643. 13,7 km – 9,7 km www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze gemakkelijke wandeling, wandelt u door het bos naar en door velden naar de buurtschap Laar. Dan een mooi stuk langs de Geleenbeek naar . De terugweg gaat naar de mooie vijvers van Nierhoven en langs de Platsbeek naar de buurtschap . Via Hunnecum daalt u dan af naar Hulsberg. Neem zelf proviand mee, bij de vijvers in Nierhoven staan genoeg zitbanken om fijn te pauzeren. In Wijnandsrade en Hunnecum is ook een terras. Aan het einde is een gezellig binnenterras. U kunt de route inkorten tot 9,7 km.

Startpunt: Hotel restaurant Hof van Hulsberg, Klimmenerweg 8, Hulsberg. (Rij vlak voor het hotel R de parkeerplaats op, parkeren is toegestaan).

blz 2 van 4

GPS afstand Looptijd Hoogteverschil Totaal omhoog 13,75 km 3.15 uur 54 m 60 m

643. HULSBERG 13,7 km – 9,7 km

1. Met uw rug naar het hotel gaat u L omlaag. Meteen daarna bij parkeerplaats loopt u RD Beneden aan de ongelijke 4-sprong bij (Opfergeltstraat) de asfaltweg omhoog. H. Hartbeeld (1941) gaat u R (Wissengrachtweg) en even verder passeert u rechts een groot (Als u hier L (Körnerstraat) over de klinkerweg gaat, muurkruis. Negeer zijweg links omhoog. Negeer komt u via het kerkhof bij de ingang van de kapel. Via na 350 m klinkerweg rechts (inrit kerkhof). Negeer de kapel kunt u het mooie interieur van de kerk met bij de door de Hulsbergsche jonkheid in 1937 o.a. de mooie glas-in-loodramen, preekstoel, gebouwde Mariakapel veldweg links omhoog. biechtstoelen en verschillende houten Heiligen Aan de Y-splitsing bij zitbank en gedichtpaal in beelden bekijken. In de kapel staat een doopvont en de buurtschap Wissengracht gaat u L (rood). Aan hangt een infobord waar u alles te weten komt over het einde van de asfaltweg gaat u bij ijzeren hek deze mooie kerk.

RD (rood) over het smalle bospad, dat u geruime Op het kerkhof staan enkele zeer oude graven, tijd RD volgt door de Hulsbergerbeemden. Via waarvan een uit de 16e eeuw. bruggetje steekt u het Hulsbergerbeekje over. Na 400 m buigt het pad rechts omhoog en u passeert Hier bij de ingang van de kapel ziet u aan de een zitbank. Boven aan de T-splitsing bij overkant van de kasteelgracht de motte poëziepaal gaat u L over de licht dalende Wijnandsrade, die omgeven is door de kasteelgracht. veldweg. (U verlaat hier de rode route). Aan de Op deze kunstmatige heuvel heeft het 3-sprong bij poëziepaal gaat u RD (blauw) over de oorspronkelijke slot gestaan, waarschijnlijk een asfaltweg. Vlak vóór de voorrangsweg gaat u L donjon (verdedigingstoren) daterend uit de 12e/13e het paadje omlaag, gelegen tussen en langs de eeuw). prachtige lindebomen. (Aan deze mooie allee staan Meteen daarna aan de 3-sprong loopt u RD ruim 200 lindebomen). (Opfergeltstraat) omhoog. Negeer zijweg links. Meteen daarna gaat u voorbij zebrapad R (Jan 2. Beneden in Wijnandsrade bij zitbank en Maenenstraat/rood) omlaag. Waar deze weg naar wegkruis steekt u rechts via oversteekplaats de links buigt, gaat u bij glascontainer R (rood) het doorgaande weg over en loop RD (Panhuysstraat/ voetpad omhoog. Boven bij klinkerweg gaat u R eenrichtingsverkeer) omlaag. over het pad. (Hier heeft u mooi zicht op de St. (Als u iets wilt drinken, loop dan hier RD en bij het Stephanuskerk). Negeer zijpaden en volg het pad kunstwerk “Harpspeelster” loopt u via de hoofdingang RD (rood) verder langs de achtertuinen. Aan het de binnenplaats van de voormalige kasteelhoeve op, einde van de speeltuin gaat u R (rood) het bospad waar u bij Brasserie kasteel Wijnandsrade (met omlaag. Negeer alle zijpaden rechts omlaag en terras) komt. Op de binnenplaats van het kasteel volg nu geruime tijd het pad RD boven door de heeft u mooi zicht op het kasteel dat een gedeeltelijk bosrand en later langs de bosrand en akkers. omgracht gebouw is, bestaande uit drie vleugels om (Bijna aan het einde van het bos loopt u over een een binnenplaats. Het oudste deel is de westvleugel, grote dassenburcht. Bijna aan het einde van het pad een oorspronkelijke verdedigbaar huis, gebouwd ziet u rechts beneden in het weiland het tussen 1554 en 1563. Grenzend aan het kasteel ligt Hulsbergerbeekje en het Bissebeekje samenvloeien. de kasteelhoeve, de vroegere borchhof, bestaande Het beekje stroomt dan verder onder de naam uit drie vleugels rond een grote binnenplaats. De Bissebeek in de Geleenbeek). route volgend kunt u rechts bij het cafetaria pauzeren). 3. Na 750 m gaat u aan de 4-sprong L de veldweg Vlak vóór de vijver gaat u L over het voetpad omhoog. langs de vijver. Negeer trap links. Aan de (Boven voor zitbank ziet u rechts beneden torens van Y-splitsing, einde vijver, gaat u L langs het kasteel Hoensbroek, een van de grootste kastelen wandelinfobord. van Nederland). (Links ziet u hier op het kerkhof aan de kerkmuur een groot Calvariekruis hangen).

blz 3 van 4 Aan de 5-sprong bij veldkruis neemt u de tweede Aan de T-splitsing bij houten brug gaat u L veldweg rechts met links een meidoornhaag. omhoog. Meteen daarna bij zitbank en infobord gaat u R met rechts de volgende visvijver. Aan (Degene die 9,7 km loopt, gaat hier L. Steek na bijna 3-sprong gaat u L (blauw) over het asfaltpad. 500 m de doorgaande weg over en loop bij Meteen daarna aan de volgende 3-sprong voor boomkruis RD (blauw) over de holle veldweg, die dierenweide gaat u L (blauw) over het asfaltpad even verder achter achtertuinen omhoog loopt. met links het meanderende Platsbeekje. Aan de Negeer bijna boven veldweg rechts. Aan de 4-sprong kruising bij brug gaat RD (blauw) verder langs het bij kapelletje gaat u RD. Ga nu verder bij **** in punt beekje. 6). 6. Aan de 3-sprong bij klinkerweg en Aan de T-splitsing in de buurt Laar gaat u L picknickbank gaat u L (blauw) over het klinker- (rood). Neem nu voor het begin van de buurt tegelpad verder langs de beek. Voorbij brug over Hellebroek de eerste weg R (Brakkendergats/ de Platsbeek gaat u L de asfaltweg omhoog. groen) omlaag. Waar de asfaltweg voorbij viaduct Boven aan de T-splitsing in de buurtschap naar rechts buigt, loopt u RD (groen) over het gaat u R (rood/blauw). grindpad. Steek voorzichtig de spoorlijn Heerlen- Sittard over en ga RD over het bospad. Vlak (Na 150 m passeert u rechts de voormalige basisschool de Populier (nr.90)). daarna aan de 4-sprong gaat u L over het brede asfaltpad (fietspad). Aan de 4-sprong bij picknickbank en bij het

(U loopt nu over het traject van de voormalige bijzondere weg(boom)kruis gaat u L (rood) en mijnspoorlijn, die van Brunssum via Hoensbroek en loop even verder bij verbodsbord de holle Geleen naar de haven van Stein liep. Als u hier aan veldweg omhoog. U passeert boven bij zitbank de de 4-sprong even RD loopt, heeft u mooi uitzicht op beltkorenmolen van Hunnecom (1882). Aan de de meanderende Geleenbeek). voorrangsweg bij groot muurkruis gaat u R over het trottoir. Voorbij het plaatsnaambord 4. Aan het grote parkeerterrein gaat u RD. Hunnecum neemt u de eerste weg L (wit-rood). Aan de ongelijke 4-sprong bij groot wegkruis en (Dit parkeerterrein (voormalig rangeerterrein) werd de mooie met speklagen gebouwde vroeger gebruikt voor de afvoer van steenkolen en rijksmonumentale carréhoeve (1824) gaat u L later voor de afvoer (per trein) van suikerbieten naar (blauw) de veldweg omhoog. Na 500 m gaat u aan de suikerfabrieken). de 4-sprong bij kapelletje genaamd ’t Let op! 10 m voorbij groot ijzeren hek gaat u RD Sjtaeveshuuske R. over de asfaltweg. Let op! Waar de asfaltweg naar (Dit is de oudste kapel van Wijnandsrade, vernoemd rechts buigt, loopt u RD over het smalle pad en naar de heilige Stephanus, patroonheilige van de loop dan het smalle betonnen trappenpad parochie. De huidige kapel dateert uit 1922). omhoog, Boven aan de doorgaande weg gaat u L en u steekt via het spoorwegviaduct de spoorlijn **** Let op! Waar na 100 m links het bos begint, over. Vlak daarna aan de rotonde gaat u RD. gaat u L het bospaadje omhoog. Meteen daarna Negeer zijpad (fietspad) links omlaag. Vervolgens bij zitbank gaat u R over het pad door de bosrand steekt u via brug de autoweg Aken-Antwerpen van het bos met de mooie beuken. Na 50 m gaat u over. Meteen na de brug gaat u L, het pad door de aan de kruising RD en loop verder parallel aan de bomenlaan omlaag met links het autowegtalud rechts gelegen veldweg. Negeer zijpaden. Aan de Negeer grindpad rechts. Beneden bij breed T-splitsing gaat u R. Meteen daarna gaat u L over ijzeren hek buigt het pad naar rechts en wordt de veldweg en negeer meteen pad links omlaag. een smal bospad met links het Platsbeekje. Aan de 3-sprong bij bruggetje loopt u RD over het 7. Aan de 3-sprong bij zitbank en poëziepaal gaat grindpad. Aan de 3-sprong met links een u L over de asfaltweg. Waar de asfaltweg bij bruggetje gaat u RD (rood). **** (Even verder ziet u wegkruis naar links buigt, gaat u R de smalle links de hooggelegen Sint Bavokerk (1763) in Nuth). asfaltweg omlaag. Vlak daarna gaat u aan de Y- Steek bij grote parkeerplaats de asfaltweg over splitsing L (blauw) over de veldweg. Neem nu de en volg verder RD het pad langs het Platsbeekje, eerste veldweg L omlaag. (Links ziet u de een zijbeekje van de Geleenbeek. buurtschap Vink). Aan de T-splitsing bij regenwaterbuffer Vink gaat u R het pad omhoog. 5. Aan de asfaltweg in Nuth gaat u R/RD (blauw). Het pad daalt en maakt een bocht naar rechts om de regenwaterbuffer heen. Aan de 3-sprong bij (Links passeert u brasserie de Pletsmolen, een leuke grote regenwaterbuffer en gedichtpaal gaat u RD pauzeplek). (groen) de veldweg omhoog met links een Aan de 3-sprong bij zitbank RD. laagstamboomgaard. Aan de kruising gaat u L Let op! Na 100 m, vlak vóór poort, gaat u L (rood) het holle pad omhoog. Steek boven de (Platsmolenpad/blauw) over het (vlonder)pad. doorgaande weg Wijnandsrade-Hulsberg en het Aan de mooie visvijvers in de buurtschap twee richtingen fietspad over en loop bij Nierhoven gaat u L (blauw) over het asfaltpad. verbodsbord RD de holle (verharde) veldweg

(Rechts boven ziet u het witte landhuis “Huis omlaag. Boven wordt de veldweg een mooie Nierhoven” uit circa 1550). dalende holle veldweg.

blz 4 van 4 (Hier boven bij schuilhut, die staat op het terrein van Hartbeeld L omhoog en u komt meteen rechts paardenrijvereniging RV Pegasus (1945) die jaarlijks weer bij het hotel/restaurant, de sponsor van de (Pinkstermaandag) dressuur- spring- en wandeling, waar u binnen of op het mooie, crosswedstrijden houdt). gezellige buitenterras nog iets kunt nuttigen.

Beneden bij Mariakapel gaat u R over de (Bij hotel restaurant Hof van Hulsberg, die deze asfaltweg en u loopt een eind verder weer wandeling sponsort, krijgt u op vertoon van deze Hulsberg binnen. Negeer na 400 m zijweg rechts wandeling gratis uw tweede kop koffie of thee). omhoog. Aan de voorrangsweg gaat u bij H.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.