang. walaupun saya bukan warganegara Malaysia, saya adalah peminat setia Tun sejak 1990. PadA zaman Tun semua urusan di pejabat kerajaan sungguh muda tetapi sekarang disebabkan biokrasi amat susah untuk berurusan dalam pejabat kerajaan. TUN, YOU ARE THE BEST! For me youare the best PM ever i known in the WORLD. By saidshikin on November 25, 2008 1:57 PM
Akum Tun Hoping you & your family in the good health. Agreed with your opinion regard this politic corruption which been held long time a ago until one of candidate fo VP post not being elected. To overcome this, was not so easy as we cook a maggi mee but leave this jeopardised mae the thing worst. So my question where this thing start? And the person who give the money from where they got it either from his own wealth or sponsored by someone? Foe me to overcoming this corruption issue no matter in politics or elsewhere must done with the sincereful heart for the nation. Nowadays many people ( malaysian ) talking about this issue espcially non malay which seems try to advantage through this weakness of UMNO leadership at current present. In other words, they manipulated this issue just to show their goodness but reality the other round. In malay phrase says" Tepuk sebelah tangan takkan berbunyi" so this scenario be able to overcome if the people trained to be honest not the west as very good example in what action we doing. UMNO members itself should be brain storming which is not to participate at UMNO just to grab a chance like what the race do espcially 'perwakilan' if they want to see the malay next generation be able to manage their good life as we are now. What can I say here their damn lucky if their pass way than dare not if the scenario happen because malay are too weak to climb up the hill after get fallen due to their late father simply practicising 'Corruption". By Surren on November 25, 2008 1:57 PM
DR.M
First of all, very good question keazaman politik siapa? I guess Rosmah. Anyway we still waiting for the name list of money politics masters.
Second, Presiden UMNO tidak akan jadi Perdana Menteri, Timbalan Presiden tidak akan jadi Timbalan Perdana Menteri The Federal Constitution of Malaysia does not state that the Umno President must become the Prime Minister of Malaysia. What it does say is that the Agong must appoint a Member of the House (one of the 222 Members of Parliament) who commands the confidence of the majority of the Members of the House as the Prime Minister.
Eventough there gonna be harsh comments against me for the second thought. I think that's the problem in Malaysia at this moment. Rather then picking a Malay leader who is dynamic, well educated, having good leadership quality and etc. We simply picking up UMNO guy who is King of Money Politics. Malays and Malaysian need a good Malay Leader and not an UMNO member. By atanmatsaman on November 25, 2008 1:57 PM
Chedet,
Depa ni tak belajaq dari kesilapan tok nenek kita.....
Nak kena 'kutei' depa ni.. atanmatsaman By Perantau on November 25, 2008 1:58 PM
Dear Tun, Amalan rasuah yang sudah di luar kawalan nie amat berbahaya bukan shj kepada parti politik itu sendiri. Tetapi apa yg membimbangkan ialah suatu hari negara kita mungkin digadai kedaulatannya demi kepentingan individu individu yg tak bertanggunjawab itu. By nothingchange on November 25, 2008 1:58 PM
Dear TDM,
I have been following your blog for sometime and I really like the way you commented on the current economic situation in Malaysia. I also like the style of your blog writting which is in point and makes it easier to be understood.
You have been the most vocal critic of the current government from UMNO to the PR side. You are commenting them from the point of view of someone who no longer serving in the government i.e something like the rest of the rakyat in Malaysia which is good because you are the alternative voice.I can bet many foreign observer and those in the foreign media are also following on your blog.
I do note during your administration you have a knack for solving problem. Our country was not yet as developed as the current time when you took over the rein from Tun Hussein Onn but you know the underlying problem and you solved it to make Malaysia as what it is today.
There is one foreign broker manager whom I met in a seminar commented most of the foreigner are afraid to invest in Malaysia because of the political bickering between you and the current government and also between PR and BN itself. This present a lot of uncertainity which make foreigner afraid their investment is a futile one in Malaysia.
The foreign broker manager instead suggested why don't TDM used his talent in problem solving to work with current administration to solve the economic woes? I know what they say is easier said than done especially when you are dealing with someone who is reluctant to be acknowledge as weak.I think the foreigner(some of them and not all) may prefer the time when you take care of the country because there is stability although they never admit it.
The rakyat is suffering because they have no job and although the petrol price has been lowered by the government,there is no way those restaurant and those mamak stall going to lower their roti canai and food price according to the petrol price.
But they can't be blame because the source of the material business comes from those veggies farmer who is facing the expensive cost of farming. The fertilizer is very expensive and although the petrol price have reduced, the fertilizer price never reduced. This make many farmers who are trying to eek a living very difficult and end up they have to raise the price. This is a chain reactions.
I have read your biography when I was in school. I noted you rise from a humble background to become a great leader, I am sure you are aware of the suffering of farmers and those average rakyat. Maybe the current PM is raise in priviledge and thats why he never understood the people suffering.
I think your effort to spread the message of peace and not war is a very good one. Look at the suffering of women and children from war. In any war or all war, there is no victory to some without the suffering of others. So it takes a truly courageous person to voice out against those giant super power.
Thank you. By cvglen on November 25, 2008 2:00 PM assalamualaikum. apa yang tun cakap tu memang tepat. kalau lah PM skrg dan TPM serta orang2 umno lain baca serta faham apa sebenarnya hasrat murni tun yang nak membetulkan anak bangsa nih, alangkah indah nyer.... By AloQStaQAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:00 PM
Salam Keceriaan khusus untukmu Ayahandaku Tun Dr.M ... Semoga terus sihat dan bertenaga, Aminnn ...
Saya dan ramai ahli ahli sudah diingatkan oleh Tun berulang kali untuk menjauhi Rasuah Politik (termasuk Wang/Kebendaan/Janji/Jawatan/etc,etc) ... tetapi sayangnya, berapa kerat sangat orang yang berjiwa sayangkan parti secara ikhlas berbanding dengan sayangkan poket untuk diisi? ... Sudah terlalu banyak sangat kes kes yang berlaku depan mata kita yang menyebabkan bertambahnya kebencian orang luar terhadap UMNO kerana dikatakan parti rasuah!
Pilihanraya Umum 12 UMNO sudah hancur rekodnya kerana tumbang dibeberapa negeri dan sekaligus melumpuhkan kekuatan BN. Kerana? punca utamanya sebab tidak puas hati dengan kepimpinan. Kenapa? kerana kepimpinan yang lemah. Dari segi apa? Sudah pasti dari semua segi, termasuklah tidak bersungguh sungguh menentang perasuah dalam parti ... sehinggakan pemimpin tertinggi juga terang terang melakukan kesalahan itu. Kain pelikat, sejadah dan duit (semua orang tahu perkara ini). Sayang sungguh, parti ini semakin dipandang hina kerana perbuatan ahli parti sendiri.
Rasuah : MUSUH UMNO NO.1! ... Kalau tiada keinginan sendiri untuk merubah masalah rasuah ini, pasti apa yang Tun jangka berlaku kepada UMNO pada PRU 13 nanti akan menjadi realiti yang nyata! Tolonglah wahai ahli UMNO sekalian. Kita tolaklah pemimpin rasuah (pemberi dan penerima). TOLAK MEREKA BIAR REBAH. JANGAN BENARKAN MEREKA MEMIMPIN UMNO DAN MEMBAWA SIAL MEREKA UNTUK MENGHANCURKAN PARTI KITA INI! ... Tolonglah sedar wahai sekalian rakan ahli UMNO yang budiman. Sayangi parti UMNO demi generasi kita akan datang. Selamatkan UMNO.
Sokonglah hanya pemimpin yang tidak merasuah walaupun perit untuk anda hidup tanpa wang sogokan, tetapi hakikatnya: ianya amat manis untuk berjuang dengan ikhlas. Menang dengan cara jujur 1juta kali ganda sedap dari menang dengan cara taburrrr!!! ......
Semoga UMNO pulih! TOLAK RASUAH POLITIK!... Berani Berubah!
AloQStaQ http://AloQStaQBlog.blogspot.com http://www.MyKMUtara.net By Perantau on November 25, 2008 2:02 PM continue...... kehancuran bangsa dan negara yg berpunca dari rasuah dan penyelewengan dah byk contoh yg kita dapat lihat seperti thailand (sekarang), filipina, peru...... By Gravity on November 25, 2008 2:04 PM
Ybhg Tun yang diKasihi'
Saya amat terharu dengan perkembangan UMNO sekarang.Politik wang yang dihalalkan oleh pemimpin tertinggi sendiri telah memuakkan ramai belia belia macam saya yang belum jadi pengundi.Kalau diambil kira jumlah mereka ini yang sekitar 6juta jumlahnya akan merugikan UMNO dan BN amya jika trend politik wang yang berleluasa sekarang untuk mencapai kemenangan BN dalam PRU 13 nanti.Saya sedih kerana PakLah tidak proAktif dan lepas tangan.Beliau melepaskan kudis yang susah untuk diubati pada pemimpin peralihan yang sebahagiannya tidak langsung tahu mengubati penyakit tersebut.Saya berharap sangat Datuk Mukriz menang dalam pemilihan pemuda kerana beliau kami perhatikan tidak mempunyai agenda kepentingan diri.Bukan kerana beliau anak Tun tapi perkembangan akhir akhir ini lebih banyak berpihak kepada beliau dari oportunis seperti KJ ! By bzzAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:05 PM
Tun,
Ramai yg mahu di undi tidak mengamalkan para ke 32. Apa yg mereka lihat adalah RM. Sedih... By ayeharis on November 25, 2008 2:05 PM
Salam Tun,
Semuga Tun dan seisi keluarga berada didalam keadaan sihat walafiat hendaknya.Syabas kepada Tun kerana ikhlas dan lantang menyuarakan isu rasuah dalam UMNO.Kami rakyat jelata dikampung melihat perjuangan Tun ini sebagai satu jihad untuk ugama dan bangsa kita.Memang tidak ada jawapan selain dari UMNO yang menjadi wadah perjuangan ugama dan bangsa orang Melayu selama ini akan musnah jika amalan rasuah tidak dihentikan...... ayeharis By chesu on November 25, 2008 2:07 PM
Dear Tun, Takut & sedih bila tengokkan what BN is becoming. Everyone has lost their respect & belief towards M'sia leaders. Tu pasal everyone was excited about voting the other parties. Just for an experiment. Which one is better, previous leaders or current leaders. Money politics is nothing new. Everyone knows who pay who. Tapi semua keep their mouth shut. Lately ni jer, ever since the world being introduced to the so called technology blog, semua jadi berani to voice out their opinions & views. I really hope Najib is a better person for M'sia. Only God knows, how desperately we need one. By rashidi on November 25, 2008 2:09 PM
Salam Tun,
Sedarlah wahai bangsaku, masa depan anak2 kita bergantung kepada apa yg bakal kita lakukan hari ini.Bertindaklah dengan ikhlas dan bijaksana.
Semoga Tun sihat selalu, By Herotamil on November 25, 2008 2:09 PM
Salam sejahtera buat TUN serta keluarga,
Lupa gamaknya mereka ini.
Mimpikah mereka?? Mungkin mereka merasakan ahli 3 juta mampu mengekalkan kedudukan mereka sebagai KERAJAAN.
Mungkin keputusan PRU ke 12 tidak cukup mengajar.
Hmmm.... a VERY bleak future as i see it too.
Take good care of your health, sir. You are needed, still.
: Herotamil, mykmu.net. By Ruslizan on November 25, 2008 2:10 PM
Assalamualaikum...
Rasuah memang sesuatu yang amat susah dibendung. ia memang memerlukan iltizam dan azam yang amat kuat di kalangan SEMUA orang yang terliabt sama ada secara langsung ataupun tidak, yang mempunyai kepentingan peribadi atau pun kepentingan puak...
Isu rasuah bukanlah suatu isu yang baru..
Contohnya, semasa zaman Salahuddin Al Ayubi pun, rasuah amat berleluasa. Ramai pemimpin Islam sanggup menjual maruah, diri, agama dan saudara islam yang lain asalkan mereka mendapat emas dan harta.. Rasuah diberi dan diterima oleh setiap lapisan masyarakat pada ketika itu.. daripada pemimpin tertinggi sehinggalah kepada prebet peringkat bawahan... Ini menyebabkan Islam lemah dan Baitul Maqdis tak mampu dikembalikan kepada orang Islam...
Kemudian muncullah Salahuddin Al Ayubi... Siapa dia? dari mana asal usulnya? apakah latar belakangnya? siapakah sahabat handainya? apakah pegangannya? Semua ini membantu perwatakan dirinya dan membina jatidirinya, untuk menjad PEJUANG AGAMA, BANGSA dan NEGARAnya..
Sesuatu yang sama tidak mustahil berlaku kepada Malaysia... hanya orang yang kaya mampu berkuasa (secara terang ataupun terlindung)...
Kita mungkin sedang menantikan Salahuddin Al Ayubi untuk menyelamatkan kita, ataupun mungkin kita sudah telalu terlewat... kalau kita tidak bertindak, hanya MASA yang akan menentukan... Bangunlah... Sudah cukuplah kita dibuai dengan mimpi indah yang dipropagandakan dan didodoikan oleh MEDIA kita sendiri... By khairul on November 25, 2008 2:10 PM
Kalu begini senario politik UMNO sekarang, saya pasti rakyat akan menghukum UMNO sehingga tersungkur bila tiba masanya pilihan raya ke 13 nanti.. By chombi on November 25, 2008 2:10 PM
Assalamualaikum Tun,
InsyaAllah, kita BOLEH & Malaysia BOLEH untuk menghapuskan jenayah rasuah yang telah berleluasa. Adakah ini tanda tanda kejatuhan BN terutamanya UMNO. Keazaman dan keperihatinan Tun membuat saya amat teruja, justeru itu, saya tidak ingin melihat UMNO jatuh ditimpa tangga dan secara tidak lansung, anak bangsa Melayu di masa hadapan akan menjadi tanda tanya. Adakah bangsa Melayu akan menjadi nasib yang sama seperti Melayu Singapura ? Di mankah mereka sekarang ini ? Malaysia Malaysian dah diterapkan secara perlahan lahan bukan dari golongan bangsa lain tetapi dari ibu bapa yang aliran politiknya berlainan.
Bila Tun nak terbitkan buku seumpama Malay Delima ? Mungkin tajuknya berlainan sedikit.
Wassalam By segar on November 25, 2008 2:11 PM
Salam Tun. Saya amat bersetuju dgn penjelasan Tun diatas,Mmg kenyataan sekarang bahawa pemimpin pemimpin UMNO sekarang lebih mementingkan jawatan di dalam parti dari berkhidmat kepada rakyat.Kerana bila mereka mendapat jawatan didalam parti maka semakin byklah wang yg dpt mereka buat sebagai seorang yang berjawatan di dalam parti. soalnya siapakah di antara pemimnpun didalam UMNO yg tidak mengamal kan rasuah? 200% pemimpin UMNO mmg rasuh. itulah kenyataannya.sesungguhnya penyakit didalam UMNO susah terlalu serius dan tidak mungkin dpt di ubati hatta jika nabi diturunkan semua utk memimpin UMNO namun tidak akan berjaya utk mengubatinya lagi. Saya cadangkan marilah kita menulak UMNO dan kita tubuhkan parti yg baru di mana kita boleh menolak segala keburukan yg ada di dalam UMNO.Hayna lembu sahaja yg masih menyokong UMNO.so janagnlah kita me jadi lembu By abs on November 25, 2008 2:13 PM
Salam Sejahtera Tun,
Apa nak katakan lagi memang sudah lumrah dunia yang mana wang dan politik jalan seiring. Bila dah ada kuasa, wang akan datang bergolik. Dan bila dah ada kuasa dan ada wang kita akan jadi ketagih dan mahu terus berada ditampok kuasa selama mungkin. Itulah yang kita nampak setiap pemimpin sama ada Ketua Cawangan, Ketua Bahgian, Majlis Tertinggi dan Naib naib President, Timbalan President dan juga President akan bertungkus lumus mengggunakan kuasa dan dan yang bolih diperolihi untuk menentukan mereka menang dalam pertandingan dan terus dapat ' Berkhidmat Untuk Negara, Bangsa dan Ugama.Maka itu setiap pertandingan mana mana jawatan akan menjadi pertandingan peribadi. Ketua sedia ada akan menggunakan setiap kekuatan dan pengaruh yang ada untuk menekan dan mencemoh pihak lawan walaupun peringkat akar umbi pada dasarnya telah menolak kepimpinan Pemimpin itu.
Saya berpendapat, selagi habuan dan pulangan yang akan diterima menjadi ketua atau pemimpin itu mendapat keuntungan besar dan bolih hidup mewah hingga tujuh ketrunan selagi itulah Politik Wang dalam UMNO ini tidak akan dapat dibendung. Ianya terlalu rumit dan kompleks untuk diceraikan kerana ianya bertaut dan bersangkut antara satu sama lain. Hendak ambil tindakan pun susah sebab semuanya kawan dan semuanya ada kepentingan. Olih itu saya sarankan, berhentilah untuk kita memperkatakan hal2 rasuah ini. Saya sebagai bangsa Melayu sangat malu bila orang2 Melayu dari rakyat biasa hingga kepada Pemimpin teratas sibuk dengan hal2 rasuah. Saya tengok semua yang salah laku rasuah dan yang kena tangkap pasal bab rasuah ini baik penjawat awam mahu pun ahli politik yang bolih dikatakan kebanyakannya orang kita orang Melayu. Seolah2 kita orang Melayu dan berugama Islam sudah hilang nilai diri dan hilang panduan hidup disebabkan olih rasuah dan politik wang. Wahai bangsaku, wahai pemimpin UMNO berhentiklah dengan budaya rasuah ini. Baliklah kita kepada nilai asal kita sebagai orang Melayu yang bersompan santun, tertib dan beradab dalam menangani apa jua dugaan duniawi ini. Ingatlah kepada ajaran Ugama Islam yang suci. Be humble, be modest and be honorable. By segar on November 25, 2008 2:13 PM
Salam Tun. Saya amat bersetuju dgn penjelasan Tun diatas,Mmg kenyataan sekarang bahawa pemimpin pemimpin UMNO sekarang lebih mementingkan jawatan di dalam parti dari berkhidmat kepada rakyat.Kerana bila mereka mendapat jawatan didalam parti maka semakin byklah wang yg dpt mereka buat sebagai seorang yang berjawatan di dalam parti. soalnya siapakah di antara pemimnpun didalam UMNO yg tidak mengamal kan rasuah? 200% pemimpin UMNO mmg rasuh. itulah kenyataannya.sesungguhnya penyakit didalam UMNO susah terlalu serius dan tidak mungkin dpt di ubati hatta jika nabi diturunkan semua utk memimpin UMNO namun tidak akan berjaya utk mengubatinya lagi. Saya cadangkan marilah kita menulak UMNO dan kita tubuhkan parti yg baru di mana kita boleh menolak segala keburukan yg ada di dalam UMNO.Hayna lembu sahaja yg masih menyokong UMNO.so janagnlah kita me jadi lembu By shah2410 on November 25, 2008 2:13 PM
Assalamualaikum ayahanda Tun, Saya bersetuju dengan pendapat Tun. Bak kata pepatah orang kita "Menang sorak kampung tergadai" Semoga Tun sekeluarga berada didlm keadaan sihat dan dirahmati Allah hendaknya. By nmjnhAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:13 PM
Tun, Alhamdulillah, suatu pengakuan yang amat bererti buat rakyat Malaysia dari mantan Perdana Menteri dan Presiden UMNO berkenaan politik wang diMalaysia.
Namun begitu , sesuatu yang rakyat Malaysia tidak faham adalah kenapa walaupun dari dulu lagi masalah rasuah politik wang bermaharajalela, tetapi hingga kini tiada tindakan tegas diambil oleh mereka yang berwajib.
Adakah sistem kehakiman dan sistem perundangan Malaysia juga dihantui masalah rasuah juga? http://nmjnh.wordpress.com/2008/11/19/isu rasuah ketua hakim digesa letak jawatan dalam masa 7 hari malaysiakini/ http://blog4pro.blogspot.com/2008/11/wanted attorney general with ability to.html By khairuddin on November 25, 2008 2:14 PM
YABhg. Tun,
Salam hormat.
Kenapa Dato Sri Khaled Nordin merayu supaya YABhg Tun tidak mendedahkan nama nama calun calun yang mengamalkan rasuah politik?
Keazaman politik datangnya dari Perdana Menteri dan Presiden UMNO sendiri. Ia bermula dari atas. Dato' Seri Najib yang mengambil alih nanti patut membuat perubahan drastik. Yang pertama, beliau TIDAK meneruskan dasar dasar yang diperkenalkan oleh PAK LAH yang ternyata gagal, tidak meneruskan pendekatan dan cara cara yang dilaku oleh Pak Lah. Keputusan pilihanraya ke 12 telah memberi jawapan kepada kepimpinan Pak Lah. (Beliau pernah membuat kenyataan akan meneruskan dasar dasar yang diperkenalkan oleh Pak Lah. Ini merupakan satu kesilapan baginya. Kenapa tidak beliau membuat kenyataan untuk meneruskan dasar dasar yang pragmatik dan praktikal yang diperkenalkan oleh poemimpin pemimpin terdahalu dan tidakkah beliau mahu meneruskan dasar dasar yang pernah diusahakan oleh Bapa beliau sendiri).
Najib kena membuat perubahan besar dan beliau perlu melihat corak kepimpinan YABhg Tun, Allahyarham Tun Husisein Onn, Almarhum Tengku dan Bapa beliau sendiri.
Najib kena initiate dan mengesyorkan kepada MT dan Perhimpunan Agong UMNO supaya pemilihan dalam UMNO diubah. Hapuskan sistem pemilihan yang ada sekarang iaitu kuasa memilih kepada perwakilan sahaja sebaliknya semua ahli UMNO yang layak berhak mengundi.
Lembaga Disipilin UMNO diperkuatkan. Lembaga yang ada sekarang tidak mampu untuk menangani lapuran/kes kes yang diterima dari seluruh Bahagian dan Cawangan UMNO di seluruh negara. Patut diwujudkan Lembaga Disipilin di Peringkat Negeri. Sebagai perbandingan, mampukah Lembaga Disipilin di JPA untuk mengendalikan kes kes disipilin dalam perkhidmatan awam. Maka di tiap tiap Kementerian dan Jabatan Persekutuan dan Negeri wujud Lembaga Tata Tertib.
Najib kena buat perubahan yang drastik dan mendapat restu dan kelulusan Perhimpunan Agong UMNO sebelum tahun 2010. Kalau boleh lebih awal pada tahun 2009. Kalau perlu, adakan Mesyuarat Khas Perhimpunan Agong UMNO pada tahun 2009 selepas beliau mengambil alih. Kita tengok keazaman politik beliau...Kita orang orang Melayu yabng bukan ahli UMNO mengucapkan..All the Best to Dato'Seri Mohd Najib sebagai Presiden UMNO yang baru nanti... By terongpipit on November 25, 2008 2:16 PM
Assalaamu’alaikum Tun,
Apa yang Tun kemukakan diatas adalah benar TETAPI yang lebih teruk lagi ialah ahli ahli UMNO itu sendiri yang mahu diri mereka disogok oleh pemimpin2 UMNO yang memang sudah korup.
Pokoknya kabanyakan ahli ahli dan pemimpin UMNO kureng beriman dan sebab tu budaya rasuah wang hidup subur didalam tubuh badan UMNO.
Saya akui bahawa saya bukan ahli UMNO tetapi saya bersimpati dengan UMNO dan setiap tahun saya akan mengambil cuti dan meluangkan masa untuk menghadiri perhimpunan agung UMNO tanpa sebarang keuntungan peribadi selain kepuasan diri berada dikelayak ramai bangsa Melayu.
Saya akui memang bermacam macam ragam manusia yang menjadi ahli kepada UMNO ini... TETAPI yang banyak sekali ialah kaki lobi dan kaki 'cium tangan'. Kekadang terasa malu pada diri sendiri kenapa sesetengah bangsaku menjadi begini. Dimanakah harga diri mereka dan perasaan malu seorang insan yang berfitrah? By penyayang negara on November 25, 2008 2:17 PM
Yang dikasihi Tun
Dengan penuh kesedihan, kedukaan, kemarahan dan kebencian, saya menyokong sepenuh penuhnya pandangan dan amaran Tun ini. Wahai pemimpin2 kami, ambil ikhtibar ini. Tolonglah sedar dan tindak sewajarnya memerangi nafsu rasuah serakah untuk hanya berkuasa demi kuasa dan wang. Na'uzubillah negara ini nanti dikuasai kumpulan pembangkang yang juga penuh dengan pelbagai persoalan perjuangan mereka. Ya Allah tujukkanlah mereka ini jalan yang benar dan lurus untuk kebaikan agama, negara dan bangsa kami.
Teruskan perjuangan Tun, saya doakan Tun berdua sihat dan sejahtera selamanya. By lanbaba on November 25, 2008 2:18 PM
Assalmualaikum wbt. Tun,
Semoga Tun berdua senantiasa sihat dan diberkati Allah swt.
Memang amat menyedihkan kerana orang Melayu,terutamanya pemimpin pemimpin Melayu ,khususnya dalam UMNO ,kebanyakkannya memang benar benar mudah dan mungkin sudah lupa.Wang menjadi segalanya.Saya sendiri merasa malu apabila melihat dan mendengar dari ahli ahli yang saya kenalpasti mereka adalah ahli UMNO peringkat Cawangan dan Bahagian yang saya tahu mereka tidak ada kerja tetapi apabila musim pencalonan/pertandingan jawatan dalam UMNO, mereka akan menjadi lebih sibuk untuk menyokong beberapa orang calon yang mengintai jawatan jawatan tertentu. Calon calon yang menjadi pilihan adalah lebih dari keupayaan "berapa banyak boleh massyuk" bukan dari kewibawaan calon. Perkara ini sudah terjadi sejak tahun 80'an lagi yang membuatkan saya tawar hati untuk menjadi ahli UMNO . Dan apa yang saya jangkakan pada masa itu ,mengenai politik wang dalam UMNO akan berterusan, telah menjadi kenyataan sekarang.
Saya sangat bersetuju tentang apa yang Tun nyatakan. Dan saya merasa amat risau apa akan jadi pada bangsa Melayu dimasa akan datang.Saya rasa orang Melayu akan hancurkan kewibawaan orang Melayu sendiri hanya kerana kepentingaan diri baik dari peringkat akar umbi hinggalah peringkat atasan.
Bilakah orang Melayu mahu sedar? By pakpandir08 on November 25, 2008 2:18 PM
Dari kenyataan #28, sudah pun terbongkar rasiah mengapa Tun rasa tidak selesa dengan keadaan di UMNO pada hari ini ...
Tun katakan sekiranya BN kalah, maka orang UMNO hilang peluang untuk menjadi perdana menteri, menteri, pengarah GLC dan mendapat kontrak ...
Rupa rupanya apa yg Tun bimbangkan adalah perkara perkara ini, tetapi bukannya bimbangkan keadaan orang melayu miskin sekirnya UMNO musnah ...
Nampaknya dari semua lapisan ahli parti termasuk Tun, perkara yg diambil berat tidak lari dari WANG, KUASA dan KEDUDUKAN ... By abdullahajAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:19 PM
Yang dihormati Tun,
Rasuah atau sogokan baik dari segi material atau pangkat di dalam UMNO memang ketara kebelakangan ini. Satu peralihan dan perubahan ketara perlu dilakukan oleh pemimpin yang akan dilantik. Proses pemelihan juga patut dikaji semula untuk menggelakkan rasuah. UMNO perlu telus dalam serba serbi untuk mendapatkan keyakinan rakyat semula. Sekiranya tiada perubahan drastik, calon calon UMNO akan tewas bukan dengan majority yang sedikit tetapi besar di dalam pilihan raya akan datang. Jangan cakap mengenai kemenangan.
Salam.
Hang Jebat. By subra1965 on November 25, 2008 2:19 PM
Dear Tun,
I beleive the corrupt practice in UMNO will never stop just look at what is happening to TSMY from no where there is not JOKER challengeing him.
Mat Tyson I beleive the part of the world knows hat is he capable of. Ali Rustam just to share with you I attened a function in my factory and to my surprise his quality of spoken English is very embarassing being a chief minister of a state imagine if he wins and become DPM what a disgrace to this country.
Base on the above 2 scenario we should be aware of what is going on in UMNO.
It's not the quality the UMNO delegate is looking for or they are chosing the candidate just for the sake of $$$$$$$$$$$$$$ which AAB anf his cronies is famous of.
May god bless you with good health.
By apai on November 25, 2008 2:19 PM
Assalamualaikum Tun sekeluarga, Pada pendapat saya, rasuah ibarat KURAP yang dahulunya terselindung disebalik baju tapi kini sudah merebak sehingga tidak dapat melindunginya lagi. Memang KURAPnya dahulu ada, tetapi masih terselindung disebalik baju mereka. Tapi kini sedah merebak hingga kemuka, mcm mana nak lindung lagi???
Persoalan saya, apabila KURAP sudah diubati adakah kesan akan hilang??? PERSEPSI tentang sesuatu perkara itu sangat penting bagi orang MELAYU. Mereka yang berKURAP tetap dianggap berKURAP walaupun telah diubati. Pilihlah mereka yang SUCI dari KURAP supaya UMNO akan mendapat PERSEPSI yang baik oleh rakyat.
Terima kasih TUN kerana membuka mata rakyat yang kurang arif dalam perkara ini. Orang MELAYU suka melihat dan menilai, sekarang mereka melihat PRU 13 mereka akan menilai. Buang yang berKURAP dan gantikan yang SUCI agar PERSEPSI UMNO KURAP hilang. By 123Author Profile Page on November 25, 2008 2:20 PM salam tun, semalam suami saya cakap macamana nak sokong umno..dia kata..umno penuh rasuah.takkan nak jadi pm malaysia,yang ada 24 juta rakyat dipilih oleh 200 ketua bahagian sedangkan perasaan ahli biasa tak dikira..jadi dapat projek bagi rasuah dan dapat position dia rasuah pulak ambik duit rakyat.imej umno sangat buruk terburuk dalam sejarah.dari presiden parti sampai ketua bahagian.dulu pernah seorang wanita umno dikasi RM50 dalam tandas PWTC untuk menarik undi dan kena sumpah yassin dalam pemilihan ketua wanita umno sehingga wanita umno yang tak disukai tumbang semasa undian dibuat. jadi tak hairanlah orang macam datuk rais yatim dan tengku razaleigh kalah sebab fulus kurang masyukk dalam poket ketua bahagian.Jadi sekarang tengah gawat RM 50 pun jadi untuk bayar duit rokok gudang haram atau teh tarik secawan. macam tulah UMNO menarik undi bagi kain pelikat sehelai dan duit RM10.undi dibeli.sekarang rakyat Malaysia dah cerdik dan tidak mau dibodohkan oleh Pemimpin UMNO yang rasuah.mereka lebih suka sokokng pembangkang walaupun tak betul tapi pembangkang tak ada yang rasuah lagi dengan hadiah RM10 dan kain pelikat untuk menarik undi.Begitulah harga diri UMNO dengan belanja makan angin kat KLCC dan makan free buffet berharga RM39.Undi boleh dibeli dan murahnya harga diri mereka.Apalagi kalau ada yang menawarkan RM20,000.melompatlah mereka dapat bayar deposit kereta baru atau tambah bini baru.hantaran RM 10,000 ada baki lagi RM10,000. By abang_udaAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:24 PM
Assalamualaikum Tun:
Saya rasa ramai dah tahu akan bahaya politik wang. Soalnya bagaimana hendak menghapuskan gejala ini. Saya rasa jika dapat ditunjukkan contoh parti parti/bangsa bangsa yang telah lenyap kerana mengamalkan politik wang ini bagus juga. Saya bukan ahli UMNO tapi sedikit sebanyak dah mula menyampah dengan sikap segelintir ahli dan pemimpin UNMO yang tidak sedar betapa besarnya bahaya yang sedang dihadapi oleh bangsa Melayu pada masa ini. Our survival as a race is at stake. Mungkin juga bangsa Melayu akan menjadi saperti red indian di Amerika syarikat sekarang ini, hilang jati diri dan segalanya. Tun teruskan kritikan kerana perjuangan belum selesai. Terima kasih By d'soul on November 25, 2008 2:25 PM
Salam Tun... Ya... Rasuah! Rasuah! Rasuah! Rasuahlah yang sedang & akan menghancurkan... Bangsa! Agama! dan seterusnya Negara! Tahniah UMNO!!! \#!~*%!!!! By SYAMiLLiON on November 25, 2008 2:26 PM
"rasuah" never ending story for umno... By AZIF on November 25, 2008 2:27 PM
Tun,
Politik wang mebawa padah pada UMNO dan PRU13 nanti akan diketahuilah siapa yang bolih memerintah Malaysia kelak. Tun, teruskan perjuangan ini kerana bila UMNO terkubur kelak, maka bolihlah nanti kita semua simpan salinan Chedet ini untuk bukti kepada anak, cucu serta cicit kita kenapa UMNO terkubur? Syabas Tun, blog chedet telah hampir mengcapai 10,000.000 pengunjungnya sekarang. Jatuhnya UMNO kerana AAB. AAB sebagai PM adalah kerana Tun, Tejuraan Tun sekarang tidak bolih dipakai sebab? fikirlah sekian, anda semua ada jawapannya tersendiri.Kehancuran UMNO kerana tidak mahu dengar dan ambil tindakan dengan segera. Punca jatuhnya UMNO kerana AAB. Kejatuhan UMNO kerana tidak bolih lagi dinasihati olih bekas President nya Tun? Kujutahan UMNO adalah kepentingan diri sendiri ini berlaku daripada semua peringkat Cawangan, Bahagian G7,MT UMNO kesemuanya. UMNO tidak sepenting AAB, maka terkuburlah UMNO. UMNO telah banyak lari daripada , dan binggung telah menyebabkan UMNO terkubur.
Sebagai insan yang biasa dan menjadi ketua kepada keluarga, bekerja sendirian atau makan gaji bulanan dsb. disekiling kita bolihlah dilihat dengan jelas apa yang berlaku.Contohnya di pejabat mungkin ada memegang jawatan besar tetapi tidak layak membawanya.Ada ahli keluarga yang tingkah laku atau kebolihan melakukan sesuatu terhad dan perlu diperbiaki dsb. PM Malaysia sekarang ini, & President UMNO sekarang ini perlu di tukarkan sekarang dan segera. Tun, laman chedet ini telah kami save, copy dan disimpan kesemuanya untuk rujukan anak, cucu dan cicit bagi mereka mengetahui kenapa dan mengapa UMNO terkubur buat selama lama nya. Salam Tun dan kawan Bloggers sekian. By Salina UTTSBAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:28 PM
Rasuah, rasuah dan rasuah..apakah permainan politik pentingkan rasuah atau elemen rasuah itu penting dalam politik. Bagaimana untuk menghindar dari merasuah atau dirasuah? Adakah cukup bekalan keimanan dlm dada atau sememangnya manusia tamak dengan kuasa, kuasa dan kuasa? Dengan kuasa, manusia mampu merajai dunia, kaya raya sepanjang keturunan, menidakkan yang benar, mengiakan yang salah.. http://uttsb.uum.edu.my By dalAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:28 PM
Sebelum 28 berlaku Pemegang Kesinambungan Amanah Kedaulatan Melayu kena bersedia bersama lagu ASmara MElintas DIruang RAntauan mereka, dan bernyanyi dari bangunan bangunana tinggi. By Han SoloAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:29 PM
Gejala rasuah dalam UMNO telah menjadi satu budaya.
Ia akan terus berleluasa selagi Presiden UMNO selalu dipilih menjadi PM. Rakyat bukannya mengundi PM, tapi BN. Walaupun PM tidak disenangi rakyat tetapi dia juga boleh duduk di kerusi panas.
Semua kroni kroni akan bermati mati supaya Presidennya dipilih dan ini akan menjamin kedudukan kroni itu kukuh dari segi kewangan and politik.
Demokrasi (kalau itu masih namanya) yang diamalkan di negara ini sudah ketinggalan zaman. Ia lebih kepada komunisme.
http://wtfmalaysiangovernment.blogspot.com/ By Panglima Jahanam on November 25, 2008 2:33 PM
YB Tun,
Hamba memang benci dengan rasuah. Dalam apa bentuk pun.
Hamba kalau dapat mereka, memang hamba penggal2 kepala mereka.
Hamba harap malapetaka akan menimpa bagi mereka yang memberi dan menerima rasuah terutama dalam pemilihan UMNO kali ini.
YB Tun
Hamba mengharapkan Tun mengeluarkan senarai nama yang ada pada Tun secepat mungkin biar kecut telur mereka. Kalau ada cawangan atau pun bahagian yang tersenarai keluarkan juga biar semua rakyak tahu.
Hamba juga mengharapkan kita pasang juga jaring sehalushalusnya agar bukan ikan besar saja yang terperangkap tetapi dengan ikan ikan kecilnya terikut. Biar habis semua perasuah ini. UMNO boleh mula dari yang bersih sahaja. Masih ramai yang bersih dan mampu memimpin negara ini.
Hamba rasa kalau UMNO tak mampu membersihkan diri mereka untuk memimpin, rakyat lebih bersedia menerima Panglima panglima dari Angkatan Tentera Malaysia mengambil alih pentadbiran negara ini dari membiarkan Negara tercinta ini jatuh ke tangan pengkhianat lain. Hamba harap orang politik tidak ambil 'things for granted'.
Apa pendapat Tun? By eljeha on November 25, 2008 2:36 PM
A'kum Tun,
Until and unless bribery AKA money politics are totally wiped out and cleansed, don't think that I will ever vote for UMNO/MCA/MIC. It is as simple as that. IT IS HARAM no matter what ever names u give it!! Please... do u ever think that the money politics ONLY exists in UMNO, hello!!!! Pls dont be so naive. Why CHUA SOI LEK is so desperate to be a minister? Why Samy Vellu holds on to power for eternity? If its not for the POWER= WEALTH, everyone won't be desperate to be IN POWER. Look at the Perak PKR sex scandal, they r in power for less than 9 months and these things happen. wow... seems like if people give 'sedekah' ( I only quote the original word used by the Accused) , u cant resist it, interesting...
At the same time, I don't see that the opposition parties are enthusiatic enough for the improvement of the quality of life of the RAKYATS, education, economy, UNITY, crime level i.e. general well beings of the people. They bark alot, as they used to do it for so many years thus, but still no substance in their arguments/actions. WHY ON EARTH DO THEY SPEND INVALUABLE TIME/MONEY/EFFORT to fight for multilingual sign boards? Dont see the purpose nor significance except to annoy the BN people.
IN CONCLUSION, I M NOT INTERESTED TO VOTE FOR ANYONE EXCEPT FOR INDEPENDENT CANDIDATES for the NEXT G.E. So, I am seriously considering voting for an independent candidate... regards By marakarma on November 25, 2008 2:37 PM
TUN;
TUN JANGAN LAH MERAJUK BILA ORANG KATA ZAMAN TUN PUN MEMANG SUDAH ADA POLITIK WANG
JIKA TUN DI PUJI KERANA KERJA KERJA BAGUS TUN...TERIMA DAN BERLAPANG DADA
JIKA TUN DISINDIR KERANA ADA JUGA RASUAH DAN PERKARA TAK BAGUS DALAM ZAMAN TUN...JUGA BERLAPANG DADA By kolang_kaling on November 25, 2008 2:38 PM
Salam Tun yang dikasihi, ini kali pertama saya komen kat sini. banyak yang saya pelajari dari blog ini. Keep on TUN, because you're the man. PS.. kalau rasuah dan jadi barah TUN, apa kita nak buat? By RON on November 25, 2008 2:40 PM
======TUN, TAK TAHULAH KEPADA SIAPA LAGI HENDAK MENGADU. MEMANG DAH BEGITU PEMIMPIN UMNO SEKARANG. NAK DIKATAKAN MEREKA TIDAK SEDAR MUNGKIN JUGA KERANA MEREKA MEMANG MALAS MEMBACA, APALAGI MEMBACA BLOG SEPERTI INI. HANYA MASA DAN KEADAAN YANG AKAN MENENTUKAN SEGALA GALANYA.
TUN BERKONGSI PERASAAN GELISAH BERSAMA PEMBACA MENGENANGKAN GELAGAT PEMIMPIN UMNO SEKARANG BAIK YANG JANTAN ATAUPUN YANG BETINANYA SAMA SAHAJA. PUNCANYA SATU, KEPALA DAH BUSUK EKOR AKAN TURUT BUSUK. YANG MUDANYA MASIH BERLAGAK SEOLAH OLAH TIDAK ADA APA APA YANG BERLAKU. YANG TUA MASIH BERTENGGEK MENGHARAP JAWATAN BARU.
JIKA PANJANG UMUR KITA AKAN SAMA SAMA MENYAKSIKAN UMNO AKAN KALAH SORAK DAN GADAI KAMPUNG PADA PRU 13. HARAP HARAP TIDAK BEGITU KERANA KITA TIDAK MEMPUNYAI PARTI LAIN YANG BOLEH DIHARAPKAN.
TERIMA KASIH. ======By warisanpang5Author Profile Page on November 25, 2008 2:40 PM
Salam YABhg Tun..
Walau sampai terkoyak mulut kita menyanyi lagu UMNO, walau berapa kuat laungan Merdeka bergema setiap kali sambutan Hari Kemerdekaan kita rayakan hingga boleh mengakibatkan sakit tekak, walau dari subuh hingga ke isya' kita disajikan dengan ceramah agama, walau menanggis air mata batu sekalipun, gejala rasuah dan politik wang ini perlu dirumuskan sudah sebati dengan jiwa segelintir penyokong bangsa & pemimpin2 kita.
Hanya dipinta dan dipanjatkan doa semoga Allah s.w.t dapat membuka hati2 mereka yang TELAH LUPA & KUDUS.. Jangan sampai negara kita kembali dijajah khususnya melalui kepesatan teknologi dunia tanpa sempadan yang tidak mengenal batas2 budaya serta ketamadunan insaniah yang mulia dan berdaulat....
Wassalam.
By megat terawis on November 25, 2008 2:42 PM
Ybhg. Tun,
Tidak ada satu kerajaan di negara dunia ke 3/negara sedang membangun terselamat dalam tuduhan penyalah gunaan kuasa dan rasuah. Mungkin Singapura sahaja yang tidak ada, mungkin kerana memang tidak ada rasuah di sana atau sebab pembangkang langsung tak boleh buat tuduhan nanti mereka di saman berjuta juta sehingga jadi bankrup. Kenapa rasuah terjadi pada negara seperti Malaysia?, pada saya mungkin kerana budaya politik negara kita. Untuk aktif dalam poltik di Malaysia memerlukan wang dan masa yang banyak. Keluar malam belanja makan, duit minyak dan kos yang makin meningkat menyebabkan mereka ini perlu mendapat pulangan semula secepat yang boleh. Ada ahli ahli Umno seperti Ketua Cawangan sendiri sekarang ini memang cari makan dari Umno. Ketika pemilihan mereka akan sokong siapa sahaja yang bagi mereka wang ringgit untuk bekerja meraih sokongan, apabila ada duit lebih mereka bagi sikit dekat pemilih pemilih. Jadi macam mana Tun?? Saya salah seorang yang bertanding exco Pemuda Bahagian, saya telah "ignore" mereka yang cari makan dalam Umno ni, keputusannya saya telah tewas. Cuba tanya mereka apa perjuangan mereka dalam Umno?? Mereka sendiri tak tahu nak jawab. Tamparan yang Umno kena pada PRU 12 tidak menyedarkan ahli ahli Umno, mereka hanya tunggu tumbukan sehingga rebah dalam PRU 13 baru Umno boleh berubah, kerana mereka yang cari makan dalam politik akan cari makan dengan Parti yang baru memerintah. Dimana ada gula di situ ada semut. By penduduk on November 25, 2008 2:42 PM
Salam Untuk Tun Sekeluarga.. Saya sangat berharap kepimpinan UMNO era DS Najib akan mengembalikan kepimpinan perjuangan yang penuh dengan keikhlasan pemimpin UMNO seperti Tun dan pemimpin sebelum Tun. Hanya dengan keikhlasan dapat mengembalikan maruah UMNO, Agama dan Bangsa. Tiada penkhianatan yang lebih hina daripada pengkhianatan yang dilakukan oleh DS Dolah terhadap perjuangan UMNO. Amatan, nasihat, keikhlasan, kewibawaan dan ketabahan Tun membuatkan bangsa Melayu merindui kepimpinan Tun. Semoga Allah memberikan rahmat yang melimpah ruah ke atas Tun sekeluarga. Amin. By new_del on November 25, 2008 2:43 PM
Niat yang tidak ikhlas dan hati yang tidak tulus untuk menyandang jawatan dan memiliki kuasa inilah menyebabkan mereka sanggup melakukan tindakan yang tidak beretika iaitu membeli undi. By miak sarawak on November 25, 2008 2:45 PM
Salam Tun,
Hang Tuah pernah berkata "Tak kan Melayu hilang di dunia". Saya berpendapat bahawa, seluruh rakyat Malaysia umumnya dan bangsa Melayu khasnya tahu bahawa UMNO tidak lagi menjadikan perjuangan bangsa Melayu sebagai agenda mereka; dari itu beramai ramailah kita menolak PEMIMPIN UMNO yang boleh dianggap sampah AGAMA, BANGSA dan NEGARA!
Wasalam. By sizzer33 on November 25, 2008 2:47 PM
Kalau pembangkang boleh menang begitu banyak dalam pilihan raya lepas, kenapakah UMNO tidak boleh bangkit kembali sebagai parti no. 1 untuk Malaysia.
Konsep TUn sekarang sudah berubah sedikit.. Pada mulanya, BN tidak akan dapat sokongan ramai sekiranya Abdullah tidak letak jawatan. Sekarang tambahlah satu lagi, kalau UMNO tidak menghentikan politik wang, ia tidak akan mendapat sokongan ramai. MAcam ni mampuslah UMNO kerana politik wang ini masih akan kekal.
By Tun Jebat on November 25, 2008 2:48 PM
YABhg TUN,
MALANG BENAR JIKA MUSUH SEBENAR KITA SEPERTI DSAI DAN SEKUTUNYA tidak diambil kira walhal itulah keperluan ASAS untuk mencapai matlamat MERAPATKAN BARISAN.
Kita Faham YABhg TUN melalui tulisan di atas cuba sedaya mungkin memberi garis panduan kepada kepimpinan DS Najib. Tapi DS Najibpun masih terikat kakinya. Apa yang Pak Lah lakukan sekarang semakin menjadi liabiliti kepada DS Najib. PM menggalakkan pertandingan...malah Segala bentuk suruhanjaya yang Dia cuba nak buat belum tentu lagi membantu DS Najib membentuk intergriti yang diterima Rakyat.
Intergriti yang tidak diterima rakyat samalah seperti syok sendiri. Walhal matlamat utama kita ialah merapatkan barisan. Jika team team dari regim Pak Lah Masih menjadi duri dalam daging...Susahlah kita nak rapatkan Barisan. DS Najib bukan sahaja perlu Keazaman Politik tapi juga Reformasi yang Berani.
Cadangan dari Team KMUJOHOR yang menyarankan Ketua Perhubungan UMNO Negeri tidak dibenarkan melalui proses pertanding adalah wajar kerana mereka inilah sebenarnya memikul tanggungjawab berat untuk 'Merapatkan Barisan'. DS Najib boleh saja melantik mereka dalam MT tanpa bertanding...dengan cara ini selamatlah mereka dari sama sama terjebak dalam anasir yang tidak diingini seperti Mainan Politik Wang dan Cantas mencantas yang akan merobohkan benteng "BARISAN". By adipaak82 on November 25, 2008 2:49 PM
SALAM TDM...... Saya amat setuju pendpt tun dipoint yg ke 23 itu. Jika ahli atau pucuk pimpinannya bersikap sebegini rupa, adalah tidak mustahil UMNO akan kecundang di medan PRU 13 kelak...... Oleh kerana WANG.....maruah parti tergadai....
BUKAK LAH MATA WAHAI PEMIMPIN2 TERTINGGI UMNO....SEDARLAH KAMU DARI SEKARANG.. JGN ASYIK NK MEMBUTAAAAAAAA AJER.... wassalam...... feez... By cakkuncak on November 25, 2008 2:49 PM
YAB Tun,
Dato Seri Abdullah telah membawa UMNO ke tebing kemusnahan ini dengan kelemahan beliau dan tindakan anak dan menantu beliau. Ini bukan rahsia lagi dan rakyat perlu menghentikan 'dinasti tamak' ini dengan segera.
Peranan Tun di sini ialah dengan memilih beliau sebagai pengganti Tun dahulu. Tun tak bersalah namun kenyataannya Tun telah silap dengan memilih beliau. Sesungguhnya kerosakan kepada negara dari kelemahan beliau amat jelas.
Saya tidak yakin UMNO akan di sokong lagi. Kelewatan Dato Seri Abdullah mengundur diri dan menerima tanggungjawab akan hanya memburukkan keadaan.
Benar seperti kata Tun, saya sendiri sudah benci melihat pemimpin UMNO yang kaya bagaikan Qarun tetapi tiada apa yang rakyat dapat dengan menyokong UMNO dan BN.
Apakah sudah terlewat? iBesar kemungkinan memang sudah terlewat bagi UMNO. Tamak d
By avizairil on November 25, 2008 2:50 PM
Assalamualaikum Tun yang saya hormati,
Tidak hairanlah jika benar pilihanraya akan datang BN dan komponennya tumbang, maka akan lahirlah era pemerintahan yang dipimpin kaum bukan melayu di tanahair ini.... maka semua yang diperjuangkan, yang dipertahankan selama ini sia sia belaka...
Beingatlah wahai melayu melayu semua, kini melayu dalam dilemma. Mulalah buat sesuatu daripada asyik leka dengan apa yang ada. Bangsa lain terkinja kinja dengan saat kejatuhan MELAYU ketika ini.
Wassalam.AVI By hj. mohd nizamAuthor Profile Page on November 25, 2008 2:52 PM tun.... pls disclose all the names and get this done and over with. even without solid proof now i'm sure there are ways to calculate the accumulated wealth of these people.... just do it Tun.. By Shane on November 25, 2008 2:52 PM
Memang jelas sekali masyarakat lihat para pemimpin UMNO sebagai nyamuk yang menghisap darah serta tidak sedikit pun rasa malu dengan diri sendiri mahupun dengan tuhan.Selepas kalah teruk, mereka masih tidak mahu menrima hakikat yang rakyat sudah jelek dengan amalan rasuah , salah kuasa dan mementingkan diri sendiri.Saya setuju dengan Tun bahawa mereka ini sanggup menjual negara ,bangsa.Tapi dalam hal ini apa mereka ini tidak sedar bahawa mereka juga mengadaikan masa depan anak cucu mereka juga???? Apa kah nilai masa depan anak cucu kita boleh disamakan ataupun digadaikan dengan hanya sedikit wang ringgit yang tidak akan membawa kita kemana mana??? Jika amalan ini masih berterusan dan mereka ini tidak dibawa ke muka pengadilan, UMNO akan terkubur datang nya pilihanraya 13 dan semua orang , melayu,cina dan lain nya akan bersorak. By Shane on November 25, 2008 2:53 PM
Memang jelas sekali masyarakat lihat para pemimpin UMNO sebagai nyamuk yang menghisap darah serta tidak sedikit pun rasa malu dengan diri sendiri mahupun dengan tuhan.Selepas kalah teruk, mereka masih tidak mahu menrima hakikat yang rakyat sudah jelek dengan amalan rasuah , salah kuasa dan mementingkan diri sendiri.Saya setuju dengan Tun bahawa mereka ini sanggup menjual negara ,bangsa.Tapi dalam hal ini apa mereka ini tidak sedar bahawa mereka juga mengadaikan masa depan anak cucu mereka juga???? Apa kah nilai masa depan anak cucu kita boleh disamakan ataupun digadaikan dengan hanya sedikit wang ringgit yang tidak akan membawa kita kemana mana??? Jika amalan ini masih berterusan dan mereka ini tidak dibawa ke muka pengadilan, UMNO akan terkubur datang nya pilihanraya 13 dan semua orang , melayu,cina dan lain nya akan bersorak. By Emetjais on November 25, 2008 2:54 PM
Salam Tun UMNO bukan Malaysia and Malaysia bukan UMNO.Malaysia will prevail walaupun UMNO hancur.Rasuah sudah menjadi budaya di Malaysia cuma tidak dipanggil Corruption tapi Commission.Ikan tidak akan busuk kalau kepala tak busuk. By Yahya Khan on November 25, 2008 2:55 PM
Dear Tun,
For the last one month, I have been repeatedly urging thru my comments in this blog to bring back the Umno polls back to December 2008. But, I doubt anybody could have noticed it, specially the MT Umno and other members of the party.
Well, I dont have any personal dislike for Pak Lah but still I would like to say him a "bye" at the end of this year rather than unnecessarily waiting till March 2009, bcoz the longer campaign period would eventually turn up in dirty money politics.
So, for the sake of UMNO, I again urge all the UMNO members to voice your appeal to your leaders for Umno polls to be held in December 2008.
Thank You Salaam Yahya Khan By jjoshua on November 25, 2008 2:57 PM
Tun you are fantastic thinker.
Your ideas and thoughts are absolutely right.
Vote for Tun forever.
Joshua Jeremy Political Science, Post Graduate USA. By AAK on November 25, 2008 2:57 PM
What is the alternative? If your prediction comes true and BN loses its majority in the next elections, where do we go from there? The sad thing about this question is the unknown holds more promise than voting for BN and having BN remain in power.. I wish there was a third uncorrupted choice.. I have no idea who to vote for now!! By Pintar 7071 on November 25, 2008 2:58 PM
Rasuah dalam UMNO umpama api dalam sekam. Ianya membakar dalam senyap dan akhir seluruh negara, bangsa dan agama akan musnah olehnya. Kalau berjaya jadi pemimpin semata mata kerana rasuah, baik undurlah. Anda sebenarnya adalah pemimpin yang paling hina dan jumud serta tidak berkebolehan.
Ayahanda Tun, teruskan berkongsi pendapat dan idea Tun dengan kami semua.
Wassalam. By mai_hime on November 25, 2008 2:59 PM
Salam Tun,
May God bless u and your wife always..
I like this statement..heheh.. pedasss..
32. Perwakilan UMNO yang menerima sogokan dan memilih orang yang dikenali sebagai perasuah, harus ingat apabila mereka memilih orang ini, mereka sebenarnya mengkhianati bangsa, agama dan negara hanya kerana sedikit wang yang akan habis dibelanjakan dalam sekelip mata. Kamu dan zuriat kamu akan dikutuk oleh bangsa kamu tiap kali mereka menderita kerana kamu telah jual bangsa dan negara kamu untuk sedikit wang.