Pojizerský Pacifik

CO JE POJIZERSKÝ PACIFIK? Regionální železniční trať s označením 042 ve směru Martinice TIPY NA PĚŠÍ VÝLETY: v Krkonoších > > Hrabačov > Víchová nad Jizerou > Horní Sytová > Poniklá > Poniklá, zastávka > Jablonec nad Jize- rou, Hradsko > > . • Ze zastávky Hrabačov (8,2 km): vlakem z Martinic Hlavním iniciátorem stavby lokálky byl známý krkonošský po- v Krkonoších do Hrabačova – pěšky ul. Víchovská – vlevo litik, mecenáš a podnikatel Jan hrabě Harrach. S výstavbou se po turistické trase kolem Kaple sv. Anny – vpravo po turistické trase Bucharovou cestou na Masarykovo náměs- započalo 10. října 1898 a ke slavnostnímu zahájení provozu na tí v centru města Jilemnice – dále na Tyršovo náměstí, do 20 km dlouhé trati došlo 7. prosince 1899.  Horní Sytová Zvědavé uličky, na zámek do Krkonošského muzea – od- tud po turistické trase zámeckým parkem a pak vlevo ul. Nouzov, kolem Kaple sv. Isidora, přes vrch Kozinec až ŽELEZNIČNÍ STANICE k ul. Víchovská – zpět na zastávku Hrabačov a vlakem do MARTINICE V KRKONOŠÍCH Martinic v Krkonoších.  Vysoké nad Jizerou Železniční stanice byla vybudována roku 1871. Areál že- • Ze zastávky Poniklá, zastávka (11,8 km): vlakem • Ze zastávky Jablonec nad Jizerou (12,9 km): vlakem z Martinic v Krkonoších do Jablonce nad Ji- lezniční stanice je unikátní technickou památkou, která již z Martinic v Krkonoších do Poniklé, zastávka – pěšky od zerou – pěšky od železniční stanice vlevo po turi- nikde v České republice nemá obdoby. Zahrnuje jedinečný zastávky vlevo po neznačené cestě cca 500 m – vlevo po turistické trase cca 180 m – vlevo po turistické trase stické trase cca 500 m na náměstí – vlevo po tu- soubor dochovaných budov, technických zařízení a původ- ristické trase přes řeku Jizeru k rozcestí u Zemánků ních funkčních technologií. Stanice je nejvyšším bodem trati až k rozcestí – rovně po přes silnici č. 290 až k rozhledně U Borovice – od rozhledny zpět po kolem – dále k rozcestí Tomášův kříž, přes Čermákovy vlaku mířícího do hor a byla v roce 2016 vyhlášena kulturní rozcestí Roprachtice a řeky Jizery až k železniční stanici Rovně až k rozcestí Na Perlíčku – vpravo po tu- památkou České republiky. Poniklá – vlakem zpět do Martinic v Krkonoších. ristické trase tzv. Buďárkou k Památníku zapadlých  Železniční stanice Martinice v Krk. rok 1900 vlastenců v centru obce – vpravo • Ze zastávky Hradsko (15,7 km): vlakem z Martinic po kolem kostela sv. Václava k rozcestí Planýrka, SPOLEK ŽELEZNIČNÍ HISTORIE MARTINICE V KRKONOŠÍCH v Krkonoších do Jablonce nad Jizerou, Hradsko – pěšky odtud přes Makov, Zadní Blansko až k mostu přes řeku Jizeru – za mostem vpravo kolem kulturního www.nadrazimartinice.cz | www.facebook.com/nadrazimartinice cca 150 m k silnici č. 14 a po ní vlevo dalších 150 m – vlevo po neznačené cestě vedoucí přes koleje cca 200 m – pak domu a městského úřadu na náměstí v Jablonci nad vpravo po neznačené cestě lesem cca 970 m – vlevo po sil- Jizerou – a dále po turistické trase zpět na že- ZAJÍMAVOSTI NA TRATI nici č. 14 – vpravo přes řeku Jizeru cca 200 m ke křižovatce lezniční zastávku Jablonec nad Jizerou – vlakem do Martinic v Krkonoších. A V BLÍZKÉM OKOLÍ Pod Nístějkou – vlevo po turistické trase tzv. Vysockém okruhu přes horskou ves Jilem, kolem bývalých skokan- • Ze zastávky Rokytnice nad Jizerou (15,9 km): • Martinice v Krkonoších – železniční stanice ských můstků, Farských mlýnků, bývalého koupaliště až vlakem z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad www.nadrazimartinice.cz k Parku básníků – odtud kolem Krakonošova pekařství, Jizerou – pěšky od železniční stanice po turis- • Horní Branná – Zámek a muzeum v Horní Branné, Vlastivědného muzea pro Vysoké nad Jizerou a oko- tické trase k rozcestí Rokytnice nad Jizerou-Hor- hrobka sv. Kříže www.hbranna.cz lí na náměstí Dr. Karla Kramáře – zpět z centra města ní Ves – vpravo po kolem rozcestí Pod Stráží  rozhledna Žalý  Rokytnice nad Jizerou • Jilemnice – Krkonošské muzeum a zámecký park, po turistické trase kolem divadla Krakonoš, Parku bás- a Sachrův hřeben až k Muzeu a galerii Starý kravín Bývalý pivovar, Zvědavá ulička, Masarykovo náměstí • Poniklá, zastávka – Rozhledna U Borovice níků, Márinkova kříže, Dykovy skály až k zřícenině hradu ve Františkově – po do Horní Dušnice, autobuso- s radniční věží s hodinami, Všesportovní areál www.uborovice.cz Nístějka – dále na rozcestí Pod Nístějkou a přes most zpět vá zastávka – vlevo po přes Bratrouchov a Buřany Hraběnka www.ic.mestojilemnice.cz • Jablonec nad Jizerou, Hradsko – Maříkovský tunel na zastávku Hradsko – vlakem zpět do Martinic v Krko- na železniční zastávku Jablonec nad Jizerou – vla- • Vrchlabí – Krkonošské muzeum-Čtyři historické o délce 120 m noších. kem do Martinic v Krkonoších. domky, Augustiniánský klášter a park, Zámek • Vysoké nad Jizerou – Vlastivědné muzeum pro Vysoké a zámecká zahrada, Zámecká kaple Černín-Morzinů, nad Jizerou a okolí, Park básníků, divadlo Krakonoš, rodný • Ze zastávky Jablonec nad Jizerou (11,6 km): vlakem • Na některá vlaková spojení z Martinic v Krko- Kostel sv. Vavřince, Dům se sedmi štíty, Kulturní dům dům Karla Kramáře, Kramářova vila, Márinkův kříž, Dykova z Martinic v Krkonoších do Jablonce nad Jizerou – pěšky noších do Rokytnice nad Jizerou nebo Jablonce Střelnice www.mestovrchlabi.cz skála, zřícenina hradu Nístějka www.vysokenadjizerou.cz od železniční stanice vlevo po turistické trase cca 500 nad Jizerou navazují autobusy do centra města • Hrabačov – domek Bohumila Hanče, Hrabačovská • Jablonec nad Jizerou – „Člověče, nezlob se“ na železniční m na náměstí – vlevo po turistické trase přes řeku Jize- Rokytnice nad Jizerou. A odtud se můžete vypra- zvonička stanici, Koupaliště www.jablonec-krkonose.cz, Janatův ru až k rozcestí Tomášův kříž – vlevo po turistické trase vit za poznáváním horského města díky místním • – kaplička sv. Huberta, Jindrova skála, mlýn Buřany www.janatuvmlyn.cz přes Sklenařice-Mexiko až do Vysokého nad Jizerou na ná- naučným stezkám, o nichž se více dozvíte v tiš- rozhledna Žalý www.benecko.info • Paseky nad Jizerou – Památník zapadlých vlastenců městí Dr. Karla Kramáře – po turistické trase kolem sochy těných brožurách, které si můžete vyzvednout • Víchová nad Jizerou – Víchovský vodopád, v Pasekách nad Jizerou www.paseky.cz sv. Jana Nepomuckého, přes osadu Tříč, kopec Kamenec v informačním centru na Dolním náměstí v Horní Koutecký vodopád, www.vichovanj.cz • Rokytnice nad Jizerou – Rozhledna radniční věž, lanovka a přes řeku Jizeru zpět do Jablonce nad Jizerou na želez- Rokytnici nebo si je stáhnout na webových strán- • Horní Sytová – historická dřevěná zvonička Horní Domky, Skalní vyhlídka Strážník, Huťský vodopád, niční zastávku – vlakem do Martinic v Krkonoších. kách www.mesto-rokytnice.cz. • Poniklá – Rautis, Muzeum krkonošských řemesel, Muzeum a galerie Starý kravín Františkov koupaliště Homole www.ponikla.cz www.mesto-rokytnice.cz Jízdní řád naleznete na www.idos.cz nebo www.szdc.cz. Vlaky běžné železniční dopravy jezdí cca každé dvě hodiny, zhruba osmkrát za den. • Naučná stezka U Mlejna www.martinicevkrk.cz Zajímavost: Při mimořádných kulturních akcích jako jsou Jilemnické podvečery (červenec) a Andělské jízdy NAUČNÉ STEZKY A HLEDAČKY • Naučná stezka Poznej Horní Brannou, krásu a tajemství ukryté mezi kopci; Quest Vzpomínky na (prosinec) se vydávají na trať speciální historické vlaky. předky v Horní Branné www.hbranna.cz • Lufťákova stezka www.benecko.info • Naučná stezka Jilemnice známá neznámá PRAVIDLA CHOVÁNÍ V KRNAP www.ic.mestojilemnice.cz • Naučná stezka Vrchlabím; Návštěvnický okruh • Neničte les! městem po pamětihodnostech; Vycházkové okruhy; • Dopřejte klid zvěři a volně žijícím živočichům! Hřbitovní stezka „Za pamětí Vrchlabí“; Hledačky • Planě rostoucí rostliny nechte růst. Netrhejte je! s Gendorfem www.mestovrchlabi.cz • Odpadky si odneste! • Quest Dolní Přívlakou po stopách koňských kopyt v Poniklé www.ponikla.cz • Chraňte prameniště a vodní toky! • Cesta Havlase Pavlaty ve Vysokém nad Jizerou • Turistické značení, informační tabule a další zařízení pro turistiku www.mesteckonadlani.cz, www.vysokenadjizerou.cz slouží všem. Neničte je!  Martinice v Krk.  Horní Branná • Pašerácká stezka; Stezka Rokytnických rodáků; Stezka • Chovejte se tiše! Dřevosochání; Stezka Krakonoš a lyžníci; Poznávací okruh • Kempujte a rozdělávejte oheň jen na tábořišti! • Naučná stezka nádraží Martinice okolo Rokytnice; Quest Výprava do přírodního divadla  Hořec tolitovitý • V I. zóně choďte jen po vyznačených turistických cestách! www.nadrazimartinice.cz v Rokytnici nad Jizerou www.mesto-rokytnice.cz

Regionální turistické informační Informační centrum Městské informační centrum, Městská knihovna a infocentrum, Památník zapadlých vlastenců, centrum Krkonoše, Vrchlabí Jilemnice Rokytnice nad Jizerou Vysoké nad Jizerou Paseky nad Jizerou +420 499 405 744 +420 481 541 008 +420 481 522 001 +420 481 540 278 +420 481 523 609 www.mestovrchlabi.cz | www.krkonose.eu http://ic.mestojilemnice.cz www.mesto-rokytnice.cz www.vysokenadjizerou.cz www.krnap.cz

APLIKACE ZÁCHRANKA SDÍLEJTE S NÁMI SVÉ ZÁŽITKY Z KRKONOŠ VYDAL: Krkonoše – svazek měst a obcí v roce 2019, Zámek 1, 543 01 Vrchlabí, [email protected], www.krkonose.eu, www.zachrankaapp.cz GRAFIKA: IP-Design.cz

UBYTOVÁNÍ V KRKONOŠÍCH

Vyzkoušejte náš poptávkový rezervační Krkonose.eu #krkonoseeu @Krkonose_eu Krkonoše systém na www.krkonose.eu Svazek