číslo 12 ročník 1 prosinec 2009

Obec u Miroslavi přeje všem občanům krásné prožití vánočních svátků a v novém roce mnoho zdraví a úspěchů.

Redakční rada přeje všem svým čtenářům pokojné prožití vánočních svátků a jenom to dobré do nového roku 2010.

Kdybychom si udělali seznam všech akcí, které pro nás Obecní úřad informuje připravily místní organizace a spolky, byl by opravdu dlouhý. Nebudu proto vyjmenovávat jednotlivé akce ani organizátory, ƒƒ svoz TKO v období vánočních svátků bude probíhat dle nerada bych na někoho zapomněla. zaběhnutého čtrnáčtidenního intervalu, t.j. 25.12. se bude Co je ale mnohem důležitější, je skutečnost, že se v naší normálně vyvážet obci najdou nadšenci, kteří jsou ochotni investovat svůj volný ƒƒ otevírací doba OÚ mezi svátky: čas pro zábavu ostatních. Po 21.12. 8,00 - 12,00 Každá akce, ať už je určena našim dětem, či dospělým, St 23.12. 8,00 - 12,00 vyžaduje od nápadu až po realizaci spolupráci mnoha osob, Po 28.12. 8,00 - 12,00 spoustu času a úsilí. St 30.12. 8,00 - 12,00 Finanční podpora obce je pouze jedním „dílkem“ celé ƒƒ knihovna bude dnech 23.12. a 30.12. uzavřena stavebnice. Chtěla bych touto cestou poděkovat všem, kteří se Poděkování v tomto roce starali o naši zábavu. Přeji nám, aby i rok příští byl bohatý na spoustu zajímavých akcí a zároveň přeji všem Ani se mi nechce věřit, že za pár týdnů už budou Vánoce. organizátorům mnoho sil, elánu a dobrých nápadů. Dlouhé večery nutí člověka k zamyšlení a položení si otázky: „Jak jsme prožili letošní rok?“ Odpověď by mohla znít: Barbora Arndt „Aktivně!“ starostka obce

Suchohrdelský zpravodaj 1 Vandalismus v obci Zprávičky z naší školičky Není to tak dlouho, co jsme ve zpravodaji četli články ƒ o vandalismu na nově vybudovaném dětském hřišti, nebo ƒ Dne 3.12. v 10 hod. přijde do naší školky a školy Mikuláš s Andělem. Otevřou knihu hříchů a přečtou z ní dětem. o soustavném poškozování čekárny autobusové zastávky Připravené jsou i malé dárečky za celoroční snažení se. a bohužel v poslední době máme opět stejný problém. Vandaly Zveme i Vás ke spatření jiskérek radosti v očích dětí. v obci!!! ƒƒ Dne 8.12. se v naší škole a školce koná Den otevřených dveří. V poslední době se množí případy, kdy se ve večerních Rádi bychom přivítali všechny,které oslovila spokojenost hodinách naše znuděná mládež toulá po vesnici a ničí majetek dětí a radost z jejich práce. Přijďte i Vy povzbudit jejich nejen obecní, ale poškozuje i majetek soukromých osob. snažení v ukázkových hodinách. Jedná se o převrácené popelnice, zdemolované jízdní kolo, ƒƒ Dne 17.12. v 16.30 Vás srdečně zveme na Vánoční poničení dýňové výzdoby u rodinných domků, rozdupání besídku,která se bude konat v místní Sokolovně. Děti si dýní za školkou a v neposlední řadě také noční návštěvy pro Vás připravily vystoupení s básničkami, písničkami rozestavěných či starých neobydlených domů (což může i pohádkou a těší se na Vaši návštěvu. vést i ke krádežím). Takových případů je více, kdybychom je ƒƒ „Kde vzkvétá škola, vzkvétá i ...“ jmenovali všechny, nestačila by asi kapacita našeho zpravodaje. Apelujeme tedy na rodiče, aby se více zajímali o to, co jejich ratolesti dělají ve volném čase. I když se zatím jedná o tzv. Škola v Mor. Krumlově „lumpárny“, časem to mohou být trestné činy. Ve středu 4. listopadu jsme se vydali s dětmi z naší školy Chodci - VIDĚT A BÝT VIDĚN! do Moravského Krumlova. Nejdříve jsme navštívili Dům dětí a mládeže, kde žáci absolvovali kurz „112 v ohrožení života“. Nedávno, při cestě domů ze zaměstnání, jsem míjel Na třech stanovištích si děti vyzkoušely teoretické i praktické autem skupinku chodců. Nebyli takřka vidět. Vzhledem znalosti z prvouky a přírodovědy, zopakovaly si, jak se mají k tomu, že ráno za tmy odjíždím a večer za tmy přijíždím, zachovatƒ ƒ v případě nebezpečí nebo úrazu. Vyzkoušely si napadlo mne podívat se do statistik nehodovosti. Každý den také různé způsoby první pomoci (umělé dýchání, masáž dochází na našich silnicích k vážným dopravním nehodám. srdce, první ošetření úrazů). Na závěr se mohly seznámit Nejzranitelnější skupinou jsou chodci a z nich nejrizikovější děti s prostorami a nabídkou Domečku. a senioři. Ve statistikách uvedených na stránkách Ministerstva Další naše cesta vedla do areálu zámku, kde jsme si vnitra České republiky jsem se dočetl, že k největšímu počtu prohlédli Muchovu Slovanskou epopej. Po příchodu byly střetů mezi chodcem a automobilem dochází právě v měsících děti ohromeny velikostí obrazů (první, co je zajímalo, byl listopadu, prosinci a lednu. Hlavním a rozhodujícím faktorem způsob stěhování pláten). Průvodkyně sice musela mírně je snížená či nedostatečná viditelnost. Stačí si uvědomit, že upravit výklad, aby byl zajímavý i pro nejmladší žáky, ale děti auta i cyklisté mají za povinnost svítit. Chodci žádnou takovou byly pozorné a zajímaly se i samy o obrovská plátna. Zvláště povinnost nemají a přitom to jsou oni, kdo na následky těchto čtvrťáci a páťáci si zde vzpomněli i na výuku našich dějin střetů doplácejí nejvíc. ve vlastivědě. Vidět a být viděn je základní pravidlo silničního provozu Dalším milým překvapením při prohlídce bylo pro děti a v zimních měsících to platí dvojnásob. Podle statistik, se i náhodné setkáníƒ ƒ s reportéry Radiožurnálu, kteří s nimi řidiči, kteří zranili chodce, shodují na tom, že ho neviděli provedli krátký rozhovor, který jsme potom s napětím vůbec nebo příliš pozdě. A přitom stačí tak málo. Dodržet pár poslouchali v pondělní družině. zásad: I přes nepřízeň počasí se nám den vydařil a děti se spokojené ( i s nakoupenými suvenýry) vracely domů. 1. Používejte reflexní a fluorescenční materiály a kombinujte je, abyste byli dobře vidět za světla i za tmy Mgr. D. Příkazská 2. Reflexní předměty umístěte nejlépe ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu 3. Dětem pořiďte oblečení, školní brašny a doplňky opatřené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními Společenská prvky kronika Reflexní a fluorescenční předměty nejsou drahé. ƒƒ V prosinci oslaví své životní jubileum paní Božena Nejrůznější přívěsky, nášivky, nažehlovačky, samolepky, Kovalčíková a paní Terezie Sutterová. pásky na ruku apod. pořídíte například v galanteriích nebo Jubilantům přejeme do dalších let hodně zdraví, štěstí v obchodech s jízdními koly za rozumné ceny. a životní pohody v naší obci! Zdroj: http://mvcr.cz/; http://ibesip.cz/ ƒƒ V měsíci listopadu jsme se rozloučili s paní Marií Ctibor Jablonický Kostelníčkovou *1929. Pozůstalým vyjadřujeme upřímnou soustrast.

2 Suchohrdelský zpravodaj Cvičení pro ženy Vánoční vánočka

Milé ženy, 250g mandlí, balíček rádi bychom Vás pozvali do místní sokolovny, kde sušených rozinek, 500g se každé úterý od 18:00 hod. koná cvičení s lektorkou polohrubé mouky, kostka Vlaďkou Rozmahelovou. Cena cvičení je 35 Kč. Další droždí, 80g cukru, 1 termíny cvičení jsou: 1.12., 8.12., 15.12.2009 a pak balíček vanilkového budeme pokračovat 5.1.2010. cukru, špetku soli, 180g S sebou: sportovní obuv na přezutí, karimatku másla, 2 vejce, asi 250ml na posilování a hlavně dobrou náladu. vlažného mléka, 2 lžíce Eva Jarošová medu, 1 lžíci smetany. ilustrační foto MC Duhový Tulipánek Nasekejte na plátky mandle. Vypracujte těsto z mouky, kvasnic, cukru, vanil. cukru, soli, rozinek, 130g másla, vajec Milí rodiče, prarodiče, a mléka. Přikryjte a nechte 30 minut v teple vykynout. Na vále rádi bychom Vás pozvali do naší herny v budově školy, vypracujte těsto, rozdělte na díly, vyválejte a upleťte vánočku. která je otevřena každé úterý dopoledne od 10:10 Položte na plech vyložený pečícím papírem a nechte 30 minut do 11:40 a čtvrtek odpoledne od 15:00 do 17:00. Přijďte stát. Mezitím si zahřejte troubu na 180°C. Vánočku pečte asi si za námi posedět a popovídat u dobré kávy a pohrát 30-35 minut. Zahřejte med se smetanou a 50g másla. Deset si s dětmi. Věk dětí není nijak omezen. Může přijít minut před dopečením touto směsí potřete vánočku. Posypejte kdokoliv,kdo má chuť a náladu. Cena za vstup je 30Kč. mandlemi a dopečte. Termíny otevřené herny jsou: úterý 1.12., 8.12., 15.12. 2009 a čtvrtek 3.12., 10.12. Pak budeme pokračovat Dobrou chuť přeje Jana Rolinková v úterý 5.1.2010 a čtvrtek 7.1.2010. Těšíme se na Vás! E.J. Zelená je tráva, fotbal to je hra… Kočky

Upozorňujeme občany, že se v naší obci množí případy poraněných a potrhaných koček. Vše nasvědčuje tomu, že poranění jsou způsobená tzv. „ŽELEZY“. Jistě si dokážete představit jak taková kočička vypadá, když se z takové pasti všemi silami dostane. Podotýkáme, že takové jednání je jednak nepřípustné a hlavně jedná se o trestný čin. Výsledky utkání – podzim 2009 TIPY na vánoční a povánoční 25.10.2009 Suchohrdly A - Polánka...... 1:0 pohodu či aktivní sport Suchohrdly B - ...... 0:3 01.11.2009 Suchohrdly A - Rakšice...... 2:0 TJ Suchohrdly u Miroslavi Suchohrdly B - ...... 0:4 zve dne 26.12.2009 všechny sportovce i nesportovce 08.11.2009 Suchohrdly A - Litobratřice...... 1:2 do sokolovny na Suchohrdly B - Miroslav C...... 1:6 VÁNOČNÍ TURNAJ VE STOLNÍM TENISE (to je teda ostuda!!!)

Konečné umístění v tabulce v podzimní soutěži je následující, mužstvo A skončilo se ziskem 30 bodů na 2. místě za mužstvem Jezeřan s 33 body a mužstvo B skončilo s 12 body na 12 místě tabulky před Jiřicemi - 10 bodů a Skalicí - 8bodů. (zdroj ČMFS) Program vánočních bohoslužeb v místním kostele Fotbalové víkendy nám tímto končí, hráči budou odpočívat, poctivě trénovat a připravovat se na jarní kolo, které doufejme začne s lepším skóre (pro radost fanoušků) než jak skončil Vánoční bohoslužby podzim. Tímto chci také hráčům obou mužstev poděkovat za 19.12. v 17:00 hod., vzrušující fotbalové zážitky. od 16:00 do 17:00 - zpověď 26.12. v 9:30 hod. - Svatoštěpánská mše Více informací na www.TJsuchohrdlyumiroslavi.cz

Suchohrdelský zpravodaj 3 Rozhovor se sportovcem – dívka na motorce

Jednoho dne jsem se zájmem sledoval prohánějící se závodníky na novém motokrosovém areálu u našiměřického nádraží. Podle velikosti motorek i postav jezdců šlo o mladé závodníky. K mému překvapení, jedním z těch odvážných závodníků byla i dívka z Miroslavi, dcera motokrosového nadšence Ivana Rouse a pravnučka nezapomenutelného milovníka koní Ivana Rouse. Odvážnou dívku jsem požádal, aby čtenářům našeho zpravodaje o sobě něco prozradila.

Jménem čtenářů Suchohrdelského zpravodaje děkuji „Jmenuji se Kateřina Rousová, je mi 12 let, chodím do ZŠ za rozhovor, přeji krásné Vánoce a do roku 2010 hodně v Miroslavi. osobních a sportovních úspěchů. S ježděním na motorce jsem začala ve čtyřech letech, když mi taťka postavil první motorku. J. Hladík Od malička mě nejvíce braly malé modely motorek. Z jiných sportů a zálib mám ráda jízdu na koni , bruslení, fotbálek, karty, motoskiering ( jízda na lyžích za motorkou ), PF 2010 ráda si zahraji na kytaru a taky maluji, samozřejmě nejraději PřPFíjemné 2010 prožití vánočních svátků, motorky. Z domácích prací mám nejraději aranžování květin. Příjemné prožití vánočních svátků, S taťkou ráda trávím mnoho času v jeho dílně. Naučila jsem mnoho štěstí, zdraví a úspěchů mnoho štěstí, zdraví a úspěchů se zacházet se soustruhem i strojní pilou. v novém roce 2010 přejí Mou povinností před závodem je připravit motorku, složité v novém roce 2010 přejí věci udělá taťka. Suchohrdelské ženy Jezdím závody kategorie PITBIKE MORAVIA CUP Suchohrdelské ženy (MOTOCROSS) Závodím na motorce o obsahu 150cm3 a výkonu 13 koní. Mým sportovním vzorem je americký motokrosový závodník černé pleti James Stewart. Na závody s sebou vozím pro štěstí talismana - dráčka z kindervajíčka.

Mým nejoblíbenějším jídlem je kuřecí řízek, hlavně po závodech mám na něj chuť.

V uplynulé sezóně jsem se umístila na celkovém 5. místě Příjemné prožitíPříjemné prožití mezi 18 chlapci. vánočních svátkvánoů čních svátků Mou největší oporou je rodina a to hlavně taťka a děda a hodně štěstí a hodně štěstí v Novém roce Ivan. v Novém roce přeje Po svém pradědu Ivanovi jsem zdědila lásku ke koním, přeje ZO ČSCH nebojácnost, touhu a vůli po vítězství. ZO ČSCH Suchohrdly u Mir. – Pod stromeček bych si přála samozřejmě pořádnou Suchohrdly u Mir. – Damnice motokrosovou motorku, ale budu velice ráda za každý dárek, Damnice a hlavně abych prožila s rodiči krásné Vánoce.“

4 Suchohrdelský zpravodaj Rádi bychom vám Všem našim zákazníkům a přátelům všem popřáli co přejeme plno radostných a úspěšných dnů v nadcházejícím roce a příjemné prožití nejkrásnější strávení svátků vánočních. svátků lásky, hodně štěstí, spokojenosti, klidu a pohody. Buďme s těmi co máme rádi, Firma AGROELEKTRIC s.r.o. se těší na další spolupráci v roce 2010. užijme si jeden druhého a pozorujte jiskřičky

v očích těch druhých... Úspěšný nový rok 2010 přejí děti a pracovníci ZŠ a MŠ Suchohrdly.

Klidné a pohodové prožití vánočních svátků, do nového roku 2010 pevné zdraví, štěstí,spokojenost a mnoho úspěchů v soukromém i pracovním životě přeje Blanka Petříková

Všem našim zákazníkům a přátelům přejeme plno radostných a úspěšných dnů v nadcházejícím roce a příjemné prožití Firma BOMAR, s.r.o. přeje svým zaměstnancům i obchodním partnerům příjemné prožití svátků vánočních a mnoho zdraví svátků vánočních. a úspěchů v roce 2010. Firma BOMAR, s.r.o. přeje svým zaměstnancům i obchodním partnerům příjemné prožití svátků vánočních a mnoho zdraví a úspěchů v roce 2010.

Firma AGROELEKTRIC s.r.o. se těší na další spolupráci v roce 2010.

Suchohrdelský zpravodaj 5 Ve schůzi 7.12.1945 referuje Trubelík Josef, že rozpočtový Kronika poválečná plán na zřízení obecního vodovodu v rozpočtu ZNV v Brně není zařazen. Byla zvolena 5 členná komise, která měla (pokračování) provedení vodovodu sledovat a prosazovat. V roce 1947 bylo vodovodní oddělení ZNV v Brně zmocněno k vypsání užší Brzy po ustavení národního výboru, zvoleného 8. května soutěže na vrtací práce budoucího vodovodu. Obec získala 1945, v jehož čele stál Josef Stoklas, rolník č.p. 138, docházelo pro tento účel z akce ZM obnos Kč 450.000,- Vodovod však k neshodám a jeho předseda se několikráte vzdával funkce. proveden nebyl. Po odhlasování další důvěry setrval však ve funkci až V témže roce byly provedeny adaptace bývalé německé do prosince 1945. Již dne 22. srpna 1945 uplatňovala písemnou školy v č.p. 83 pro účely mateřské školy. žádostí místní organisace komunistické strany československé V usnesení místního národního výboru (MNV) ze dne prostřednictvím svého předsedyƒ ƒ soudruha Rudolfa Kiliana 22.6. 1947 rozhodnuto doporučiti žádost Tělocvičné jednoty st. nárok na jmenování svých členů do místního národního Sokol o získání konfiskátu budov č.p. 25 a 85 pro vybudování výboru, poněvadž jako jediná organisovaná složka v obci vlastní tělocvičny, protože v dohledné době nelze z důvodů má nárok na 8 členů výboru a neorganisované složky pouze finančních vybudovat zamýšlený kulturní dům, na který plány na 4. Ve schůzi místního národního výboru, konané dne byly vypracovány stavitelem Doubravou z Miroslavi. Z 8 22. srpna 1945 nedošlo k dohodě, protože nebylo dosti přítomných členů hlasovalo 6 pro, Martínek Rudolf a Buršík ochoty u dosavadních členů vzdát se členství v dostatečném Rudolf se zdrželi hlasování. Příděl proveden a oba objekty množství a Kilian Rudolf ml., člen komunistické strany trval stávají se majetkem vrcholné tělovýchovné organisace. na zastoupení ve výboře 8 členy. Jednání ztroskotalo. Teprve V zápise z 26.6. 1947 je uvedeno, že Josef Stoklas podává 10. prosince 1945 kdy již byly mimo uvedené politické návrh, aby byl učiněn dotaz na odepsání pozemkové daně pro organisace založeny místní organisace sociálně demokratická, katastrofální sucho, které značně snížilo výnos sklizně. Přesto lidová a národně socialistická, došlo k dohodě a všechny tyto bylo dodáno dle zápisu z 6.1. 1948: politické organisace navrhly zástupce do místního národního výboru. Byli to za komunistickou stranu československou Druh obilí Dodávkový předpis Na něj splněno v % Kilian Rudolf st., Martínek Rudolf, Kříž Josef č.p. 150, za stranu Pšenice 550 q 565,3 q 102,7 sociálně demokratickou Homola Karel, Drábek K. a Chmela Žito 50 q 105,- q 210 František, za stranu lidovou Rous Ivan, Šmíd František a Mahr Ječmen 150 q 339,2 q 226 Jakub, za stranu národně socialistickou Trubelík Josef, Chmela Brambory 330 q 585,7 q 177,4 Josef st. a Posolda Hynek. (nečitelný záznam…kronika pak pokračuje) …Kilian Rudolf st., místopředseda Karel Homola Podle zápisu v protokole 6.2.1948 byla poskytnuta obci a rada ve složení R. Kilian, K. Homola, I. Rous a J. Trubelík. podpora na úhradu škod způsobených suchem 134.000,- Kč. Nový výbor řešil místní záležitosti hlavně přídělové, majetkovéƒ ƒ a otázky národní spolehlivosti až do provedení zdroj: Kronika obce Suchohrdly Kronikář: Klement Blatný prvých všeobecných voleb v roce 1946. O výsledku voleb není záznamů. Pouze v protokole o ustavující schůzi nového místního národního výboru ze dne 5.7. 1946 uvádí se Výročí svateb volba nového představenstva a to sdružení členů sociálně- demokratické a lidové byl uplatněn nárok na prvního ...aneb pánové, abyste nezapomínali... náměstka a zvolen jím Ivan Rous, volbou pak provedenou členy komunistické a národně socialistické strany zvolen 1. rok - bavlněná 20. rok - porcelánová předsedou Kilian Rudolf st., druhým náměstkem Stoklas Josef 2. rok - papírová 25. rok - stříbrná st. a třetím Martínek Rudolf. 3. rok - kožená 30. rok - perlová Z další doby není autentických zpráv, pouze zápisy 4. rok - květinová 35. rok - korálová z obecních protokolů, ve kterých jsou zaznamenány převážně 5. rok - dřevěná 40. rok - rubínová osobní záležitosti. Za poznámku stojí jen měnící se názor 6. rok - železná 45. rok - safírová občanů na chování se osob během okupace. V zápise ze 7. rok - vlněná 50. rok - zlatá 4.8.1945 bylo odhlasováno 9 hlasy aby rodině Boh. Macha 8. rok - bronzová 55. rok - smaragdová bylo přiznáno češství kromě Bohumíra Macha. Na protest 9. rok - měděná neboli 60. rok - diamantová Karla Homoly, aby i B. Mach byl uznán za Čecha, byl návrh hliněná 65. rok - kamenná (někde 10. rok - cínová železná) opět všemi 9 hlasy zamítnut. Ale již 3.10. 1945 odhlasováno, že 11. rok - ocelová 70. rok - platinová činnost B. Macha během okupace v osobním styku s místními 12. rok - hedvábná 75. rok - svatba Čechy byla nezávadná a jeho činnost služební není známa. 13. rok - krajková korunovačních V téže schůzi bylo odhlasováno, aby za měřici obecních 14. rok - slonovinová klenotů propachtovaných pozemků se vybíral nájem ročních Kč 250,-. 15. rok - křišťálová Lednové číslo zpravodaje vyjde zhruba s desetidenním zpožděním z důvodů vánočních svátků.

Suchohrdelský zpravodaj prosinec 2009. Vydává Obec Suchohrdly u Miroslavi pod ev č. MK ČR E 18580. Uzávěrka 20. listopadu 2009. Sestavila redakční rada ve složení: Renata Drozdová, Jan Hladík, Ctibor Jablonický, Blanka Petříková, Jana Rolinková. Redakce si vyhrazuje právo článek zkrátit. S obsahem čtenářských příspěvků se redakce zpravodaje nemusí vždy ztotožňovat. Připomínky, příspěvky, inzerci, dopisy zasílejte na e-mail: [email protected], nebo prostřednictvím schránky na Obecním úřadě. Sazba a tisk: Bačík Pohořelice. Počet výtisků 210 ks. Uzávěrka příštího čísla 3. ledna 2010 ve 12.00 h