FIETSREPORTAGE | Oostenrijk, Hongarije, Kroatië, Servië, Bulgarije, Turkije

In 1529 trok Sultan Suleyman een eerste keer van naar Wenen, drie jaar later volgde een tweede, vergeefse poging om de stad te veroveren. De historische route van zijn Ottomaanse leger vormde de basis voor het Sultans Trail, oorspronkelijk een wandelroute maar intussen voorzien van een fietsvariant.

ÆÆTekst Iris Bezuijen Foto’s Sedat Çakır

De voormalige Ottomaanse hoofdstad binnenfietsen is altijd een feest.

Het Sultans Trail De Oriënt Fietsexpress

22 | Op Weg 2019-2 Door de Istanbulpoort in Belgrado kijken we uit op de Donau.

Roetsjend naar beneden zoeken we een betere sieren ons pad. Ik wist niet dat er irissen in start. De plaats waar veldheer Kara Mustafa zoveel kleuren bestonden. Grotere steden Pashe in 1683 zijn kampement opsloeg blijkt een zoals , Győr, Ezstergom en uiteraard valabel alternatief. zijn een soort kruising tussen pret- park en museum. Vele prachtige oude gebou- Sleutel van de Donau wen hebben een nieuwe functie gekregen, vaak We beginnen meteen aan ons fietsavontuur. ten behoeve van toeristen. Het is een groot Een regenbui en een kampeernacht later genot om al die steden met de fiets te doorkrui- trappen we Oostenrijk uit en Hongarije in. Op sen en op veel plaatsen is er gedacht aan fiet- de oevers van de Donau treffen we kastelen, sers: palen met fietspompen, fietscafés, … forten en andere sierlijke gebouwen. Onze eerste Hongaarse camping heeft een enthou- siaste beheerder die ons de hele omgeving laat zien. Vanaf een oud, verlaten scheepsdok We staan met zes voeten kijken we hoe de zon ondergaat in de rivier. in Hongarije, maar Aan de overkant van de sluis ligt een ander land. Gezocht: startplek We staan met zes voeten in Hongarije, maar zijn maar zes stappen Samen met Sedat fiets ik vrolijk naar Amsterdam, zijn maar zes stappen verwijderd van Slowakije. verwijderd van Slowakije. om daar met fiets en al op de Flixbus te stappen Dunakiliti, de ‘sleutel van de Donau’, is een toe- richting Wenen. Na de nachtelijke rit springen passelijke naam voor dit gebied. wij meteen op onze tweewielers en genieten van de adembenemende mooie stad. De wandel- Zoltan Daartegenover staat het dorpsleven in al zijn versie van het Sultans Trail begint boven op de De volgende dagen genieten we volop van de rust. Als grote koffiefans kijken we geregeld uit Kahlenberg, maar halverwege de klim besluiten enorme afwisseling die Hongarije te bieden naar cafés, maar de dorpen lijken uitgestorven. we dat deze plek niet echt geschikt is voor fietsers. heeft. Het is lente en talrijke bloemen ver- Op een bepaald moment zie ik een gekleurde

2019-2 Op Weg | 23 Door het Turkse platteland. Grieks fietscafé vlak voor de Turkse grens.

plastic deur. Het lijkt een huiskamer, maar er volle maan komt een verwarde man aanhollen. hier hebben in het buitenland gewerkt en komen mensen uit met boodschappentassen. In een mengeling van Grieks, Servisch en Turks spreken een mondje Duits, Russisch en soms Het lokale supermarktje, zo blijkt. Op zoek naar probeert hij uit te leggen dat hij zijn koeien ook Nederlands. koffie begint een Hongaar grapjes te maken zoekt. Helaas hebben we Klara, Bella en Betty Er zijn nauwelijks campings, maar vlak na met ons. We spreken elkaars taal niet, maar we niet gezien. “Vreselijk”, zegt de man, “dan zijn vinden we een Engelse campingeige- lachen met zijn allen. We vragen naar slaapmo- ze vast weer onderaan de berg”. naar met een hart voor fietsers. Hij vertelt ons gelijkheden en voor we het goed beseffen gaan De volgende ochtend genieten we van ons over de verhalen van de streek. Zo verloor een we met deze vrolijke Zoltan mee. Vandaag is hij klimwerk om dan als een expresstrein de berg sultan ooit zijn hart aan een lokale Bulgaarse onze Hongaarse Sultan. We denken te begrij- weer af te zoeven. Bulgarije begint met een kas- schone. Zij wilde echter niet met hem mee, pen dat hij samen met zijn vrouw danswedstrij- seiweggetje, een prachtig mooi pad met veel haar hart lag bij een ander en bij haar mooie den deed, een goede bokser was en momenteel groen eromheen. Sedat legt uit dat het ooit de Bulgarije. Daarop zou de sultan haar in een als slager werkt. Boksend en dansend brengen autoweg naar Istanbul was. Gelukkig is er nu bron ingemetseld hebben. We stoppen bij de we samen de avond door. De volgende ochtend geen auto meer te bekennen. prachtig verscholen waterplek aan een kleine nemen we afscheid, maar niet zonder enkele rivier genaamd Bisereska, een zijstroompje van potjes zelfgemaakte hete pepers in onze bagage. de Maritsa. Wanneer onze dorst gelest is, ver- volgen we onze reis naar het land van de Sultan. Zingende kikkers Als echte stadscowboys In het natuurschoon van de Donau wetlands fietsen we door het Griekse frappé komen we ogen te kort. Het is heerlijk om door Aan het drielandenpunt kunnen we kiezen: dit vlakke land te fietsen. Na Mohács verlaten hectische wilde een dagje door Griekenland of via een drukke we Hongarije en fietsen we Kroatië binnen. In westen de Oriënt in. vrachtwagengrens meteen Turkije in. We het mooie avondlicht stuift Sedat een landweg- kiezen voor Griekenland en stoppen voor een getje op. “Dit is de wandelroute”, roept hij. Ik koude frappé in ons vaste café. De eigenares hobbel er achteraan, maar we komen in steeds herkent ons van een vorige fietsexpeditie en is landelijker gebied en de vermoeidheid begint Made in Germany blij ons weer te zien. Onze Sultans Trail fiets- toe te nemen. We besluiten een kampeerplekje In Bulgarije fietsen we tussen de bergketens sticker hangt zelfs nog in haar café. Ze vertelt te zoeken en vinden een rustig grasveldje Stara Planina en Rodopidoor, alsof twee berg­ dat er elk jaar meer groepen langskomen uit naast de weg. Maar nadat we onze tent hebben armen ons doorsluizen richting Istanbul. verschillende landen. We verbazen ons en opgezet, begint plots een oorverdovend kikker- Wanneer we verder zuidwaarts in het dorp denken: “Zijn al die fietsers nu al op pad nog concert. Gelukkig is de vermoeidheid sterker Kovachevo aankomen, houdt het asfalt plots voor onze fietsgidsen verschijnen?” dan het geluid van de zingende kikkers. op en komen we via een zandweggetje bij onze Kroatië brengt ons veel nieuwe indrukken. eerste minaret. We ontmoeten enkele dames Eco Club Om te beginnen heel wat kapotgeschoten bij een café en al snel raakt Sedat in het Turks Wanneer we Edirne binnenfietsen, worden we gebouwen die als monument dienen om niet met hen aan de praat. Ze zijn erg verrast om overspoeld door prachtige boogbruggen en te vergeten wat er zich hier tijdens de bur- twee fietsers te zien en tegelijk blij om Turks moskeeën met minaretten. De pracht en praal geroorlog heeft afgespeeld. Na de watertoren te spreken. Ik ben zelf ook blij omwille van van deze voormalige Ottomaanse hoofdstad bij duiken er naast de Donau steeds het warme welkom en ook door het komische overvalt me telkens weer. We ontmoeten onze meer heuveltjes op. Eenmaal in Servië wordt bord op hun winkelraam: Made in Germany. fietsvrienden van de lokale Eco Clubs. Sedat het met 40 graden iets te heet. Tussen twee Ze verkopen chips, snoep en allerlei dagelijkse en de voorzitter kennen elkaar al een tijdje en heuvels in slaan we ons kamp op bij een bron. benodigdheden. De volgende keer moeten we ze hebben een fietsdag georganiseerd over een Net wanneer we genieten van de koelte en de zeker een nachtje komen slapen. Veel mensen stukje Sultans Trail. Deze clubs blijken verras-

24 | Op Weg 2019-2 Aankomst in het dorpje Mutlu, wat ‘blij’ betekent. Stuwmeer in Bulgarije.

send actief. We zien T-shirts met teksten als Istanbul door de stad invoert, maar vrees dat het niet Drielandentour Herfst 2018 en Zomertour Richting Istanbul wordt het drukker. De stad lang bos meer zal blijven… 2017. Bij de start is er de obligate groepsfoto verandert steeds sneller. Het wegennet breidt En dan duiken we de stad in. Ik ben zenuwachtig met de vlag van de club. Een drone vliegt zich pijlsnel uit en het groen dat nog overblijft en enthousiast tegelijk. Als echte stadscowboys boven ons mee om de aankomst in elk dorp wordt vaak met een hek omheind en ingericht fietsen we door het hectische wilde westen de te filmen. Daags nadien staan we met lichtge- als picknickplek. Wanneer we in een park met Oriënt in. Om het stadshart te bereiken gebruiken vende jasjes en met Eco Club bandera’s in alle de fiets aan de hand een steile afdaling nemen, we de stoep en die ligt gelukkig een stukje hoger kranten. Wat een feestelijke ervaring om met botsen we op een bulldozer. We kruipen onder dan de verkeerswegen. Het mooie aan deze stad zijn allen zo te toeren, een gevoel dat extra de machine door en belanden in een prachtig is dat het op elke straathoek mogelijk is een kleine wordt versterkt door de hoeveelheid lekker- stuk oerbos. Links zien we een cementfabriek oase binnen te stappen. Alle eet- en drinkgele- nijen. Als vegetariër kan ik mijn hart ophalen en rechts horen we de kikkers zo hard kwaken genheden hebben hun eigen sfeer en verhaal. Het in Turkije, wat in Servië en Bulgarije moeilij- dat het onwerkelijk lijkt. De contrasten zijn bruisende stadsgewoel valt als een deken over me ker was. De kilo’s die we eraf gefietst hebben, immens in de rand rond Istanbul. Ik geniet van heen en ik voel me dankbaar voor zoveel avon- zijn er zo weer aan. het laatste stukje bos dat ons onder de snelweg tuur de voorbije weken.

PRAKTISCHE INFO

O Wenen Op Weg O Bratislava OEKRAÏNE Weg 2018 4 volgde een reportage over het Sufi Trail, het verleng- S 2019 T Boedapest stuk vanuit Istanbul naar Konya. Alle info en achtergrond vind je op E MOLDAVIÊ NSzékesfehérár R HONGARIJE www.sultanstrail.com en www.sufitrail.com. I Intussen hebben de initiatiefnemers ook hard gewerkt aan een fiets- J Szekszár K Zagreb ROEMENIÊ variant voor het oorspronkelijke wandelpad. De hoofd- en alterna- tieve routes volgen voornamelijk de plaatsen die vermeld stonden KROATIË in de militaire dagboeken van de eerste en tweede belegering van Slavonski Brod Belgrado BOSNIË Boekarest Wenen. De steden langs de route geven de fietser een indruk van de HERZEGOVINA SERVIË Jagodina rijke geschiedenis. Tot Servië is de route overwegend vlak, daarna Zwarte Sarajevo Krushevac Zee wordt het zwaarder. In Bulgarije volg je de valleien en zijn de klim- Nish Varna stukken beperkt. Vanaf Çatalca in Turkije wordt het steeds drukker MONTE- Pristinë So a BULGARIJE NEGRO en is de bus tot Istanbul een alternatief. Podgorica Adriatische Skopje Kirklareli Zee Saray Kaarten en gidsen Tirana MACEDONIË Edirne 0 50 100 Istanbul Intussen verscheen de Sultans Trail Fietsgids, Deel 1: Van Wenen via GRIEKENLAND Çatalca TURKIJE Budapest naar Belgrado en Deel 2: Van Belgrado via naar Istanbul. km ALBANIË Egeïsche Zee Naast de routebeschrijving vind je ook detailkaarten, praktische info rond overnachten en historische achtergrondinformatie. Te bestellen Route en bewegwijzering via de webwinkels van sultanstrail.com of de Europafietsers. In Op Weg 2015 3 hadden we een uitgebreid gesprek met Sedat Çakır, initiatiefnemer van het Sultans Trail, een wandelpad tussen ONLINE Wenen en Istanbul in het spoor van het Ottomaanse leger. In Op KAART TRACK