PÅ TOPP I

2019 FRILUF NE TS A R L Å A D D

ÅR B J L E PÅ TOPP A R D K N R E K IM SO EIG ND ERSUND LU

Luftig og storslått på Bjordalstolen, en av årets nye turer. Foto: Paal Christensen, Aftenbladet

For det 15. året utfordrer vi alle til å være tilfredshet over å ha beseiret små og store Alle turene vil bli beskrevet på friluftsrådets aktive ute i Dalanes flotte natur. På topp i fjelltopper og samlet flotte turminner. I år turlogg side www.telltur.no/dalane. Dalane byr på alt du måtte ønske av tur- har vi 20 turer, med fire nye turmål. Vi oppfordrer flest mulig til å bruke denne utfordringer. Vi er også overbevist om at Detaljerte kart for de nye turene vil bli lagt siden for å registrere sine turer. Vi ønsker en topptur eller to i uken vil gi deg bedre ut på vår hjemmeside. For GPS-brukere, vil deg mange flotte turer og gode turminner fysisk form, flotte naturopplevelser med vi legge ut spor og punkt for parkering og fra årets toppturtilbud! mye frisk luft i variert vær. Og ikke minst en toppturmål i egne GPX-filer på samme sted.

FORKLARING OG REGLER FERDSELSRETT OG FERDSELSVETT FØLGER årets turer er umerket, så her er kart og kompass Ved hvert turmål er det satt opp en kasse med HÅND I HÅND nødvendig. gjestebok, ei klippetang for å klippe et merke i Friluftsrådet har vært så heldige å få lov til å • RESPEKT FOR VÆR OG VIND Kle deg etter kanten av folderen, og en kode for registrering tilrettelegge og merke flere private områder, slik forholdene og husk at været kan være på www.telltur.no/dalane. Hver tur gir fra 5 til at du som turgåer skal kunne parkere og finne uforutsigbart. Ta alltid med ekstra tøy. 30 poeng. Poengene står noenlunde i forhold frem til flotte turmål. Den tilliten vi har fått fra • PARKERING Parker ikke slik at du stenger for til turens vanskelighetsgrad. I turomtalen er grunneierne ønsker vi å leve opp til – vi ber deg grunneier eller andre brukere. det opplyst om bratte partier, lengde og anslått som bruker om å gjøre ditt for at vi skal lykkes • BESTEMMELSER OM BRUK AV ILD Det er ikke tidsforbruk. Stiene er godt merket og lette å med dette! Allemannsretten bygger på hensyns- tillatt å gjøre opp ild i skogmark i perioden følge når det er god sikt, men ta med kart og full opptreden i forhold tilgrunneiere, andre 15. april til 15. september. I noen områder kan kompass. brukere og respekt for naturmiljøet. Om du ikke det være innført helårsforbud. kjenner hele innholdet i allemannsretten og • HUSK Du er gjest i naturen og i det kulturland- GRADERING AV TURENE friluftsloven, vil du likevel komme svært langt skapet som gårdbrukerne har skapt opp gjennom Det er påført gradering på alle turene, ved med omtenksomhet og sunn fornuft. tiden. nymerking vil veiviserskiltene bli påført VI MINNER OM NOEN SELVSAGTE, MEN GODE gradering. Gradering handler om å være bevisst HUSKEREGLER: Har du spørsmål om friluftsloven kan du ta ulikheter mellom forskjellige stier. Å tildele en • SPORLØS FERDSEL Husk å ta med deg alt søppel kontakt med kommunene eller Dalane friluftsråd. sti en typebetegnelse betyr at man kategoriser- hjem igjen! Hvis noen har glemt å rydde etter Mer informasjon om friluftsliv finner du på: er stien i forhold til andre ved hjelp av kriterier seg, er det god skikk å rydde etter dem også. Vi www.dalanefriluftsråd.no som høyde, underlag, tekniske utfordringer etc. setter pris på sporløs ferdsel. Trå ikke ned gjerder Vi har valgt et enkelt system med utgangspunkt og husk å lukke grinda etter deg. Flytt ikke på PREMIER i internasjonale standarder, for mer informasjon stein fra steingjerder eller andre kulturminner, Trekkes blant alle som har levert inn folderen om gradering se vår hjemmeside. bygg ikke nye varder. eller har registrert seg i vår turlogg, fire premier. • BÅNDTVANG Denne er lovregulert av norske En premie trekkes blant de som registrer seg og myndigheter mellom 1. april - 20. august. I tillegg bruker vår turlogg på internett www.telltur.no/ finnes det egne bestemmelser i hver kommune dalane. Blant de som har vært på alle toppene, om utvidet båndtvang. trekker vi ut en gavepremie. • IKKE MAT HUSDYR Respekter annen manns LETT MIDDELS KREVENDE VANSKELIG eiendom. Husdyr skal ikke mates! Skrem ikke PINS beitedyr. Alle som oppnår 80 poeng, 200 poeng eller har TURLOGG PÅ INTERNETT OG REGISTRERING • KART OG KOMPASS Ha alltid med kart og gått alle turene, vil ved innlevering av folder MED SMS kompass og lær hvordan det skal brukes. Studer eller utskrift fra TellTur, få utlevert en PIN, etter Det er mulig å registrere dine besøk til turmålene kartet før turen starter og merk deg punkter oppnådd poeng. ved hjelp av SMS eller web. underveis. Dersom været først blir dårlig er det På www.telltur.no/dalane kan du registrere deg viktig å ha gode holdepunkter for å finne veien INNLEVERINGSFRIST 14. oktober 2019. Lever inn som bruker, se din egen loggbok på web m.m. tilbake. Bruk kompass og noter deg hvilken folderen, eller registrer turene på TellTur, og du er Ved SMS-registrering sendes kodeordet retning du skal, og hvilken retning du kom fra. med i trekking av premier. Husk å føre på navn, TELLTUR +koden for turmålet til 2401. Med kart og kompass sikrer du deg og dine en alder, adresse telefonnummer og e-post! tryggere tur uten de store overraskelsene. En av

www.telltur.no/dalane www.dalanefriluftsråd.no www.facebook.com/Friluftsraad Følg merkene mot nye mål.

KORT OMTALE AV TURENE NB! For hver tur du går må du huske å klippe merke på det aktuelle turnum- meret. Tang er utlagt på turmålet. Fossbrekka i Bjerkreim er lett tilgjengelig fra Espeland.

NY - NY TUR 2019 EIGERSUND E1 Store Skykula 30 POENG (906 moh, 11 km, 5 timer T/R). Høyeste topp i Eigersund. Parkering ved Skineldvatnet. BJERKREIM Følg Opplev Dalane-stien mot Vassbø. Det går bratt opp fra B1 Trodlarinda 30 POENG (676 moh. 7,9 km, 482 m stigning, parkeringplassen mot Skytafjellet. Videre på vestsida av Bjørnvatnet, 3 timer 10 min, rundtur) Fra første P-plass på høyre side etter et stykke ned etter Bjørnåna før bekken krysses og ei bratt kneik gården på Tjørn. Over gjerdeklyver og inn på landbruksvei, så over følger. Videre på Opplev Dalane-stien til sørkanten av ei tjørn der en gjerdeklyver og inn på hyttevei. Ta til høyre inn i bjørkeskogen, stien til Store Skykula tar sørover og opp mot toppen. Retur samme 0,8 km, her starter det bratteste partiet på turen. Over skoggrensa vei, eller langs bomveien. Dyr på beite! tar stien en bøy ut på ett flott utsiktspunkt, 1,6 km. Rett før toppen E2 Launesfjellet 20 POENG (125 moh 3,9 km, 219 m stig- ligger det flere tjern på høyre side av stien, 3,4 km. Turkassen er ning,1 time 40 min, rundtur) Start fra P-plass ved Eide. Følg plassert ved en stor stein, 3,7 km. (Ikke helt på toppen) Turen ned turveien Den gamle Jærbanen over Launesbrua, 0,9 km. Videre på starter på en smal rygg ut mot en varde, 4 km. Videre litt kronglete veien til skilt, 1,2 km, ta til høyre opp stien. I neste stikryss, 1,4 km, nedover lia. Bekkedalen krysses, 4,5 km, og ryggen følges ned og inn ta til venste og følg stien til toppen. Flott utsikt. Retur ned til stidele, på kjerrevei ned til Lauperakveien, 5,5 km. Denne følges tilbake til 2,0 km, rett under toppen, ta til høyre og følg stien ned til turveien. parkering. Dyr på beite. Følg denne tilbake. Dyr på beite. B2Vinjakula 30 POENG (907 moh, 11 km, 5 timer T/R). Den E3 Romaknuten på Eigelifjellet 20 POENG (397 moh, høyeste toppen i Dalane, 700 meter over utgangspunktet på NY 5 km, 2 timer T/R). Flott utsiktspunkt! Parkering på Veen, der det er parkering (avgift) ved Veen Gardscamping. Enkelte Gløbstad. Følg Opplev Dalane-stien i retning Eigeli. Der stien til bratte parti og berg mot toppen, men utsikten er flott på en god- Støybingsvarden tar av fra Opplev Dalane-stien, svinger du nå til værsdag. Følg traktorvei inn Mjådalane og sti videre langs bekken til høyre og følger lia opp bak Skartjørna. Følg dalen opp og sving så av Mørdalstjørn. Videre opp til Stemmatjørn og opp i dalen på nordsida mot sørvest. Du passerer et par små tjørn og krysser Romadalen. av tjørna. Herfra inn i skaret som går østover og opp på ryggen mot Romaknuten stikker opp som det høyeste punktet foran deg. Herfra toppen. Retur samme vei. Dyr på beite. ser du hav og hei. Retur samme vei. Dyr på beite. B3 Fossbrekka/Lanes 10+10 POENG (ca 3 timer 30 min T/R) E4 Eldsknuten 30 POENG (ca 4 timer, 7,4 km) Varden på Fossbrekka ligger ved Storåna som renner fra Eldsknuten (492 moh) er helt spesiell. Fra denne er også Maudalsvatnet til Espeland. Lanes finner du et par kilometer lenger utsikten storslått. Utgangspunktet for toppturen er Røydland. Her er inn dalen, på et nes som stikker ut i Maudalsvatnet. Utgangspunktet p-plass. Følg skilting til Opplev Dalane i retning Dybing og . for turen (10 km) er parkeringsplassen like ved elva på Espeland. Etter å ha fulgt veien den første biten gjennom et hyttefelt, starter en Herfra følges veien inn dalen. Under veien bruser flotte fossefall. forholdsvis bratt oppstigning i Solli. På toppen etter 1,4 km (233 m Turen flater ut fra Roaldsvatnet og innover mot Fossbrekka. Her er stigning) flater det ut innover mot vatnet Fiskeløys. Nå har du mektige fjell på begge sider. Fra Maudalsvatnet er det sti videre Eldsknuten på høyre hånd. Du må imidlertid gå videre et par hundre inn til Lanes, der det også har vært bosetning. Den gamle drifte- meter langs Grimingsvatnet (3,2 km) før oppstigningen begynner. Nå veien fortsetter langs vatnet til Maudal, men er overgrodd og delvis er det cirka en halv kilomter til toppen. Siste stigning er 120 m. Du ødelagt. finner varden like under toppen. B4 Faureknuten 20 POENG (579 moh. 6,6 km, 372 m E5 Hestnes 5+5 POENG (2,8 km. 170 m stigning. 1 time, stigning, 2 timer 30 min, T/R) Merket fra FV.112 mellom rundtur). To turmål, Løkkå 97 moh og Hyseberget 40 moh. Nedrebø og Skjæveland. Flere P-plasser langs grusveien opp mot Parkering ved Rundevoll skole. Følg tursti forbi trafokiosk, ta til Faureknuten. Følg grusveien forbi et tjern på venstre side. venstre og følg stien på høydedraget ut til Løkkå, 0,7 km. Flott utsikt Like etter tjernet tar stien av opp Grolidalen, da er det 1,5 km med ut over Søra Sundet. Følg stien videre ned til stien fra Hestnes, 1,2 jevn motbakke opp dalen. I det øverste skaret tar stien til venstre km, ta til høyre mot Ryttervik. Følg stien frem til Hyseberget, 1,8 km, opp til toppen. Retur samme vei. Dyr på beite. fin rasteplass. Følg stien videre mot Ryttervik, vår tur tar av ved første B5 Bjordalstolen 30 POENG (583 moh, 6,6 km, stikryss mot Rundevoll. Anbefaler å følge stien vider ut mot Ryttervik NY 3,5 timer, T/R). Utgangspunktet er parkeringsplassen ved og ta av opp mot Kjellandsmyra og Rundevoll, denne turen blir på Lone i Bjordal, innerst i Ørsdalen. Følg gårdsveien 700 meter og ta til 4,2 km. høyre langs gjerdet ned til elva og videre til brua. Nå starter en bratt oppstigning i Bjordalsbrekka. På toppen flater det ut ved skille- garden. Herfra dreier du til høyre og stiger opp på en rygg. Følg ryggen i retning dalen. Du går ned på ei stor myr ved et lite tjørn og følger videre mot vest til Skogabekken. Kryss bekken og fortsett gjennom en åpen bjørkeskog opp til Bjordalstolen. Storslått utsikt fra et luftig platå nesten 400 meter over Bjordal. Dyr på beite. Fra Romaknuten ser du mot både hav og hei. Toppen ligger på Eigelifjellet mellom Storlibu og Gløbstad.

LUND SOKNDAL L1 Gullbergtuva 20 POENG (456 moh. 3,9 km. 305 m stigning. S1 Jibbeheia 20 POENG (274 moh. 5,2 km. 344 m stigning, 2 timer, rundtur) Parkering etter Grøsareid, ved stor stein. Stien 2,5 timer) Start fra øvre parkeringsplass i Rekedal. Oppstign- starter på andre siden av veien, jevn stigning opp gjennom lia. Fin ing gjennom granskog forbi nordenden av Heggedaltjørna, 0,5 km, rasteplass og utsiktspunkt etter ca 800 meter. Videre rundt selve stien forsetter videre opp og ut av skogen, over en høyde og ned i ett toppen, til stidele 1,1 km. Da er det litt over 100 meter til toppen. myrområde, 1,4 km, før den siste stigningen opp til toppen, 1,9 km. Flott utsikt ut til havet. Samme vei ned til stidele, følg stien mot Flott utsikt mot Hauge, Rekefjord og innover i Dalane. Fortsett videre Røyseland. En flott liten steinsatt hoppbakke passeres rett før gården, nordvestover, ned mot Opplev Dalane stien, 2,3 km, ta til høyre og følg 2,3 km. Følg veien forbi gården, 2,7 km. Nå er det to valg tilbake til denne tilbake til Rekedal. bilen, veien ned i fjellsiden med luftig utsikt, eller gamleveien ned dalen og langs Dypingsvatnet. Dyr på beite. S2 Hellersheia 30 POENG (315 moh, 5 km, 2 timer, rundtur) Starter ved parkeringsplassen ved Helleren i Jøssingfjord. Meget L2 Bringedal (5,8 km. 406 m stigning. 2,5 timer, rundtur). bratt oppstigning (alternativ opp FV 44) til utsiktspunktet. Luftig tur To turmål, L2a Bringedalshytta 194 moh (10 POENG) og over Hellersheia og ned Hellersdalen. L2b Skopollen 363 moh (20 POENG). Parkering Tronvik. Følg turvei opp langs elven forbi Bringedalstjørna og opp til Bringe- S3 Sedeknuden/Statens Varde 20 POENG (316 moh. dalshytta, 1,1 km. Følg stien over elven og inn i skogen og opp mot 4,6 km. 384 m stigning. 2 timer 20 min, rundtur). Fra butikken fossen, 1,5 km, en avstikker inn til fossen er spennende. Følg stien følg FV44 tilbake mot Hauge til Bekkedalen, 0,2 km, følg sti oppover i til høyre opp dalen, og ut til utsiktspunktet Kredjen, 2 km. Videre åsen. Først gjennom skog og her er det jevn stigning opp, 0,7 km. Når inn over Kregemyr (Einarvatn naturreservat), 2,5 km. Hvor stien til du kommer ut av skogen blir det flatere. En liten stigning inn mot selve Konnstali tar av til høyre. Følg stien opp til kraftlinja, over Skotsmyr og toppen. 2,0 km til toppen. Flott utsikt. Fra Logsvatnet, følg sti fra stor opp til Skopollen, 3,4 km. Følg stien vider ned til Bringedalshytta. stein ved P-plass. Stien går i skog med en del myr, 0,9 km, siste delen går i åpent terreng, slakk motbakke hele vegen opp. 1,3 km til toppen. L3 Surteknuden 20 POENG (472 moh, ca. 3 km, Anbefaler å ta turen fra Åna-Sira opp til Statens Varde, derfra ned til NY 1,5 timer T/R). Turen starter ved Liland og følger i starten Logsvatnet og følg FV44 ned til start. den gamle gruveveien i cirka 500 meter. Sving av og gå nord for Langvatn. Følg ryggen mot toppen. Snaufjell med flott utsikt. Mye S4 Lio 20 POENG (ca 3 timer 30 min, 10,6 km) Speiderne i gruvehistorie i dette området. Sokndal har sitt helt spesielle sted midt inne i heia. Her er til og med et kapell! Turen til Lio starter ved Linepollen. Herfra følger du L4 Lindtjørnsknuten 30 POENG (731 moh, 14 km, veien opp Blåfjelldalen. Før var dette jernbanetraseen fra gruvene i NY 519 m stigning, T/R). Lindtjørnsknuten er den høyeste Blåfjell. Etter 4 km på smal grusvei svinger du av på stien (1,3 km) som toppen i Lund og ligger på grensen til Sirdal. Utgangspunktet er fører til Lio. Den går på austsida av Veisdalsvatnet, passerer Fidjastølen Furubekktjørna ved FV 3 mellom Bjørnestad og Rusdal. Følg veien mot og stiger opp mot Ytra Ronavatnet. Lio ligger på vestsida av vatnet og Sandstøl og Espelistøl. Ved Espelistøl svinger du av fra stien og går i består av et fint tun med flere bygninger. retning Raunelivatnet. Herfra stiger du opp i lia på austsida av vatnet til du er på rundt 650 moh. Nå går du nordover på høydedraget, over S5 Solliknuden 30 POENG (620 moh, 11 km, 5 timer T/R) Turen Bergeheia og opp til toppen. til Solliknuden (høyest i Sokndal) starter fra Lunden ved Årrestad. Følg veien inn til Solli. Til høyre for gården (gult hus) er det ei grind L5 Krossen på Skydalsheia 30 POENG (ca 4 timer, (husk å lukke den igjen) hvor stien starter. Følg denne forbi 10,8 km) Skydalsheia ligger mellom Ualand og Eik i Kråkeknuten og opp dalen, forbi Tangavatnet og videre opp gjennom Hovsherad. Her gikk den gamle postveien mellom Stavanger og dalen som starter nordaust for vatnet. På toppen av dalen kommer du Kristiansand. Du kan gå turen fra begge sider med start enten på inn på stien fra Moi. Herfra er det merket til toppen. Ualand eller Eik (treskofabrikken). Fra Ualand følges veien gjennom Ualand gård og videre inn dalen, forbi kommunens vannbehandlings- anlegg og opp lia mot dammen ved Gjuvvatnet. Stien tar av mot høyre før dammen. Krossen (stort trekors) står cirka 430 m (230 m stigning) over havet rundt 5,4 km etter starten ved Ualand. Fra Eik er det cirka 3,4 km til krossen (350 m stigning).

Summer dine poeng og overfør de til registreringsskjemaet. På friluftsrådets nettside www.dalanefriluftsråd.no vil du finne turbeskrivelser og kart til alle turene. B1 B2 B3 B4 B5 E1 E2 E3 E4 E5 30p 30p 10+10p 20p 30p 30p 20p 20p 30p 5+5p

L1 L2a L2b L3 L4 L5 S1 S2 S3 S4 S5 20p 10p 20p 20p 30p 30p 20p 30p 20p 20p 30p Foss 45 Eikeskog Ganddal Hetland Oltedal Dirdal 45 Dirdalsårna Klipp i rutene over,Sviland på turene du har gjennomført 44 Øvstbøstølen Tomannsbu Mjåland Oltedalsvatnet REGISTRERING 45 Øvstebødalen Orstad Figgjo Lommeland Vålandsknuten Gilja Klepp 811 612 Navn:Kvernaland KONGE PARKEN Skreådalen Bjelland Madland Byrkjedal Myrfjell Myrvatnet985 Ålgard Gjesdal Adresse: Vinjakula Gloppedalen 907 Vinjakula Maudal(B2) Støle 506 Haraland Vedafjelle

Lyefjell 756 Lanes n Postnr./-sted: Veen le Eigeland Eidland da Time Fossbrekka (B3) la vis 503 K øre Oppsal Espeland S Mob.:Lende Hognestad Austrumdal 505 Birkedalsvatnet Kvitlen Mossige Sikvaland Furevatnet Faureknuten Stavtjørn E-post: Nedrebø (B4) Undheim Øvrebygd Søyland 865 Skarkaknuten Austrumdalsvatnet Bjordal Alder: Hofreistævt. Eik Kalvatoknuden Nespervatnet Tjåland Opplev DalaneRambjørheia Bue Hovland Snøsvt. Runa- BJERKREIM Bjordalstolen Moi skaret Skoglund Hegelstad Vassbø Oppstad Skjæveland Storafjellet (B5) Poeng: 537 Røyslandvt. Spødavoll Oslandsvt- Stolfjellet 504 Vikesdal 535 Bjørnestad Kartavoll 561 Vikeså Lakssvelafjellet Foreknuten 360 Svelavatnet 696 Ørsdalsvatnet Store Skykula Mydland Synesvarden Mjåvassknuten Lauperak Store Skykula (E1) Solbjørgnipa 542 Opplev Dalane Håland 466 42 Lindtjørnsknuten(L4) Åmot Hegavatnet Ognedal Kvitingen Trodlarinda (B1) 450 Espelistøl Evestad Gyaåna Kløgetedttunet Bjerkreim Navarsheia igrestad Eikeland 725 Gyvatnet736 Værsland Apeland Heresvela Gravdal Rusdal n Hovlandsheia Liland le StokkafjelletBotnavt. Viglandsvatnet a d 421 Fuglestad na Og Krågevatn 109 Rusdalsvt. 44 Hetland Åsen Brusand Bilstadvatnet Stapsåsen 353 Jonsokknuten 427 658 Helleland Kjørmo Ognaelva 580 LUND Krossmoen Ualand Kjørberg Ognabukta Mysing Eik Ramsli Ogna Eige Oykjaheia Roda Vestknuten Opplev Dalane Sætra Sirevåg Helleland Opplev Dalane Åmdal Hegrestad Gjermestad Koparknuden Skydalsheia (L5) 42 358 Rødland Handeland Opplev Dalane Eldskuten (E4) Røyseland 60 Romaknuten(E3) Heskestad Stora Heia Gråhei Hellvik Eigeli Gullbergtuva (L1) Dyping Hovsatnet 618 Nokkåsen Kjervall 656 Launes ellet (E2) 217 Eigeland Trosavika Tengs Storlibu Grøsfjellvt. Solknuden E39 Slettebø 480 Eide 472 Akniben Drangsdalen Myklebust Nodlandsvatnet Heigravatnet Opplev Dalane Moi Seglem Nodland Eidsvatnet Nordragapet Lundevika Bringedal Eigerøya (L2) Håland Solli Eiavatnet Tronvik Hestnes (E5) Steinsvatn Solliknuden (S5) Nordre Eigerøya Hunnefoss 45 EIGERSUND Lunden Skåland

501 Lundevatnet

Løtuft Surteknuden(L3)Orrestad Sira Åse Gursligruver Tjellesvik Barstadvatnet Kjerringfjellet 427 Kjerringfjellet Hestfjellet Søragabet Sirnes Svånes 155 230 Øvre Myssa Gaudland Mydland

44 SOKNDAL Hellesmork Nålaugvika Åvendal Mong Rekeland Lio (S4) Sandbekk Guddalsvatn E39 Jibbeheia (S1) Opplev Dalane Navrestad 203 Flikka Vatland Fløiknuten Sokndal Flikkeid Hellersheia (S2) Rekefjord Hauge Hellersheia Nesvåg 315 Loga Hellern Sogndalstrand Østefjellså Elve RIL den F UFLEKKEFJORDF fjor Bu 44 E T sing N S Jøs A R Levering av registreringsskjema: Bjerkreim kommune, heradshuset på Sedeknuden (S3) Åna-Sira L Å Åna-Sira A D Vikeså. Eigersund kommune, rådhuset. Lund kommune, rådhuset på Moi. D ÅR Sokndal kommune, servicekontoret på Soknatun. Roligheten B J L PÅ TOPP E Fjellså A Turlogg Det er mulig å registrere dine besøk til turmålene ved hjelp R D K N n R K e E 469O av SMS eller Web. På www.telltur.no/dalane kan du registrere deg som rd IM S fjo E D GDER re IG UN bruker, se din egen loggbok på web m.m. er ERSUND L -A B T Hidra Layout: DesignStrek. Foto: Dalane Friluftsråd DesignStrek.Layout: Foto:

VES

Kirkehamn Hidra

Rogaland Bjerkreim Eigersund Lund Sokndal Fylkeskommune kommune kommune kommune kommune