PEMILIHAN MAJLIS TERTINGGI UMNO Chedet.co.cc March 21, 2009 By Dr. Mahathir Mohamad
1. Perhatian rakyat Malaysia terutama orang Melayu ialah kepada peristiwa peristiwa yang sedang berlaku dalam UMNO. Samada mereka ahli atau bukan ahli mereka tahu UMNO memainkan peranan yang besar dalam kehidupan mereka, dalam maju mundurnya Negara mereka.
2. Apa yang mereka lihat sehingga kini tidak menyenangkan hati mereka akan keupayaan UMNO dikekalkan.
3. UMNO yang telah perintah Negara ini dengan baik selama 50 tahun sekarang dilihat sebagai parti yang tidak bermaya.
4. Dalam hanya lima tahun dibawah pimpinan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, parti UMNO sudah rosak dan menjadi amat lemah. Seiring dengan kelemahan parti, Kerajaan juga menjadi lemah dan kehidupan rakyat sudah tidak lagi sempurna.
5. Sekarang Abdullah berjanji akan letak jawatan pada hujung bulan ini dan Dato Seri Najib Razak akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri. Apakah Najib akan dapat memulihkan UMNO sehingga jadi kuat semula? Ini menjadi satu tanda tanya.
6. Apa yang berlaku dalam proses pemilihan kepimpinan tidak menjadi petanda yang baik. Parti UMNO sudah jadi parti perasuah. Samada ahli atau pemimpin, semuanya utamakan kepentingan diri.
7. Sepatutnya pemilihan pemimpin yang baru akan meyakinkan rakyat yang UMNO bersedia untuk membasmi gejala rasuah. Tetapi yang berlaku menunjuk yang UMNO tidak mempedulikan pemulihan parti dan pencapaian kemenangan dalam Pilihanraya Umum ke 13. Yang diutamakan ialah untuk menjadi pemimpin UMNO dengan apa cara sekalipun. Harapan mereka jika jadi pemimpin UMNO akan dapat jadi Menteri dan dapat kontrak dan lain lain nikmat untuk diri sendiri.
8. Ternampak jelas yang pencalonan ahli ahli Majlis Tertinggi yang dibuat oleh bahagian adalah hasil sogokan. Ramai yang dicalon diketahui umum telah beli undi. Dengan itu peluang pertama untuk memulih imej parti dikalangan rakyat sudah gagal kerana bahagian bahagian utamakan sogokan. Peluang kedua untuk memulih imej parti juga tidak direbut. Sebenarnya Lembaga Disiplin dan Tribunal yang ditugas untuk membicara dan menghukum calon calon yang dituduh terlibat dengan rasuah telah tidak menggunakan tugas mereka untuk memperbaiki imej parti. Sebaliknya Tribunal membuat keputusan yang menunjuk ia tidak bersungguh untuk menghukum mereka yang diketahui terlibat dengan rasuah. Dengan itu imej parti tidak terpulih dan menjadi lebih buruk.
9. Sekarang datang pula peranan para wakil untuk memulih imej parti dengan menolak calon yang dikenali mengguna wang untuk undi calon. Jika mereka tolak calon calon ini, mereka akan sedikit sebanyak memulih imej parti dan kemungkinan parti akan menang dalam Pilihanraya Umum ke 13.
10. Tetapi oleh kerana keputusan Tribunal membolehkan calon calon yang diketahui korup bertanding, perwakilan mungkin akan pilih mereka ini untuk menganggotai Majlis Tertinggi. Apabila ini berlaku imej parti akan jadi lebih buruk dan besar kemungkinan parti akan dikalahkan dalam Pilihanraya Umum ke 13.
11. Tetapi terdapat satu lagi peluang untuk imej parti dipulih. Apabila Kerajaan baru dibentuk oleh Dato Seri Najib, beliau boleh menolak pemimpin pemimpin yang menang kerana rasuah daripada menganggotai Kabinet dan lain lain jawatan Kerajaan pimpinannya. Jika sebaliknya Najib melantik orang yang diketahui menang kerana rasuah ke dalam Kerajaannya maka akan termusnahlah kepercayaan rakyat kepada Najib dan Kerajaannya. Tidak syak lagi yang UMNO dan Barisan Nasional akan kalah teruk dalam Pilihanraya Umum ke 13.
12. Saya percaya Dato Seri Abdullah akan paksa Najib pilih orang tertentu untuk jadi Menteri Kabinet Najib. Kita tahu sangat keinginan orang ini menjadi Perdana Menteri termuda. Sebenarnya kalau pun dia menang, penyertaannya dalam Kerajaan akan menyebabkan pengundi tolak Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke 13. Apatah lagi jika dia kalah dan masih lagi dapat tempat dalam Kerajaan.
13. Jika Dato Seri Najib memilih perasuah dan orang tertentu dalam Kerajaan pimpinannya, UMNO akan kalah dan terus hancur. Najib akan tinggal legasi sebagai pembunuh UMNO yang dihidupkan oleh ayahnya.
14. Ahli ahli UMNO harus ingat tidak ada gunanya menjadi pemimpin UMNO, menjadi Presiden UMNO pun jika BN kalah dan tidak dapat tubuh Kerajaan.
15. Orang Melayu akan kutuk mereka yang telah hancurkan UMNO kerana mereka tamak dan mengkhianati bangsa dan negara.
641 Comments
By zharifAuthor Profile Page on March 21, 2009 3:26 PM
Salam tun nama2 perasuah sudah diketahui umum.Anehnya hukuman yang diberikan berbeza2.Kenapa? Ada double standardkah dalam menghukum perasuah politik? By razorAuthor Profile Page on March 21, 2009 3:33 PM
Salam, Tun.
"12. Saya percaya Dato Seri Abdullah akan paksa Najib pilih orang tertentu untuk jadi Menteri Kabinet Najib. Kita tahu sangat keinginan orang ini menjadi Perdana Menteri termuda. Sebenarnya kalau pun dia menang, penyertaannya dalam Kerajaan akan menyebabkan pengundi tolak Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke 13. Apatah lagi jika dia kalah dan masih lagi dapat tempat dalam Kerajaan."
Memang benar. Sayangnya, akibat perbuatan ini, kepercayaan rakyat akan terhakis sedikit demi sedikit.
Saya ajak pembaca sekalian berfikir: 1 Apakah Tun Dr. Mahathir membantu anak beliau menaiki tangga politik semasa pentadbiran beliau? Ingat, Datuk Mukhriz tidak pernah menggunakan nama bapa beliau yang tersohor untuk kepentingan politik.
2 Apakah Tun Dr. Mahathir meluluskan apa apa cadangan menamakan sekolah ataupun bangunan dengan nama beliau? Sedangkan kita sedia maklum bahawa beliau telah berkeras agar nama menteri menteri tidak harus digunakan untuk menamakan entiti tersebut semasa tempoh perkhidmatan mereka.
3 Kita sedia maklum bahawa ada ahli ahli UMNO yang akan bertanding telah dibuktikan bersalah tetapi dimaafkan juga. Setahu saya, UMNO kini sedang memerangi rasuah secara besar besaran.
Tun, we miss your administrative boldness. Hopefully, we see some of it in Datuk Seri Najib's turf as the Prime Minister. Thank you, Tun. By stylishpearlAuthor Profile Page on March 21, 2009 3:37 PM
Salam Tun,
Apakah Tun akan masuk UMNO semula sekiranya benar Dato Seri Abdullah meletakkan jawatan dan menggantikan Dato Seri Najib sebagai Perdana Menteri? By suffianngabdullahAuthor Profile Page on March 21, 2009 3:38 PM
Assalamualaikum Ayah Det, Mama dan sekeluarga, i had to comment yet again on the importance of the above subject mentioned and i totally agree with you that Najib has to effect the necessary to improve the conditions of Umno and the government which has been ruined by the 4th floor boys (especially the leader) and also pak lah. the whole nation's anger over this issue is till burning hot and it doesn't help with the present economy situation. all we can hope for as malaysians will be najib making a solid stand to rectify the wrongs that were done by the present government (ministers, deputies etc etc) without fear nor favor. this also includes the way his better half has a hold and influence over him...if he doesn't use the right approach, then i suppose he is going to be in the world record books as the shortest serving head of government. so i am keeping my fingers crossed and can just hope for a better malaysia ...rekindling the time when i was so proud to be a malaysian rather than now. the scenario in perak does not help as well. legally, i believe that perak has no government at all at the moment as the democratic process of an election was ruined by the federal government in its' inefficiency in implementing the democratic process. it's shameful..how could we be proud to be malaysians with all the negative news on malaysia circulating on bbc, cnn etc etc. that is all my comments for the moment...kiriman salam ikhlas kepada Ayah Det, Mama dan sekeluarga....wassalam...suffian ng By jurublogAuthor Profile Page on March 21, 2009 3:40 PM
Brader Anwar Bin Ibrahim dan konco konconya sedang sibuk menjalankan dakyah mereka untuk memperburuk burukkan imej bakal Perdana Menteri, Najib Razak.
Bertambah parah lagi sekiranya UMNO sendiri tidak berjaya mengikis pandangan serong orangramai terhadap parti itu. http://www.jurublog.blogspot.com By Siti ZalehaAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:00 PM
Salam Tun, Saya sebenarnya dah lama kecewa dengan UMNO...mulanya saya bangga dengan pak lah sebab itu adalah amanah Tun... tapi lama kelamaan...saya pun jadi macam Tun...bila tengok....apa ni...benda yang baik semua cancel...lepas tu...masyaAllah...isu isu...yang tengah panas panas langsung tak komen... mana pak lah ni...senyap jer....Ada masalah ke? Saya dah penat tunggu pak lah resign...sampai sekarang belum pun resign lagi...dah cukup letih...tak sabar nak tunggu UMNO kena reform..Itu pun kalau kepimpinan baru nak reform...Kalau tak...saya pun kena pangkah pembangkang lagi meskipun dengan tak rela sebab terlalu sakit hati...nasib rakyat tak terbela...pemimpin dok asyik dengan kisah politik dia orang...gila kuasa masalah sana sini...gah sana gah sini dengan kereta mewah...isteri isteri begitu bermewah mewah...kami rakyat tengok semua ni...bukan buta...agaknya dia orang lupa kuasa rakyat ini hebat...ntahlah Tun....Harap sangat ada perubahan.... Thanks Tun...Jaga diri....moga sihat dan terus menulis... By HOT ZOOMAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:04 PM
Salam Tun,
Apakah pemilihan kali ini akan berlaku dalam keadaan amat merugikan rakyat akan datang?
Boleh dikatakan semua calon didapati ada unsur2 'politik wang'.
Aduhhhh...... apa akan berlaku selepas ini?
Moga selamattt http://jomkongsipeluang.blogspot.com http://zoompanas2.blogspot.com/2009/03/kertas jampi di bawah meja pak lah.html By NASHAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:04 PM
Salam Tun
UMNO adalah hak orang ramai dan Melayu khasnya. Orang ramai kenalpasti siapa diantara mereka perasuah. Pak Lah pasti akan main peranannya bagi mempengaruh Najib. Ini tidak dapat dielak.Tak payah disuruk.Orang ramai akan tahu.Selagi ada VIRUS didalan UMNO selagi itulah UMNO tak akan sihat dan mungkin akan mampus.
Najib mesti juga menjaga pengaruh keluarga isterinya.Jangan sampai orang ramai benci kepada Najib pula. Keluarga Najib memang best, tetapi bukan sebelah lagi. Kata orang Isteri boleh tukar saperti baju tetapi bukan keluarga sendiri. By Teik ChunAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:10 PM
Tun,
Saya sudah nyatakan. Bangsa Melayu sangat senang pujuk dengan wang dan peluang. Suka jadi kaya, jadi menteri senang senang. Tidak ada fikir strategik, semua mau senang. Negeri pun boleh kasi lain orang kalau pandai deal.
Kita tadbir Penang. Penang sudah jadi begitu maju. Kita kasi jawatan bangsa ini yg tidak ada layak pengalaman atau belajar ttinggi. Mereka diam la.. Tanpa Bumiputra pun Penang boleh jadi maju juga Tun.
Deal dengan Melayu kita sangat senang tapi misti tahu cara. Macam mana English man deal dengan malay ruler dahulu kala? During japanese invasion pula, how they dealt with some malay leader.
Harap bawa ini dalam pemikiran Tun. By jebat umnoAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:13 PM
Salam Tun, Your opinion on umno is definitely right. Najib has a lot to do when he take over the leadership from Abdullah. As a person responsible for bringing up Najib, Tun should advise him. Najib should never appoint those corrupted leaders in his cabinet whether or not he the Ketua Bahagian. Infact Najib should also reject those who had been rejected by the rakyat in last general election. Umno future now is in Najib's hands. That young man who Tun had mentioned should not be in the cabinet even he win in the Pemuda contest which i doubt very much.
Tun you have a lot to play. please help to revive Umno. Salam. By HanudsAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:15 PM
Salam Tun!
1. Memang rakyat sedang memfokuskan pemerhatian mereka kepada UMNO sekarang.
2. Kalau pun bukan sebagai ahli, sebagai seorang warganegara Malaysia.
3. Tetapi apa yang berlaku sedikit sebanyak mendukacitakan saya.
4. Di samping hukuman yang berbeza beza walaupun di bawah kesalahan yang sama, yang bersalah masih lagi menjadi ahli UMNO, malahan terus menjadi Ketua Menteri.
5. Nasib baik saya bukan orang Melaka Tun. Kalau tidak sudah tentu saya akan memilih parti lawan selagi Ketua Menteri yang sedia ada dikekalkan.
6. Saya kurang paham mengapa kesalahan kononnya di bawah tata etika parti tidak boleh disamakan dengan politik wang. Rasuah itu bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit, tapi boleh juga di dalam bentuk yang lain. Bagi saya kedua duanya menunjukkan orang yang melakukannya tidak beretika.
7. Orang yang tidak beretika tidak layak untuk menjadi pemimpin. Bukan sahaja pemimpin di peringkat atasan, di peringkat bawahan pun mereka tidak layak.
8. Saya mengharapkan UMNO lebih tegas dalam tindakannya untuk menghapuskan politik wang ini. Ahli ahli yang didapati bersalah hendaklah disingkirkan terus dari UMNO.
9. Biarlah UMNO mempunyai ahli yang sedikit dari berbangga dengan keahliannya yang berjuta juta tetapi sebahagian besarnya tidak beretika.
10. Lagipun menjadi ahli UMNO bukan bererti yang mereka akan mengundi UMNO semasa pilihanraya. Kawan saya menjadi penyokong kuat pembangkang tetapi menjadi ahli UMNO disebabkan inginkan kontrak.
11. Sokongan rakyat sebenarnya lebih penting dari mempunyai ahli yang ramai yang menyokong pembangkang semasa pilihanraya.
12. Mungkin ramai yang berpendapat kesalahan yang dilakukan tidak sepatutnya diambil tindakan yang tegas kerana ianya bukan dilakukan oleh mereka, tetapi dilakukan oleh penyokong penyokong mereka.
13. Saya teringat kata kata Tun semasa menjadi Presiden Umno, "Pemimpin pemimpin UMNO bukan sahaja mestilah bersih, tetapi mereka perlulah sentiasa kelihatan bersih".
Saya doakan Tun sekeluarga sihat walafiat. By jebat umnoAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:27 PM
Salam Tun, you are right. Najib has a lot to play to bring back the glory of umno. He should never appoint corrupt leaders in his cabiner. Those who have rejected by the rakyat in PRu 12 should never be allowed to hold any cabibet post. But Tun, as a person responsible for bringing up Najib, you can always advise him. He needs your help and advice. Najib should also kick out a few leaders now in the cabinet. These few nothing but "kaki ampu". About that young man, Tun has mentioned he should not be given any post, even he won the Pemuda contest. I doubt he will win.
Tun, Umno needs you. Salam. By mantraAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:31 PM
Topik Tun di posting ini ialah MEMULIH IMEJ PARTI DARI RASUAH...
Terus terang saya nyatakan, bagaimana Dato' Seri Najib mampu membersihkan imej parti seandainya beliau juga disabitkan dengan gejala rasuah?
Ramai di kalangan ahli UMNO juga menyatakan, perwakilan tersepit di antara Bangsa dan Wang tetapi rakyat pula berfikiran adakah mereka ini sayangkan bangsa atau sayangkan UMNO?
Pokoknya Tun, rakyat melihat siapa saja yang menduduki kerusi MT UMNO, adalah perasuah... bagi kami, rasuah adalah makanan UMNO!
Sekarang, persoalannya mampukah MT yang baru akan terdiri daripada mereka yang benar benar memperjuangkan bangsa? By pakdetAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:34 PM
Salam TUN,
Hanya tinggal beberapa hari lg Perhimpunan Agung UMNO akan bermula...saya kira ini mungkin amanat terakhir dari Tun mengenai pemilihan pemimpin UMNO sebelum ianya bermula....Seperti kata TUN, UMNO sudah tidak bermaya, beberapa peluang untuk menyegarkan kembali UMNO telah disia siakan...namun masih ada beberapa peluang untuk UMNO kembali diterima baik oleh majoriti rakyat....pesanan saya kepada semua perwakilan, janganlah tunggu sehingga peluang yang terakir atau peluang itu sudah tiada....
Dengan izin, http://jasasikin.blogspot.com By Hang TegurAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:35 PM salam Tun...
Sesungguhnya kami masih menagih kepimpinan Tun... By timmyAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:42 PM
Dear Dr M:
I would like to seek some clarification from you on the below statements:
Your statement: “ A lot of people believe about something but there is no legal stand taken on whether Najib is corrupt or not.”
And that you support Dato Seri Najib as PM if he picks the clean cabinet.
So my question is what do you actually mean by a "clean cabinet"? Clean cabinet means "cabinet created with all minister who looks clean to the public, or "clean legally" in the eye of law?"
If what your "clean" means "clean legally", then I take it as whoever is not guilty in court is considered clean legally, and whatever the public perceives do not matter at all. Then I would say all the BN MPs are qualified to be minister, because no one is officially implicated with anything just yet. Therefore whoever Dato Seri Najib chooses will result in a clean cabinet, which means you will support him as PM no matter who he chooses.
But if you mean "clean" as "appearing as clean" in the public eye, then I would like to ask why the double standard when you talk about new cabinet members and Dato Seri Najib?
I would hope you can clarify your statement about a "clean" cabinet. The rakyat is so confused right now. Your answer is very much appreciated. By hitamputihAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:45 PM politik wang sewaktu pemilihan parti itu satu perkara. seperkara lain, adakah UMNO boleh bergerak tanpa wang?. Akar umbi umno bergerak dengan wang dan bukan atas idealisma dan ideologi. Umno tidak digerakan oleh orang orang yang sedar sebaliknya digerakan oleh oleh opurtunist, akhirnya kelompok ini apabila berhadapan dengan masyarakat mereka gagal menjadi "interface" antara UMNO dan masyarakat. Mereka gagal menjawab persoalan persoalan dengan memuaskan hati berbanding penyokong pakatan rakyat yang lebih memiliki daya juang.
Jika kita bersikap realist kita akan dapati bahawa benar atau salah tidak penting dalam peperangan ini kerana masyarakat terbanyak bersifat sentimen dan emosional.Dalam banyak perkara BN dipihak benar tetapi akibat kelemahan menjawab akhirnya persepsi tidak memihak kepada UMNO. lihat sahaja blog blog ahli UMNO By ParpuKariAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:45 PM
ASSALAMUALAIKUM AYAHANDA TUN,
TU DIA AYAHANDAKU SUDAH BERSUARA...LIHATLAH PERWAKILAN SEMUA, INI BUKAN MAIN MAIN TAU, INI SOAL NEGARA, JANGAN LAH LETAKKAN NAFSU DULU SEBELUM IMAN...
UNDILAH TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN SEBAGAI TIMBALAN PERDANA MENTERI, UNDILAH DATO MUKHRIZ SEBAGAI KETUA PEMUDA, UNDILAH DR RAIS YATIM, HISHAMUDDIN DAN AHMAD ZAHID SEBAGAI NAIB PRESIDEN UMNO...
YANG LAIN LAIN TU PILIHLAH DENGAN BIJAK YA! SILAP PILIH, ALAMATNYA BYE BYE LA BN.. By LaksamanaTerbilangAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:48 PM
Salam Tun.
Semoga Allah sentiasa merahmati Tun dan keluarga.
Tun nampaknya teramat risau tentang rasuah yang berlaku kepada majoriti pemimpin pemimpin UMNO....kecuali kepada BAKAL PRESIDEN UMNO, seolah olah Tun mengatakan bahawa bakal presiden UMNO itu amatlah bersih dari amalan yang serupa?!
Mana mungkin UMNO akan dapat dipulihkan dari jenayah rasuah jika bakal ketuanya i.e. bakal presiden UMNO itu juga mempunyai rekod yang amat meragukan dalam soal ini!!
By ParpuKariAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:49 PM
YANG TAK MENARIKNYA, SEMALAM SAYA ADA MENERIMA SMS MENGATAKAN BAHAWASANYA PENYOKONG PENYOKONG DATO SRI ALI RUSTAM AKAN SABOTAJ TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN DENGAN MEMBERIKAN SOKONGAN MEREKA KEPADA CALON YANG LAGI SATU! YANG PELIKNYA, KENAPA TAN SRI MUHYIDDIN DIPERSALAHKAN PULAK YA? KENAPA? WHY? HMMM....
TAHUKAH TUAN TUAN, KALAU TIDAK DISEBABKAN OLEH KEBERANIAN DAN KELANTANGAN SUARA TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN UNTUK MEMPERCEPATKAN PERALIHAN KUASA INI, ADAKAH PERALIHAN AKAN BERLAKU DENGAN SEBEGINI CEPAT? PATUTKAH TUAN TUAN SEMUA MARAHKAN TAN SRI YANG SANGGUP MELETAKKAN LEHERNYA DI HUJUNG PEDANG DEMI MENYELAMATKAN UMNO TERUS DARI TENGGELAM? INIKAH CARA KITA MEMBALAS BUDI BAIK TAN SRI? DENGAN MENGIKUT EMOSI?
TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN ADALAH SEORANG WIRA YANG SANGGUP MEYAMPAIKAN HASRAT AKAR UMBI WALAUPUN IANYA BOLEH MENCANCAM KEDUDUKAN BELIAU....MANA WIRA WIRA LAIN MASA TU? SEMUANYA MEMBISU SERIBU BAHASA.....
INGATLAH, JANGAN LUPA AKAN JASA TAN SRI MUHYIDDIN KEPADA UMNO DAN NEGARA, SOKONGLAH BELIAU TANPA BERBELAH BAGI, BELIAU ADALAH PARTNER DATO SRI NAJIB YANG TERBAIK!!! INI JUGA DIAKUI OLEH TUN DR MAHATHIR.
JADI SAYA MINTAK PADA PENYOKONG PENYOKONG ALI RUSTAM SUPAYA FIKIR MASAK MASAK SEBELUM PEMILIHAN. ORANG TUA TUA KATA IKUT HATI MATI, IKUT RASA BINASA!
MARILAH KITA MENAIKKAN UMNO SEMULA KE SATU TAHAP YANG LEBIH TINGGI!!!
SEKIAN BUAT KALI INI DAN FIKIR FIKIRKANLAH YA!!!! http://parpukari.blogspot.com/ By pakbelalangAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:50 PM
Najib jangan sekali kali memilih pemimpin yang telah nyata terlibat dalam politik wang diberi peluang memegang jawatan apa apa pun dalam kabinet mahupun dalam agency kerajaan. Jangan nanti rakyat akan "cap" team Najib sebagai "TEAM PERASUAH NO. 1". Maka jika ini berlaku Najib boleh diberi gelaran "Bapak Melayu Terakhir" bertanggong jawab mengorbankan UMNO.
Najib has got no choice but to exclude all the known "UMNO rascals" from being appointed as cabinet ministers and other govvernment agencies. One guy for sure is Khairy Jamalludin. Another one is unfortunately his strong supporter Jamaluddin Jarjis. And of course, Mike Tyson, Khir Toyo,Ali Rustam, Isa Samad, Rahim Thamby Cik. Mereka ini semua dah kaya raya. Dari mana hasil mereka dapat menjadi kaya raya kalaulah tak kerana salah guna kuasa. We are not blind, deaf and dumb !!
We must frustrate these "rascals" and put them in the cold storage. They are not worth a sen as far as memperjuangkan bangsa is concerned. By lakshyAuthor Profile Page on March 21, 2009 4:59 PM
Tun,
I think you have shown your true colours to Malaysians when you said
"14.Ahli ahli UMNO harus ingat tidak ada gunanya menjadi pemimpin UMNO, menjadi Presiden UMNO pun jika BN kalah dan tidak dapat tubuh Kerajaan.
15. Orang Melayu akan kutuk mereka yang telah hancurkan UMNO kerana mereka tamak dan mengkhianati bangsa dan negara"
It would be good for bn to exist even if it lost the next elections to show that it is a credible alternative government. Do you mean that the only reason for umno and bn to exist is for the power and the corruption that comes with position? And the country be damned?
The Malays wont kutuk the fall of umno. They will just say "padan muka". When umno and bn can produce good, clean and capable leaders, who says that bn cannot govern Malaysia again?
The only thing that can cause umno to fail is the immense greed of the leaders. By pakbelalangAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:04 PM
Dear Tun,
Ketua Bahagian mesti bersikap seperti Penghulu kampong dan Ketua Cawangan mesti bersikap seperti Ketua kampong yang boleh dihormati masyarakat setempat. Kalau Ketua Bahagian dan Ketua Cawangan bersikap macam "towkay besar" dan berperangai macam orang kaya kaya berlagak macam "high powered businessman" maka persepsi rakyat tentunya tidak selesa dengan UMNO. Mereka tentunya beranggapan negatif terhadap pemimpin UMNO yang berkepentingan diri mereka sendiri. Akhirnya UMNO akan ditolak bulat bulat dalam pilihan raya.
Ketika ini cuba kita bergaul dengan orang kampong ,kita akan kedengaran dari perbualan mereka suara suara negatif terhadap pimpinan UMNO. Mereka terutamanya anak anak muda telah mula "diacah acah" oleh pembangkang untuk berpihak kepada mereka. Apa sebabnya?
It all boils down to the attitude of local UMNO leadership who have deviated and keeping a distance from the rakyat. They are more concerned with their personal interest rather than concerned about the welfare of the rakyat.
So in order to reform UMNO, the attitude of UMNO leadership must change first.This is very basic. The present attitude of UMNO leaders does not reflect UMNO's spirit of struggle for the rakyat, bangsa, agama dan negara.
Selagi sikap ini tidak diubah saya rasa kita tidak akan berjaya untuk mengembalikan martabat parti UMNO seperti asal.Percayalah ! By wisdom67Author Profile Page on March 21, 2009 5:11 PM
Akum Tun,
Saya berpendapat mcm Tun, dah meluat dgn UMNO dan mengharap Pembangkang menang dlm PRU 13, no 13 kan no favorites Pak lah yg kebas duit rakyat dan tak buat apa utk negara, last sekali leka, terlambat...parti hancur dan rakyat derita.
UMNO selamat tingal. Kenang UMNO dlm doa UMNO.
Untuk org UMNO, hampa tau apa hampa buat,,,, yg kebas duit dan paling kesian yg tak ambil duit.
Ambilah kenyataan saya sebagai satu challenge.
UMNO musnah and BN hancur. By mamalinnAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:11 PM
Semoga Tun diberkati dan sihat sentiasa....
Mengapa SPRM menjatuhkan hukuman yg berlainan terhadap anggota UMNO yang didapati ada unsur rasuah dalam politik...Atas kriteria apa kah SPRM menjatuhkan hukuman? Rakyat nak tahu dengan telus jika SPRM mahu dihormati...mengapa mesti ada semacam double standard? Ada yang dibuang dan ada yang hanya diberi amaran? SPRM kena jelaskan!! Pls we dont want any hidden agenda!
Dato Najib is the one who can improve the UMNO pride! Hopefully there would be some changes by Dato Najib in order to bring up the country's name once again to the top of the world like what u did Tun! The country had bad experienced through out these 5 years after you step down! How could we be prould as a Malaysian if every day we heard a negetive impression on Malaysia telecasted at BBC,CNN...Now brother anwar Ibrahim is provoking the nation on Dato Najib's story which I felt the story he created is based on his believes....He is smart but nothing to be impressed on him! We know the true story on bro Anwar during his life in MCKK and it wasnt suprised me at all!!
Therefore, it is a must for Dato Najib to be well prepared in any angle....to bring back the UMNO to the heart of nations.
Semoga Tun terus menulis dan dirahmati ALLAH selalu.. mamalinn By zabidimohamedAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:11 PM kalau KJ yg disahkan terlibat dan didapati bersalah kerana terlibat dalam rasuah (tapi hanya diberi amaran) dipilih juga untuk menang, MAKA itu tanda pada PRU ke 13 nanti rakyat akan terus menolak UMNO.UMNO bukan tak berubah tapi memilih untuk TIDAK MAHU berubah. By RepublicAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:20 PM
Selamat petang Tun
Wall hears, Money talks and People follow.
Just wait and see the whole episodes. By drumah.comAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:26 PM
Setuju dengan perenggan 11. Najib razak akan mengalami Deja vu kalau terus menerus angkat orang rasuah. Bagi saya terlalu telus pun tak elok. Macam over dose vitamin C lah, makan vitamin memang bagus tapi kalau dah terlebih. mau rosak benda lain.
Razor perenggan 1. memang betul tu, tapi aku mula sokong Datuk Mukhriz ni bila dia berani kerana benar. Pemimpin yang berani yang kita perlukan. harap harap ada gen genius Tun Mahathir dalam Datuk Mukhriz.
Sekarang ni aku makin risau tengok UMNO, dah macam kekurangan calon calon yang berwibawa. By ainei_toadAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:29 PM assalamualaikum... tun.. moga sihat n senyumm selalu... dengan pengalaman dan kejayaan tun selama ini.... saya berharap sangat... tun dapat kembali semula dalam menstabilkan issue2 yang melanda negara tercinta.... paling tidak pun... berikanlah...tunjuk ajar kepada pemimpin malaysia kini... agar tidak takbur... dengan kuasa yang mereka ada kini.. dan ajar laa mereka... bagaimana menjadi pemimpin yang berkaliber seperti tun adanya... wasalam.... cintaku pada allah s.w.t cintaku pada malaysia dan cintaku pada tun.. By OumonoAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:31 PM sampai bila Melayu nak jadi bodoh.
Hazman Abu Bakar By HaghafAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:37 PM
Yg Berbahgai Tun,
Buat ketika ini, susah nak diramalkan akan masa depan UMNO..
Didoakan semoga perwakilan UMNO yang layak mengundi di perhimpunan nanti akan mengundi berasaskan kepentingan Islam dan Bangsa Melayu.
Selepas itu pula, kita akan saksikan pula siapa yang akan dipilih oleh Najib dalam kabinet barunya...
Jika perwakilan gagal memilih yang terbaik dan seterusnya Najib gagal membuat pilihan yang tepat, maka akan hancurnyalah segalanya ...
UMNO akan berkubur pada pilihanraya ke 13 ... akan merempatlah Melayu di bumi sendiri.. ketika itu semuanya sudah terlambat...
HAMPEH NYO. By lembahrezekiAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:47 PM
Bersabarlah wahai pemimpin ku... yang benar pasti tegak yang batil pasti runtuh... jalankan kewajipan mu dgn dedikasi. By pakbelalangAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:51 PM
Pak Lah memang tidak bijak sebagai pemimpin tertinggi negara. Mungkin telah ditakdir dia dapat juga memegang jawatan tinggi negara sebagai Perdana Menteri.
Nasib baik ada KJ, menantunya yang lebih "cerdik" dari bapa mertuanya membantunya melalui kroni kroni di tingkat 4.
Tapi malangnya Pak Lah tidak dapat menilai atau "digest" idea yang "sophisticated" dari menantunya.
Semua idea menantunya di terima pakai bulat bulat kerana difikirkan menantunya seorang intellectual yang bertaraf "WORLD".
Dia main hentam keromo je dan terima apa saja menantunya kata. Akhirnya timbul persepsi mengatakan KJ yang sebenarnya "control" dan memanupulasi fikiran Pak Lah dalam membuat sesuatu keputusan dasar kerajaan.
Pak Lah apabila membuat sesuatu tindakan atau keputusan tidak teliti.Dia malas, khayal, banyak brangan angan, kurang membaca dan tidak mempunyai "analytical mind" yang tajam. Dia bersikap sambil lewa dalam membuat sesuatu kenyataan dasar kerajaan.Itu sebab banyak dasar kerajaan yang diputuskannya menjadi "flip flop".
Inilah fakta sebenar yang akhirnya rakyat mempersoalkan kewibawaan Pak Lah sebagai Perdana Menteri yang bijak.
Sebenarnya memang pada awalnya saya memang berpandangan bahawa Pak Lah tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana saya tahu "intellectual capacity" Pak Lah adalah jauh berbeza seperti langit dengan bumi jika dibandingkan dengan Perdana Menteri yang terdahulu.
Benchmark untuk menjadi seorang Perdana Menteri mestilah tinggi. Pak Lah tidak sampai ketahap benchmark yang diperlukan untuk menjadi Perdana Menteri yang berkesan.
Sekarang telah jelas bahawa Pak Lah telah tidak berjaya sebagai Perdana Menteri dan memang patut dia berundur diri secepat mungkin supaya pemimpin baru dapat "move forward" untuk memperbetulkan segala kepincangan yang berlaku di dalam parti UMNO dan juga kerajaan.
Pak Lah dah jadi "deadwood" dan "lame duck" Perdana Menteri. Tidak ada gunanya lagi Pak Lah bercita cita untuk terus hendak berpaut kepada jawatan Perdana Menteri.
Angin untuk perubahan sudah bermula dengan kencangnya untuk UMNO bertukar haluan menerusi pimpinan yang baru, yang boleh menaikan semula image baru UMNO yang telah tercalar teruk disebabkan kepimpinan yang terlalu lemah, supaya dapat diterima semula oleh bangsa Melayu dengan rela hati yang terbuka. Insya'allah.
Hidup UMNO dulu, kini dan selamanya .....sampai ke anak cucu !! By Cucu Tok SelampitAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:57 PM
Salam Ayahanda Tun Dan Bonda,
Saya amat bersetuju dengan artikel Ayahnada terutama bagi isu no. 12. Bagi saya semua perwakilan perwakilan sekarang bagaimana orang muda ini menbur wang untuk membeli undi. Tun tahu apa yang dikatakan di kalangan perwakilan mengenai Datuk Mukriz? Mereka mensifatkan beliau sebagai kedekut! Tidakkah perwakilan perwakilan dapat membezakan anatara kedekut atau pengamal rasuah? Sekiranya ada di kalangan perwakilan perwakilan yang membaca nota kerdil ini, tanggungjawab dan amanah ahli UMNO keseluruhannya berada di tangan anda! Saya akan berusaha sedaya upaya saya untuk melobi barisan kepimpinan terbaik yang UMNO boleh lahirkan iaitu TS Muhyiddin dan Datuk Mukriz. Semoga Allah memberkati kedua dua clon ini. Insyaallah. By samexAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:58 PM assalamualaikum ayahanda tun
sekarang segalanya terletak ditangan dato najib ... sudah tak berguna kita mengenangkan kerosakan dan dosa2 yang dato abdullah lakukan .. apa yang penting umno mesti diselamatkan ... umat melayu mesti diselamatkan ! malaysia mesti diselamatkan ! perwakilan umno jika pada pemilihan kali ini masih lagi memilih pemimpin perasuah maka kamu akan dikutuk oleh anak cucu kamu pasa masa akan datang kerana mengkhianati hak mereka menerima nasib yang sepatutnya lebih baik mereka terima ... dan kepada dato najib ... bertindaklah dengan berani dato ... percayalah .. kalo dato berjaya menguatkan semula umno ini umat melayu seluruhnya akan merasa terhutang budi yang besar kepada dato ... dan mereka akan sentiasa dibelakang dato dan memepertahankan dato daripada serangan anasir2 diluar sana dengan apa cara sekalipun .... percayalah dato bahawa kami pada ketika ini sangat2 memerlukan ketegasan dan kebijaksanaan dato ... bukankah politik apa2 percaturan sekalipun akhirnya kuasa rakyat akan menentukan ? kamilah yang sepatutnya dato fikirkan lebih dari apa2 disekeliling dato pada ketika ini .... dato abdullah sudah pun mencatatkan namanya sebagai pemimpin yang paling mengecewakan dalam sejarah umno dan umat melayu ... tapi dato kini mempunyai peluang untuk diingati oleh sejarah sebagai pemimpin umno yang berjaya menyelamatkan umno daripada hancur .... umno jika berjaya diselamatkan pada waktu ini kami percaya akan bangkit menjadi parti yang lebih kuat (harapan saya lebih kuat ketika zaman tun).. tapi ianya harus dimulakan sekarang ... hanya dato saja harapan kami .... dan pada mereka2 yang membeli undi dan menang pada pemilihan kali ini janganlah fikir bahawa kami rakyat marhain ini akan hanya membiarkannya sahaja .... 1200 perwakilan yang datang pada pemilihan itu bukanlah membawa kehendak kami... dan kami tidak bodoh ... menang disini tapi kami akan memastikan bahawa kamu kalah dengan cara yang amat memalukan di pilihanraya yang akan datang ... diludah dan dimaki oleh ahli parti sendiri ... percayalah .... By Megat TerawihAuthor Profile Page on March 21, 2009 5:58 PM
Apa nak jadi dengan Malaysia sekiranya pemimpin negara yang terbukti mengamalkan rasuah. Adakah ini nilai pemimpin negara islam? Bangsa dan penganut ugama lain terus tidak menghormati pemimpin melayu yang berugama islam terus diberi mandat menjadi ketua kerajaan sebuah negeri walhal pemimpin ini dok makan hasil rasuah sepanjang memerintah.....Rakyat akan terus menghukum UMNO!!!! By pakbelalangAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:12 PM
GERAK Submits Documents To MACC On Ex Minister's Alleged Graft
SHAH ALAM, March 20 (Bernama) Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK), a non governmental organisation crusading against corruption, today submitted various documents alleging corruption on the part of an ex minister to the Malaysian Anti Corruption Agency's Selangor headquarters here. comment:
Who is the ex minister?
The truth will prevail.Charge this person if really there is full evidence to prove that this person is involved in corruption.
If there is no truth in the allegation then this GERAK is just haprak and HP6 NGO making itself like stupid fool or being used by certain people for their vested interest.
Jangan aniayakan orang jika tidak ada kebenaran yang kukuh. Salah dari segi moral dan hukum. Satu perbuatan fitnah dan mengaibkan seluruh keluarga orang yang tak bersalah.
Tak ada bukti kukuh jangan buat laporan semata mata dengan tujuan hendak memalukan peribadi orang. BERDOSA !!
By membrAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:12 PM
Tun,
Orang Melayu harus menjaga dan memelihara UMNO dengan baik.
Bukan sahaja Orang Melayu perlukan UMNO malah ramai rakyat Malaysia bergantung dengan UMNO secara tak langsung. Cuma majoriti rakyat tak sedar jasa jasa UMNO selama 50 tahun.
UMNO dan BN tetap bagus dan relevan sebagai parti. Yang tak baik dan relevan ialah segelintir pemimpin UMNO dan BN. Dan segelintir pemimpin inilah yang perlu berundur dan digantikan pemimpin yang baik, berkarisma dan yang penting sekali tak rasuah.
Sepatutnya mereka berundur 10 atau 15 tahun yang lalu, tapi mereka tamak, gila kuasa dan tak sedar diri. Dan mereka inilah yang telah, sedang dan akan merosak dan menenatkan UMNO dan BN.
Kecuali Tun Dr. Mahathir patut menjadi PM sepanjang hayat. Sebab beliau memilih berhenti lebih awal, Malaysia kerugian besar, sangat besar. By membrAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:16 PM
Tun,
Orang Melayu harus menjaga dan memelihara UMNO dengan baik.
Bukan sahaja Orang Melayu perlukan UMNO malah ramai rakyat Malaysia bergantung dengan UMNO secara tak langsung. Cuma majoriti rakyat tak sedar jasa jasa UMNO selama 50 tahun.
UMNO dan BN tetap bagus dan relevan sebagai parti. Yang tak baik dan relevan ialah segelintir pemimpin UMNO dan BN. Dan segelintir pemimpin inilah yang perlu berundur dan digantikan pemimpin yang baik, berkarisma dan yang penting sekali tak rasuah.
Sepatutnya mereka berundur 10 atau 15 tahun yang lalu, tapi mereka tamak, gila kuasa dan tak sedar diri. Dan mereka inilah yang telah, sedang dan akan merosak dan menenatkan UMNO dan BN.
Kecuali Tun Dr. Mahathir patut menjadi PM sepanjang hayat. Sebab beliau memilih berhenti lebih awal, Malaysia kerugian besar, sangat besar. By pakbelalangAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:26 PM
Be Cautious, Hishammuddin Tells Would Be Youth Chief
KUALA LUMPUR, March 20 (Bernama) Umno Youth chief Datuk Seri Hishammuddin Hussein has advised his would be successor to be cautious when making decisions to ensure that the movement would not be derailed from its struggle.
He said it would not be easy to lead a movement made of members, who were full of idealism.
comment:
Don't worry Hisham. If the delegates choose the right candidates who are not corrupted and seen to be not corrupted then everything will be in the right track for the movement.
But if the delegates themselves are corrupted or seen to be corrupted then of course the movement will be haprak and HP6 by also having corrupted leaders to lead the movement.
My choice is Mukhriz as the new Ketua Pemuda and Razali Ibrahim as the Deputy, period. Make no mistake about it. That is the right choice for those delegates who are not corrupted.
By ibumimiAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:28 PM
Assalamualaikum Tun... Tak dapat saya bayangkan jika sekiranya kemenangan berpihak pada orang yg tidak pandai berbahasa inggeris menjadi naib presiden yg kemudiannya memberi laluan kepdanya menjadi PM... Ish malunya kalau mempunyai pemimpin tertinggi yg samada betul2 tak pandai bahasa inggeris ataupun penipu !! By kokdin1Author Profile Page on March 21, 2009 6:28 PM
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Dear Tun, 1. Minggu depan akan menentukan samada UMNO akan terus kekal sebagi sebuah parti yg dihormati atau sebaliknya. Saya sokong Tun 100% yang DSN wajib memilih mereka2 yg berseh,cekap dan amanah dlm kabinet dan juga kepimpinan parti dan saya harap para perwakilan yg arif dpt menentukan yang perkara ini akan berlaku untuk membantu DSN dlm era post paklah.. 2. Kalau para perwakilan memilih pemimpin parti yg ternyata rasuah maka sad to say UMNO akan hancur 3. Disana sini masyarakat bercakap kenapa pemimpin yg didapati bersalah menerima hukuman yg berlainan.Sepatutnya bila didapati bersalah secara otomatis mereka tidak bolih bertanding apa2 jawatan dlm parti. Kan bagus tu!!! 4. Now UMNO memerlukan credibility, integrity dan pemimpin yg berkaliber. Kalau yg lama juga dipilih, bye bye umno, kau tak akan jadi kerajaan lagi come PRU13, kata cerdik pandai! 5. Wahai para perwakilan pilihlah yg bersih, cekap dan amanah. Salam, take care TUN DK >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> By doswayAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:28 PM
YBG. TUN,
KEKUATAN POLITIK ORANG MELAYU(UMNO) AKAN MENENTUKAN NASIB ORANG MELAYU TAK KIRA SAMA ADA AHLI POLITIK ATAU PUN ORANG BIASA YANG CARI MAKAN HARI2.ITULAH SATU2NYA HARAPAN ORANG MELAYU KERANA BUAT MASA INI KITA BELUM MAMPU UTK BERGANTUNG KPD. PERNIAGAAN.
OLIH ITU KPD. ORANG2 MELAYU YANG MEMEGANG KUASA, HAYATILAH KOMEN YBG. TUN INI SUPAYA POLITIK MELAYU DAPAT DIPULIHKAN SEMULA.JANGAN SAMPAI ORANG2 MELAYU TERINAYA DITANGAN ANDA...GARA2 HANYA TAMAK KUASA.
SALAM TUN..SEMOGA TUN SIHAT SEJAHTERA.AMIN. By shah1010Author Profile Page on March 21, 2009 6:30 PM salam ayahanda... tros trg saya ckp sya rindukan kepimpinan Tun... saya org phg... saya sdikit kecewa klu DSN gagal mbgnkan Malaysia.. sesungguhnya kalau Tun yg memerintah, mayb nie smua xkan terjadi... rindukan kepimpinan Tun.. harap Najib Razak tidak segan utk brjmpa & bertanya pendapat drpd Tun yg byk pglaman... By LahmAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:37 PM
Yes I agree. KJ should go for the sake of the nation. By RohanaAuthor Profile Page on March 21, 2009 6:57 PM assalamualaikum Tun dan isteri, satu saja saya nak tahu....nama2 perasuah dalam UMNO kita semua dah tahu tetapi kenapa BPR tak siasat mereka2 ni. satu lagi ...... kenapa hukuman mereka2 tu tak sama?...maksud saya ada yang cuma kena amaran aje. adakah mereka yang diberi amaran ni beri juga rasuah cuma tak banyak atau baru pertama kali beri rasuah? confiuse saya Tun. terima kasih By cino1960Author Profile Page on March 21, 2009 7:02 PM
Salam sejahtera yang dihormati Tun, Saya ingin memberi pandangan sebagai seorang rakyat biasa dan sememangnya tak pandai tentang selok belok berpolitik. Pada pemilihan Majlis Tertinggi Umno yang terdekat ini bagaikan penantian menyambut Hari Raya bagi semua ahli ahli Umno khasnya buat perwakilan masing masing. Bahang menjelang tibanya hari yang ditunggu tunggu ini telah mula dirasai dan persiapan diri masing masing telah diatur begitu rapi. Tanjak dan pakaian telah siap diperapikan dan keris sudah diasapkan. Cuma menunggu hari bagi menghunus atau menjulang keris yang diselitkan di pinggang dengan semangat yang membuak buak. Ketrampilan, keserlahan dan kelantangan diri masing masing menjadi bayangan di kotak pemikiran setiap perwakilan. Disemarakkan lagi dengan hebahan pihak pihak media.
Matlamat utama adalah untuk menjernihkan kekeruhan yang mengalir mengikut kata sepakat dan mempertahankan kedaulatan kaum sebangsa. Tetapi seperti yang lepas lepas semangat kesepakatan dan perjuangan yang dicurahkan cuma menghantui dewan perhimpunan itu sahaja. Bertebarlah masing masing ke tempat asal dengan semangat perjuangan untuk kepentingan diri sendiri, pijak memijak dan bercakaran sesama sendiri tambahan dengan pucuk pimpinan yang cuma berpeluk tubuh. Sedih pada yang benar benar ikhlas memperjuangkan hak masyarakat dan bangsa sendiri khasnya. Ibarat seekor kerbau membawa lumpur, yang lain terpalit juga.
Selagi dinamakan manusia, tak kira di pihak mana pun ia, segelintirnya tidak pernah puas dengan apa yang ada dan mudah lupa asal perjuangan setelah berada di tempat yang berkuasa. Selagi karat karat dalaman tidak dikikis dan dibuang, buatlah perhimpunan setiap hari, kekeruhan tetap mengalir dan kemusnahan pasti berlaku. By joehenryAuthor Profile Page on March 21, 2009 7:03 PM
Tun, your advice herein should be heeded by all those responsible to choose their future leaders but I would like to add one more point, not because I am an UMNO member but because I believe that a srong UMNO will also mean a better future for Malaysia. I think that the findings and decisions of the disciplinary board should be made known to all the UMNO members so that they can judge for themselves the actual standards of morality of the leaders involved. All these findings of the disciplinary board wil contain matters like proof of the wrong doings either oral, documentary etc. and all theses proof will be revealed in the report to be made known to the public. The Disciplinary Board should not protect the culprits from the prosecution by MACC or the AG by not revealing the same to the public or the relevant authorities. Similarly, the followers of these culprits should also be given the access to these information so that they culd also discard the culpable leaders themselves based on substantiated information and not be induced into believing that their leaders were framed by certain quarters. This is in line with the conventional justice system whereby all records of litigation and prosecutions together with records of evidence, findings and decisions of judges are made known to the public to avoid any miscarriage of justice because justice must not only be done, it must also be seen to be done. I am sure that no matter how strong a fan is, his support to a particular leader will waver if he is shown glaring evidence of wrong doings by his idol and if these leaders are really corrupt or culpable, all these evidence should be used against them in a formal prosecution and the disciplinary board should not protect them by concealing this information from the AG or the MACC. I believe if this is practised, there will be less culpability in the election processes and UMNO will be a stronger party. By mayaAuthor Profile Page on March 21, 2009 7:16 PM
Salam tun,, Pelik.. yang didapati bersalah rasuah... DIDAPATI BERSALAH!!!!... tetap boleh bertanding!!!??? apa nih!!!! Ditakdirkan selepas nih... beliau menang.... Saya doakan Al Fatihah kepada UMNO!!! mati yang tak akan kembali hidup balik!!.. Saya syorkan ubah je leee format pemilihan tuh... biar semua ahli UMNO yang pilih siapa yang mereka rasa layak untuk memimpin mereka... bukan sebilangan ketua cawangan dan ketua pemuda serta perwakilan... kalau nak rasuah... RASUAH LEEE PADA BERJUTA AHLI UMNO!!! By ibnisolehAuthor Profile Page on March 21, 2009 7:26 PM
Salam YBhg Tun dan sekeluarga,
Izinkan saya post komen ini. Permasalahan rasuah politik dalam UMNO amat mudah diselesaikan jika para perwakilan mengerti hasrat rakyat terhadap UMNO. Dengan jelas, rakyat umum menolak pemimpin perasuah seperti mereka ini. Setelah dengan jelas didapati bersalah dalam rasuah politik, integriti mereka mesti dipersoalkan, mereka harus dihukum dengan setimpal. Jika perasuah dan dirasuah boleh dihukum penjara di mahkamah awam, kenapa tidak dikenakan tindakan yang sama kepada mereka ini. Mereka ini akan meletakkan imej UMNO lebih hina lagi jika diberi peluang menjadi pemimpin dalam parti. Para perwakilan harus sedar, UMNO bukan lagi sebuah parti yang kuat. Jika ia tidak dibersih dan dipulihkan sekarang maka ia akan hancur pada PRU13. Parti pembangkang akan menggunakan isu ini dengan bijak bagi menumpaskan UMNO dan BN. Dan pada masa itu sukarlah bagi UMNO dan BN berkuasa semula kerana Pakatan Rakyat akan mendominasi media perdana dan mewujudkan propaganda memburukkan terus UMNO dan BN.
Ingatlah para perwakilan, untuk kesinambungan UMNO dan BN. Tolaklah penyogok dan perasuah ini. Jika mereka hampiri, sumbat mereka ke lubang jamban kerana disitulah tempat yang cocok buat mereka. Wassalam. By imprezaAuthor Profile Page on March 21, 2009 7:36 PM
SAYA MAHU CHE DET MENJADI PERDANA MENTERI MALAYSIA SEMULA. By mr127Author Profile Page on March 21, 2009 7:43 PM
Y. A. Bhg. Tun, terima kasih diatas teguran teguran YABhg Tun kepada UMNO...saya bukan ahli UMNO tetapi sayangkan UMNO kerana jasa jasa UMNO dan juga pemimpin peminpin UMNO terdahulu termasuk YABhg Tun kepada negara dan rakyat terutama sekali orang orang bumiputera. By JuZaReAuthor Profile Page on March 21, 2009 7:49 PM kenapa nasib org melayu kita jd mcm nie?KITA nampak pepecahan kaum melayu sudah ketara..RASUAH,GK(GILA KUASA),..SEDAR LA ORG MELAYU..UMNO UTK MELAYU..JGN LA KERANA MAHU KUASA NEGARA KITA TERGADAI By QalAuthor Profile Page on March 21, 2009 8:11 PM
Salam Tun dan sekeluarga, UMNO mesti memastikan partinya bebas dari segala aspek yang boleh mencemarkan kredibilitinya.Parti pembangkang sememangnya menunggu sahaja peluang untuk mencari kesalahan untuk memburuk burukan imej UMNO.Saya harap Datuk Najib dapat membersihkan imej UMNO yang semakin buruk.Semoga Datuk Najib dapat memimpin parti dan negara sama seperti Tun Mahathir dan kalau boleh lebih baik drpd itu. By Hulubalang 2020Author Profile Page on March 21, 2009 8:13 PM
Assalamualaikum Tun, UMNO sekarang sudah hilang prinsip perjuangan asalnya. Saya seorang ahli UMNO, ahli keluarga saya pon UMNO jugak. Masa krisis 1997/98 dulu kami sekeluarga berani dan yakin untuk mempertahankan UMNO dan apa yang diperjuangkan oleh Tun diwaktu itu. Kerna, pada ketika itu mereka yang berpegang teguh kpd asas dan prinsip perjuangan UMNO akan berani berhujah dan menemplak sesiapa sahaja yg menentang UMNO, kerna yakin dengan kepimpinan Tun. Namun kini ianya telah berubah.. bagi pejuang UMNO sejati tiada lagi yang hendak dipertahankan, tiada lagi keyakinan dan keberanian.. kerna apa? Kerna perjuangan yang sejati adalah dari hati yang tulus ikhlas,para ahli UMNO sudah hilang keyakinan kpd kepimpinan, mempertahankan UMNO seolah2 menjadi seorang Raja Lawak, tiada lagi hujah yang bernas dapat dikeluarkan. Hujah yang bernas lahir dari akal fikiran yang waras, kewarasan lahir dari jiwa yang tenang, dan jiwa yang tenang lahir dari keikhlasan. Kata2 pemimpin yang ikhlas akan sampai dan boleh dihayati oleh pengikut yang ikhlas, namun sekarang frekuensi keikhlasan pemimpin tidak dapat dikesan lagi oleh pengikut.. tiada lagi kesyahduan di dalam perjuangan UMNO.. Namun begitu masih belum terlambat utk mengembalikan imej UMNO, Pemilihan UMNO akan datang adalah medan terbaik utk mengembalikan kekuatan UMNO.. segalanya terserah kepada perwakilan serta takdir dan ketentuan Ilahi.. Semoga Tun diberkati Allah dan diberikan kekuatan utk terus memperjuangkan kebenaran.. By Raden TzukoAuthor Profile Page on March 21, 2009 8:16 PM
Assalamualaikum
Yang Dikasihi Ayahnda Tun dan Para Pembaca
Harapan saya yang benar benar berharap Dato' Seri Najib atau orang orang berkenaan membaca teguran keramat Ayahnda Tun yang ingin saya quote dan highlight kan... lagi sekali agar dapat dibaca oleh "MAT JENIN" yang berangan menjadi PM TERMUDA tapi SEBENARNYA MEMBUNUH, MENJATUH serta MENJAHANAMKAN MELAYU. MARUAH, KEHIDUPAN, KEBEBASAN, KEWUJUDAN MELAYU tak bererti dengan ADA nya PM TERMUDA tapi punya hati dan NAFSU mengalahkan YAHUDI... ini orang MELAYU KE?
BACALAH teguran Ayahnda Tun ini dan Hayatinya SEBAGAI SEORANG MELAYU sebenar...
" 12. Saya percaya Dato Seri Abdullah akan paksa Najib pilih orang tertentu untuk jadi Menteri Kabinet Najib. Kita tahu sangat keinginan orang ini menjadi Perdana Menteri termuda. Sebenarnya kalau pun dia menang, penyertaannya dalam Kerajaan akan menyebabkan pengundi tolak Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke 13. Apatah lagi jika dia kalah dan masih lagi dapat tempat dalam Kerajaan.
13. Jika Dato Seri Najib memilih perasuah dan orang tertentu dalam Kerajaan pimpinannya, UMNO akan kalah dan terus hancur. Najib akan tinggal legasi sebagai pembunuh UMNO yang dihidupkan oleh ayahnya."
"Najib akan tinggal legasi sebagai pembunuh UMNO yang dihidupkan oleh ayahnya" teguran ini AMAT SINIS.... hanya BUKAN MANUSIA BERFIKIRAN sahaja yang tak faham teguran ini.terutamanya apabila perkara seterusnya berlaku.... bukan saja bak kata pepatah Melayu "Terlajak Perahu Boleh Diundur, Terlajak....Memilih Semua Binasa", "Dah Terhantuk Baru Nak Mengadah", "Nasi Sudah Jadi Bubur"... malah semua pepatah Melayu yang menunjukkan istilah KEGAGALAN semua tidak boleh menerangkan lagi... NASIB MELAYU...
Hai belalang, nasiblah ayah ni... cuma punya anak belalang.... tak sempat nak berangan jadi PM Termuda... sebab sekarang ni pun ayah dah tua hehe... tak PE nanti ayah hantar belalang ke Cambridge University pulak... pastu belalang bole le jadi PM Belalang Termude kan... kan... kan.... hai.... alahai.... menantu... menantu.... nakpelah... dapat menantu camni... heheh...
Anyway.... Kami Amat Sayang Ayahnda Tun dan Keluarga... semoga Allah Limpahkan Segala Yang Terbaik buat Ayahnda Tun dan Keluarga.
Wassalam By Mas MerahAuthor Profile Page on March 21, 2009 8:18 PM
Salam Tun yg dikasihi
1 Saya terima semua perkara yg Tun katakan tentang rasuah dalam umno. Nampak jelas Tun sangat membenci rasuah dalam umno, begitulah pendirian saya Tun. 2 Saya tertarik dengan apa yg dikatakan oleh DS Muhyiddin dalam Malaysiakini kelmarin. DS tu kata kita kena ubah umno menjadi humble, tidak pentingkan diri, tidak mengayakan diri, tidak berebut projek, mengutamakan rakyat tanpa mengira kaum, tidak rasuah. Pendeknya perlu berlaku revolusi dalam umno, jika tidak maka umno akan masuk muzium dan DS Najib akan menjadi PM umno/barisan terakhir. 3 umno tidak ada pilihan melainkan perlu buat perubahan mendadak untuk terus hidup dan menjadi pemerintah di negara ini. Cuma satu soalan yang saya tak dapat jawab siapakah pemimpin umno yang tidak mengamalkan rasuah? 4 Apa yang saya perhatikan pemimpin pemimpin yg berdegar degar bercakap menentang rasuah, benci rasuah bukan main lagi, tetapi diri sendiri bergelumang dengan amalan rasuah dengan pelbagai cara pun. Saya rasa kalau rasuah nak dihapuskan dalam umno hari ini maka tidak ada pemimpinlah dalam umnolah esok. Bagi saya semuanya terlibat cuma terbuka atau sebaliknya. Hari ini semuanya bergerak dengan wang, air liur sahaja tak laku. Betul ka Tun? 5 Apa yg saya paling tidak dapat terima ialah wang rasuah tu datangnya daripada duit kerajaan juga yg disihir/seleweng dengan apa cara (eg: harga projek/tender akan di"mark up" untuk persediaan merasuah). Duit kerajaan maknanya duit semua orang termasuk saya tapi diseleweng begitu sahaja oleh orang yg bernama pemimpin umno. 6 HARI INI ADA YG KATA UMNO BERADA DALAM ICU. INILAH MASA YG SESUAI UNTUK UMNO DILANYAK BETUL BETUL SUPAYA IA CEPAT CEPAT BERKUBUR. SAYA SAYANG UMNO TETAPI SAYA BENCI DENGAN RASUAH(WANG DAN KUASA) YG BERLELUASA DALAM UMNO. By mrtupsAuthor Profile Page on March 21, 2009 8:18 PM assalamualaikum wbt tun dan pembaca semua, apa yang berlaku pada umno adalah satu tragedi. tragedi yang boleh di ketegorikan 'biblical proportion'. memanglah tepat apabila dikatakan ramai ahli ahli umno sendiri telah menerima konsep pembelian undi dalam parti ini. tidak perlulah kita pergi sehingga ke peringkat umno malaysia, sedangkan masalah ini bermula dari peringkat umno cawangan lagi. suara sebenar ahli ahli umno cawangan disekat dan ditapis untuk menepati citarasa pihak pihak yang mahu berkuasa. satu contoh yang telah berlaku di cawangan umno seksyen 8 shah alam. ketua cawangan telah menolak keputusan persidangan 'semula' pemuda apabila calon yang dia mahukan tidak mendapat tempat dihati pemuda umno sebenar. bermacam macam alasan diberikan sehingga sanggup menutup fakta fakta sebenar dan cuba mengelirukan pihak umno selangor dengan memberikan alasan pembatalan yang tidak munasabah. satu lampiran yang telah disertakan dalam surat bantahan menyenaraikan beberapa nama ahli pergerakan yang tidak mendapat notis persidangan, nyata adalah satu perbuatan yang langsung tidak menunjukkan sifat kepimpinan dan keiklasan menerajui masyarakat. ahli ahli yang disenaraikan tidak menetap di seksyen 8 shah alam dimana alamat mereka dinyatakan dalam senarai ahli ahli cawangan umno seksyen 8.
Rosley Adullah 11B Jln Bellamy Kuala Lumpur R.Shah Rizal 11 Lrg K2 Kg.Pandan Kuala Lumpur Mhd Jazuli Pangat 12 Jln 9 Tmn Gombak Bt. Caves Selangor Ashraff Kamal 11 Jln Kenanga Kg. Raja Uda Pelabohan Klang Mohammad Aziz TBG 92 Kg. Kuantan 41300 Klang Zulkifli Md. Nor Lot 62Y Jln Mat Raji Padang Jawa Klang Kalam Azad 01 Jln Perak Off Jln Bukit Kuda 41300 Selangor Ibrahim Salehudin 104 Blok 9 Jln 19/3 Seksyen 19 Kamaruddin Yunus No2 Blok 1 Flat PKNS Seksyen 16 lebih menyedihkan apabila calon yang ingin dinaikkan oleh ketua cawangan mempunyai rekod di bukit aman. janganlah tun dan pembaca terlau bimbang, masih ada yang mahu berjuang didalam umno. doakanlah kejayaan kami... By AiniAuthor Profile Page on March 21, 2009 8:35 PM salam. Saya hanya seorang pelajar yang belum layak mengundi dan berduka cita dengan perkembangan politik di Malaysia. Kenapa mereka semua berkelulusan PHd (perasaan hasad dengki)? Padahal janji mereka untuk memajukan Malaysia. Apakah tujuan sebenar memang untuk kepentingan peribadi?