Český ráj – Semilsko

Zajímavosti na trase:

Semily – centrum Horního Pojizeří. Muzeum a Pojizerská galerie se stálými expozicemi „Osobnosti Semilska“ a „(Ne)zapomenutá minulost“, novorománský kostel sv. Petra a Pavla – zpřístupněná věž s výhledem na město. Železný Brod – město s dlouholetou tradicí sklářské výroby, městské muzeum s expozicí vývoje sklářství, muzeum Běliště – ná- rodopisná expozice, památková rezervace Trávníky – lidová archi- tektura. Maloskalsko – skalní bludiště Kalich a Chléviště, Boučkův sta- tek – maloskalská galerie, Vranov – zbytky gotického hradu, Suché Z Kozákova se otevírá nádherný kruhový výhled skály. Klokočské a Betlémské skály – přírodní rezervace, skalní vy- Užitečné kontakty: hlídky, pseudokrasová jeskyně Postojna, zřícenina skalního hradu Rotštejn. Muzeum a Pojizerská galerie Kostel sv. Petra a Pavla v Semilech – město, prvně připomínané roku tel.: 481 622 528 1371, čtyřboká dřevěná zvonice z roku 1639 s tzv. rebelantskými Muzeum Běliště, Železný Brod zvony, obrácenými srdcem vzhůru, gotický kostel sv. Václava ze 14. tel.: 483 391 149 století. Městské muzeum Železný Brod Tábor (678 m n. m.) – zalesněný melafyrový vrch, výhledy do tel.: 483 389 081 Městské informační středisko Semily Boučkův statek – Maloskalská galerie Riegrovo náměstí 68 kraje, rozhledna (v současné době mimo provoz), v sezóně turis- 513 01 Semily tický informační stánek. tel.: 483 392 047 tel., fax: 481 624 721, 481 629 290 – město na úpatí hory Tábor, Městské Rozhledna Dubecko www.semily.cz, [email protected] muzeum a galerie – historická a vlastivědná expozice, mineralogie, tel.: 481 321 681 (OÚ Mírová pod Kozákovem) památník rodu Šlechtů. Muzeum, Rovensko pod Troskami – východisko do oblasti západních Krkonoš, kolébka tel.: 481 382 236 (MÚ) Na shledanou! lyžování, Krkonošské muzeum – počátky českého lyžování, histo- Městské muzem a galerie Lomnice nad Popelkou ricko-etnografická expozice, Kavánova galerie, Zvědavá ulička – li- tel.: 481 671 872 dová architektura. Krkonošské muzeum Jilemnice Vysoké nad Jizerou - Vlastivědné muzeum s expozicemi o his- tel.: 481 543 041 torii lyžařství a vývoji řemesel, mechanický betlém. Vlastivědné muzeum pro Vysoké nad Jizerou a okolí – Bozkovské dolomitové jeskyně s krápníkovou výzdo- tel.: 481 593 118 CCYKLOVÝLETYKLOVÝLET bou a podzemním jezerem, barokní poutní kostel Navštívení Panny Bozkovské dolomitové jeskyně Marie z roku 1693 s vyhlídkovou věží. tel.: 481 682 164 HHornímorním

Vydalo Město Semily v roce 2008 Foto: Milan Drahoňovský Grafika: Jiří F. Jakoubek Tisk: Tiskárna Glos Semily, s. r. o. PPojizeřímojizeřím Cyklovýlet Horním Pojizeřím Náš okruh pokračuje vlevo na Klokočí po neznačené silnici, kte- Semily – Železný Brod – Malá Skála – Klokočí rá vede těsně pod Betlémskými a Klokočskými skalami. V Klokočí odbočíme na zelenou cyklotrasu a jedeme stále podél skal. Prud- – Dubecko – Rovensko pod Troskami – Tábor – kým klesáním přijedeme na frekventovanou silnici – Semi- Lomnice nad Popelkou – Jilemnice – ly. Tu opatrně překonáme a po zelené vystoupáme na Dubecko. – Vysoké nad Jizerou – Bozkov – Semily. U kapličky lze odbočit a navštívit místní rozhlednu. Zelená nás Délka okruhu cca 125 km. dále povede po silničce až do Kvítkovic. Zde ji opustíme a dáme se vlevo na cyklotrasu č. 4172, směřující po místních komunika- Kraj Horní Pojizeří se nachází na rozhraní Podkrkonošské pa- cích přes Volavec, Roudný a Blatec do Rovenska pod Troskami. horkatiny a Českého ráje. Zdá se, že díky své poloze zdědil od Z křižovatky u zvonice vede zpět do Semil cyklotrasa č. 4176, která každého z okolních turistických regionů to nejlepší – z Českého překonává Ještědsko-kozákovský hřbet blízko Kozákova. Dřevěná zvonice v Rovensku ráje malebnost a z Krkonoš členitost. Okruh prochází celým re- Po cyklotrase č. 4172 pokračujeme do Křečovic a přes Bítou- gionem a představuje jednotlivá města a oblasti s turistickými chov do Rváčova. Zde odbočíme na zeleně značenou cyklotrasu zajímavostmi. Výlet potvrzuje motto „Kraj dalekých rozhledů“. Rozhled z Čertovky a po ní přes Košov a kolem Alainova kříže vystou- Četná stoupání jsou vždy vykoupena odměnou v podobě výhle- páme na horu Tábor. I když rozhledna i chata dů na Krkonoše, Český ráj a Jizerské hory. jsou stále v rekonstrukci, rozhlédnout se může- Ze semilského ná- me i ze samotného vrcholu. Z Tábora sjedeme městí se vydáme po po cyklotrase č. 4171 do Lomnice nad Popelkou. cyklotrase č. 4170 do Stejné cyklotrasy se držíme až do Jilemnice. Vede Bítouchova. Za nád- přes Libštát po krásném mostě se sochami a po herných výhledů na výhledových cestách mezi Libštátem a Mříčnou. Semily a okolí vystou- Nad Kundraticemi se kříží s cyklotrasou č. 4175, páme na místní část Zámek v Jilemnici po které se dá dojet zpět do Semil. Cimbál k Sejkorské Z jilemnického náměstí absolvujeme krátký kapličce. Cyklotrasa úsek po cyklotrase č. 22 podél zámeckého parku. Na křižovat- č. 4170 dále klesá po ce U Labutě odbočíme vlevo a po zelené vystoupáme na Kozi- silnici až do Podboz- nec, odkud je výhled na západní Krkonoše. Projedeme lesem na kova. Odtud se vydá- křižovatku s modrou cyklotrasou. Pokračovat budeme dále po me vlevo, směrem na modré a po polní cestě se dostaneme do Dolní Sytové. Zde pře- Železný Brod Železný Brod. jedeme na cyklotrasu č. 4173, která nás za značného stoupání povede na vyhlídkový kopec Čertovka. Kolem sochy sv. Jana Ne- Výše zmíněná cyklotrasa nás zavede po silnici údolím Vošmen- pomuckého sjedeme do Roprachtic. Projedeme kolem kostela dy do Podspálova na soutok Jizery a Kamenice. Hotel v Podspá- a budeme pokračovat na silnici, kde se napojíme na cyklotrasu lově je ideálním výchozím místem pro pěší vycházku po Riegrově č. 4170, směr Vysoké nad Jizerou. Kdo by se chtěl již vrátit do stezce. Pokračujeme podél Jizery stále po cyklotrase č. 4170 do Semil, může využít cyklotrasu č. 4170 opačným směrem přes Železného Brodu. Po lávce přejedeme Jizeru a vystoupáme do Škodějov a Loukov. Koberov. Odtud se můžeme vrátit do Semil po cyklotrase č. 4175 přes Smrčí a Chuchelnu. Náš okruh vede po silnici s cyklotrasou č. 4170 do Vysokého nad Jizerou. Na náměstí vyměníme stávající cyklotrasu za cyk- Pokračujeme dále přes Vrát až na kři- lotrasu č. 4174. Za lyžařským areálem Šachty odbočíme vlevo a žovatku Prosíčka v těsné blízkosti monu- projedeme okrajem Stanového, kde se nachází rodný dům spiso- vatele Antala Staška. Pokračujeme dále přes Jesenný do Bozkova, mentálních Suchých skal. Na Prosíčkách kde nezapomeneme navštívit dolomitové jeskyně. Po cyklotrase opustíme na chvíli cyklotrasu č. 4170 a č. 4174 dojedeme až na křižovatku do Podbozkova. Odtud se pojedeme rovně po silnici směr Malá prudkým stoupáním dostaneme do obce Příkrý. Okruh zakončí- Skála. Na další křižovatce najedeme na me sjezdem přes Benešov zpět do Semil. Kdo si chce stoupání zelenou cyklotrasu a po ní se dostaneme trochu ušetřit, může se vydat vpravo po cyklotrase č. 4170 přes do Malé Skály. Tam se opět napojíme na Cimbál a Bítouchov. cyklotrasu č. 4170, po ní se dáme vlevo a vyjedeme z Malé Skály směrem na Ra- Jedná se o tak trochu „extrémní“ variantu pro vytrvalce, kte- kousy. Po silnici v údolí Jizery vystoupá- ří chtějí poznat celý region najednou v rámci jediné vyjížďky. me na ostroh nad železniční tunel. Tam Okruh lze zkrátit (100 km) například ze Semil přes Kozákov do skončí cyklotrasa č. 4170 a přes Rovenska pod Troskami. Naopak, prodloužení skýtá zařazení dal- dojedeme na křižovatku v lese. ší rozhledny Kopanina na Maloskalsku. Malá Skála Zvonička v Dolní Sytové