Palau Robert

Comarques: Baix || Dificultat: Mitjana || Mitjans Locomoció: En BTT || Distància: 9.85 km || Desnivell Pujada: 310.0 m || Desnivell Baixada: 310.0 m || Senyalització: Sí || Durada: 55 min

Del Papiol a l'ermita de la Salut

Excursió pels voltants del Papiol, dintre dels límits meridionals del Parc Natural de Collserola, que permet visitar els frondosos boscos que envolten l'ermita de la Salut, antigament coneguda com a Santa Eulàlia de Madrona, una interessant església amb elements preromànics. Un altre aspecte a destacar és el curiós fenomen geològic de les Escletxes. Itinerari recomanat i senyalitzat pel Patronat del Parc.

Cal anar al Papiol amb tren o per la carretera C-1413a que va de Molins de Rei a Rubí (a Molins de Rei, s'accedeix des de per la B-24 en direcció N). També s'hi pot fer cap prenent l'autovia A-2 o l'autopista AP-2. Per trobar l'inici de la ruta, cal dirigir-se al barri de les Cases del Puig, al NE del Papiol, i, deixant el cementiri a l'esquerra, passar pel pla de les Escletxes, una bòbila i, després d'una desviació que per l'esquerra puja a la Salut, situar-se davant de la font de les Escletxes.

Se surt en direcció SE (mirant la font, cap a la dreta). Al km 0,13 (140 m), hi ha una bifurcació i es trenca a l'esquerra (NE) en direcció a ca n'Amigonet seguint sempre per la pista principal.

Davant l'accés d'aquesta finca (km 1,56, 164 m), hi ha una altra bifurcació: cal girar pel camí de l'esquerra (NE) i pujar amb força (indicador de Vallpineda i Colònia Montserrat). A dalt, hi ha una bonica vista de la vall de la Rierada.

Més endavant, comença una baixada, se segueix per la pista principal i, al km 3,26 (139 m), després d'una cadena, s'és en una cruïlla sota una línea d'alta tensió. Cal tombar i ascendir bruscament a l'esquerra (N/ NE).

Al km 4,31 (213 m), s'és al collet de Batllivell, on hi ha una cruïlla de camins. S'ha de girar a l'esquerra (SO), franquejar una cadena i començar una altra forta pujada seguint per la pista ampla en direcció a la Salut.

Es deixa un desviament a mà dreta (N; km 4,96, 249 m), que duu a Valldoreix, i, quan s'acaba la pujada, s'accedeix a un nou encreuament (km 5,32, 264 m): cal seguir pel camí ample de la dreta (NO) i entrar en un alzinar.

Cruïlla al coll d'en Faura (km 6,08, 224 m): es torna a seguir per la dreta (NO). De seguida es troba un altre encreuament (km 6,41, 235 m) i es continua pujant a la dreta (NO) fins a la Salut, que queda a l'esquerra de la pista (km 6,64, 256 m). Es visita l'església romànica i es desfà el camí baixant fins a la cruïlla anterior.

Ara es continua pel camí de la dreta (SO), que davalla fent forts revolts. Se segueix per la pista principal deixant dues desviacions a la dreta, es passa pel costat de la font de Ca n'Esteve i s'arriba a una pista asfaltada (km 8,46, 99 m), que cal agafar girant a l'esquerra (SO). Sense deixar la pista, s'ascendeix a migdia, s'entra al Papiol i es tomba a l'esquerra (SE; km 9,02, 122 m) passant pel costat del cementiri fins a tornar al punt d'inici de l'itinerari (km 9,85, 146 m). Ara es poden visitar les curioses Escletxes i, en acabat, el bonic nucli antic i el castell medieval, ben conservat i restaurat, que presideix la població.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de casc, roba adequada, material per reparar punxades, un comptaquilòmetres ben ajustat així com aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se el track des de la fitxa de la ruta.

Adreces Consorci de Turisme del Parc Torreblanca-Ctra. B-24 (antiga N-340) 08980 Sant Feliu de Llobregat 93 685 24 00 www.turismebaixllobregat.com

Oficina de Turisme de C/ Pintor Serrasanta, 4 08860 Castelldefels 93 635 27 27 www.castelldefelsturisme.com

Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola Ctra. de l'Església, 92 (ctra. de Vallvidrera a Sant Cugat, km 4,7) 08017 932 803 552 www.parcnaturalcollserola.cat