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Cardiovascular Medicine Cardiovascular Medicine Kardiovaskuläre Medizin / Médecine cardiovasculaire Supplementum 18 ad Cardiovascular Medicine 2010;13(5) 26 May 2010 www.cardiovascmed.ch Jahrestagung Schweizerische Gesellschaft für Kardiologie (SGK) Gastgesellschaften: Schweizerische Gesellschaft für Pädiatrische Kardiologie (SGPK) Schweizerische Gesellschaft für Thorax-, Herz- und Gefässchirurgie (SGTHGC) Schweizerische Hypertonie Gesellschaft (SHG) Assemblée Annuelle Société Suisse de Cardiologie (SSC) Sociétés invitées: Société Suisse de Cardiologie Pédiatrique (SSCP) Société Suisse de Chirurgie Thoracique et Cardio-vasculaire (SSCTCV) Société Suisse d’Hypertension (SSH) St. Gallen, 9.–11. Juni 2010 Official journal of the Swiss Society of Cardiology, the Swiss Society of Hypertension, the Swiss Society of Angiology and the Swiss Society of Paediatric Cardiology IMPRESSUM Cardiovascular Medicine www.cardiovascmed.ch Official journal of the Swiss Society of Cardiology, the Swiss Society of Hypertension, the Swiss Society of Angiology and the Swiss Society of Paediatric Cardiology Kardiovaskuläre Medizin / Médecine cardiovasculaire VET EL IC H A S C A A R T D E I I O C L O S O G A I C Editors Editors in chief Section editors: Section editors: Section editors: Editors Thomas F. Lüscher, Zürich Images in cardiovascular The new compound The interesting ECG Urs Bauersfeld, Zürich René Lerch, Genève medicine Jérôme Biollaz, Lausanne Stefan Osswald, Basel Paul Erne, Luzern Alain Delabays, Morges Georg Noll, Zürich Jürg Schläpfer, Lausanne Augusto F. Gallino, Bellinzona Deputy editors Michel Zuber, Luzern Andres Jaussi,Yverdon-les-Bains Georg Noll Section editor: Section editors: Lukas Kappenberger, Lausanne Jan Steffel The new device Evidence-based Bernhard Meier, Bern Haran Burri, Genève cardiology Matthias Pfisterer, Basel Stephan Windecker,Bern Heiner Bucher, Basel Jan Steffel, Zürich Jens Hellermann, Altstätten Bernard Waeber,Lausanne Jörg Muntwyler, Kloten Editorial Board D. Atar,Oslo F. Cosentino, Rom B. Kwak-Chanson, Genève O. Ratib, Genève L. Spieker, Grenchen E. Battegay, Zürich H. Darioli, Lausanne M. Lachat, Zürich T. J. Resink, Basel P. Suter, Zürich O. Bertel, Zürich J. Deanfield, London R. Lehmann, Zürich P. Rickenbacher, Bruderholz M. Turina, Zürich M. G. Bianchetti, Bellinzona F. Eberli, Zürich F. Mach, Genève H. Rickli, St. Gallen E. Valsangiacomo,Zürich P. Bösiger, Zürich W. Häfeli, Heidelberg M. Maeder, Victoria, Australien W. Riesen, St. Gallen P. M. Vanhoutte, Hongkong F. R. Bühler, Basel D. Hayoz, Lausanne W. Maier, Zürich M. Roffi, Genève G. Vassalli, Lausanne M. Burnier, Lausanne O. M. Hess, Bern C. Marone, Bellinzona F. Ruschitzka, Zürich G. K. von Schulthess, Zürich P. Buser, Basel K. Jäger, Basel F. H. Messerli, New York, USA H. Saner, Olten/Bern L. von Segesser, Lausanne E. Camenzind, Genève R. Jenni, Zürich T. C. Moccetti, Lugano U. Scherrer, Lausanne G. Zünd, Zürich P. G. Camici, London J. J. P. Kastelein, Amsterdam P. Mohacsi, Bern J. Schwitter, Zürich T. Carrel, Bern Z. S. Katusic, Rochester, USA G. Pedrazzini, Lugano C. Seiler, Bern R. Corti, Zürich P. Kaufmann, Zürich J. Philippe, Genève U. Sigwart, Genève Impressum Contact Publishing company Advertising Retail price: Fr. 125.–; authorisation of EMH on the basis Cardiovascular Medicine EMH EMH Swiss Medical Single issue: Fr. 20.–. of a written agreement. EMH Swiss Medical Publishers Ltd. Publishers Ltd. Issues per year: 11 Creative Commons summary: Swiss Medical Publishers Ltd. 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Any (english) use of the work for commercial purposes needs the explicit prior Editores Medicorum Helveticorum Partner Die Redaktion der «Cardiovascular Medicine» und der Schweizerische Ärzteverlag EMH danken folgenden Partnern, die mit Ihrem Engagement die Herstellung dieser Zeitschrift ohne jegliche redaktionelle Einflussnahme unterstützen: DEM PATIENTEN VERPFLICHTET. SERVIER (SUISSE) S.A., die Schweizer Niederlassung In unserer Verpflichtung dem Patienten gegenüber des weltweit tätigen Pharmaunternehmens Servier, ermöglichen wir weltweit die Versorgung mit steht für Forschung und Innovation durch seine Refe- dringend benötigten Medikamenten und unterstützen renz-Medikamente für die wichtigsten Pathologien, nachhaltige Gesundheitsprogramme vor Ort. insbesondere in der Kardiologie. INHALT / SOMMAIRE Vorträge / Présentations orales Klinische Kardiologie / Cardiologie clinique Clinical cases 1 4 S Freie Mitteilungen 1 / Communications libres 1 Heart failure 6 S Freie Mitteilungen 2 / Communications libres 2 Endothelial progenitor cells, atherosclerosis 8 S Freie Mitteilungen 3 / Communications libres 3 Ischaemic heart disease11 S Freie Mitteilungen 4 / Communications libres 4 Ablation of ventricular and supraventricular arrhythmias 15 S Freie Mitteilungen 5 / Communications libres 5 Valves / Coronary 17 S Freie Mitteilungen 6 / Communications libres 6 Valvular heart disease 19 S Freie Mitteilungen 7 / Communications libres 7 Thromboembolic disease and miscellaneous 22 S Freie Mitteilungen 8 / Communications libres 8 Congenital heart disease ad other anomalies24 S Freie Mitteilungen 9 / Communications libres 9 Risk factors: unusual and not so unusual 26 S Freie Mitteilungen 10 / Communications libres 10 Stents 28 S Klinische Kardiologie / Cardiologie clinique Clinical cases 231 S Freie Mitteilungen 11 / Communications libres 11 Pacing 34 S Freie Mitteilungen 12 / Communications libres 12 Aorta / assist devices / cogenital 36 S Kardiovaskuläre Medizin 2010;13(5): Suppl 18 2S INHALT / SOMMAIRE Freie Mitteilungen 13 / Communications libres 13 Congestive heart failure38 S Freie Mitteilungen 14 / Communications libres 14 Echocardiography: more or less advanced 40 S Freie Mitteilungen 15 / Communications libres 15 Interventional cardiology 42 S Poster / Posters Moderierte Poster 1 / Posters modérés 1 Basic science, rhythmology, rehabilitation 45 S Moderierte Poster 2 / Posters modérés 2 Congestive heart failure, clinical cardiology 48 S Moderierte Poster 3 / Posters modérés 3 Coronary artery disease, cardiac imaging 52 S Postergruppe 1 / Groupe de posters 1 Pathophysiology / Molecular biology 56 S Postergruppe 2 / Groupe de posters 2 Rhythmology and pacemakers 59 S Postergruppe 3 / Groupe de posters 3 Coronary artery disease, PCI 62 S Postergruppe 4 / Groupe de posters 4 Risk factors, hypertension, epidemiology, rehabilitation, thromboembolism 63 S Postergruppe 5 / Groupe de posters 5 Cardiac imaging 63 S Postergruppe 6 / Groupe de posters 6 Clinical cardiology 66 S Postergruppe 7 / Groupe de posters 7 Cardiac surgery 69 S Erstautorenverzeichnis / Liste des premiers auteurs Autoren / Auteurs72 S Kardiovaskuläre Medizin 2010;13(5): Suppl 18 3S KLINISCHE KARDIOLOGIE / CARDIOLOGIE CLINIQUE CLINICAL CASES 1 14 suggestive of a thrombosed aneurysm (A). A pre-operative Calcified left ventricular apical aneurysm in a full contact transthoracic echocardiography (TTE) showed normal left fighter ventricular systolic function. The 4-chamber apical view revealed a cystic-like mass (20 x 30 mm) adjacent to the right atrium S. Prat-Gonzalez, H. Sunthorn, S. Noble suggesting a paracardiac mass (B). Further investigation with a Hôpitaux Universitaires de Genève (Genève, CH) cardiac computed tomographic scan (CT-scan) uncovered a giant A 44-year old man, full contact fighter, experienced sudden onset RCA aneurysm with a partially thrombosed lumen and a severely of palpitations associated with oppressive chest pain. Pre-hospital calcified vessel wall, confirming the findings evoked by the ECG showed a ventricular tachycardia originating from the left coronary angiogram. A proximal LCX aneurysm measuring apical wall (a). After an intravenous bolus of amiodarone, he 23 x 15 mm with mural thrombus was also visualized on the converted to atrial fibrillation with ST segment elevation in the cardiac CT-scan. Curvilinear reconstructions of the cardiac CT inferior leads. He was thrombolyzed during the transfer to our scan permitted
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