1) - Törökmező (7,5 km)

A kisvasútállomástól elindulunk a Szokolyai úton, majd átmegyünk a nagyvasút hídja alatt. Elérjük a 12-es számú főutat, amelynél jobbra, felé kell fordulnunk. 50 méterre a kereszteződéstől kiérünk a Köztársaság térre. Bal oldalon a Kismarosi Művelődési Központot láthatjuk, amely különböző programokkal és alkalmi kiállításokkal várja vendégeit. Jobbra a Teleház található, ahol a kulturális programkínálat és a különböző szolgáltatások mellett alkalmi kiállításokat is megtekinthetünk. A téren láthatjuk Horváth István műalkotását, az Ulmi skatulya szobrot, amely a település első német telepeseinek útjáról állít emléket. A szobor mögött átvágva a téren, a felfelé haladó Dózsa György utcát válasszuk, amely felvezet a MÁV megállóhely jegypénztáráig. A pénztártól már megtaláljuk a zöld négyzet jelzéseket, s már láthatjuk a település 1827-ben épült katolikus templomát. A templom oldalfalán található a az első és második világháborúban elhunytak táblája, akikre fájó szívvel emlékezik vissza a falu lakossága. A templom előtti lépcsősoron érjük el a Kismarosi Falumúzeumot, amely állandó helytörténeti kiállítással mutatja be a falu történelmét. A jelzett útra vissza kell mennünk a lépcsőn, majd balra, a pincesoron keresztül lejutunk Nepomuki Szent János szobrához. A főút mellett haladunk a falu széléig, ahol az Óhegy felé fordulva átkelünk a vasúti sorompón. A vasúti átjáró után balra kell fordulnunk, hogy a János- hegyre felvezető jelzés panorámája meggyönyörködtessen minket. Majdnem egy kilométer után balra kiágazik egy kis utca, majd kisvártatva megint balra fordulva visszatérünk a vasút mellé, amelyet végig követünk a kóspallagi útig. Társként szegődik a Duna túlpartján lévő fellegvárra való kilátás. A kóspallagi utat keresztezve elhaladunk a Gerendás Büfé előtt, majd rövid időre a mi utunkon halad a buszmegálló felől befutó zöld háromszögjelzés is. 50 méterre a büfétől balra kell fordulnunk, hogy kiérjünk a nyaralóházak közül, és nekivághassunk a Só-hegy lankás emelkedőjének. A gerincet elérve a jelzés az első kettéválásnál a jobboldali, a második kettéválásnál a baloldali úton vezet tovább, de választhatjuk bármelyiket mind a két esetben, mivel ugyanoda vezetnek. Alighogy ismét egyesül a két út, elérjük Törökmezőt, és már látjuk a turistaház bekötőútját is. Ezen balra fordulva haladunk kb. 50 métert, majd egy - az aszfaltra is kifestett jelzésnél - jobbra, a földútra fordulunk, s kisvártatva becsatlakozik hozzánk a Bibervár felől érkező piros és a szintén Kismaros felől érkező zöld sávjelzés is. Balra fordulunk, és nemsokára elérjük a turistaházat, amely mentén több forrás és tó nyújt elragadó látványt.

2) Kismaros - Nagymaros - Zebegény (17,5 km)

Nagymaros-Visegrád vasúti megállóhelyen leszállunk a vonatról, majd a megállóhelyet a Vác felőli, Magyar utcai kijáraton hagyjuk el. Itt a fákra festve megtaláljuk kék és a sárga sávjelzéseket is, amelyeket követnünk kell túránk első részében. Azonban még mielőtt nekilódulnánk, érdemes egy kisebb kitérőt tennünk a Kittenberger Kálmán Vadászati kiállításhoz, így a Magyar utcán ne a hegy felé induljunk, hanem a Duna felé. Keresztezzük a 12-es főutat, majd leérve a partra balra fordulunk. Elhagyva a visegrádi rév kikötőjét, a hajóállomással szemben találjuk a kiállító termet. A kiállítás megtekintése után az épületből kijőve jobbra, a Fő tér felé fordulunk, ahol utunkat kialakított

3) - Kóspallag - Márianosztra (13 km)

Miután a kisvonatról leszálltunk, át kell kelnünk a síneken, és azt kell követnünk velük párhuzamos Aradi utcán. A kék plusz vagy kereszt jelzés lesz útitársunk egészen Kóspallagig. Lassacskán elhagyjuk Mányoki Ádám szülőfaluját s egy elegáns nagy réten kelünk át, együtt a kisvonattal. A földutat és a vasút pályát szilvafák sora választja el, s hamarosan balra kell fordulnunk, s bemennünk a Pap-hegy alá, követve a Kenderesi-árok alsó szakaszát. Innentől keményedik a terep: a földutak sokasága közepette, a jelzésen haladva mászunk fel 400 méterre, majd balra fordulva a Krisztus szamara-kőig oldalazunk. A Fekete-hegyről lemenő irtás mentén hamarosan elérjük Kóspallagot. Itt a falu központjába, a polgármesteri hivatal, iskola, élelmiszer bolt alkotta térre futunk be. Balra, feljutunk a kóspallagi római katolikus templomhoz. Túránkat itt megszakíthatjuk, és visszatérhetünk Kismarosra valamely menetrend szerinti autóbusz járattal. Ha mégis a folytatás mellett döntünk, akkor a piros és a kék sáv alkotta közös utat kell követnünk, amelyek a focipálya felé visznek. Elhaladunk az iskola és az önkormányzat épülete mellett, és lassacskán a helyi focipályánál letérünk az aszfaltútról, a volt vízi malom irányába. A következő 2 km-en sok mindennel találkozunk: hegyről le, hegyre fel, és még egy patakon is át kell kelnünk. Ha ez sikerült, megérkezünk a márianosztrai Kálváriához, amely nem csak építészeti jellegével, hanem csodálatos elhelyezkedésével is lenyűgöző. A Dózsa György utcán keresztül elérjük a falu közlekedési központját, ahonnan Szob és Kóspallag felé vezet út. Nekünk jobbra kell fordulnunk, a Rákóczi utcába, majd a következő kereszteződésnél balra, kiérjünk a márianosztrai pálos kegytemplomhoz, rendházhoz és börtönhöz. Érdemes betérni a templomba! Innen már csak 200 méter van Márianosztra kisvasút állomásig. A templom előtti tér alatt indul egy kis utca lefelé, a Petőfi Sándor utca, amelyen kanyarogva kényelmesen érjük el a Börzsöny Kisvasút (Szob-Márianosztra) és a Bezina-völgyi EV (Márianosztra- Nagyirtás) állomásait. Ha nem menne a kisvonat, akkor a Petőfi Sándor utca első keresztutcájánál balra fordulva találjuk a buszmegállót, ahonnan Szobra utazhatunk.

4) Királyrét - Nógrád (7,5 km) 1

Az izgalmas túra előtt érdemes kipróbálni a Királyréti Hajtánypályát, s ha már kiélveztük a kisvonatozás és a sínbringázás nyújtotta lehetőségeket, az állomásról kivezető fahíd után, a parkolóautomatánál balra kell fordulnunk. Innen végig a zöld sáv turistajelzést követjük Nógrádig. Elhagyjuk Királyrét egyik parkolóját, elhaladunk a Királyréti-tó mellett, majd a játszótér után balra fordulunk, a hegy felé. Átkelünk a Szén-patakon, s a kis barlangocska bejárata előtt balra fordulunk. Egy kis ösvényen érjük el Széles-mezőt. Innen érdemes egy rövidke kitérőt tennünk a piros háromszög jelzésen, amely bevezet az egykori királyréti földvár sáncai közé, ahonnan szép kilátás nyílik elénk. A Széles-mezőn továbbra is a zöld jelzést kell követnünk, de itt kevés a fa és a jelzések kifestése is nehézkes ezen a részen. A piros háromszög jelzéssel szemközt fordul balra a zöld jelzés földútja. Ötszáz méterrel feljebb jobbra kell fordulnunk, majd hamarosan ismét balra. A Széles-mezőt a Béla-réten keresztül hagyjuk el, innentől végig teljesen jók a jelzések. Szinte végig szintúton megyünk, s ha figyelmesek vagyunk, balról félúton megpillanthatunk egy kis vadászlest... Kiérünk az erdőből, s egy hatalmas mező szélén találjuk magunkat. Itt jobbra kell fordulni, és kétszáz méteren a mező szélén haladni. Egy kis földút átvezet a réten, és innentől gyakorlatilag látszik már a célpontunk, a nógrádi vár, amit el sem lehet téveszteni. Hamarosan elérjük a Kálváriát, ami egy kis dombon van a rét közepén, érdemes felmenni oda is. A földút eléri a települést, és jól is eshet a falu határán eredő Csurgó-forrás frissítő hatású, iható vize. A sorompónál átkelünk a vasúton, majd a kék L jelzést követve a foci pálya mellöl, hátulról közelítjük meg a várat, a főbejáratán keresztül. A szép kilátás megtekintése közben láthatjuk, honnan jöttünk, és elénk tárulkoznak a Börzsöny magasabb hegyei: a Nagy-Hideg-hegy és a Csóványos is. A kék L jelzésen visszajuthatunk a vasúthoz, útközben betérhetünk a finom termékeit kínáló cukrászdába. a MÁV megállóból utazhatunk Diósjenő- Balassagyarmat valamint Vác-Kismaros- felé is.

5) Királyrét - Magas-Tax - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Királyrét

Az izgalmas túra előtt érdemes kipróbálni a Királyréti Hajtánypályát, s ha már kiélveztük a kisvonatozás és a sínbringázás nyújtotta lehetőségeket, az állomásról kivezető fahíd után egyenesen haladunk tovább. Balra még a büfében feltankolhatjuk magunkat, sokáig nem lesz lehetőségünk víz vételezésére. Itt választhatjuk a Nagy-Hidegy-hegyre hétvégén kétóránként közlekedő légkondicionált turistabuszt is. Elhaladunk a Kastély Hotel és a Turistaszálló előtt, s lassacskán elérjük a Duna Ipoly Nemzeti Park Erdei Iskolájának épületét. Itt jobbra le kell térnünk, és fel kell mennünk az elektromos távvezeték mellé. A következő kilométereken nyíl egyenesen kell mennünk felfelé az emelkedőn a vezeték mellett egészen a Magas Tax-hegy lábáig. Eredetileg a jelzés itt egyenesen haladt tovább, azonban egy halálos baleset és az inóci kőbánya közelsége miatt ma már jobbra kell fordulnunk, ahol a Grófi út - az eddigiekhez mérten - kellemesebb vonalvezetésű földútján kell haladnunk. Két kilométer után keresztezzük a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy műutat (a buszosok Magas Tax mh.-en leszállva a buszról először itt csatlakozhatnak be a gyalogtúrába). A taxi réten átvágva érjük el a Magas Taxi turistaházat. A ház oldalában átmenve, az épület mögött keresztezzük ismét a műutat (kevésbé kalandvágyóbbak a műúton is felsétálhatnak innen az alig 1 km-re lévő Nagy-Hideg-hegyre). A piros sáv és a kék X jelzés egyenesen megy tovább, felfelé a Nyírjes- kaszálón keresztül, igen izmos emelkedőn. Itt turistautak tömkelege találkozgat, nekünk a piros sávot kell követnünk. Elérjük a sípálya alját, és a sílift mellett tudjuk megmászni a hegyet. Balra már előtűnik a panoráma teraszos Nagy-Hideg- hegyi Turistaház, ami egyben étterem is. (A buszosok Nagy-Hideg-hegy vá.-n leszállva itt is becsatlakozhatnak a túrába). Érdemes felmenni a kb. húsz méterre lévő hegycsúcsra, mert páratlan a kilátás: Tátra - Börzsöny - Budapest... A legszebb télen, tiszta időben. Amint kigyönyörködtük magunkat, tovább indulunk, immáron a kék sáv jelzést követve. Ez a turistaház feletti gerincen halad, majd átvisz minket a síugró sánc mellett. A sánc után balra fordulunk, majd kétszáz méter után jobbra, ahol elérjük az egykori rakodót. Felkapaszkodunk az Égés-tetőre ahonnét az út szintben, a hegygerincen halad. A Szabó-köveknél ismételten elragadó kilátás tárul elénk. A sziklákon átmászva hamarosan egy kaptatóhoz érünk, amely a fák között felvisz minket a 938 méter magas Csóványosra, a Börzsöny legmagasabb pontjára. Itt létesült egy kilátó. Ennek a tövében sajnos a fák miatt nem sok a kilátás, de ha van lehetőségünk, mennyünk fel a kilátó tetejébe, onnan nyílik túránk során a legszebb kilátás. Utunkat továbbra is a kék jelzésen folytatjuk, amely a kilátót kelet felől hagyja el. Leereszkedünk a Foltán-vágáson, majd az Árva-kúti réten egy szép forrás mellé érkezünk, amely mellett Sváb Sándor emléktáblája található. Mellénk társul néhány méter erejéig a piros X sífutó út is. Mi a gerincen haladunk tovább, a Három-hárs csúcsáig, majd a Foltán-kereszthez ereszkedünk. Foltán János egykori erdőőrnek állít emléket a kereszt, akit az orvvadászok ütöttek agyon. Tövéből szép kilátás nyílik a Dunakanyarra. Jobbra fordulunk, és innentől Királyrétig a kék négyzet jelzés követjük. egy darabon követjük a hegyvonulatot, majd erőteljes lejtés következik. Kisebb sziklákon mászva keresztezzük a Királyrétre haladó műutat (utunkat ezen is folytathatjuk, kicsit hosszabb, mint a jelzett turista út, viszont könnyebb rajta haladni). A kék négyzet folyamatosan lefelé tart, majd ismételten keresztezi a műutat, s lerövidíti szerpentinjét. Néhány méterrel lentebb rá is fordulunk erre a műútra. Balra betekintve megláthatjuk a Spartacus kulcsosházat, majd a hídon áthaladva letérünk az útról (ha passzos a menetidőnk a kisvonat menetrendje miatt, akkor itt inkább válasszuk a völgyben haladó műutat, kicsit hosszabb, mint a jelzett turistaút, azonban végig a völgyben halad, így egy útvégi sprint is könnyebben beiktatható a vonathoz). A kék négyzet jelzés felkapaszkodik a Suta-berki nyiladékhoz, majd egy földúton ereszkedik Királyrét felé. Két kilométerrel lejjebb elhagyja a kényelmes földutat, jobbra fordul. Balra felfrissíthetjük magunkat a Petőfi-forrás vizéből. Utána megtaláljuk az egykor Bajdázói Bazaltbánya bejáratát is, előtte a kisebb, Bajdázói tavat. Háromszáz méterre van a jelzés mellett egy nagyobb tó is, a Királyréti Horgásztó. Az egykori kisvasúti töltés helyén található földúton, a tó oldalában haladva érjük el a már többször emlegetett műutat. Jobbra fordulva érjük el a kisvasút állomást és Királyrét központját, balra még tehetünk - ha időnk engedi - egy 100 méteres kitérőt az erdei játszótérhez. Ha kevés lett volna erőnk lefoglalására

2 a táv, a piros sáv - piros háromszög jelzésen megnézhetjük a királyréti földvár romjait, vagy tekerhetünk még egyet a Királyréti Hajtánypályán.

6) Királyrét - Kisinóc - Nagyirtáspuszta

Királyréten, a kisvasútállomáson igazi kuriózummá tehetjük a kisvasutakkal amúgy is tűzdelt kirándulásunkat: a Királyréti Hajtánypályán érdemes megtenni egy-két kört bemelegítésnek. A kisvasútállomást a fahídon keresztül, észak felől hagyjuk el. A rövid kis út a parkoló felé vezet. A parkolóautomatánál balra kell fordulnunk, s immáron a Török-patak felett kelünk át a hídon. A híd után azonnal balra kell fordulnunk, ahol Tóth Ákos bácsi egykori büféje előtt, a padsorokon mehetünk keresztül. Persze azért itt nem árt feltankolni a következő kilométerekre. A büfé és a patak között a dombnak halad a földút, innentől a zöld sáv jelzést követjük majdnem Nagyirtáspusztáig. Erről a könnyed földútról egy kicsit partosabb földútra fordulunk be, balra. Elhaladunk a vízművek épülete mellett, majd enyhe kanyarok közepette jutunk fel a helyiség névadójához, a Király-réthez. Egyenesen megyünk át a réten, a szélén a baloldali utat választjuk (a jobboldali, jelzetlen is ugyanoda vezet). A két út nem messze ismét egyesül, nekünk egyenesen kell továbbmennünk. Elérjük a Mogyorós alatti kereszteződést, itt az egykori Száraz-patak árkát kell követnünk, majd fentebb balra el is hagyjuk. Hamarosan elérjük a körbekerített Ábrahám-kertet. A kerítés mellett átkelünk a patakon, ami nem olyan bő vizű. kicsit odább ismét patak következik. Itt balra fordulunk, és eljutunk a Kisinóci Turistaházhoz. Itt is feltankolhatunk. Utunkat jobbra, az aszfaltúton haladva folytatjuk Nagyirtáspuszta felé. Ha sietősre kell vennünk a figurát a kisvasút menetrendje miatt, az Érsek-tisztásig válasszuk az aszfaltutat (azonos a hossza a turistaúttal, viszont itt jobban lehet futni). A zöld sávjelzés az út mellett halad, hol kissé felkapatva a mellette emelkedő kisebb bércre, hol leereszkedve az alantas völgybe. Az Érsek-tisztásnál a sietők is válasszák a turista utat, onnantól gyorsabb és rövidebb, mivel nem kerüli meg a Kis-Sas-hegyet. Egy kisebb emelkedőn mászunk fel, majd balra búcsút intünk a zöld sáv jelzésnek, amely Márianosztrára vezet be. Mi a zöld plusz vagy kereszt jelzésen ereszkedünk le Nagyirtáspusztára, ahol elmegyünk a Szent Orbán Erdei Hotel és Étterem előtt. Itt is feltölthetjük magunkat. A műúton haladva elérjük a közeli Nagybörzsönyi Erdei Vasút és a Bezina-völgyi EV Nagyirtáspusztai végállomását. Innen kisvonattal lejuthatunk Nagybörzsönybe vagy Márianosztrára, ahonnét busszal juthatunk vissza Szobra.

Kisebb túrák Királyrétről

7) Királyrét - Horgásztó - Bajdázói-tó/kőfejtő

Királyrétről több kisebb és nagyobb túrára is elindulhatunk, de ezúttal egy kisebbet írunk le. A kisvasút végállomásától elindulva az aszfaltúton jobbra (a Kerti Vasút felé) vesszük az utat majd 200 méterrel feljebb keresztezzük a Kerti Vasutat, ahol már tábla is jelzi a Horgásztó irányát. Ez az út körülbelül 5-10 percet vesz igénybe. Ha a horgásztó melletti úton tovább megyünk felfelé (nincs nagy emelkedés) akkor körülbelül 800 méter után a szemünk elé tárul a Bajdázói-tó (ez az út maximum 30 percet szokott igénybe venni Királyréttől). A tó mellett megtalálható az egykori kőbánya területe is ahol a hatvanas évek végéig kisvasúttal szállították el a kitermelt ásványokat.

8) Királyrét - Király-rét

Ez a kis túra azért is érdekes lehet ugyanis a kisvasút végállomásának nevezett Királyrét, nem az a rét, amit az ember elképzel, mivel az a rét amiről a hely a nevét kapta innen körülbelül 1 kilométerre található. A kiindulópont ismét csak a kisvasút végállomása. Az aszfaltútra érve parkolóautomatánál balra kell fordulnunk, s immáron a Török-patak felett kelünk át a hídon. A híd után azonnal balra kell fordulnunk, ahol Tóth Ákos bácsi egykori büféje előtt, a padsorokon mehetünk keresztül. Persze azért itt nem árt feltankolni a következő kilométerekre. A büfé és a patak között a dombnak halad a földút, innentől a zöld sáv jelzést követjük majdnem Nagyirtáspusztáig. Erről a könnyed földútról egy kicsit partosabb földútra fordulunk be, balra. Elhaladunk a vízművek épülete mellett, majd enyhe kanyarok közepette jutunk fel a helyiség névadójához, a Király-réthez.

A túra során megközelíthető valamelyik másik börzsönyi kisvasút, további információk