WANDELREPORTAGE |

De

Een trektocht over het Kanaal stond al langer op mijn verlang­ lijstje en mijn kameraad Jef had wel oor naar een kort, pittig avontuur. Nog zonder een heldere bestemming voor ogen boekten we vliegtickets naar Manchester. Uiteindelijk kozen we voor , met een specifieke uitdaging in gedachten: alle bergen van Wales hoger dan 3000 feet.

ÆÆTekst en foto’s Wouter Vorsters

‘Drieduizenders’ dagen. We telden alle bergen van meer dan Pub met proevertjes De originele versie van The Welsh 3000s 3000 feet en vonden er zestien. We hadden Na een stevig ontbijt op de luchthaven van Challenge omvat het beklimmen van alle één regel: we zouden alleen wandelen en geen Manchester, nemen we de trein naar Betws- Welshe ‘drieduizenders’ – 3000 feet is gelijk enkel ander transportmiddel gebruiken tussen y-Coed. Het is een erg fijn stadje met heel wat aan 914,4 meter – binnen de 24 uur. Het eerste de toppen. Met de hulp van enkele geweldige outdoorwinkels om je te voorzien van gas, staf­ verslag van iemand die deze uitdaging tot een mensen die ik via Instagram leerde kennen, kaarten of eventueel vergeten materiaal. Na een goed einde bracht, dateert uit 1919. Wij beslo­ kon ik de route zo plannen dat we twee van de pizza en een glas wijn nemen we de bus naar ten dat dit voor ons toch wat hoog gegrepen drie dagen konden wandelen zonder dat we ons Nant Peris, onze eindbestemming voor die dag. was en kozen voor een tijdspanne van drie kampeermateriaal moesten meenemen. We verblijven er op een camping, heel erg basic

32 | Op Weg 2019-4 Op weg naar de .

regenen, geen optie meer is. Er zijn al naar de top van zal brengen. mensen van de richel gevallen. We draaien terug en kiezen voor de vage route Gelukkig voor ons blijft het droog. Er is wel veel over de rotsen. Nummer twee vraagt ook klau­ wind en de richel ligt helemaal in de wolken. terwerk en er is een kort stukje over een graat, Om boven te komen, moet je natuurlijk eerst de maar blijkt uiteindelijk makkelijker en korter weg naar de top vinden. Dat blijkt niet zo mak­ dan Crib Goch. kelijk te zijn. We blijven maar routes proberen, Tijd voor ! Maar gedaan met de rust. maar lopen telkens opnieuw vast. Omdat we De Pyg Track, het Llanberis Path en het Ranger altijd aan het klauteren zijn over grote stenen Path zorgen voor een toestroom van bezoekers. en tussen rotsblokken, verliezen we snel zicht Snowdon is als hoogste berg van Wales enorm op onze positie en op het doel. Samen met populair en de aanwezigheid van eenvoudige enkele andere hikers die ook hun weg aan het paden zorgt dus voor drukte op de top. Na een Pyg Track naar Mount Snowdon. zoeken waren, bereiken we uiteindelijk toch het rustpauze in het Snowdon bergstation, waar begin van de richel. Het stuk naar de top is het we genieten van een Welsh meat pie, begin­ meest technische van de hele tocht, maar boven nen we aan onze weg naar beneden. We kiezen maar voor ons perfect in orde. Na het opzetten volgt een absoluut indrukwekkend beeld. ervoor om via het Llanberis Path af te dalen van onze tent steken we vol verwachting de en van daaruit terug te wandelen naar Nant straat over naar een pub. Wat een fijne plaats! Peris, recht naar de pub voor een verfrissende Wanneer we vragen welke verschillende bieren pint. Het plan is om daarna terug te keren er getapt worden, schenkt de vriendelijke Jammer van de regen, naar onze tent voor een vriesdroogmaaltijd. Ik barman ons spontaan enkele proevertjes. De maar een trektocht in moet zeggen dat ik deze maaltijden echt wel keuken blijft laat open en we eten er goede fish okee vind, maar op een bord in de pub wordt and chips. Wales zonder zou ook maar ‘Hunters Chicken’ gepromoot. Kip met BBQ- een halve ervaring zijn. saus en daar overheen nog spek en gesmolten Alle begin is moeilijk kaas. Met drie toppen op de lege maag is de De volgende ochtend staan we vroeg op en nemen keuze snel gemaakt … we de bus naar Pen-y-Pass, het begin van onze tocht. We starten via de Pyg Track, maar nemen Drukte op Snowdon Regen en wind al snel een afslag naar een kleiner pad dat ons Na een stukje afdaling komen we op een De volgende ochtend worden we wakker met omhoog brengt. Na enkele minuten klimmen we klein grasveldje van waaruit een makkelijk regen. Jammer, maar we hebben al een mooie over een hek waaraan een bord hangt: “Caution pad westwaarts vertrekt. Zonder er goed over dag achter de rug en een trektocht in Wales route to Crib Goch”. We zitten juist! We beslis­ na te denken beginnen we dit pad te volgen. zonder regen zou toch ook maar een halve sen op dat moment wel dat als het zou beginnen Gelukkig hebben we tijdig door dat het ons niet ervaring zijn. Nadat we onze tent hebben inge­

2019-4 Op Weg | 33 De richel van Crib Goch, het gevaarlijkste punt. Een trektocht in Wales zonder regen zou ook maar een halve ervaring zijn.

pakt, volgen we de weg die naast onze camping Adam en Eva is een beetje zoeken naar de juiste route tot de top, vertrekt. Het begint als een makkelijke route, Na Castell y Gwynt is het nog maar een beetje wat het enorm leuk maakt. Boven zijn er twee maar eens we de rivier oversteken wordt het verder tot . Met nog slechts één grote rotsen die Adam en Eva genoemd worden. een lange en steile weg naar de top. Het waait top te gaan voor die dag, starten we de afda­ Sommige mensen proberen van de ene naar de fel, er is mist en de regen valt onafgebroken uit ling naar de voet van . Maar we verliezen andere te springen. Wij bedanken hier vriende­ de hemel. Er is voor de toppen een gevoelstem­ heel wat hoogte en ik voel tijdens de stevige lijk voor. peratuur van 1° voorspeld en het voelt zeker zo afdaling dat mijn spieren er bijna genoeg van koud aan. We slagen er toch in om het tempo hebben. De rugzakken maken het er niet mak­ Uitgeput strak te houden en bereiken uiteindelijk onze kelijker op. Terug bij onze rugzakken heb ik een pijnlijk eerste top van de dag: . gevoel in mijn rechterbeen, iets onder mijn Vanaf daar is het een makkelijk pad naar de knie. Om in de vallei te geraken, navigeren we volgende top, . Het is nog feller begin­ onze weg naar beneden langs de oostkant van nen waaien en de regen heeft ons nog maar Het is een beetje zoeken Tryfan, tot ons spoor uitkomt op een echt pad. vijf minuten met rust gelaten. De vorige dag naar de juiste route De weg naar de vallei is langer dan verwacht vertelde een winkeleigenaar in Llanberis ons en de pijn neemt toe. De campingplaats is een dat er windsnelheden van 65 km/u verwacht tot de top, wat het boerderij met een prachtig zicht op de top waar werden. We zijn tot dan nog geen levende ziel enorm leuk maakt. we enkele uren geleden nog stonden. Eenmaal tegengekomen, maar op Y Garn komen we dan de tent opgesteld duurt het maar enkele ogen­ toch een groepje mannen tegen die ook hebben blikken tot ik slaap. Jef moet me om 21 uur besloten om het weer te trotseren. Vanaf Y We hebben het die dag al een paar keer over terug wakker maken omdat ik nog moet eten. Garn is het opnieuw een makkelijk pad tot Tryfan gehad. Zoals voor dag één Crib Goch dé Nog nooit in mijn leven was ik zo uitgeput na aan Llyn Y Cwn, een mooi meer aan de voet top was, zo is het voor dag twee zonder twijfel een wandeldag. van Glyder Fawr. Tryfan. Ook hier beslisten we bij regen en wind Nadat we ook die top bereiken, moeten we onze de beklimming niet aan te vatten. Het alternatief Plan vergeten weg naar beneden richting Castell y Gwynt nog is om de top de volgende morgen aan te pakken. Bij het begin van onze laatste dag is de pijn zoeken. We vinden geen duidelijk pad. De gps Maar gelukkig begint het weer op te klaren! We in mijn knie nog steeds duidelijk aanwezig. is op dergelijke momenten een geweldig hulp­ eten een snack, laten onze rugzakken achter aan “Verdorie, dit kan toch niet het einde van onze middel en na een tijdje bereiken we veilig de de voet en beginnen aan de beklimming. Heel trip zijn?”, vloek ik. De moeilijkste stukken voet. Om op de top te komen, wandelen we wat mensen hebben ons al verteld hoe geweldig zijn immers achter de rug. Ik neem dus een rond de voet en beginnen we te klauteren. deze berg is en we begrijpen hen nu volledig. Het pijnstiller en we vertrekken, rustig aan. De eerste berg van de dag is . We volgen een mooi pad door de velden omhoog. Er is een korte scramble sectie om tot op de top te geraken, maar die is zeker en vast niet te moeilijk. De top van Pen yr Ole Wen is de eerste waar we kunnen genieten van het uitzicht rondom ons. Geen wolken, geen mist, gewoon de perfecte manier om de dag te beginnen. Vanaf hier is

34 | Op Weg 2019-4 Op weg naar Bethesda: we hebben het gehaald. Prachtig zicht vanop Crib Goch.

het een heel makkelijke wandeling tot Carnedd bij me heb al binnen en de angst neemt weer naar Foel Fras, het eindpunt van ons avontuur. Dafydd en verder tot . Dan toe dat ik de tocht niet zal kunnen afmaken. Op We bereiken de top rond 15 uur en zijn enorm dalen we af om daarna weer te stijgen tot Yr komen we twee mannen tegen. In de blij dat we het gehaald hebben. Elen. Een betere en meer efficiënte manier is hoop dat zij me kunnen helpen spreek ik hen Na het nemen van de nodige foto’s dalen we waarschijnlijk om eerst Yr Ellen op te gaan, om aan. Wat blijkt? Voor mij staan een dokter en via een brede vallei af tot in Bethesda. Daar van daaruit verder omhoog te klimmen naar een apotheker! Vol enthousiasme halen zij hun is een Tesco, waar we een flesje wijn kopen. Carnedd Llewelyn. Dit was ook ons plan, maar medicatie boven, geven me net de toegelaten We trakteren onszelf ook op een pintje in de we zijn zo verzonken in diepzinnige gesprek­ dosis en wensen ons veel succes met de laatste Douglas Arms, een heel speciale plaats met een ken over het leven, dat we het plan vergeten zijn. drie toppen. oudere vrouw achter de bar. Het lijkt alsof ik Vanaf Yr Elen lopen we verder naar Foel een pint drink in de living van mijn grootmoe­ Bij de dokter Grach, waar we een mooie noodschuilplaats der. Vanuit Bethesda liften we terug naar onze Dichter bij Yr Elen begint de pijn in mijn knie vinden. Ernaast ligt de kleine top Carnedd camping, om in de tent de fles wijn te kraken en weer toe te nemen. Ik heb de medicatie die ik Gwenllian en vanaf daar gaat het in rechte lijn te genieten van een heerlijke maaltijd.

PRAKTISCHE INFO

Foel Route en bewegwijzering Rachub Fras Tregarth Bethesda In het noordwesten van Wales bevinden zich rond Mount Snowdon Carnedd Ucha nog 15 toppen boven 3000 feet. In drie dagen hebben we die alle- Foel maal beklommen. Veel meer over deze trektocht en over andere Yr Elen Grach Rhiwlas tochten vind je op www.noplacelikeoutside.be. Carnedd Llewelyn Afon Ogwen Carnedd Deiniolen Dafydd Kaarten en gidsen Wij gebruikten de zeer goede Ordnance Survey kaart OL17 (Snowdon/ Pen Yr Elidir Ole Wen Yr Wyddfa). Die dekt de hele streek. In Betws-y-Coed kochten we het Llyn Fawr Llyn Padam Ogwen boek The Welsh Three Thousand Foot Challenges – A guide for Walkers Llanberis and Hill Runners van Roy Clayton & Ronald Turnbull. Het bleek van Llyn Y Gam Tryfan Peris onschatbare waarde voor de meer technische stukken van de route. Glyder Nant Fach Peris Afon Nant Peris Castell- Glyder Y-Gwynt Info Fawr We verbleven op twee campings, Nant Peris Campsite en Gwern Gof Uchaf. Basic maar met vriendelijke eigenaars. Wil je een meer com- Carnedd Nant-Y-Gwryd Ugain Pen- fortabele uitvalsbasis dan is er Snowdonia Mountain Hostel. Zelf zijn 0 1 2 Crib Y-Pass Goch we er niet geweest, maar de enorm vriendelijke eigenares heeft ons Snowdon Llyn Op Weg km Llydaw 2019 een lift gegeven.