• MIJN SLOVENIË EBOOK COLLECTIE•

ohinj

Kobarid

Tolmin Slovenië Italië mijn SLOVENIË Visevnik-Rudno Polje

NAAR EEN TOP MET SCHITTERENDE VERGEZICHTEN 3 •Soort wandelingen: Inspannend • Duur: 5 uur en 30 minuten • Lengte: 14,5 kilometer • Hoogteverschil: 920 meter

Dit is een eenvoudige bergwandeling met een inspannende eerste Dit is een rondwandeling, vanaf de Visevnik loop je door naar klim naar een populaire top. Vanaf de Visevnik aan de oostkant een berghut en van daaruit weer verder naar het vertrekpunt. Je van de Julische Alpen heb je rondom schitterend uitzicht over kunt uiteraard ook vanaf de top teruglopen, dan loop je 3 uur 30 het Pokljuka plateau, de bergruggen en de hoogste berg minuten, 6,4 kilometer en 700 hoogtemeters. Triglav waar je vrij dichtbij bent. Het startpunt Rudno Polje ligt op 1345 meter hoogte en is daarmee ook het startpunt voor de kortste versie van een klim naar de Triglav.

mijn SLOVENIË HOE WIJ ER KWAMEN RIJDEN NAAR RUDNO POLJE

Zoals al eens gezegd waren wij in de eerste jaren niet zo Vanuit volg je de bruine borden naar Pokljuka, de grote 4 fanatiek met hoogtemeters vreten. Deze wandeling uit ons eerste beboste hoogvlakte ten oosten van het Triglav National Park. Als wandelboekje kwam dus niet in aanmerking. Maar in de loop der je al een tijdje over de bosweg 905 rijdt kom je bij een driesprong jaren ontdekten we dat je met een gemiddelde conditie best veel en rijd je door naar Rudno Polje over de 905. kunt. Een klim van 500 meter is gewoon een kwestie van doorlopen Als je vanuit Bohinj wilt gaan begint de uitleg in Bohinjska en af en toe kort pauzeren indien nodig. En je wordt altijd beloond, Bistrica. Rijd richting Bled, en kort nadat je de brug over de Sava zeker bij deze wandeling. Inmiddels hebben wij deze wandeling Bohinjka bent gepasseerd sla je linksaf naar . Je rijdt door al twee keer gedaan, één keer op een regenachtige dag en één Jereka waarna de weg opklimt naar het Pokljuka plateau. Alleen keer met teveel sneeuw voorbij de top na een koud voorjaar. Dus dit weggetje is al een leuke ervaring. Je komt uit bij dezelfde we zullen nog wel een keer gaan als de omstandigheden zelfs driesprong als vanuit Bled en gaat dan linksaf naar Rudno Polje. eind mei optimaal zijn. Op de foto’s zie je dus veel meer sneeuw In beide gevallen kom je uit bij een grote parkeerplaats en een dan je zult aantreffen als je later gaat. aantal gebouwen. Dit is ook een bekend skigebied.

mijn SLOVENIË LANGS SKIHELLINGEN DE BERGEN IN NAAR DE TOP VAN DE VISEVNIK 5 Steek vanaf de grote parkeerplaats de weg over en loop tussen Je komt langs een gebied met dwergdennen en de eerste een klein gebouw rechts en een kiosk/bar links de bosweg op. vergezichten verschijnen. Het pad gaat verder langs een schaars Na ongeveer 700 meter kom je uit bij de onderste skihelling. Het begroeide helling naar een bergrug. Langs deze bergrug loop je pad loopt langs de linker kant van de helling. Als de helling links door naar de top. Hier kun je terug of verder. Als je vroeg in het de hoek omgaat loopt het pad ook weer langs de linkerkant.Deze seizoen bent, is het niet raadzaam om verder te gaan als er in de wandeling is bewegwijzerd met de bekende rood-witte stippen, en vallei voorbij de Visevnik nog sneeuw ligt. Zonder de GPS track van hier en daar een bordje. mijn website is het pad dan niet te vinden omdat de stippen op de Als je bovenaan de skihelling bent aangekomen stijgt het pad rotsen onder de sneeuw liggen. verder door een geul. Dit hele pad vormt de grootste inspanning van deze wandeling, later wordt het geleidelijker.

mijn SLOVENIË VERDER NAAR DE BERGHUT BLEJSKA KOCA

Loop vanaf de top verder. Het pad gaat weer wat omlaag langs Vanaf hier weet ik alleen dat het pad gemarkeerd met rood-witte 6 een bergrug. Zoek het pad op dat aftakt naar rechts. Het daalt af stippen door het bos zal afdalen terug naar de ski hellingen. Je zult in de kleine vallei rechts van de bergrug. Je loopt wat links van de meerdere malen een bosweg kruisen. De eerste keer konden wij vallei naar een col en na de col volgt nog een kleine vallei waar vanaf de berghut het pad niet vinden. De tweede keer wel, maar je weer langs de linker kant verder loopt. toen lag er teveel sneeuw. We waren eigenwijs vanaf de Visevnik Op een gegeven moment loop je niet ver van de diepe afgronden door gegaan, hadden uren door de sneeuw geploeterd, enigszins naar de Krma vallei met een prachtig uitzicht. Het pad meandert uitgeput en wilden geen fout riskeren doordat we stippen zouden verder met weinig hoogteverschillen, met wat lage toppen aan je missen die onder de sneeuw lagen. linkerhand. In beide gevallen zijn we naar de berghut gegaan en hebben van Uiteindelijk kom je uit bij een punt waar je 30 meter onder je de daar uit de bosweg gelopen die ook bij Rudno Polje uitkomt. Dit berghut Blejska koca ziet. Loop niet naar de berghut maar vervolg is waarschijnlijk 3 kilometer langer en duurt 30 minuten langer. het pad met de berghut aan je linker hand. Je komt even later een pad tegen naar rechts, met een bordje aan een boom met daarop Rudno Polje.

mijn SLOVENIË Bron van Bistrica

NAAR EEN WATERVAL MIDDEN IN HET BOS 7 •Soort wandeling: Gemakkelijk •Duur: 1 uur 50 en minuten •Lengte: 6,6 kilometer •Hoogteverschil: 200 meter

Een mooie boswandeling naar de bron van de Bistrica. Zonder routebeschrijving vind je het niet, met als resultaat dat je Dit is een leuke boswandeling naar een niet zo hoge maar wel vrijwel zeker alleen bij de omgeving van de waterval bent. Wij zijn brede waterval midden in het bos. De rivier de Bistrica ontspringt tijdens de zeven keer dat wij er geweest zijn nog nooit iemand uit een rots bedding vlak boven de waterval, bijzonder om te tegen gekomen. zien en alleen bereikbaar bij redelijk laag water. Dit is een heel idyllisch plekje en vrij onbekend.

mijn SLOVENIË HET VERHAAL

Het tweede jaar dat wij naar Slovenië gingen besloten we ook van boswegen. Halverwege de wandeling hing daar ineens een 8 een paar dagen bij het meer van Bohinj te overnachten. oud bordje naar Izvir Bistrice aan een boom…

We hadden nog weinig kennis van interessante wandelingen zodat Het regende die dagen veel zodat we redelijk aan het einde bij een folder bij het hotel met onder andere een foto van een mooie een tijdelijke waterval uitkwamen waarvan we de stroom moesten waterval zonder enige routebeschrijving onze interesse opwekte. oversteken om verder te komen. Alleen door de foto in de folder Op de lokale wandelkaart stond Izvir Bistrice ook vermeld, maar wist ik dat we er nog niet waren. Dit is de enige keer dat we met zonder duidelijk pad. wandelschoenen en al door een riviertje van 50 cm diep hebben We gingen op onderzoek uit in en na ruim een gewaad. We waren toch al drijfnat. Het duurde dagen voordat uur zoeken vonden we vlak bij de start iemand die ons de juiste de schoenen weer echt droog waren, maar we hadden wel een richting wees naar het begin van een pad. Het heeft jaren geduurd bijzonder plek gevonden! voordat we in één keer naar de parkeerplaats reden. Met de kaart en een hoop richtingsgevoel namen we wonder boven wonder telkens de juiste beslissing bij de paar splitsingen

mijn SLOVENIË HET BEGIN VAN DE WANDELING IN BOHINJSKA BISTRICA

Het pad begint aan het einde van de weg met de naam Majhnova grote appartement huizen ziet. Daar is voldoende parkeerplaats. 9 ulica in Bohinjska Bistrica. Als je vanuit Bled komt, rij dan eerst Loop terug naar de weg en loop verder op die weg die eindigt door Bohinjska Bistrica richting Boh. jezero en Slap Savica totdat bij een breed hek. Aan rood-witte stippen zie je dat daar ook een je het stadje uitrijdt over een stenen brug over de Bistrica. Direct wandeling begint (de bewegwijzering naar de top Crna prst). Sluit na de brug ga je linksaf, die weg heet Zoisova ulica. het hek weer achter je, anders ontsnappen de koeien.

Kom je vanaf het meer van Bohinj, rij dan naar Bohinjska Bistrica. Vlak voordat je de bebouwde kom inrijdt zie je links een camping. Vlak voordat je de stenen brug over de Bistrica bereikt sla je rechts af, die weg heet Zoisova ulica. Rij dit smalle weggetje uit en ga aan het einde naar links, steek een brug over de Bistrica over. Ga na de brug en direct na een pizzeria aan de linkerkant naar rechts. Je komt nu op de Majhnova ulica. Rij deze weg uit totdat je kort voor het einde van de weg aan de rechterkant een paar

mijn SLOVENIË LANGS ONVERHARDE BOSWEGGETJES HELEMAAL ALLEEN BIJ DE WATERVAL

Vanaf het hek loopt een pad door weilanden omhoog naar de rand Aan de overkant loopt een voetpad verder voor het laatste stukje. 10 van het bos. Je komt uit bij een breed onverhard pad waar je naar Je ziet eerst een metalen brug bij een dam, die steek je niet over. Bij rechts gaat. Tot vrijwel het einde loop je op dergelijke onverharde de tweede brug steek je wel de Bistrica over, als je zou doorlopen brede boswegen. Het eerste stuk heb je vaak vrij uitzicht op de kom je na 30 meter uit bij de poel, maar verder van de waterval Lage Bohinj Vallei met de bergen van Triglav National Park op de af. De tekst op het bord bij de brug houdt in dat je op eigen risico achtergrond, goed voor schilderachtige plaatjes. Nadat je echt in verder gaat, maar dat doe je altijd. het bos bent uitgekomen loopt het brede pad op en neer en zijn Na de brug is het nog een paar minuten lopen op en neer langs er drie Y-splitsingen waar je op moet letten. een duidelijk bospad waarna je aan de overkant van de waterval uitkomt. Je kunt langs de rechter oever van de poel omhoog naar Bij de eerste splitsing staat een nieuw bord, daar houd je rechts de bovenkant van de waterval, en als er weinig water is kun je aan. Bij de tweede splitsing zie je een geel-witte stip op een boom, naar de rivierbedding erachter klauteren waar je het water tussen daar houd je links aan. Bij de derde splitsing hangt het oude bord de rotsblokken het begin van en rivier kunt zien vormen. bij een grote open plek, daar houd je rechts aan.

De bosweg loopt vrijwel tot het einde, waar je een (als het dus niet hard regent) droge rivierbedding oversteekt. Pas hier ben je vlak bij de rivier de Bistrica.

mijn SLOVENIË Triglav meren

DE WANDELTOCHT NAAR DE MEREN IN NATIONAAL PARK TRIGLAV 11 •Soort wandeling: inspannend De wandeling begint met een steile klim van 600 meter. Daarna • Duur: 6 uur en 40 minuten loop je vrij gelijkmatig door bos naar het eerste Triglav meer, Crno • Lengte: 12,9 kilometer jezero (zwarte meer), op 1294 meter hoogte. Dit meer ligt er heel • Hoogteverschil: 1075 meter mooi bij omgeven door bos en steile rotswanden. Vervolgens loop je langs het meer naar de volgende twee meren, Dvojno jezero Alleen naar het eerste meer Crno jezero: (dubbel meer), op 1676 meter hoogte. • Duur: 3 uur en 15 minuten • Lengte: 4,6 kilometer Dit zijn twee meren vlak bij elkaar en bij hoog water wordt het • Hoogteverschil: 670 meter één meer. De meren worden omringd door lariksen met daarachter bergtoppen. Het pad tussen de meren is erg mooi en afwisselend Deze wandeling brengt je naar de drie laagst liggende van de en verloopt eerst vrij lang gelijkmatig door mooi bosgebied zeven Triglav meren. Het is heel mooi, omgeven door bos, steile gedeeltelijk langs rotswanden en in het laatste deel ga je weer rotswanden, lariksen en bergtoppen. stijgen.

mijn SLOVENIË DINGEN OM REKENING MEE TE HOUDEN TIJDENS DE WANDELING 12 Dit is een echte bergwandeling die met bijna 1100 hoogtemeters In 2007 liepen wij voor het eerst naar Crno jezero. We vonden best pittig is. het toen een hele uitdaging om 670 meter te stijgen. Maar dat is Het eerste deel van de wandeling loop je langs een goed gezekerd slechts een idee, je went eraan dat je dat kunt. In de jaren erna pad steil omhoog langs de vrij kale rotswand Komarca. Vooral op gingen we meer bergwandelingen doen en zo ontstond ook de de terugweg is het gevoel van blootstelling groot. Dit maakt de wens om eens bij het meer door te lopen naar de volgende meren. wandeling niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Dan moet je wel vroeger beginnen en niet zoals wij rond 11:00 ergens aankomen om te gaan wandelen. DE TRIGLAV MEREN Maar de keer dat we eens op tijd waren lag er kort na Crno jezero al sneeuw op het pad eind mei en dan heeft het geen zin. In 2015 De laagste zes Triglav meren zijn onderling met elkaar verbonden was er die winter weinig sneeuw gevallen, dat wisten we al, en zo door ondergrondse rivieren, een veel voorkomend karst konden we eindelijk eens doorlopen. Het was een mooie ervaring. verschijnsel in Slovenië. Het laagste meer Crno jezero levert weer het water voor de waterval Savica die je bij deze wandeling ook kunt bezoeken.

mijn SLOVENIË zigzaggend omhoog. Het uitzicht over de westkant van het meer HET BEGIN VAN DE WANDELING wordt steeds mooier. Als je later ergens langs een richel omhoog VLAKBIJ HET MEER VAN BOHINJ gaat kom je een steen tegen met daarop 1267 m. dan heb je het eerste deel stijgen bijna gehad. 13 Als je vanuit Bled naar het meer van Bohinj rijdt kom je uit bij Ribcev Laz. Bij het meer rijdt je langs de zuidkant van het meer Als je even later bij het meer bent aangekomen zie je in het bos naar en volg je de borden Slap Savica. Je rijdt aan de andere rechts van het meer diverse bordjes, het lijkt wel een bergwandel kant van het meer door het bos omhoog en komt uit bij een grote knooppunt. Volg nadat je bij Crno jezero hebt gekeken de bordjes parkeerplaats bij Dom Savica. Als je richting de Savica rivier loopt naar de hut Koca pri Triglavskih jezerih en het meer Dvojno jezero. kun je omhoog kijken naar de Komarca rotswand en je afvragen Feitelijk loop je een kleine 20 meter boven de rechter oever van hoe daar een goed begaanbaar pad naar boven kan lopen. het meer langs een pad door naar het bos achter het meer, gezien vanaf het begin waar je bij het meer aankwam. DE WANDELING TOT DE BERGHUT IN Daarna volgt zoals gezegd een afwisselend mooi pad waarbij je NATIONAAL PARK TRIGLAV ongeveer een uur niet noemenswaardig stijgt. Daarna begint het stijgen weer, en als het pad weer redelijk vlak wordt duurt het niet meer lang voordat je tussen de lariksen het meer of de meren ziet Loop naar de rivier de Savica en steek de brug over. Ongeveer 130 liggen, afhankelijk van hoe hoog het water staat. Aan de andere meter na de brug neem je een pad naar links aangegeven met kant van het meer ligt de berghut Koca pri Triglavskih jezerih. Je een rood bordje Crno jezero. De hele wandeling is gemarkeerd loopt via dezelfde weg terug. met rood-witte stippen. Je loopt eerst een tijd door beukenbos schuin omhoog. Daarna kom je bij de rotswand en gaat het pad

mijn SLOVENIË Pokljuska kloof

WANDELEN LANGS DE 20 METER HOGE ROTSWANDEN VAN ‘POKLJUSKA SOTESKA’ 14 • Soort wandeling: gemakkelijk • Duur: 1,5 uur • Lengte: 3,5 kilometer • Hoogteverschil: 260 meter • Sloveense naam: Pokljuska soteska

De Pokljuka kloof is één van de toegangspoorten tot de Wij hebben deze wandeling al vier keer gedaan in de loop der uiterst bosrijke Pokljuka hoogvlakte. Gedurende de wandeling jaren. Wij merken dat we in Slovenië vooral worden aangetrokken wordt je telkens weer verrast door de mooie natuurlijke door snelstromend water, wat ook te zien is op mijn website aan bezienswaardigheden. het grote aantal wandelingen waarbij water een rol speelt.

Door hoge rotswanden omgeven natuurlijke botanische tuinen, Bij deze wandeling is behalve op regenachtige dagen (waarbij een galerij langs een rotswand die eindigt in een spleet waar je deze wandeling ook heel goed te doen is) geen water te vinden. doorheen loopt en een grote grot met diverse openingen waar je Toch trekt deze kloof ons telkens weer aan door de grote grilligheid doorheen loopt. van het landschap gedurende de wandeling.

mijn SLOVENIË duidelijk te onderscheiden is. Als je het laatste huis gepasseerd VANUIT HET MEER VAN BLED TOT HET bent na ongeveer 1,5 kilometer wordt de asfaltweg een goed BORD VOOR POKLJUSKA SOTESKA berijdbare landweg, sommigen zullen het een tractorpad noemen. Na een korte tijd kom je uit op het eindpunt van de weg, de Het bereiken van de parkeerplaats wordt uitgelegd vanaf Bled. 15 parkeerplaats bij het begin van de kloof. Op de hoofdstraat vanaf de snelweg naar het meer van Bled kom je op een kruising met stoplichten. Vanaf de snelweg gezien ga je hier naar rechts, er staan borden naar Sp. Gorje en Pokljuka. Volg DE WANDELING DOOR HET BOS, deze weg tot in . Volg vanaf daar de borden naar TUINEN EN ROTSEN VAN POKLJUKA Pokljuka. Nadat je ook bent uitgereden kom je bij Krnica. IN HET KORT Vlak na het bebouwde kom bordje van Krnica zie je een bord met Pokljuka rechtdoor en Krma rechtsaf. Sla hier rechtsaf en rij Je loopt op de heenweg door de kloof totdat je ergens links omlaag langs de hoofdweg. omhoog gaat. Dan loop je terug langs de kloof en steek je deze over via een natuurlijke brug. Onderaan deze weg buig je links af van de hoofdroute en ga je feitelijk rechtuit. Er staat een bord met Pokljuska Soteska. Rij deze Vervolgens loop je wat verder van de kloof af langs de andere weg door het dorpje en volg daarbij telkens de hoofdroute die vrij kant van de kloof, en kom je later door de grot met hoog plafond waarbij je geen licht nodig hebt weer terug in de kloof waarna je terug loopt naar het begin.

mijn SLOVENIË DE WANDELING DOOR DE BOS, TUINEN EN ROTSEN VAN POKLJUKA 450 meter na de spleet gaat er vanuit de kloof een pad links 16 EN DAN HIER DE UITGEBREIDERE VERSIE omhoog, neem dat pad. Je loopt vervolgens wat verder van de kloof af door een beukenbos. Hier en daar staan rood-witte Volg het pad door de kloof. Redelijk aan het begin zie je een bordje stippen op de bomen om het pad aan te duiden. naar Pokljuska Luknja. Ga daar niet naartoe, dat is de grot die je Na verloop van tijd gaat het pad naar links naar beneden en kom op de terugweg tegenkomt. je uit bij de natuurlijke brug over de rotsspleet. Nu loop je langs Je komt langs een aantal brede stukken, de tuinen, met veel mooie de andere kant van de kloof, het pad loopt verder van de kloof af. vegetatie en diverse leuke informatieborden. Als je licht afdaalt naar een soort kloof moet je ergens door een vervallen hek waarna het pad schuin naar rechts afdaalt. Verderop kom je langs een stuk kloof waarbij de 20 meter hoge rotswanden elkaar bijna raken. Bij de laatste tuin aangekomen zie Het pad wordt later weer steeds duidelijker totdat je bovenaan je een galerij langs de rotswand. Ga hier links omhoog, volg de de grot staat en afdaalt naar de boven opening ervan, een heel galerij en je komt uit bij een spleet met een trap. mooi stukje. Loop door de grot omlaag en je zult weer uitkomen Op de terugweg zal je over deze natuurlijke brug lopen. Ongeveer bij de kloof, waar je linksaf slaat en het pad terug volgt naar de parkeerplaats.

mijn SLOVENIË DE BOMENKAP UITGELEGD

Gedurende de wandeling zal je opvallen dat er een hoop 17 boomstronken te zien zijn. Niet storend, het is nog steeds bos, maar mogelijk wel opvallend.

Tijdens de winter van 2006-2007 is het gebied geteisterd door ijzel in combinatie met storm. Toen wij in 2007 weer deze wandeling deden was het een ware klauterpartij door omgevallen bomen. Officieel was de kloof ook dicht. In 2007 en 2008 is dekloof grotendeels opgeruimd waarbij de galerij zwaar beschadigd en herbouwd is. In 2009 was de kloof weer officieel open.

mijn SLOVENIË Mostnica kloof

MOSTNICA KLOOF EN VOJE VALLEI DE OMGEVING: MEER VAN BOHINJ IN WANDELING TRIGLAV NATIONAAL PARK Het meer van Bohinj is een eindbestemming, aan drie kanten 18 • Soort wandeling: gemakkelijk ingesloten door bergen en bereikbaar vanuit de richting Bled. • Duur: 3 uur en 30 minuten De omgeving van het meer is een prachtig voorbeeld van hoe • Lengte: 12 kilometer Slovenen hun natuur respecteren en ermee omgaan. • Hoogteverschil: 340 meter De meeste accommodaties die er zijn liggen verscholen tussen de Tijdens deze wandeling loop je heen en terug langs de mooie bomen zodat je langs de oever vrijwel uitsluitend natuur ziet. Dat rivierbedding van de Mostnica met als eindbestemming de is zo bepaald omdat het meer binnen het gebied van het Triglav Mostnica waterval. Nationaal Park ligt.

Tijdens het eerste deel van de wandeling loop je langs de randen Sinds het tweede jaar hebben wij ervoor gekozen om een aantal van de diep uitgesleten kloof die je op veel plaatsen goed kunt dagen in Ribcev Laz aan de oostkant van het meer te verblijven zien. Het tweede deel van de wandeling loopt door een afgelegen om in dat deel te kunnen wandelen. vallei en aan het einde van deze Voje vallei bereik je de waterval Slap Mostnice. In de zomermaanden betaal je € 2,50 entree bij De Mostnica kloof is één van de mooiste natuurlijke een houten huisje bij de eerste stenen brug. Met dat geld wordt bezienswaardigheden in dat gebied en we zijn er elk jaar wel een het onderhoud van het pad betaald. keer.

mijn SLOVENIË HET BEGIN VAN DE WANDELING DE WANDELING DOOR BOS NAAR EEN NAAR DE MOSTNICA KLOOF WATERVAL 19 Als je vanuit Bled naar het meer van Bohinj rijdt kom je uit bij Loop op de parkeerplaats van de weg af naar het pad langs het Ribcev Laz. Steek bij het meer aangekomen rechts de brug over hek van een weiland, dus niet de onverharde weg die links van dat naar Stara Fuzina. pad omhoog gaat. Al na een paar minuten loop je in het mooie bosgebied langs de kloof. In Stara Fuzina aangekomen rij je langs een supermarkt en kom je in het centrum bij een bocht naar rechts een brug over de Het hele pad is voorzien van wegwijzers. Je kunt langs beide Mostnica tegen. kanten van de kloof lopen en er zijn een aantal oude stenen bruggen. Vlak vóór die brug gaat een zijweg naar links naar boven, neem die weg. Volg de hoofdroute van die smalle weg. Blijf bij de eerste stenen brug aan de rechterkant van de rivier. Bij Na ongeveer 700 meter zie je buiten het dorp aan de rechterkant de tweede stenen brug kun je het beste oversteken en langs de een grote parkeerplaats waar je (betaald) kunt parkeren. linker oever lopen, dat is een mooier pad. Onderweg kom je langs een mooi stuk met in het gesteente uitgesleten kuilen en even later bij een rots die lijkt op een olifant (Sloncek).

mijn SLOVENIË 20 Ook ligt er nog een brug van metaal en hout langs dit stuk, op een Mooie bergweiden omringd door bergen, met aan het einde nog punt waar het pad wat verder van de kloof af ligt. Als je deze brug een gelegenheid om wat te gebruiken. Vanaf dat punt is het nog vijf kunt vinden, steek deze dan niet over, maar vanaf deze brug heb minuten lopen voordat je uitkomt bij de waterval Slap Mostnice. je wel een heel mooi zicht op de diep uitgesleten kloof. Blijf dus langs de linker oever lopen en je komt na de olifant rots uit bij de Op de terugweg zou je nadat je Koca Voje gepasseerd bent en derde stenen brug. Steek deze brug over en loop verder langs de bij de stenen brug uitkomt kunnen besluiten deze niet over te rechter oever van de Mostnica. Het pad vervolgt door bos verder steken. Zo loop je op de terugweg een ander stuk. Je ziet dan ook van de rivier af. makkelijker de brug van metaal en hout die je op de heenweg niet bent overgestoken. Je komt langs een berghut Koca Voje waar in de zomer een terras open is. Later kruis je nogmaals de Mostnica via een lage brug en even later loop je door het Voje dal.

mijn SLOVENIË De Auteur Han Vroon-Wandelexpert en Schrijver

Om tijdens vakanties op een aktieve manier tot rust te komen gaan hij en zijn vriendin sinds 2005 naar de overweldigende natuur van Slovenië waar zij tijdens mooie wandelingen telkens weer nieuwe plekken ontdekken.

Wie zijn wij?

Op mijnslovenie.com lees je algemene informatie over Slovenië, informatie over de bestemmingen, wat je kan zien en wat je kan doen, aanbiedingen voor acomodatie en activiteiten, nieuws en verhalen. Bovendien geven wij professioneel advies over alles wat bij jouw vakantie komt kijken. En dit is helemaal gratis.