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GebFra Science | Original Article

Galactography with Tomosynthesis Technique (Galactomosynthesis) – Renaissance of a Method? Galaktografie mit Tomosynthese (Galaktomosynthese) – Renaissance einer Methode?

Authors Rüdiger Schulz-Wendtland 1*, Caroline Preuss2*, Peter A. Fasching 2, Christian R. Loehberg2,MichaelP.Lux2, Julius Emons 2,MatthiasW.Beckmann2,MichaelUder1, Markus Mueller-Schimpfle 3

Affiliations ABSTRACT 1 Radiologisches Institut, Universitätsklinikum Erlangen, Introduction For decades, conventional was ‑ CCC ER EMN, Universitäts-Brustzentrum Franken, the only imaging technique capable of showing the mam- Erlangen, Germany mary ducts. Today, diagnosis is based on a multimodal con- ‑ 2 Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, CCC ER EMN, cept which combines high-resolution ultrasound with mag- Universitäts-Brustzentrum Franken, Erlangen, Germany netic resonance (MR) and /galac- – 3 Klinik für Radiologie Klinikum Frankfurt Hoechst, DKG- toscopy and has a sensitivity and specificity of up to 95%. This zertifiziertes Brustzentrum, Frankfurt am Main, Germany study used tomosynthesis in galactography for the first time and compared the synthetic digital 2D full-field mammo- Key words grams generated with this technique with the images created , galactography, tomosynthesis, galactomosynthesis, using the established method of ductal sonography. Both ultrasound, MRI methods should be able to detect invasive breast cancers and their precursors such as ductal carcinoma in situ (DCIS) as well Schlüsselwörter as being able to identify benign findings. Mamma, Galaktografie, Tomosynthese, Galaktomosynthese, Material and Methods Five patients with pathological nip- Ultraschall, MRT ple discharge were examined using ductal sonography, con- trast-enhanced 3D galactography with tomosynthesis and received 21.2.2018 the synthetic digital 2D full-field mammograms generated revised 12.3.2018 with the latter method. Evaluation of the images created with accepted 18.3.2018 the different imaging modalities was done by three investiga- tors with varying levels of experience with complementary Bibliography breast diagnostics (1, 5 and 15 years), and their evaluations DOI https://doi.org/10.1055/a-0594-2277 were compared with the histological findings. – Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493 498 © Georg Thieme Results All 3 investigators independently evaluated the im- ‑ Verlag KG Stuttgart · New York | ISSN 0016 5751 ages created with ductal sonography, contrast-enhanced 3D galactography with tomosynthesis, and generated synthetic Correspondence digital 2D full-field mammograms. Their evaluations were Prof. Dr. med. R. Schulz-Wendtland compared with the histopathological assessment of the surgi- Universitätsklinikum Erlangen, Radiologisches Institut/ cal specimens resected from the 5 patients. There was 1 case Gynäkologische Radiologie of invasive breast cancer, 2 cases with ductal carcinoma in situ – Universitätsstraße 21 23, 91054 Erlangen, Germany and 2 cases with benign findings. All 3 investigators made [email protected] more mistakes when they used the standard imaging tech- nique of ductal sonography to diagnose suspicious lesions Deutsche Version unter: than when they used contrast-enhanced galactography with https://doi.org/10.1055/a-0594-2277 tomosynthesis and the generated synthetic digital 2D full- field mammograms. Conclusion This is the first time breast tomosynthesis was used in galactography (galactomosynthesis) to create digital 3-dimensional images of suspicious findings. When used to- * Shared lead authorship

Schulz-Wendtland R et al. Galactography with Tomosynthesis … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 493 GebFra Science | Original Article

gether with the generated synthetic digital 2D full-field mam- mentären Mammadiagnostik erfahrene Untersucher (1, 5 mograms, it could be a useful complementary procedure for und 15 Jahre) und wurde mit der endgültigen Histologie kor- the diagnosis of breast anomalies and could herald a renais- reliert. sance of this method. Compared with high-resolution ductal Ergebnisse Alle 3 Untersucher beurteilten unabhängig von- ultrasound, the investigators achieved better results with con- einander die Bilder des duktusorientierten Ultraschalls und trast-enhanced galactography using tomosynthesis and the der kontrastmittelunterstützten Galaktografie inTomosynthe- generated synthetic digital 2D full-field mammograms, as setechnik in 3-D und den daraus generierten, synthetischen confirmed by histopathological findings. digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien. Die Ergebnisse wurden mit den histopathologischen Befunden der Operationsprä- ZUSAMMENFASSUNG parate korreliert, wobei sich bei den 5 Patientinnen 1 invasives Einleitung Die konventionelle Galaktografie stellte jahrzehn- Mammakarzinom, 2-mal ein duktales Carcinoma in situ (DCIS) telang das einzige bildgebende Verfahren zur Darstellung von und 2 benigne Befunde ergaben. Alle drei Untersucher lagen Milchgängen in der Brust dar. Heute verfügen wir in der Diag- bei der Verdachtsdiagnose in der Standardbildgebung der nostik über ein multimodales Konzept aus hochauflösendem duktusorientierten Sonografie seltener richtig als bei der erst- Ultraschall, der Magnetresonanz-(MR-)Mammografie und der malig durchgeführten, kontrastmittelunterstützten Galakto- Duktoskopie/Galaktoskopie mit Sensitivitäten und Spezifitä- grafie in Tomosynthesetechnik und den daraus generierten, ten bis zu 95%. Ziel unserer Untersuchung war es, erstmalig synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien. die Tomosynthesetechnik in der Galaktografie einzusetzen Schlussfolgerung Erstmalig wurde die Brusttomosynthese in und die daraus generierten synthetischen digitalen 2-D-Voll- der Galaktografie (Galaktomosynthese) eingesetzt und er- feld-Mammografien mit der etablierten Methode der duktus- möglichte eine digitale, 3-dimensionale Darstellung von sus- orientierten Sonografie zu vergleichen. Es sollen mit beiden pekten Befunden. Zusammen mit den daraus synthetisierten, Methoden invasive Mammakarzinome und deren Vorstufen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien könnte dies in Zukunft wie duktale Carcinoma in situ (DCIS) sowie benigne Befunde eine sinnvolle Ergänzung der komplementären Mammadiag- erkannt werden. nostik sein – und eine Renaissance dieser Methode. Im Ver- Material und Methoden Wir führten bei 5 Patientinnen mit gleich mit dem duktusorientierten Ultraschall in Hochauf- pathologischer Mamillensekretion sowohl eine duktusorien- lösung erzielten die Untersucher mit der kontrastmittelunter- tierte Sonografie, eine kontrastmittelunterstützte Galakto- stützten Galaktografie in Tomosynthesetechnik und den da- grafie mithilfe der Tomosynthese in 3-D sowie auch den raus generierten, synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mam- daraus generierten synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld- mografien bessere Ergebnisse in Korrelation mit den histopa- Mammografien durch. Die Auswertung der unterschiedlichen thologischen Befunden. Untersuchungsmodalitäten erfolgte durch 3 in der komple-

Introduction Today, in addition to conventional galactography, diagnoses are based on a multimodal concept which includes ultrasound Conventional galactography was first described in the 1930s by with high-frequency transducers (10–18 MHz) (reported sensitiv- E. Ries. The contrast medium initially used was lipiodol, which ities and specificities of up to 91%) [8,10,12, 13,15,17– 21], was injected into secreting mammary ducts. However, lipiodol magnetic resonance (MR) mammography (with a sensitivity and was associated with too many complications including inflamma- specificity of 89% and 93%, respectively) [5,13,14,19,21– 23] tion and abscess formation, as the oily contrast medium was and ductoscopy (with a sensitivity and specificity of 71% and poorly absorbed or excreted. The first useful diagnostic results 62%, respectively) [24 – 26]. Sonography (which has a reported were obtained in the 1940s when water-soluble contrast media sensitivity and specificity of 91%) [8,10,12,13,15,17– 21] is began to be used [1,2]. In the 1960s and 1970s the use of galac- now generally available in all breast centers, and the increasingly tography was tested in larger studies, and the method was in- common use of high-frequency transducers (10–18 MHz) has creasingly used in routine clinical practice [1, 2]. The basic tech- made high-quality ductal sonography possible. Sonography also nique has not changed much since then [29]. Duct ectasias, filling provides the option of carrying out simple, cost-effective, image- defects, and duct obstruction are indirect indicators of an existing guided biopsies if findings appear to be pathological (BI-RADS™ pathology, but generally they do not permit any diagnosis of the 4/5). MR mammography (which has a reported sensitivity and type of pathology and require subsequent histopathological ex- specificity of up to 89 and 93%, respectively) [5,13,14,19,21– amination [16, 29]. Galactography has profited from advances in 23] is increasingly being used, and many centers also carry out X‑ray technology, the use of local anesthetics, and the develop- MR-guided biopsies. The range of imaging modalities used for ment of improved non-ionic contrast media. diagnosis also includes ductoscopy/galactoscopy (with a reported For decades, conventional galactography (with a sensitivity sensitivity and specificity of 71 and 62%, respectively) [24 – 26] and specificity of up to 95%) [1– 16] was the only imaging proce- with simultaneous histological confirmation of findings. dure capable of showing the mammary ducts. Full-field digital mammography (FFDM) is the most important procedure for the early diagnosis of breast cancer or ductal carci-

494 Schulz-Wendtland R et al. Galactography with Tomosynthesis … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 noma in situ (DCIS). But the superimposition of tissue structures With the Selenia system, the tube was rotated in one plane; the typical for this type of projection technique often reduces the rotation angle was ± 7.5° and the pixel size was 70 µm with a spa- specificity and sensitivity of the mammogram. Digital breast to- tial resolution of 8 line pairs (lp)/mm. The Amulet Innovality Sys- mosynthesis (DBT) provides sectional images not obscured by tem had a standard rotation angle of ±7.5° (high-resolution from overlying structures, using a limited number of individual images ± 20°), a pixel size of 150/100 µm (100/50 µm), and a spatial reso- from different projection angles. This removes the unwanted lution of 3 lp/mm, 5 lp/mm and 10 lp/mm. The average dose used masking created by overlying structures. Clinical studies have for the narrow-angle digital 2D full-field mammography was shown that digital tomosynthesis has the potential to reduce the 1.70 mSv (standard deviation 0.42), meaning that it was lower rate of patients who require repeat appointments and can in- than the legal maximum of 2.5 mGy/image [29]. The mean imag- crease the rate of detected carcinomas (detection and volume- ing time was 10 seconds. Synthetic digital 2D full-field mammo- try), particularly in women with dense breast tissue [27, 30]. grams were generated from the tomosynthesis data using the This study used the tomosynthesis technique [27] in galactog- process software of the respective systems. The assessment crite- raphy for the first time and compared the generated synthetic ria for both the tomosynthesis images and the synthetic digital 2D digital 2D full-field mammograms [28] with the images created full-field mammograms generated from the tomosynthesis se- using the established method of ductal sonography. Both meth- quences were normal findings, duct ectasia, single filling effect, ods should detect invasive breast cancers and their precursors multiple filling defects, and ductal stenosis [16]. such as ductal carcinoma in situ (DCIS) as well as benign findings. Surgery and pathology Material and Methods All patients underwent ductectomy, which was performed after preoperative skin marking. Each resected specimen was sent for histopathological examination. Cases with invasive breast cancer Patient population underwent breast-conserving therapy with sentinel lymph node A total of five patients were examined at the Radiological Institute biopsy (SLN) in a second surgical intervention. of Erlangen University Hospital and the Radiology Clinic of Frank- furt Hoechst Clinical Center. All 5 patients were examined using Statistical analysis standard breast diagnostics which included clinical examination, Evaluation of the images created by the three imaging modalities breast sonography and mammography and ductal sonography. was done by 3 investigators with prior experience in the use of The patients also had contrast-enhanced galactography with 3D complementary breast diagnostics (1, 5 and 15 years). Their find- tomosynthesis, which was additionally used to generate synthetic ings were compared with the final histological reports. As the digital 2D full-field mammograms. number of cases was very small, calculating the sensitivity, speci- Inclusion criteria to participate in the study were unilateral ficity, PPV (positive predictive value = number of correct positive pathological secretions (bloody secretions or spontaneous clear/ results/number of correct positive + number of false positive re- serous, cloudy or brownish/green [not milky] secretions). Exclu- sults) and the NPV (negative predictive value = number of correct sion criteria were prior , status post irradiation of negative results/number of correct negative + number of false the breast, or prior drug treatment. negative results) was not meaningful.

Ductal sonography, galactography, breast tomosynthesis Results Ductal sonography was carried out using a high-resolution ultra- Ductal sonography followed by 3D digital tomosynthesis sound system (12–15 MHz), an electronic focus and a linear-array (▶ Fig. 1 a and b) with synthetic 2D full-field mammograms gen- transducer (Siemens™, Acuson, Erlangen, Germany). Assessment erated from the datasets of the galactography (▶ Fig. 1c)wascar- criteria were normal mammary ducts, duct ectasias, and suspi- ried out in five patients. Three investigators (with 1, 5, and 15 cious intraductal findings. All patients were also examined using yearsʼ professional experience, respectively) independently eval- galactography. After administering a local anesthetic and access- uated the findings presented in the images. ing the affected excretory duct, the cannula (Cook, Baesweiler, The mean patient age was 54.2 years (youngest: 21 years; old- 30-G sialography needle) was positioned and 0.1–1.5 ml of a hy- est: 83 years). drosoluble contrast medium was injected. The secreting duct was then compressed using a swab or plaster, and a spray dressing Histopathological findings was applied to prevent leakage of the contrast medium [29]. After The definitive diagnosis based on histological examination of the this investigation each patient also had digital breast tomosynthe- resected specimens from the 5 patients was one case of invasive sis, and the results were used to create synthetic digital 2D full- breast cancer, two cases with ductal carcinoma in situ (DCIS) and field mammograms [27 – 28]. The mammography systems used two cases with benign findings. for investigation were 1. Selenia Dimensions (Hologic Bedfort™ MA, USA), and 2. Amulet Innovality (Fujifilm™,Germany).

Schulz-Wendtland R et al. Galactography with Tomosynthesis … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 495 GebFra Science | Original Article

▶ Fig. 1 a and b Contrast-enhanced 3D galactography with tomosynthesis (DBT). a Single CC projection image of right breast; b Single ML pro- jection image of right breast. c Synthetic digital 2D full-field CC projection mammogram of Fig. a generated from contrast-enhanced galactogra- phy with tomosynthesis; diagnosis: multiple filling defects and duct obstruction – BIRADS™ 4 [31]; Histology: extensive right breast papillomatosis.

Comparison of ductal ultrasound with breast tomosynthesis and galactography and the resulting Discussion synthetic digital 2D full-field mammograms With our study we were able to show for the first time that breast Investigator 1 had one yearʼs professional experience of comple- tomosynthesis can be used in galactography (galactomosynthe- mentary breast diagnostics and correctly identified 3 of 5 lesions sis) to create digital three-dimensional images of suspicious find- with ductal high-frequency ultrasound (▶ Fig. 2)andwasmis- ings. Together with the synthetic digital 2D full-field mammo- taken twice. By comparison, he made a correct diagnosis in 4 of grams which can be generated with this method this represents 5 cases using breast tomosynthesis and the generated synthetic an additional option in breast diagnostics. digital 2D full-field mammograms. We also carried out a comparison between the established di- Investigator 2 had 5 yearsʼ professional experience of comple- agnostic method of ductal high-frequency sonography (12– mentary breast diagnostics and correctly diagnosed 3 of 5 lesions 15 MHz) and contrast-enhanced galactography with tomosynthe- with ductal ultrasound. Using breast tomosynthesis and the syn- sis and the synthetic digital 2D full-field mammograms that can thetic generated digital 2D full-field mammograms, 5 out of 5 di- be generated with the latter method. agnoses were correct. The comparison showed that ductal high-frequency ultrasound Investigator 3 had 15 yearsʼ professional experience of comple- and the synthetic digital 2D full-field mammograms generated us- mentary breast diagnostics and correctly identified 4 of 5 lesions ing contrast-enhanced galactography with tomosynthesis were using ductal sonography. Using breast tomosynthesis and the syn- approximately equivalent with respect to the correct diagnosis of thetic digital 2D full-field mammograms generated with this suspicious findings and the final histopathological findings. Sensi- method, he correctly diagnosed 5 out of 5 lesions as confirmed tivity, specificity, positive and negative predictive values were not by the final histological evaluation. calculated in this study because of the small number of cases. Sensitivity, specificity, positive predictive value and negative There is currently no literature on contrast-enhanced galactog- predictive value were not calculated because of the small number raphy with tomosynthesis and the synthetic digital 2D full-field of cases. mammograms which can be generated with this technique. Our study showed that when contrast-enhanced galactogra- phy with tomosynthesis were used for the evaluation of suspicious lesions together with the synthetic digital 2D full-field mammo-

496 Schulz-Wendtland R et al. Galactography with Tomosynthesis … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 ▶ Fig. 2 High-resolution ductal ultrasound (12–15 MHz). Multiple intraductal papillomas with duct obstruction and bloody nipple discharge (blue: duct obstruction, red: multiple intraductal papillomas, green: nipple).

grams generated with this technique, findings were more often 2. This could expand the range of tomosynthesis uses in comple- diagnosed correctly compared to standard diagnostics based on mentary breast diagnostics. ductal high-frequency ultrasound, as confirmed by the final histo- logical examination. This applied to all three investigators despite A review of the literature (PubMed) using the key words breast, the fact that their professional experience of complementary mammography, ultrasound, galactography, MRI, ductography, tomo- breast diagnostics differed quite considerably (1, 5, 15 years) synthesis showed that no comparative study has been carried out (▶ Table 1). which compared clinical examination, nipple smear cytology, duc- This result was surprising insofar as breast tomosynthesis and tal high-frequency sonography, galactography, MR mammogra- contrast-enhanced galactography with tomosynthesis in particu- phy and ductoscopy and their histological correlations or even lar are not procedures routinely used in breast diagnostics. By galactography with DBT (galactomosynthesis). comparison, breast sonography and ductal ultrasound are stan- Our study achieved some interesting early results. The aim dard diagnostic procedures which are routinely used, and the in- should now be to evaluate these results in a multicenter study. If vestigators had many yearsʼ experience in evaluating these stan- the results obtained in our study can be confirmed in a larger pa- dard images. It is not possible to compare their results with results tient population, then tomosynthesis and particularly contrast- in the literature as there is no comparative literature comparing enhanced galactography with tomosynthesis (galactomosynthe- these modalities. sis) and the synthetic digital 2D full-field mammograms it can The limitation of our study was the small number of investi- generate could be a useful addition to complementary breast di- gated cases. Nevertheless, our data does highlight certain issues: agnostics and could lead to a renaissance of this method. 1. This first use of tomosynthesis in galactography (galactomo- Our method would make it possible to reduce the number of synthesis) tended to achieve better results compared to ductal unnecessary operations and could contribute to optimizing surgi- high-frequency ultrasound in terms of proof of concept – could cal management by using a 3-dimensional visualization of patho- this lead to a renaissance of galactography? logical processes.

▶ Table 1 Results for the 3 investigators: number of correct suspicious diagnoses as confirmed by histological examination of the specimens (n = 5) according to the imaging modality.

Imaging modality Ductal high-frequency ultrasound Contrast-enhanced galactography with tomosyn- (12–15 MHz) thesis (3D) together with synthetic digital 2D full- field mammograms generated with this method Investigator 1 (1 year professional experience) 3 4 Investigator 2 (5 yearsʼ professional experience) 3 5 Investigator 3 (15 yearsʼ professional experience) 4 5

Schulz-Wendtland R et al. Galactography with Tomosynthesis … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 497 GebFra Science | Original Article

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498 Schulz-Wendtland R et al. Galactography with Tomosynthesis … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 GebFra Science | Originalarbeit

Galaktografie mit Tomosynthese (Galaktomosynthese) – Renaissance einer Methode? Galactography with Tomosynthesis Technique (Galactomosynthesis) – Renaissance of a Method?

Autoren Rüdiger Schulz-Wendtland 1*, Caroline Preuss2*, Peter A. Fasching 2, Christian R. Loehberg2,MichaelP.Lux2, Julius Emons 2,MatthiasW.Beckmann2,MichaelUder1, Markus Mueller-Schimpfle 3

Institute ZUSAMMENFASSUNG 1 Radiologisches Institut, Universitätsklinikum Erlangen, Einleitung Die konventionelle Galaktografie stellte jahrzehn- ‑ CCC ER EMN, Universitäts-Brustzentrum Franken, Erlangen telang das einzige bildgebende Verfahren zur Darstellung von ‑ 2 Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, CCC ER EMN, Milchgängen in der Brust dar. Heute verfügen wir in der Diag- Universitäts-Brustzentrum Franken, Erlangen nostik über ein multimodales Konzept aus hochauflösendem – 3 Klinik für Radiologie Klinikum Frankfurt Hoechst, Ultraschall, der Magnetresonanz-(MR-)Mammografie und der DKG-zertifiziertes Brustzentrum, Frankfurt am Main Duktoskopie/Galaktoskopie mit Sensitivitäten und Spezifitä- ten bis zu 95%. Ziel unserer Untersuchung war es, erstmalig Schlüsselwörter die Tomosynthesetechnik in der Galaktografie einzusetzen Mamma, Galaktografie, Tomosynthese, Galaktomosynthese, und die daraus generierten synthetischen digitalen 2-D-Voll- Ultraschall, MRT feld-Mammografien mit der etablierten Methode der duktus- orientierten Sonografie zu vergleichen. Es sollen mit beiden Key words Methoden invasive Mammakarzinome und deren Vorstufen breast, galactography, tomosynthesis, galactomosynthesis, wie duktale Carcinoma in situ (DCIS) sowie benigne Befunde ultrasound, MRI erkannt werden. Material und Methoden Wir führten bei 5 Patientinnen mit eingereicht 21.2.2018 pathologischer Mamillensekretion sowohl eine duktusorien- revidiert 12.3.2018 tierte Sonografie, eine kontrastmittelunterstützte Galakto- akzeptiert 18.3.2018 grafie mithilfe der Tomosynthese in 3-D sowie auch den daraus generierten synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld- Bibliografie Mammografien durch. Die Auswertung der unterschiedlichen DOI https://doi.org/10.1055/a-0594-2277 Untersuchungsmodalitäten erfolgte durch 3 in der komple- – Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493 498 © Georg Thieme mentären Mammadiagnostik erfahrene Untersucher (1, 5 ‑ Verlag KG Stuttgart · New York | ISSN 0016 5751 und 15 Jahre) und wurde mit der endgültigen Histologie kor- reliert. Korrespondenzadresse Ergebnisse Alle 3 Untersucher beurteilten unabhängig von- Prof. Dr. med. R. Schulz-Wendtland deutschsprachige Zusatzinformation! Zitierbar ist ausschließlich der englischsprachige Artikel. einander die Bilder des duktusorientierten Ultraschalls und Universitätsklinikum Erlangen, Radiologisches Institut/ – der kontrastmittelunterstützten Galaktografie inTomosynthe- Gynäkologische Radiologie setechnik in 3-D und den daraus generierten, synthetischen – Universitätsstraße 21 23, 91054 Erlangen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien. Die Ergebnisse wurden [email protected] mit den histopathologischen Befunden der Operationsprä- parate korreliert, wobei sich bei den 5 Patientinnen 1 invasives Mammakarzinom, 2-mal ein duktales Carcinoma in situ (DCIS) und 2 benigne Befunde ergaben. Alle 3 Untersucher lagen bei der Verdachtsdiagnose in der Standardbildgebung der duk- tusorientierten Sonografie seltener richtig als bei der erst- malig durchgeführten, kontrastmittelunterstützten Galakto- grafie in Tomosynthesetechnik und den daraus generierten,

Supplementary Material synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien. * geteilte Erstautorenschaft

Schulz-Wendtland R et al. Galaktografie mit Tomosynthese … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 493 GebFra Science | Originalarbeit

Schlussfolgerung Erstmalig wurde die Brusttomosynthese in the synthetic digital 2D full-field mammograms generated der Galaktografie (Galaktomosynthese) eingesetzt und er- with the latter method. Evaluation of the images created with möglichte eine digitale, 3-dimensionale Darstellung von sus- the different imaging modalities was done by three investiga- pekten Befunden. Zusammen mit den daraus synthetisierten, tors with varying levels of experience with complementary digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien könnte dies in Zukunft breast diagnostics (1, 5 and 15 years), and their evaluations eine sinnvolle Ergänzung der komplementären Mammadiag- were compared with the histological findings. nostik sein – und eine Renaissance dieser Methode. Im Ver- Results All 3 investigators independently evaluated the im- gleich mit dem duktusorientierten Ultraschall in Hochauf- ages created with ductal sonography, contrast-enhanced 3D lösung erzielten die Untersucher mit der kontrastmittelunter- galactography with tomosynthesis, and generated synthetic stützten Galaktografie in Tomosynthesetechnik und den da- digital 2D full-field mammograms. Their evaluations were raus generierten, synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mam- compared with the histopathological assessment of the surgi- mografien bessere Ergebnisse in Korrelation mit den histopa- cal specimens resected from the 5 patients. There was 1 case thologischen Befunden. of invasive breast cancer, 2 cases with ductal carcinoma in situ and 2 cases with benign findings. All 3 investigators made ABSTRACT more mistakes when they used the standard imaging tech- Introduction For decades, conventional galactography was nique of ductal sonography to diagnose suspicious lesions the only imaging technique capable of showing the mam- than when they used contrast-enhanced galactography with mary ducts. Today, diagnosis is based on a multimodal con- tomosynthesis and the generated synthetic digital 2D full- cept which combines high-resolution ultrasound with mag- field mammograms. netic resonance (MR) mammography and ductoscopy/galac- Conclusion This is the first time breast tomosynthesis was toscopy and has a sensitivity and specificity of up to 95%. This used in galactography (galactomosynthesis) to create digital study used tomosynthesis in galactography for the first time 3-dimensional images of suspicious findings. When used to- and compared the synthetic digital 2D full-field mammo- gether with the generated synthetic digital 2D full-field mam- grams generated with this technique with the images created mograms, it could be a useful complementary procedure for using the established method of ductal sonography. Both the diagnosis of breast anomalies and could herald a renais- methods should be able to detect invasive breast cancers and sance of this method. Compared with high-resolution ductal their precursors such as ductal carcinoma in situ (DCIS) as well ultrasound, the investigators achieved better results with con- as being able to identify benign findings. trast-enhanced galactography using tomosynthesis and the Material and Methods Five patients with pathological nip- generated synthetic digital 2D full-field mammograms, as ple discharge were examined using ductal sonography, con- confirmed by histopathological findings. trast-enhanced 3D galactography with tomosynthesis and

Einleitung Heute steht uns neben der konventionellen Galaktografie ein multimodales Konzept zur Verfügung: Ultraschall mit hochfre- Die konventionelle Galaktografie wurde bereits in den 1930er-Jah- quenten Schallsonden (10–18 MHz) (Sensitivitäten und Spezifitä- ren von E. Ries beschrieben. Das dabei verwendete Lipiodol, das in ten bis zu 91%) [8,10,12,13,15,17– 21], die Magnetresonanz- sezernierende Milchgänge injiziert wurde, barg zu viele Komplika- (MR-)Mammografie (Sensitivitäten und Spezifitäten bis zu 89% tionen in Form von Entzündungen und Abszessbildungen, da das bzw. 93%) [5,13,14,19,21– 23] sowie die Duktoskopie (Sensitivi- ölige Kontrastmittel schlecht resorbiert und ausgeschieden wur- täten und Spezifitäten bis zu 71 bzw. 62%) [24 – 26]. Insbesondere de. Mit dem Einsatz wasserlöslicher Kontrastmittel in den die Sonografie (Sensitivitäten und Spezifitäten bis zu 91%) [8,10, 1940er-Jahren gelangen erste zweckmäßige diagnostische Ergeb- 12,13,15,17– 21] ist mittlerweile in allen Brustzentren verfügbar, nisse [1,2]. In den 1960er- und 1970er-Jahren wurde die Galakto- und durch den Gebrauch hochfrequenter Schallsonden (10– deutschsprachige Zusatzinformation! Zitierbar ist ausschließlich dergrafie englischsprachige Artikel. erstmals in größeren Studien erprobt und zunehmend in 18 MHz) ist auch eine qualitätsorientierte Duktussonografie mög- – der klinischen Routine eingesetzt [1,2]. Die grundlegende Tech- lich. Daneben bietet die Sonografie bei pathologischen Befunden nik hat sich seitdem kaum verändert [29]. Duktektasien, Füllungs- (BI-RADS™ 4/5) auch die Möglichkeit einer einfachen, kosten- defekte oder Gangabbrüche weisen indirekt auf eine vorliegende günstigen, bildgesteuerten Biopsie. Die MR-Mammografie (Sensi- Pathologie hin, lassen prinzipiell aber keine Artdiagnose zu und tivitäten und Spezifitäten bis zu 89 bzw. 93%) [5,13,14,19,21– müssen histopathologisch abgeklärt werden [16, 29]. Zwischen- 23] findet zunehmend Anwendung, da auch in vielen Zentren zeitlich konnte die Galaktografie von den Fortschritten in der MR-gesteuerte Biopsien möglich sind. Zusätzlich ergänzt wird Röntgentechnik und der Anwendung von Lokalanästhetika sowie das Spektrum der Diagnostik durch die Durchführung einer Duk- weiterentwickelter, nichtionischer Kontrastmittel profitieren. tuskopie/Galaktoskopie (Sensitivitäten und Spezifitäten bis zu 71 Jahrzehntelang war dennoch die konventionelle Galaktografie bzw. 62%) [24 – 26] mit gleichzeitiger histologischer Verifizierung (Sensitivitäten und Spezifitäten bis zu 95%) [1 – 16] das einzige der Befunde. bildgebende Verfahren zur Darstellung von Milchgängen der Die digitale Vollfeldmammografie (Full-Field Digital Mammog- Supplementary Material Brust. raphy [FFDM]) ist das wichtigste Verfahren zur Frühdiagnose des

494 Schulz-Wendtland R et al. Galaktografie mit Tomosynthese … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 Mammakarzinoms bzw. des duktalen Carcinoma in situ (DCIS). tomosynthese und die daraus berechneten synthetischen digita- Die für ein Projektionsverfahren typische Überlagerung von Ge- len 2-D-Vollfeld-Mammografieaufnahmen erstellt [27 – 28]. Bei webestrukturen mindert jedoch häufig Spezifität und Sensitivität den mammografischen Systemen handelte es sich um: der mammografischen Untersuchung. Die digitale Tomosynthese 1. Selenia Dimensions (Hologic Bedfort™ MA, USA) und der Brust (Digital Breast Tomosynthesis [DBT]) liefert auf der Basis 2. Amulet Innovality (Fujifilm™,Deutschland). einer begrenzten Anzahl von Einzelaufnahmen mit unterschiedli- chen Projektionswinkeln überlagerungsfreie Schichtaufnahmen Die Tomosynthese erfolgte bei dem Selenia-System in einer Ebene und kann so die unerwünschte Maskierung durch überlagerte mit einem Rotationswinkel ± 7,5 Grad, Pixelgröße 70 µm, räumli- Strukturen beseitigen. Klinische Untersuchungen zeigen, dass die che Aufteilung 8 Linienpaare (Lp)/mm bzw. bei dem Amulet Inno- digitale Tomosynthese tatsächlich das Potenzial besitzt, die Wie- vality System mit einem Standard-Rotationswinkel von ± 7,5 Grad dereinbestellrate von Patienten zu reduzieren und gleichzeitig (hochauflösend von ± 20 Grad), Pixelgröße 150/100 µm (100/ die Karzinomentdeckung zu steigern (Detektion und Volumetrie) 50 µm), räumliche Auflösung 3 Lp/mm; 5 Lp/mm bzw. 10 Lp/ – dies vor allem bei Frauen mit dichtem Brustgewebe [27, 30]. mm. Die Dosis entsprach in der Engwinkeltechnik der einer digita- Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, erstmalig die To- len 2-D-Vollfeld-Mammografie von im Durchschnitt 1,70 mSv mosynthesetechnik [27] in der Galaktografie einzusetzen und die (Standardabweichung 0,42) und damit unterhalb der gesetzlichen daraus generierten synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammo- Vorgabe von maximal 2,5 mGy/Aufnahme [29]. Die Aufnahmezeit grafien [28] mit der etablierten Methode der duktusorientierten betrug im Mittelwert 10 Sekunden. Mithilfe der Prozesssoftware Sonografie zu vergleichen. Es sollen mit beiden Methoden invasive der jeweiligen Systeme wurden aus den Tomosynthesedaten die Mammakarzinome und deren Vorstufen wie duktale Carcinoma in synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografieaufnahmen situ (DCIS) sowie benigne Befunde erkannt werden. generiert. Die Beurteilungskriterien waren sowohl für die Tomo- synthese als auch die aus den Tomosynthesesequenzen generier- Material und Methoden ten synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien: Normal- befund, Duktektasien, singulärer Füllungseffekt, multiple Fül- lungsdefekte und Gangabbruch [16]. Patientinnenkollektiv Am Radiologischen Institut des Universitätsklinikums Erlangen Operation und Pathologie und der Klinik für Radiologie – Klinikum Frankfurt Hoechst wurde Alle Patientinnen wurden nach entsprechender Hautmarkierung bei insgesamt 5 Patientinnen neben der routinemäßigen komple- zunächst duktektomiert. Jedes Operationspräparat wurde his- mentären Mammadiagnostik bestehend aus klinischer Unter- topathologisch aufgearbeitet. Bei dem invasiven Mammakarzi- suchung, Mammasonografie und Mammografie zusätzlich sowohl nom erfolgte in einem 2. operativen Eingriff die brusterhaltende eine duktusorientierte Sonografie als auch eine kontrastmittel- Therapie mit Sentinellymphknotenbiopsie (SLN). unterstützte Galaktografie mithilfe der Tomosynthese in 3-D- als auch den daraus generierten synthetischen digitalen 2-D-Voll- Statistische Analyse feld-Mammografien durchgeführt. Die Auswertung der 3 Untersuchungsmodalitäten erfolgte durch Einschlusskriterium zur Studienteilnahme war die einseitige 3 in der komplementären Mammadiagnostik erfahrene Unter- pathologische Sekretion: blutige Sekretion oder spontane klar/se- sucher (1, 5 und 15 Jahre) und wurde mit der endgültigen Histolo- röse, trübe oder bräunlich/grüne (nicht milchige) Sekretion. Aus- gie korreliert. Bei sehr kleiner Fallzahl erschien die Berechnung schlusskriterium waren Patientinnen mit voroperierter Mamma, von Sensitivität, Spezifität, dem ppV als Anzahl der richtig positi- Zustand nach Bestrahlung der Mamma oder medikamentöser ven/(Anzahl der richtig positiven + falsch positiven Ergebnisse) so- Vorbehandlung. wie des npV als Anzahl der richtig negativen/(Anzahl der richtig negativen + Anzahl der falsch negativen Ergebnisse) nicht sinn- Duktusorientierte Sonografie, Galaktografie, voll. Brusttomosynthese Der duktusorientierte Ultraschall wurde zunächst mit einem deutschsprachige Zusatzinformation! Zitierbar ist ausschließlich der englischsprachige Artikel. Ergebnisse hochauflösenden Ultraschallsystem (12–15 MHz), elektronischer – Focus, linear-array Transducer (Siemens™, Acuson, Erlangen, Ger- Es wurde bei insgesamt 5 Patientinnen ein duktusorientierter Ul- many) durchgeführt. Die Beurteilungskriterien waren: unauffäl- traschall und im Anschluss eine 3-D-digitale Tomosynthese liger Milchgang, Duktektasien, suspekter intraduktaler Befund. (▶ Abb. 1 a und b) und den aus den Datensätzen generierten syn- Bei allen Patientinnen erfolgte zusätzlich eine Galaktografie: Nach thetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien als Galaktogra- Lokalanästhesie und Aufsuchen des betroffenen Milchausfüh- fie (▶ Abb. 1c) durchgeführt. Drei Untersucher (1, 5, 15 Jahre Be- rungsganges erfolgte nach Positionierung der Kanüle (Fa. Cook, rufserfahrung) werteten unabhängig voneinander die in der Bild- Baesweiler, 30-G-Sialografie-Nadel) die Applikation von 0,1 bis zu gebung dargestellten Befunde aus. 1,5 ml wasserlöslichem Kontrastmittel. Anschließend wurde der Das mittlere Alter der Patientinnen betrug 54,2 Jahre (minimal Ausführungsgang mithilfe eines Tupfers bzw. Pflasters kompri- 21 Jahre, maximal 83 Jahre). miert und mit einem Sprayverband versehen, um ein Austreten des Kontrastmittels zu verhindern [29]. Im Anschluss dieser Un- Supplementary Material tersuchung wurden bei jeder Patientin eine digitale Brust-

Schulz-Wendtland R et al. Galaktografie mit Tomosynthese … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 495 GebFra Science | Originalarbeit

▶ Abb. 1 a und b Kontrastmittelunterstützte Galaktografie in Tomosynthesetechnik in 3-D (DBT). a Einzelbild in CC-Projektion rechte Mamma; b Einzelbild in ML-Projektion rechte Mamma. c Aus der kontrastmittelunterstützten Galaktografie in Tomosynthesetechnik (3-D) generierte, syn- thetische, digitale 2-D-Vollfeld-Mammografie in CC-Projektion der Abb. a; Diagnose: multiple Füllungsdefekte und Gangabbrüche – BIRADS™ 4 [31]; Histologie: ausgedehnte Papillomatose der rechten Mamma.

Histopathologischer Befund feld-Mammografien wurde die Diagnose 5 von 5 mal korrekt ge- Histologisch ergaben sich bei den OP-Präparaten der 5 Patientin- stellt bezogen auf die endgültige Histologie. nen 1 invasives Mammakarzinom, 2-mal ein duktales Carcinoma Auf die Angabe von Sensitivität, Spezifität, positivem prädiki- in situ (DCIS) und 2 benigne Befunde als endgültige Diagnosen. ven Wert und negativem prädiktiven Wert wird aufgrund der klei- nen Fallzahl verzichtet. Vergleich zwischen duktusorientiertem Ultraschall und Brusttomosynthese mit Galaktografie und den daraus synthetisierten digitalen 2-D-Vollfeld- Diskussion Mammografien Wir konnten mit unserer Untersuchung erstmalig zeigen, dass die Untersucher 1 mit 1-jähriger Berufserfahrung in der komplemen- Brusttomosynthese auch in der Galaktografie (Galaktomosynthe- tären Mammadiagnostik erkannte in dem duktusorientierten se) einsetzbar ist und eine digitale, 3-dimensionale Darstellung hochfrequenten Ultraschall (▶ Abb. 2) 3 von 5 Diagnosen und lag suspekter Befunde ermöglicht. Zusammen mit den daraus gene- deutschsprachige Zusatzinformation! Zitierbar ist ausschließlich der2-mal englischsprachige Artikel. falsch – demgegenüber stellte er anhand der Brust- rierten synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien bietet – tomosynthese und den daraus synthetisch erstellten digitalen sich eine zusätzliche Option in der Mammadiagnostik. 2‑D-Vollfeld-Mammografien die Diagnose 4 von 5 mal richtig. Zudem führten wir einen Vergleich zwischen der etablierten Untersucher 2 mit 5 Jahren Berufserfahrung lag bei der Beur- diagnostischen Methode der duktusorientierten, hochfrequenten teilung des duktusorientierten Ultraschalls ebenfalls bei 3 von 5 Sonografie (12–15 MHz) und der kontrastmittelunterstützten Ga- Diagnosen richtig – in der Brusttomosynthese und den daraus laktografie in Tomosynthesetechnik und den daraus generierten synthetisch erstellten digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien durch. stimmten 5 von 5 Diagnosen überein. Die Auswertungen zeigen eine annähernde Gleichwertigkeit Untersucher 3 mit 15 Jahren Berufserfahrung in der komple- von duktusorientiertem hochfrequenten Ultraschall und den aus mentären Mammadiagnostik erkannte in der duktusorientierten der kontrastmittelunterstützten Galaktografie in Tomosynthese- Sonografie 4 von 5 Befunden korrekt. Mittels der Brusttomosyn- technik generierten, synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mam- these und den daraus synthetisch erstellten digitalen 2-D-Voll- mografien in Hinsicht auf die richtig gestellte Verdachtsdiagnose Supplementary Material und die endgültigen histopathologischen Befunde. Auf die Anga-

496 Schulz-Wendtland R et al. Galaktografie mit Tomosynthese … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 ▶ Abb. 2 Hochauflösender duktusorientierter Ultraschall (12–15 MHz). Multiple Papillome mit Gangabbrüchen bei blutig sezernierendem Milch- gang (blau: Gangabrüche, rot: multiple Papillome, grün: Mamille).

be von Sensitivität, Spezifität, positivem prädiktiven Wert und ne- mit Literaturdaten ist hier nicht möglich, da keine vergleichende gativem prädiktiven Wert wird in dieser Untersuchung aufgrund Literatur verfügbar ist. der kleinen Fallzahl verzichtet. Limitationen unserer Untersuchung sind vor allem in der be- Bisher existiert keine Literatur zur kontrastmittelunterstützten schränkten Fallzahl zu sehen. Dennoch können durch unsere Da- Galaktografie in Tomosynthesetechnik und den daraus generier- ten Fragen und Hypothesen aufgeworfen werden: ten synthetischen digitalen 2-D-Vollfeld-Mammografien. 1. Erstmaliger Einsatz der Tomosynthese in der Galaktografie Insgesamt ergibt unsere Untersuchung, dass mehr richtige (Galaktomosynthese) mit tendenziell besseren Ergebnissen im Verdachtsdiagnosen in Hinsicht auf die endgültige Histologie an- Vergleich zum duktusorientierten hochfrequenten Ultraschall hand der kontrastmittelunterstützten Galaktografie in Tomosyn- im Sinne eines Proof-of-concept – kann dies zu einer Renais- thesetechnik und den daraus generierten synthetischen digitalen sance der Galaktografie führen? 2-D-Vollfeld-Mammografien erlangt wurden als durch die Stan- 2. Erweiterung des Spektrums der Tomosynthese in der komple- darddiagnostik des duktusorientierten hochfrequenten Ultra- mentären Mammadiagnostik. schalls. Das Ergebnis trifft auf alle 3 Untersucher zu, die jeweils unterschiedlich lange Berufserfahrung im Bereich der komple- In einer Literaturdurchsicht (PubMed) unter den Stichworten: mentären Mammadiagnostik (1, 5, 15 Jahre) besitzen (▶ Tab. 1). Breast, Mammography, Ultrasound, Galactography, MRI, Ductogra- Das Ergebnis ist insofern überraschend, als dass die Brust- phy, Tomosynthesis wird deutlich, dass bisher keine vergleichende tomosynthese und im Speziellen die kontrastmittelunterstützte Untersuchung von klinischer Untersuchung, Abstrichzytologie, Galaktografie in Tomosynthesetechnik keine Routinetechniken in duktusorientiertem hochauflösendem Ultraschall, Galaktografie, der Mammadiagnostik sind. Demgegenüber werden die Mamma- MR-Mammografie, Duktoskopie mit histologischer Korrelation sonografie und der duktusorientierte Ultraschall als Routinediag- oder gar der Galaktografie mit DBT (Galaktomosynthese) exis- nostik regelmäßig eingesetzt und die Untersucher weisen in de- tiert. ren Beurteilung einen hohen Erfahrungsschatz auf. Ein Vergleich deutschsprachige Zusatzinformation! Zitierbar ist ausschließlich der englischsprachige Artikel. –

▶ Tab. 1 Ergebnisse der 3 Untersucher: Anzahl richtiger Verdachtsdiagnosen im Hinsicht auf die endgültige Histologie der Präparate (n = 5) in Ab- hängigkeit der Bildmodalität.

Bildmodalität duktusorientierter hochfrequenter kontrastmittelunterstützte Galaktografie in Ultraschall (12–15 MHz) Tomosynthesetechnik (3-D) und daraus generierte, synthetische digitale 2-D-Vollfeld-Mammografie Untersucher 1 (1 Jahr Beruferfahrung) 3 4 Untersucher 2 (5 Jahre Berufserfahrung) 3 5 Untersucher 3 (15 Jahre Berufserfahrung) 4 5 Supplementary Material

Schulz-Wendtland R et al. Galaktografie mit Tomosynthese … Geburtsh Frauenheilk 2018; 78: 493–498 497 GebFra Science | Originalarbeit

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