HetHondsrugpad Groningen-Emmen

VAN NAAR 17,3 km Traject GPS/GPX: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2762991 via Everytrail 19.1

Routebeschrijving Deze “Assen – variant” is een afsplitsing van het Hondsrugpad tussen Emmen en Groningen. Het begint bij het station • Ga na het kruispunt dit pad komt u bij een hek van Assen en gaat in zuidoostelijke Buizerdstraat/ Oosterpark het voor een asfaltweg. Rechts richting naar Drouwen, waar hij aansluit park in en loop om de vijver van u is het tumulibos. op het Hondsrugpad van Groningen naar heen met de vijver aan uw Interessant om te bezoeken. Emmen. Van het station in Assen kunt u rechterhand. Verlaat na het Als u dat wilt moet u op de ook een andere route, noordoostelijk eind van de vijver het park en asfaltweg rechtsaf en na een naar Schipborg, lopen, waar u weer kunt ga linksaf (Sperwerstraat). tiental meters, rechtsaf via aansluiten op het Hondsrugpad. een voetpad het bos in. • Einde weg rechtsaf (Steendijk). Het Hondsrugpad is een lange- Blijf de Steendijk volgen. • Ga hier linksaf over de afstandswandeling van Groningen- Steek twee straten over asfaltweg in de richting Emmen vice versa in Geopark de (Pelikaanstraat en Eiberstraat). van het plaatsnaambord Hondsrug. Onderweg komt u op De Steendijk gaat over “Balloo”. Vervolg deze weg. bijzondere plekken, die stuk voor in de Amelte. U passeert stuk te maken hebben met de unieke een tenniscomplex. • Loop langs een ANWB- geologische ontstaansgeschiedenis, paddenstoel (22869) tot rijke cultuurhistorie en prachtige • Ga bij het eind van het voetpad een driesprong met ANWB- natuur van het Hondsruggebied. linksaf en kort daarna op een paddenstoel 21566. Ga hier driesprong van straatwegen linksaf richting Loon/Gasteren. weer linksaf. Steek de Trajecten Rolderhoofdweg over. • Bij een informatiebord aan Van Emmen naar Groningen de linkerkant rechtdoor in de 1 Station Emmen - Valthe 8,6 km • Na de oversteek: eerste richting van de “Schaapskooi”. 2 Valthe - Exloo 7 km zandpad rechts. Ga op een In het voorjaar is het hier 3 Exloo - Borger 11 km ►►Dit traject begint bij viersprong van zandpaden erg druk, als de schaapskooi 4 Borger - 14 km de uitgang van het rechtdoor en vervolgens op vol lammetjes is. 5 Gieten - 9 km NS- station Assen een driesprong rechtsaf. 6 Anloo - Zuidlaren 11 km • Op een driesprong rechtsaf 7 Zuidlaren - Paterswolde 15 km • Ga bij de uitgang van het • Vóór u ligt een tunnel. (richting schaapskooi). Aan 8 Paterswolde - Groningen CS 10,5 km NS- station naar rechts. Loop Ga door de tunnel. Bij de het eind van de asfaltweg langs de fietsenverhuur en ga T- splitsing van fietspaden rechtdoor op de brede zand- Van Groningen naar Emmen via de trappen naar beneden linksaf (Rolder torenroute). Ga weg over het Balloërveld. Blijf 9 Groningen CS - Paterswolde 10,5 km de fietsers/voetgangerstunnel bij de brug rechtsaf over twee deze brede zandweg volgen. 10 Paterswolde - Zuidlaren 15 km in. Ga naar rechts. bruggen. Volg het fietspad. 11 Zuidlaren - Anloo 11 km ☼☼De ijstijden op het 12 Anloo - Gieten 9 km • Ga bij het eind van de • U komt bij een hek waarop Ballooërveld 13 Gieten - Borger 14 km tunnel rechtdoor langs staat “Kampsheide Drents Op het Ballooërveld heb je de 14 Borger - Exloo 11 km de Vredeveldseweg Landschap’’. Ga rechtsaf over ijstijden écht onder handbe- 15 Exloo - Valthe 7 km tot de kruising met de het voetpad over de oude reik: het glimmende witte 16 Valthe - Emmen 8,6 km Buizerdstraat. Ga hier linksaf. spoorbaan. Aan het eind van zand uit de Elster-ijstijd,

Van Assen naar 17 Assen - Anderen 11,5 km 18 Anderen - Drouwen 11 km 19 Assen - Schipborg 17,3 km 20 Drouwen - Anderen 12,5 km Geopark de Hondsrug is sinds november 2015 www.geoparkdehondsrug.nl 21 Anderen - Assen 11,5 km UNESCO Global Geopark. 22 Schipborg - Assen 17,3 km HetHondsrugpad Groningen-Emmen

VAN ASSEN NAAR SCHIPBORG 17,3 km Traject GPS/GPX: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2762991 via Everytrail 19.2

Routebeschrijving vervolg

zwerfkeien en grind door het • U passeert een grote kruispunt met de pannenkoe- ijs van de Saale-ijstijd deze grafheuvel aan uw kenboerderij “Brinkzicht’’. kant op gebracht en een rechterhand. Op de volgende aantal pingoruïnes - ofwel de driesprong links aanhouden • Ga op dit kruispunt linksaf restanten van ijsheuvels - uit langs een paars paaltje. (Oudemolenseweg). de Weichsel-ijstijd… Eerste straatweg rechtsaf • De zandweg verlaat het (Zandkampen). Eerste Opvallend is het keizand dat heideveld en vervolgt zijn weg zandweg linksaf. op sommige plaatsen op het tussen weiden en akkers. Ballooërveld aan het opper- • Hou op de driesprong links vlak ligt. Het is een keiharde • De zandweg gaat over in aan. Loop langs de bosrand. ‘vloer’ van leem waarin vuur- een klinkerweg. Op een Volg de markering van het steentjes, grind en keitjes driesprong van klinkerwegen Pieterpad (wit / rood). vastgemetseld lijken te rechts aanhouden. zitten. Deze laag bleef achter • Ga naar links op een paadje toen het ijs gesmolten was • Steek de asfaltweg dat wordt aangegeven met en de wind later het dekzand (Loon- Gasteren, dit is de een Pieterpadmarkering. weggeblazen had. Balloërweg) over naar het Op driesprong rechts fietspad. Ga rechtsaf en aanhouden. Op een kruispunt Op het Ballooërveld vindt daarna over de brug. van paden rechtdoor. u enkele pingoruïnes. In de laatste ijstijd waren dat • Na ongeveer 100 meter linksaf • Steek fietspad en zandweg hoge ‘ijsheuvels’. Toen het over een zandpad langs een schuin over naar rechts en ijs gesmolten was, lieten de bruin bordje waarop staat ga aan de andere kant van pingo’s diepe kraters in het de zandweg het wandelpad veld achter. Later bleef er • “Drentse Aa/ Gasterense Diep’’. op via een wildrooster. water in staan en groeiden de pingoruïnes vol veen. • Op een T- splitsing naar rechts • Vlak vóór het hunebed ( de rood/witte route). Dit pad rechtsaf via een smal Kom zelf het Ballooërveld komt uit op een asfaltweg- zandpad. U steekt nu het ontdekken. Vanaf de parkeer- getje. Ga hier even naar heidegebied “Gasterense plaats langs de weg naar links en meteen weer naar Duinen’’ over. Negeer zijpaden Gasteren start een negen rechts langs een boomwal. en volg over het heideveld kilometer lange wandeling de paarse paaltjes. over het veld die uitgezet is • Aan het eind van dit pad met paarse paaltjes. rechtsaf over de asfaltweg. U • Bij een alleenstaande bent nu in het dorp Gasteren. dennenboom links aanhouden. • Bij een driesprong rechts aan- Hier de paarse route verlaten houden (rechts van een paal • U komt langs een bord en via wildrooster de heide met opschrift “opdracht 6’’). “zone 30’’. Aan het eind verlaten. Neem na het van de straat linksaf tot het wildrooster de zandweg links.

Geopark de Hondsrug is sinds november 2015 www.geoparkdehondsrug.nl UNESCO Global Geopark. HetHondsrugpad Groningen-Emmen

VAN ASSEN NAAR SCHIPBORG 17,3 km Traject GPS/GPX: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2762991 via Everytrail 19.3

Routebeschrijving vervolg

• Eerste zandweg rechts Achter dat heuveltje ligt een langs het blauwe paaltje. De meertje – leuk om even te zandweg gaat over in een bezoeken. Volg daarna weer de zandpad. Volg de wit / rode wit / rode Pieterpadmarkering. markeringen van het Pieterpad. • De brede zandweg komt uit • Het pad maakt een scherpe op de Schipborgerweg. Ga bocht naar rechts vlak voor een naar rechts en steek via het houten hek. Loop over het pad bruggetje de Drentse Aa over. naar rechts langs de boomwal. • U bent nu bij café – restaurant • Blijf de wit / rode markeringen “De Drentse Aa’’, een prettige van het Pieterpad volgen. In plaats om even te rusten. mei of begin juni, afhankelijk van het weer, staan in deze ►►Op dit punt sluit de omgeving honderden paarse “Assen – variant’’ aan op orchideeën in bloei. het Hondsrugpad van Emmen naar Groningen. • Volg het pad over het Routebeschrijvingen van dit houten vlonder. Na dit pad kunt u online vinden. vlonder linksaf over het bospad. Op een kruispunt van paden linksaf langs de markering van het Pieterpad. • Negeer zijpaden tot u bij een houten (hoog) bruggetje komt. Steek dit bruggetje over en ga hierna over het pad naar links. • Aan het eind van dit pad rechtsaf op de zandweg. Op een driesprong rechtsaf langs de Pieterpadmarkering. • Blijf de brede zandweg volgen. Negeer zijwegen. De weg gaat na een paar bochten het bos in. Na enige tijd komt u bij een kruispunt van wegen. Links is een heuvelruggetje.