22 lørdag ROMSDALS BUDSTIKKE Lørdag 15. juni 2013 ROMSDALS BUDSTIKKE Lørdag 15. juni 2013 lørdag 23 Fant sitt paradis i Romsdal | reportasje | Iver Gjelstenli [email protected]

Balansekoden: Miroslav Peto leder i 12. taulengde på Balansekoden på Utkleiva i Eresfjord. I bakgrunnen ser vi Eresfjorden, Sølåtta, Erneset, ein snipp av Langfjorden, Rød og Snøtinden i Eide/. Foto: Terje Aamodt

Miroslav Peto kombi- å kjøre på ski ned de bratteste fjellsidene på Store Tatrasfjella i Slovakia, og foreldrene hans Da jeg fikk se en plakat som viste instinktet som driver han. motivasjon. og Lille Vengetind, Rollsbotnskorkja, Sandfjellet, tok han med på ski og klatring alt som utsikten fra Varden mot romsdalsfjella på – For meg er det ikke prestasjonen som – Rollsbotskorkja er ett av de fjella jeg nerer studier ved Sunnmørslauparen og Taskedalsfjellet? Vi barn. Han var bare 7–8 år da han debu- kontoret til den internasjonale koordina- er motivet. Jeg trives i fjellet og med kunne se hver eneste dag fra kjøkkenvin- snakker om skikjøring i terreng andre fjellfolk terte med bratt skikjøring i ei renne på toren ved universitetet, var jeg overbe- nærheten til naturen både når jeg klatrer duet på studentboligen på Kvam. Jeg tok oppfatter som klatring! cirka 40 grader. Som 12-åring kjørte han vist. Jeg ville studere i og kjøre på og når jeg kjører på ski. Utfordringene i mange bilder for å se om det kunne være Høgskolen i Molde med den 55 grader bratte og teknisk vanske- ski i Romsdal, forteller Miroslav mens vi bratt og krevende terreng skjerper mulig å finne ei skilinje ned den 900 Balansekoden. Vi ble enige om å ta oss en lige Red Coloir i Slovakia. Samtidig står på en av de mange små standplass- sansene, og gjør at jeg opplever naturen vertikale meter høye nordveggen. Jeg var ekstrem skikjøring og skitur på Trollstigen, og kombinere det med en utviklet han seg til en klatrer på høyt hyllene på Balansekoden og venter på at sterkere. Derfor ser jeg stadig etter nye usikker, men det var bare en måte å finne prat om ski og klatring, men lite snø gjorde at vi nivå, og har brukt mye av sin fritid til Terje skal rope sikring klar fra neste krevende linjer som kan kjøres på ski, og det ut på. Jeg måtte ganske enkelt dra dit fjellklatring. valgte å dra på klatretur på den 700 meter lange skikjøring og klatring i Slovakia og i standplass 50 meter over oss. det har jeg funnet i rikelige mengder her i for å se veggen på nært hold. Jeg hadde svaruta «Balansekoden» på Utkleiva i Eresfjord. Alpene. Denne interessen var også sterkt Romsdal. ikke bil den gangen, og festet derfor Molde: Han kom til Molde for å gjøre ferdig en Med praktfullt utsikt mot fjorden, bygda og medvirkende til at han valgte å reise til Naturopplevelse. Når Miroslav skiene på ryggsekken, tok ferja til mastergrad i logistikk og informasjonssystemer i snøkledde fjelltopper kombinerte vi klatreturen Norge og Molde. forteller kan det få håret til å reise seg Rollsbotnskorkja. Historien om da og syklet til Tresfjord. Det skulle 2010. Nå er han tilbake ved Høgskolen i Molde for med samtale om ski, klatring og hans forhold til – Høgskolen i Molde er sterk på det over hele kroppen for en vanlig ski- og han kjørte ned nordsida på Rolls- vise seg at nordveggen på Rolls- å arbeide med en doktorgrad i det samme fagfeltet. natur. Med på turen ble også klatrer og fotograf fagområdet jeg studerte, logistikk og klatreinteressert romsdaling. Det han botnskorkja i tresfjordfjella en aprildag i botnskorkja var en god del mer utfor- Krevende studier blir kombinert med minst like Terje Aamodt. informatikk, og samarbeider med driver med er skikjøring på et svært høyt 2010 sier mye både om hans mentale og drende og krevende enn jeg hadde krevende turer i bratte skifjell. Eller hva sier du til Begynte tidlig. Miroslav er oppvokst like ved universitetet der jeg studerer i Slovakia. nivå, men det er ikke konkurranse- skitekniske egenskaper og om ekstrem forventet, og bød på alt hva 24 lørdag ROMSDALS BUDSTIKKE Lørdag 15. juni 2013 ROMSDALS BUDSTIKKE Lørdag 15. juni 2013 lørdag 25

Sunnmørelauparen, (Sunnmørslaupar- lægda), østveggen: Den vanskeligste skinedkjøring jeg har gjort, sier Miroslav Peto om denne turen. Eksponering grad E4, 300 meter med 50–55 grader, noen seksjoner 55–60 grader og høy teknisk vanskegrad.

Vestflanken på Lille Vengetind: 800 vertikale meter, gjen- Østveggen på Store Vengetind: «Slingsbyruta». 40–50 grader Rollsbotnskorkja, nordflanken: Tresfjordfjella. Veggen er godt synlig fra Molde. nomsnittlig bratthet 40 grader, noen svært eksponerte med en seksjon 55 grader. Samme dag kjørte Miroslav også Lang bratt vegg, 900 vertikale meter. Bratt og krevende rute, svært eksponert i Sandfjellet, østveggen: På Måndalen-sida av fjellet ned mot seksjoner. En av de vakreste og mest utfordrende ekstremski- Nordryggen («normalvegen») på Store Vengetind. Ryggen til øvre del av veggen. Miroslav syklet fra Molde da han kjørte denne ruta. Kvassetindvatnet. Start med traverserende linje 40–45 grader, linjer jeg har sett i Norge, sier Miroslav om denne turen. høgre for Slingsbyruta. deretter 50–55 grader.

ekstrem skikjøring kan inneholde. Jeg sliten til å ta enda en tur opp til toppen tok på skiene ved varden på toppen. av den mektige Store Vengetinden. Nedkjøringa startet med en smal og Dermed fikk jeg også nyte skikjøringa teknisk krevende egg, etterfulgt av et ned Nordryggen før jeg ruslet ned fra hopp utfor toppskavlen. Derfra var det Vengedalen og tok bussen tilbake til bratt skikjøring hele vegen ned den øvre Molde, sier Miroslav. halvparten av fjellet. Den nedre halv- parten var litt enklere, men jeg kjørte Sunnmørslauparen. 23. april i 2010 hele tida konsentrert for å unngå å løse tok Miroslav enda en tur til tresfjord- ut snøskred. Da jeg sto nede på Dals- fjella. Denne gangen kjørte han ned vatnet og så opp mot fjellsida der jeg østveggen på Sunnmørslauparen, hadde kjørt ned, kjente jeg at jeg var nabofjellet til Lauparen. Den 55–60 fysisk og mentalt utslitt. Jeg forsto også grader bratte veggen karakteriserer han at jeg hadde tatt med for lite mat, og jeg som «den vanskeligste skinedkjøringen var sliten, skrubbsulten men også jeg har gjort på grunn av den ekstreme lykkelig over å ha opplevd enda en stor eksponeringen (grad E4), 300 meter med dag i den vakre norske fjellnaturen. en bratthet på 50–55 grader med noen Dagen ble avsluttet med sykkeltur fra innslag med 55–60 grader og høy teknisk Tresfjord til Vestnes og en nydelig vanskegrad». ferjereise tilbake til Molde, sier Miroslav. Vårsemesteret 2013 kom Miroslav Peto tilbake til Høgskolen i Molde. Denne Vengetindene. April 2010 bød på gangen i forbindelse med sine doktor- mange dager med gode snøforhold og fint gradsstudier. Vinteren og skiforholdene i vintervær, og Miroslav fikk med seg 2013 ble ikke på langt nær så gode som i mange fine skiturer både av det normal 2010, men han fikk likevel med seg slaget og ekstremskikjøring. Fra toppen mange fine toppturer og noen ekstreme av Blånebba hadde han perfekt utsikt nedkjøringer som østveggen på Sand- mot Vengetindene, og bestemte seg for å fjellet i Måndalen og nordøstveggen på kjøre ned en av de turene som er Taskedalsfjellet (Grønfonnfjellet) i beskrevet i Halvor Hagens skigaidbok, Innfjorden. Toppturer i Romsdalen, nordvestflanken på Lille Vengetind. Romsdaling? Etter 15 taulengder – Jeg kunne se at forholdene var gode. praktfull svaklatring og 13 rappeller ned En av drømmelinjene mine ga meg et igjen fra Balansekoden i Eresfjord, kjører tegn om at jeg var velkommen til å vi hjem til Molde. oppleve en dag på ski blant hennes bratte – En fantastisk flott klatretur, sier snøgardiner. 800 vertikale meter og en Miroslav. gjennomsnittlig bratthet på 40 grader Han har fått med seg mange fine turer med noen eksponerte passasjer i Roms- både på ski i fjellet, med klatresko i dals spektakulære natur gjør dette til en Julsundet og i Moldeveggen og nå også i av de vakreste og mest utfordrende eventyrlig vakre Eresfjord. Men han vil skilinjer jeg har sett i Norge, sier Miro- gjerne oppleve mer, mye mer. slav. –Jeg trives god i Molde og i de fantas- tiske romsdalsfjella. Jeg har også sansen Store Vengetind. For å komme seg til for den norske mentaliteten og den Isfjorden og Vengedalen måtte han ta norske levemåten. Typisk norsk for meg buss fra Molde og ta beina fatt opp til er ordningen med at Vengedalen. Det gjorde han også da han du kan bo på to dager etter opplevelsen på Blånebba og turistforen- Lille Vengetind dro tilbake for å prøve ingshytter, skiene på fjellet han kaller «Kongen av og betale Isfjorden» og «et av de vakreste fjell jeg med noen gang har sett». Med andre ord, Store selvbetje- Vengetind! ning. Herlig! Han gikk opp den såkalte normal- Hadde dere i vegen, nordryggen, opp til den 1852 tillegg vært litt meter høye tinden, og kjørte ned den mer åpne og 40–50 grader bratte østsida av fjellet. imøtekommende Dette er for øvrig den samme ruta som overfor fremmede, Slingsby og Vigdal fulgte da de gjorde hadde det vært helt førstebestigninga av Store Vengetind i perfekt. Dersom jeg 1881. får jobb, ser jeg ikke Men Miroslav var ikke ferdig med bort fra at jeg kommer dagen da han sto nede på Evilsbreen etter tilbake - for å bli, sier å ha kjørt ned Slingsbyruta. Miroslav Peto. (bildet) Romsdalsvenn: Miroslav Peto kjører ned fra Trollryggen. Breitind, Døntind og Romsdalen i bakgrunnen. En forholdsvis moderat skitur sammenliknet med de mange ekstremskikjøringene han har gjort i Romsdal, Tatrafjella og i Alpene. Foto: Rastilav Peto – Jeg følte meg litt sliten, men ikke for