Heggedal Iscragging deluxe

Einar Morland klatrer «Storisen» i Heggedal. Foto: Lars Wegge 252 Heggedal Heggedal 253

Mot Heggedal

Buldrefeltet

Jorde

Sivilforsvaret P Isklatring P

167 Jorde Isklatring

Steinbruddet Jorde

Lierbyen Steinbruddet P Heggedal Heggedal Heggedal Buldrefeltet Storisen

Storisen Sætre

P P Adkomst Fra Drammen sentrum følg skilting mot E18 og Første sektor befinner seg rett ved veien på Heggedal Svelvik , deretter mot Drøbak (vei 23) fra stor rund- høyre hånd ved Sivilforsvarets anlegg. For å Klokkarstua Is og miksklatringen i Heggedal er fordelt på vi si at Sivilforsvaret og Storisen har forholdsvis kjøring på Brakerøya (ved CC kjøpesenter). Fort- komme til Storisen og Buldrefeltet, fortsett langs tre sektorer. Disse er Sivilforsvaret, Storisen og kort sesong pga soleksponering, imens buldre- sett å følge vei 23 når denne tar av mot høyre jernbanesporet, kryss denne en gang til, og Sande Buldrefeltet. Hver sektor har sin karakteristikk. feltet som oftest har lengre sesong. Gradringene ved Spikkestad, ca 13,5 km fra CC kjøpesenter. sektorene er deretter synlige på begge sider av Sivilforsvaret er en liten vegg med høy kon- som oppgis i denne føreren kan som alltid når Fortsett på vei 23, og ta til venstre i rundkjøring åpent område (jorder). Parker forsiktig i sving el- sentrasjon av ruter, med hovedvekt av tynne det gjelder is variere avhengig av forhold, og skiltet Slemmestad/Oslo på vei 165. Ta deretter ler veikryss slik at du ikke er til hinder for annen mikslinjer som er boltet. Storisen domineres av må kun betraktes som veiledende.Berger Vedrørende til venstre på vei 167 mot /Heggedal. Etter trafikk. en iøynefallende foss som kan klatres via ulike adkomst så kom det en henvendelse fra fastbo-Tofte passering av Heggedal stedsskilt, ta til venstre Fra Oslo, ta av fra E18 i Asker, og følg vei 167 mot varianter fra moderat til nokså krevende. Buldre- ende i området vinteren 2008, hvor vedkommen- skiltet Heggedal og følg skilting mot Dikemark Heggedal. Fra Heggedal sentrum, følg skilting feltet byr på både is og mikslinjer av ulik lengde de opplevde at klatrere brukte hagen til anmarsj. gjennom sentrum. Kjør over jernbanesporet og mot Dikemark, og se ellers veibeskrivelse fra og vanskelighetsgrad. Forholdene vil selvsagt Som alltid oppfordrer vi besøkende om å parkere ta umiddelbart til venstre mot Heggedal stasjon Drammen. variere fra sesong til sesong, men generelt kan smart, og å følge anviste anmarsjbeskrivelser. (skiltet Hallenskog). 254 Heggedal Heggedal 255

«Storisen» 9 Søyla ...... c WI6 t Smyger`n ...... c M5 Isklatring Søyle som kun dannes enkelte år. Morsom og overraskende klatring. Ukjent John Riise 2001 0 c y Glassur ...... Bc M7-

Storisen ...... WI4 Isklatring Varierende bratthet og vanskelighetgrad. Øystein Magnus Krydsby Johnsen 2001 «Mullaveggen» Ukjent Steinbruddet 1 c u Haken ...... Bc M7 Mulla Blair ...... M7 q Støter’n ...... c WI6 Øystein Magnus Krydsby Johnsen 2001 Topptau. Øystein Magnus Krydsby Johnsen 2001 John Riise 2001 i Burka express ...... Bc M5 «Buldreveggen» Veronica Breka 2001 2 Mulla Bush (Prosjekt) . . . . . Bc M7 Steinbruddet w Alpin øvelse ...... c WI4 o Debutanten ...... c WI2+ Heggedal 3 Mulla Brakar ...... Bc M6+ 100m til venstre for skisse. Eirik Blaauw 2003 Også direkte utsteg, samme grad, se skisse. John Riise & Johnny Laupsa Borg 2001 John Riise 2001 p ukjent ...... c WI4 e Tynn is ...... c WI4 Start på hylla rett over ”Glassur”. Isen ligger som Heggedal 4 Mulla King Kong ...... Bc M7+ Ukjent regel til høyre for det lille diedret. Øystein Magnus Krydsby Johnsen 2001 r c 5 Ledningsisen ...... WI5 a ukjent ...... c WI4 Prosjekt ...... bc ? Mange varianter, noen ganske støtende. To mulige linjevalg ca grad 4 med start rett over Boltet. Ukjent ”Burka express” 6 Mulla Krekar ...... c WI5 Ukjent 7 Erna Mulla ...... c WI4 Ukjent 8 ukjent ...... c WI4 Tre taulengder langs renne, med innsteg rett over inngang til fjellbunker. 200m til venstre for ”Mullaveggen”.