"

" " 20, Marina Pauly I schepen van Communicatie Walenweg V.U.:

!

"

START: Parking kerk Bovenstraat " "

© OpenStreetMap (and) contributors, CC-BY-SA TOERISME RIEMST SINT-PIETERSBERG " ENCI GROEVE - 6KM

HEERLIJK WANDELEN ! " "

" " 20, Riemst Marina Pauly I schepen van Communicatie Walenweg V.U.:

!

"

" "

Tongersesteenweg 8, 3770 Riemst T. 012 44 03 75 | [email protected] www.toerismeriemst.be© OpenStreetMap (and) contributors, CC-BY-SA Het ENCI-gebied ligt bij de Sint-Pietersberg in (NL), een uniek natuurgebied tussen de rivieren de en de Maas in Zuid-.

Sinds 2009 werken ENCI, Natuurmonumenten, Gemeente Maastricht, Provincie Limburg en Stichting Sint-Pietersberg Adembenemend samen aan het realiseren van een nieuwe toekomst voor het ENCI-gebied. In 2009 zijn zij hiervoor een Plan van Transformatie overeengekomen. In 2010 is gestart met de uitvoering hiervan. De Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied bewaakt onder andere de kwaliteit en voortgang van de uitvoering.

Benieuwd? Neem dan ook een kijkje op http://www.enci-gebied.nl

hier wandel je naar rechts over een aarden weg WANDELEN die naar boven glooit. Een vijftigtal meter verder kom je aan een driesprong. Hier neem je de eerste VANUIT KANNE weg links. Je blijft constant op deze weg wandelen en je passeert aan de houten wegwijzers van Je vertrekt aan het pleintje aan de kerk van Kanne, het Pieterpad. Deze weg draait vervolgens naar waar je ook je wagen kan parkeren. Je slaat de rechts en dan passeer je aan het vogelkijkscherm weg in pal tegenover het eetcafé ‘Tussen Jeker ‘Kiekoet’, waar je een mooi zicht hebben over de en Maos’. Je blijft deze weg volgen tot achter de Oehoevallei. draai met fraaie uitzichten over de Jekervallei. Je volgt deze baan verder en neemt bij de eerst- Achter de draai neem je het eerste landwegeltje volgende splitsing, de weg naar rechts (Pieterpad). naar links in de richting van de Duivelsgrot. Je Na ongeveer tweehonderd meter kom je aan het volgt dit wegje en je laat de grot aan de rechter- uitzichtplatform. Hier heb je een ander zicht over kant. Vervolgens passeer je een houten hek en de Oehoevallei en over de terreinen en infrastruc- wandel je recht voor je uit doorheen de weide. tuur van de ENCI-cementfabriek. Je komt vervolgens weer aan een houten hek en Fotografie: Andreas Gijbels Fotografie: Andreas ZONNEBERG Je vervolgt dezelfde weg en links zie je de grote mergelhoeve ‘Zonneberg’. Je neemt vervolgens Uitzicht over de centrale waterplas, die straks omge- bijna ter hoogte van deze hoeve de eerste land- vormd wordt tot natuurbad. weg naar rechts (op de hoek van deze weg ligt een grote steen). Deze weg wandel je tot op het goegemeente gekend is als ‘’t Chaletje’ en ook einde. Wanneer je even naar rechts wandelt, kom hier kan je iets drinken of nuttigen. Zij hebben je opnieuw aan een mooi uitzichtpunt. alvast een ruim bierassortiment en Kannerse vlaai. Binnen zie je een mooie voorstelling van wat er in Aan je linkerzijde zie je een grote boerderij en de toekomst allemaal te gebeuren staan met het de toren van Lichtenberg. De toren is volledig ENCI-terrein. Een bezoek is zeker de moeite gerestaureerd en ook toegankelijk. Een klimmetje waard. naar boven is zeker een aanrader. Boven heb je een fantastisch zicht over de Maas, de stad Wij hebben nu nog een half uur te gaan tot wij te- Maastricht, de jachthaven van Sint-Pieter en de rug in Kanne toekomen. Aan de plaat met de vlin- Stop van Ternaaien. Terug beneden, neem je de- der met de vermelding ‘Welkom op de Sint-Pie- zelfde weg terug totdat je aan je rechterkant een tersberg’ ga je links achter een houten bareel het straatplaat ziet met de benaming ‘Koninginnen- wegje naar boven. Je volgt dit weggetje dat boven voetpad’. Je wandelt door een mooie holle weg naar rechts kronkelt tot je aan een splitsing komt. het bos in en na ongeveer honderd meter kom je Vervolgens wandel je naar links en kom je aan een terecht bij de mooie uitspanning ‘Slavante, waar je houten hek. even kan verpozen.

Je wandelt daarna het grote wandelpad verder Je daalt vanaf Slavante de trappen naar beneden rechtdoor, totdat je na ongeveer honderd meter en volgt daarna de weg die links naar beneden aan je rechterkant een klein weggetje ziet met een loopt (langs een klein wijnveldje). Vervolgens steek ijzeren draaihekje. Je wandelt vervolgens door je de verkeersweg over. Via enkele trapjes kom je een tunnel van groen naar beneden totdat je na op een wandelpad en je neemt hier onmiddellijk enkele houten trapjes terug op de ‘Oude Pruis’ rechts, in de richting van de cementfabriek. Aan je komt. Hier ga je naar links en je bent zo weer linkerkant volg je de Maas en aan de rechterkant terug in Kanne. zie je de grote gebouwen van de fabriek. Ietsje verder van de ingang van de ENCI, merk je een Ook in Kanne heb je nog enkele leuke pleisterplek- grote plaat met de benaming ‘Châlet d’n Obser- jes om wat bekomen, of breng een bezoekje aan vant’. Volg die voorziene richtingaanwijzer en je de Heilig Grafkapel en de mergelgrotten. Neem loopt over een betonnen pad met aan je rechter- een kijkje op toerismeriemst.be voor de openings- kant de fabriek. tijden of bekijk de kortfilmpjes op ditisriemst.be, wij wensen je veel wandelplezier! Vlak aan de waterplas heb je aan je rechterkant een superleuke, houten afspanning die bij de Met dank aan Jean Geelen voor het uitstippelen van de wandlroute. Fotografie: Andreas Gijbels Fotografie: Andreas