TI PÅ TOPP 2009 TURBESKRIVELSER

1.MELKEFJELLET Tamokdalen 1310 moh Kjør videre nordover fra Nordkjosbotn, ta av til TAMOKDALEN. Eller fra Heia, kjør inn mot Takvatn og følg skilting til Tamokdalen/ Nordkjosbotn Kjør inn ved avkjøring til gården SÆTHER. Følg skilt og ta av til idrettshus og parker der. Løypebeskrivelse: Følg skogsvei til fjells. Følg merking derfra. Oppe på fjellet følger en Fjellryggen til topps. Løypelengde/tid: Kontaktperson: Knut Andreassen 90604427 Statens kartverk 1533 II Tamokdal

2. HENRIKTINDEN Slettmo 1127 moh Kjør gammel E 6 mot Tromsø/Nordkjosbotn. Fyrtårn på Slettmo på nedersiden av veien.Parker ved gammel skole på Thomasjordnes.(forsamlingshus) Løypebeskrivelse: Gå på venstre side av elven, gjennom undergang E6, følg sti venstre side av elva til fjellkanten, følg høyre elv langs ryggen videre til toppen. Løypelengde/tid: Middels krevende, ca 3 timer Kontaktperson: Kjell Hansen/ Ole P. Olsen 7725257 Statens kartverk 1533 I

3. FUGLTIND Tennes/ Josefvatn 1033 moh To muligheter, enten fra Hetsmyrhalsen på Josefvatn. Kjør mot Mestervik,første avkjøring Til venstre etter kryss ved Josefvatn bygdehus. Parkering vedtidtakerbu.Eller kjør riksvei 859 til Tennes, og ta av mot Sandøyr/ Middagsbukt. Når du har passert ett lite vann på venstre side av veien, finner du ett turskilt, Halskjærmoen. Parkering ved bom. Løypebeskrivelse: Begge startsted godt merket, til dels bratt li, godt turterreng innover mot Fugltind. Løypelengde/ tid: Ca 11 km middels krevende 2- 3 timer Kontaktperson: Odd harald Skogan 91586352 Statens kartverk 1533 I Balsfjord

4. KVANNFJELLET Mortenhals 1011 moh Kjør mot Mortenhals til Sand, kjør av mot Fjellbygda forbi bygdehuset på Sand, (Rambergstua). Kjør mot Skutvik og videre til Fjellskardalen.. Løypebeskrivelse: Følger skogsvei i starten. Først flatt, deretter er det jevn stigning til man er på Lågfjellet. Partiet etter det er det bratt før det flater ut mot toppen. Flott utsikt mot Storfjord, Målselv og Tromsø. Ca 3 timer til toppen. Løypelengde/ tid: Ca 1 ½ t. Moderat Kontaktperson: Halvar Erlandsen 92417174 Statens kartverk 1433 I Malangseidet

5. PERTIND Nordkjosbotn 917 moh Parkering ved informasjonstavle for Balsfjord på øversiden av E6 ca 1 km fra Nordkjosbotn, mot Storfjord. Følg gangfelt noen meter oppover, og stien starter i krattet på venstre side av vegen. Stien er merket ved startpunktet. Løypebeskrivelse: Sti opp mot storvannet. Skrå til venstre fra stien opp mot toppen like før du når vannet. Følg vestsiden av fjellet opp mot toppen. Variert terreng, for det meste over skoggrensen. Enkelte bratte parti. Ikke merket sti. Løypelengde: Ca 6 km. Kontaktperson: Halfrid Seljelv 90947276 Statens kartverk 1533 IV Balsfjord

6. OMASVÀRRI(Struofjellet) Heia 570 moh Heia turistinformasjon. Parkering på parkeringsplass. Følg gammel E6 (ved siden av hovedvei) sørover til bussholdeplass. Løypebeskrivels: Merket sti innover i skogterreng. Noe bratte partier. Når du er kommet over skoggrensa er det varder frem til toppen. Noe bratte partier i skog, Løypelengde: Lett løype, ca 1- 2 timer Kontaktperson: Svein Rognmo 77723598 Statens kartverk 1433 II Takvatn

7. BALLSOKKEN, Moan storsteinnes 435 moh Starter fra Moan, øvre Storsteinnes., parkering ved Balsfjordhallen, på bussholdeplass like før hallen. . Løypebeskrivels Sti som starter ved hoppbakkene eller følg start på lysløype og følg Traktorvei til Ballsokken. Kan også gå langs gangfelt og opp i boligfelt rett før Trollskogen barnehage, skiltet Moanveien. Da kommer en inn på traktorvei som går rundt Ballsokken. Ta av sti rundt vannet og videre opp til Balsokken. Lett løype, passer også for barn, man har to løypealternativ, traktorveialternativet er noe lengre men ikke like bratt, muligheter å gå rundt. Gir en meget flott utsikt over Sagelvatn, Balsfjorden, Grønnåsen og . Løypelengde ca 10-11 km rundt Kontaktperson STIL v Harry Bjørklund 95936609 Statens kartverk 1533 IV Balsfjord

8. HOLMVASSFJELLET, Seljelv/Lakselvdal 509 moh Følg E8 til du kommer til Seljelv, ta av mot Lakselvdal. Når du kommer opp den første Bakken får du en vedplass på høyreside, her kan du parkere, eller ca 300 m lenger frem hvor Det er en skogsvei til venstre, her starter turen. Løypebeskrivelse: Følg umerket traktorvei videre oppover i skogen. Traktorveien går over i en umerket sti, som vil gå langs venstre side av Holmvannet. Følg ryggen forbi vannet, og gå til varden som du nå ser. Flott utsikt. Lett løype, godt terreng å gå i. Løypelengde/tid: Ca 1- 1 ½ time Kontaktperson: Ole Hagbart Seljelv 90742983 Statens kartverk 1533 IV balsfjord

9. HESTNESAKSLA Svartnes 402 moh Følg E8 til Tromsø/Nordkjosbotn, ta av til SELNES, kjør ca 10 km til du kommer til Nordvang Der det er muligheter til å parkere. Løypebeskrivelse: Følg merket sti på høyre side av Hestneselva, langs ryggen. Lett løype Løypelengde:: Ca 1 time Kontaktperson; Rolf Ricardsen 91687113 Statens kartverk 1433 I Malangseidet

10. REINGJERDSFJELLET Tamokdalen. 654 moh Følg E6 nordover, ta av til Tamokdalen riksvei 87. Dersom du kommer fra Målselv , tar du av Mot Skjold Øverbygd riksvei 857 og følg skilting til Tamokdal/ Nordkjosbotn, riksvei 87. Parkering Nystad gård, ved trafo stasjon. Løypebeskrivelse: Merket sti gjennom lett terreng i skog, Starter fra kraftlinje mot Skaret Til Fjellfroskvannet. Etter ca 300 m oppå en bakketopp, svinger du av Til og følger merket sti til venstre. Videre følger du kart og merking i godt fjellterreng. Løypelengde: Ca 1 time Kontaktperson: Knut Andreassen 90604427 Statens kartverk 1533 III Tamokdalen

11. HAUGAFJELL Mestervik 835 moh Kjør til Mestervik ca 25 km fra Storsteinnes. Løypen starter øverst i Mestervik boligfelt eller kjør mot Malangseidet og start fra Eidbakken( Før kryss til Skutvik) Løypebeskrivelse: Fra Mestervik boligfelt går du etter en skogsvei som starter øverst til høyre i boligfeltet. Parkering er mulig ved barnehagen (utenom arbeidstiden). Fra starten av løypa opp til ”øverste benken” er det ei flat løype med minimal høydeforskjell. Her er det benker og ei grue for å tenne bål. Dette kan benyttes av turfolket. Turen hit passer godt for småbarnsfamilier med barnevogn, stavgang, jogging, sykling, og til eldre. Videre fra ”øverste benken” til lavvoen går turen i bratt terreng ca 2 km etter skogsvei. Ved lavvoen er det også grue, bord og benker. Lavvoen er privat, men åpen og kan benyttes dersom man trenger ly for evt. dårlig vær. Videre fra Lavvoen er det til dels bratt før du kommer opp på myrene. Merket med rød maling på buskestammer. Traseen går så utover mot aksla for deretter å følge aksla videre oppover etter tydelig sti. Merket på steiner i høyden. Fra Eidbakkan ( Stigningen fra Mestervik til Nordbyvann): Løypa begynner etter merket skogsvei. Deretter går den gjennom litt skog og myrterreng. Man følger så etter aksla (sti) på skrå oppover. (Stien fra lavvoen møter denne stien på aksla). Etter at du har passert ”elva” svinger du rett opp på snaufjellet og til høyre mot slutten. Det er flere varder på fjellet men postkassen er ved den midterste og største lavvoen. Løypelengde: Fra Lavvo: 7 km Fra Eidbakken: 9 km Kontaktperson: Martin Furumo 91885395 Statens kartverk 1433 I Malangseidet

12. RAUDSANDFJELLET(STORBAKKEN/LINKEN) 561 moh Kjør til Mestervik og ta av mot Malangseidet, parkering hos Harry Nilsen på Malangseidmyran. Løypebeskrivelse: Merket løype i skogterreng, Postkassen ligger på Storbakken. Løypelengde: Ca 1- 1 ½ time, lett. Kontaktperson: Ingjerd Johnsen 90630278 Statens kartverk 1433 I Malangseidet.