1k Ac * KØBENHAVNS KOMMUNE 20-08-2007 Teknik- og Miljøfoi-valtningen iBI Sagsnr. 2007-69825

Dokumentnr. 2007-284788

Adgangsforholdene omkring Den lille havfrue I 2006 blev der stillet forslag om at flytte Den lille havfrue længere ud i vandet for at vanskeliggøre turisters adgang til monumentet. 1 stedet blev et antal mindre sten i renden mellem glaciset og skulpturens fundament Ijemet.

INDSTILLING OG BESLUTNING Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, 1. at Den lille havfrue bliver stående, hvor hun altid har stået 2. at der ikke p.t. foretages yderligere i sagen

PROBLEMSTILLING Københavns Turistførerforening rettede i 2006 henvendelse til TMF angående turisters opførsel omkring Den lille havfrue. 1 turistsæsonen holder der ofte op til 10-12 busser på én gang på Langelinie. Deres passagerer skal alle besigtige Den lille havfrue, og næsten samtlige ønsker at blive fotograferet i kunstværkets umiddelbare nærhed. Ved lavvande har det indtil i år været muligt via nogle sten at træde over til skulpturens fundament og berøre figuren, alternativt at kravle op på stenen og sætte sig ved siden af figuren eller på dens knæ, skuldre el. lign. Det var til fare for savel turisten som for skulpturen, hvis patina visse steder blev helt afslidt, rent bortset fra den gene det matte være for de turister, der blot ønskede et at se eller fotografere havfruen alene. Men værre var det for turiststrømmens afvikling, at hvert besøg kom til at trække urimeligt langt ud, fordi stort set alle skulle ud til havfruen. Københavns Turistførerforening foreslog derfor, at skulpturen blev flyttet længere ud i vandet.

LØSNING Der blev fra forvaltningens side foretaget en række undersøgelser af muligheden for en flytning af monumentet. Det kunne sagtens lade sig gøre, skønt ikke uden økonomiske omkostninger (omkring ‘A-l mio. kr.), men der var betænkeligheder især i forhold til det forandrede visuelle indtryk, der ville opstår ved en flytning. Og hvad med den offentlige opinion? Forvaltningens overvejelser kom pressen for øre, og vores betænkeligheder viste sig at være berettigede. 1 løbet af få dage havde ’’nyheden nået verdenspressen, og der måtte gives telefoninterviews til alarmerede journalister fra nær og fjern, fra Sverige til Storbritannien, ffa Frankrig til Japan. I sommeren 2006 foranstaltede forvaltningens daværende Byrumskontor under Vej & Park en enquête for borgerne, hvor der blev stillet spørgsmålstegn ved en række monumenters rette placering. Heri indgik også Den lille havfrue, og der rejste sig en sand proteststorm mod en evt. flytning, undtagen fra turistføreme, der af ovenanførte grunde havde den modsatte holdning. Den løsning, der lå snublende nær, var i sidste ende også den, forvaltningen valgte. Ved gentagne iagttagelser viste det sig, at det kun var ved lavvande, at det gik rigtigt galt med turistlogistikken. Efter aftale med Københavns Havn blev der derfor fjernet 12-15 halvstore sten, der til dels havde fungeret som trædesten mellem glaciset og skulpturens fundament. 1 denne sommer har det kunnet konstateres, at det ikke er muligt at komme i berøring med figuren uden at skulle afføre sig sko og strømper og soppe over. Det er Side 1 af 2 formentlig kun ganske få, der gør dette. Under vores gentagne iagttagelser er dette endnu ikke set. Alle vil stadig gerne fotograferes foran og tage billeder af Den lille havfrue, men afviklingen af turiststrømmen foregår nu langt smidigere og hurtigere end tidligere. Formentlig vil foranstaltningen tillige medføre færre hærværksangreb af graffiti og maling på skulpturen. Københavns Turistførerforening mener dog, at vandstanden i denne sommer har været usædvanlig høj, og stiller sig skeptisk over for den varige virkning af det enkle indgreb.

ØKONOMI Fjernelse af stenen har kostet nogle tå tusinde kr. og har været afholdt over forvaltningens konto til vedligeholdelse af byens monumenter.

VIDERE PROCES Det er ikke forvaltningens agt at foretage sig yderligere for nærværende.

BILAG 1. Foto af turister omkring Den lille havfrue før Ijemelse af sten 2. Foto af turister omkring Den lille havfrue efter ^emelse af sten

Jon Pape JP/jpm

Side 2 af 2 Jens Peter Munk

Fra: Jens Ole Juul Sendt: 26. september 2007 16:22 Til: Jens Peter Munk Emne: SV: Vedr. Indstilling om Den lille Havfrues placering

Kære Jens Peter Hvis du mener det vil hjælpe så synes jeg vi skal skrive at vi sætter et sådent skilt op. Hvis det altså ikke skæmmer. Så skriv ikke kun at vi vil undersøge, men at vi gør det.

Jens Ole

Fra: Jens Peter Munk Sendt: 26. september 2007 14:52 Til: Jens Ole Juul Emne: SV: Vedr. Indstilling om Den lille Havfrues placering

Kære Jens Ole,

Det er helt OK med Jons ændringsforslag. Det er dog kommet endnu en lille krølle på, idet den ærede Vultejus ringede i går og foreslog, at der blev sat et gitter op i vandet mellem glaciset og stenen! Det kan der jo undrer ingen omstændigheder være tale om, og han indrømmede da også, at situationen var blevet forbedret, om end den gode mand endnu ikke er HELT tilfreds. Undervejs i samtalen fik jeg så den lyse idé, at et lille skilt kunne sættes op pa bolværkets lodrette side, som ikke kan ses fra landsiden, men først når man står på glaciset og vender sig for at blive fotograferet. Der kunne på dansk og engelsk stå en venlig henstilling, f.eks. "Det er ikke tilladt at bestige monumentet/lt is not permitted to enter the monument" (eller hvad det nu hedder), hvilket sikkert vil have en vis virkning. Herr Vultejus syntes godt om mit forslag og fraveg sin hårde og ødelæggende kurs.

Jeg har indføjet forslaget I en paragraf sidst i indstillingen. Skal det også stå som et at-punkt, syens du?

Mvh. Jens Peter

Fra: Jens Ole Juul Sendt: 25. september 2007 14:20 Til: Jens Peter Munk Emne: VS: Vedr. Indstilling om Den lille Havfrues placering Prioritet: Høj

Kære Jens Peter

Vil du læse indstillingen igennem efter Jons anvisning, og returnerer.

Jens Ole

Fra: Jon Pape Sendt: 24. september 2007 19:45 Til: Jens Ole Juul Emne: Vedr. Indstilling om Den lille Havfrues placering Prioritet: Høj

Ksør© Jøns 01©. En klar og velskrevet indstilling. Jeg har dog behov for at understrege, at der har været tale om et forsøg, som vi nu foreslår gjort permanent. Vi lovede jo TMU at vende tilbage med et forslag orn handling - vi kan ikke bare sige, at vi har gjort det uden at orientere dem, med mindre der var tale om et forsøg. Nå - men, hvis du og Jens Peter kan acceptere min bessermachen - og jeg vil MEGET gerne have, at Jens Peter ser dokumentet igennem og harmoniserer mit sprog til resten! - så skal du/l give sagen videre til Thomas, som vil ekspedere den til radhuset.

Med venlig hilsen

Jon Pape Jens Peter Munk

Fra: Thomas Kentorp Sendt: 2. oktober 2007 15:19 Til: Christian Christensen Cc: Jon Pape; Helle Holsøe; Jens Ole Juul; Jens Peter Munk Emne: Indstilling til TMU - Den lille havfrue

Vedhæftede filer: Dok.id 2007-336867 - Indstilling om Den lille Havfrues placering.doc; Dok.id 2007-336867 - Indstilling om Den lille Havfrues placering.eDoc; IMG_4800.JPG; IMG_1624.JPG

Kære Christian Christensen

Center for Park og Natur vil gerne have nedenstående indstilling med foto bilag - 'Adgangsforholdene omkring Den lille havfrue' - for TMU.

Vi har ikke 'bestilt' et TMU møde med et resumé etc. - men måske kunne sagen komme med den 24. oktober 2007 alligevel. Det er jo en sag med stor bevågenhed.

Sagsbehandler er Jens Peter Munk, Center for Park og Natur.

Jeg vedhæfter indstilling og fotos her:

&

Dok.id Dok.id 07-336867 - Indstill07-336867 - Indstill

IMG_4800.JPG (2 IMG_1624.JPG (1 MB) MB)

Mange hilsner Thomas K CPN Jens Peter Munk

Fra: Jens Peter Munk Sendt: 10. september 2007 15:25 Til: Øystein Leonardsen Emne: SV: Møde med Peter Bech fra Ejendomskontoret og Scanflats, onsdag den 12. september kl 9-10

Kære Øystein,

Mette Mejdal Christiansen fra Byplan Nord, Center for Bydesign, har i et brev til Lett Advokatfirma af 30. april d.å. svaret, at opstillingen af havfruen "ikke principielt er i modstrid med lokalplanens intentioner om at sikre den offentlige tilgængelighed på arealet."

Jeg har haft sagen til udtalelse mht. det æstetiske udtryk og vurderet, at figuren vil "virke visuelt forstyrrende på områdets øvrige offentlige monumenter(...)På den baggrund henstilles det, at opsætningen undlades, eller at der vælges et andet og mere diskret skulpturelt udtryk, der ikke vil virke visuelt forstyrrende i forhold til de øvrige monumenter i dette meget synlige promenade- og ankomstområde". Meningen burde være tydelig nok, selv om den er lidt pakket ind. Sagen er, at vi ikke umiddelbart har hjemmel til at forbyde opstillingen.

Oversætter man ovenstående til almindeligt dansk, betyder det, at den kolossalt store og meget vulgært virkende, storbarmede havfrue er en skændsel for stedet. Den er absolut uden kunstneriske eller æstetiske kvaliteter og udført helt uden håndværksmæssig finesse. Det er en slet skjult pornomodels-havfrue, der byder de mange krydstogtgæster på Langelinie velkommen til Danmark. Ubefæstede sjæle kunne måske forledes til at tro, at det var den "rigtige" havfrue. Og selv om hun ikke er et mesterværk, er der dog himmelvid forskel i kvaliteten.

Dette er min uforbeholdne mening, smagsdommeri eller ej.

Med venlig hilsen Jens Peter Munk Fagansvarlig, byens monumenter Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur tif. direkte 33 66 35 55 e-mail [email protected] ÎÜ ÎÜ ÎÜ IMG 4608.JPG IMG 4605.JPG IMG 4606.JPG IMG_4607.JPG

Fra: Øystein Leonardsen Sendt: 10. september 2007 14:35 Til: Lisbet Lorenzen; Jens Peter Munk; Use Palm Cc: Mette Preisler Emne: Møde med Peter Bech fra Ejendomskontoret og Scanflats, onsdag den 12. september kl 9-10

Kære alle, jeg har nu haft lejlighed til at snakke med Peter Bech som driver hhv www.eiendomskontoret.dk og www.scanflats.dk. Han arbejder primært med at udleje og administrere ejendomme. I den forbindelse har han nogle spørgsmål, han ønsker at diskutere med Klaus Bondam:

1) Håndtering af ambassader. Her har han fremført en konkret klage i forhold til Cubas ambassade. På trods af at vi har givet tilladelse 11. juni, så mener han ikke, at Cuba er blevet behandlet godt nok. Han mener Ikke de har fået de samme vilkår som de som ambassade har fortjent.

2) Omdannelse af lejligheder i Livøgave, hvor han ønsker en dispensation fra den nye lokalplan, som åbenbart forhindrer ham i at udstykke to store lejligheder til noget mindre. Han beskrev det som afslutningen på en proces, som havde været i gang længe. 3) På langelinjekajen står en skulptur "Den Store Havfrue". Det er Københavns Havn, som lægger areal til, men de er åbenbart usikre på vores holdning.

Mere på sagen: 2007-72059

Med venlig hilsen

Øystein Leonardsen

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Rådhussekretariatet

Rådhuset, 1. Sal, Væ r. 39 Postboks 444 1505 København V

Telefon 3366 2633 Direkte 3366 3152 Telefax 3366 7080 E-m ail ovsleoOtmf.kk.dk Web w w w .kk.dk * À . * KØBENHAVNS KOMMUNE

TaTT/ Teknik- og Miljøforvaltningen INTERNT NOTAT MiWWW

11. september 2007

/oysleo MØDE MED PETER BECH SCANFLATS

Indsatsområde: Byliv Ressortcenter: CBG Centerchef: Ole Sperling Parter internt: CBG , CBD Parter eksternt: Peter Bech Form alia: Onsdag den 12. september 2007, kl 9-10, dit kontor Interne deltagerne: Mette Preisler, CBG, Øystein Leonardsen

Sagens kerne

I sommer var du til et bryllup sammen med Peter Bech, hvor du og han blev enige om et møde med følgende dagsorden:

• Håndtering af ambassader. Her har han fremført en konkret klage i forhold til Cubas ambassade. På trods af at vi har givet tilladelse 11. juni, så mener han ikke, at Cuba er blevet behandlet godt nok. Han mener ikke de har fået de vilkår, som de som ambassade har fortjent.

• Omdannelse af lejligheder i Livjægergade, hvor han ønsker en dispensation fra den nye lokalplan, som åbenbart forhindrer ham i at udstykke to store lejligheder til noget mindre. Han beskrev det som afslutningen på en proces, som havde været i gang længe.

• På langelinjekajen står en skulptur "Den Store Havfrue". Det er Københavns Havn, som lægger areal til, men de er åbenbart usikre på vores holdning.

Anbefaling

Ambassaden:

• Peter Bech retter i brev af 23. marts d.å. henvendelse om beboelseslejligheden på 3. sal kan tillades indrettet til ambassadeformål

. Vores brev af 16. april redegør for, at ejendommen er beliggende i B-område og skal anvendelse til beboelsesformål, dog kan der tillades erhverv i stueetagen. Vi kan derfor ikke godkende den ansøgte anvendelse og oplyser, at vi i givet fald vil nedlægge et § 12, stk. 3 forbud

• På baggrund af nye oplysninger i sagen fra Lett Advokatfirma og Udenrigsministeriets protokol samt forelæggelse for ØKF om at attachéen for Cuba flytter ind i lejligheden, gives 11. juni tilladelse til at indrette lejemålet til beboelse med tilhørende erhverv i form af ambassadeformål

. Lett påklager tilladelsen til Naturklagenævnet (NKN) 9. juli og NKN hjemviser sagen, idet Lett dels oplyser, at man alene har ansøgt om udnyttelse til rene ambassadeformål, dels at der allerede er godkendt indretning til ambassadeformål i andet lejemål samme opgang

Kontakldata Borgmesterens sekretær 3366 2625 - Borgmesterens chauffør 2673 2628 1/2 Med brev af 29. august fastholder vi afgørelsen med henvisning til nugældende plangrundlag. Fsva. spm. om lighedsgrundsætningen oplyser vi, at der var tale om et andet plangrundlag (kommuneplan 1989) med andre muligheder, hvorfor de to sager ikke er sammenlignelige. NKN orienteres herom

Så vidt så godt. Såfremt Peter Bech er af den opfattelse, at ambassader skal behandles efter lempeligere regler, kan det oplyses at de ikke er undtaget fra bestemmelserne i byggelovning hhv. planlovgivning.

Livjægergade 19

. Her er vi usikre på, om han har søgt eller hvad han har brug for. Så spørg ind til problemet, og så må vi kigge på det bagefter.

”Den Stor Havfrue”

. Center for Bydesign, har i et brev til Lett Advokatfirma af 30. april d.å. svaret, at opstillingen af havfruen "ikke principielt er i modstrid med lokalplanens intentioner om at sikre den offentlige tilgængelighed på arealet."

. Center for Park og Natur har haft sagen til udtalelse mht. det æstetiske udtryk og vurderet, at figuren vil "virke visuelt forstyrrende på områdets øvrige offentlige monumenter(...)På den baggrund henstilles det, at opsætningen undlades, eller at der vælges et andet og mere diskret skulpturelt udtryk, der ikke vil virke visuelt forstyrrende i forhold til de øvrige monumenter i dette meget synlige promenade- og ankomstområde". Meningen burde være tydelig nok, selv om den er lidt pakket ind. Sagen er, at vi ikke umiddelbart har hjemmel til at forbyde opstillingen.

. Oversætter man ovenstående til almindeligt dansk, betyder det, at den kolossalt store og meget vulgært virkende, storbarmede havfiue er en skændsel for stedet. Den er absolut uden kunstneriske eller æstetiske kvaliteter og udført helt uden håndværksmæssig finesse. Det er en slet skjult pomomodels-havfiue, der byder de mange krydstogtgæster på Langelinie velkommen til Danmark. Ubefæstede sjæle kunne måske forledes til at tro, at det var den "rigtige" havfiue. Og selv om hun ikke er et mesterværk, er der dog himmelvid forskel i kvaliteten.

BILAG VEDLAGT

. Brev til Peter Bech fra 29. august 2007

• Fotos af Den Store Havfiue

Enhed/kontor: FRH

Sagsbehandler: Øystein Leonardsen

2/2 Jens Peter Munk

Fra: Jon Pape Sendt: 12. oktober 2007 17:00 Til: Christian Christensen Cc: Jens Peter Munk Emne: Vedr. Den lille Havfrue - efterretningsnotat til Teknik- og Miljøudvalget

Prioritet: Høj

Vedhæftede filer: Dok.nr 2007-373801 - Den lille Havfrue - efterretningsnotat til Teknik- og Miljøudvalget .DOC; Dok.nr 2007-373801 - Den lille Havfrue - efterretningsnotat til Teknik- og Miljøudvalget .eDoc

Kære Christian. Hermed som aftalt et efterretningsnotat til erstatning for den indstilling du tidligere har fået. Bilagene er de samme - jeg går ud fra, at du stadig har dem? Borgmesteren ønskede en mere præcis angivelse af omkostningen. Jeg har valgt helt at fjerne afsnittet, dels fordi vi er gået over til et efterretningsnotat, som har en anden karakter, men ikke mindst fordi Jens Peter er taget på ferie, og er den eneste, som kan oplyse det nøjagtige beløb. Jeg håber dette er OK.

Med venlig hilsen

Jon Pape Centerchef

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur

Njalsgade 13 Postboks 449 1505 Kbh. V

Telefon 3366 3660 Direkte 3366 3402 Mobil 2270 6516 Telefax 3366 7191 E-mail HYPERLINK "mailto:[email protected]" ¡[email protected] Web HYPERLINK "http://www.tmf.kk.dk/" www.tmf.kk.dk

Dok.nr 2007-373801 - Den lille Havfrue - efterretningsnotat til Teknik- og Miljøudvalget .DOC

Dok.nr Dok.nr 37-373801 - Den Iill07-373801 - Den I ♦ A ♦

I II I >^OMMUNE NOTAT Teknik- og Miljøforvaltningen

Til Teknik- og Miljøudvalget 12-10-2007 Til efterretning Sagsnr. 2007-81054

Dokumentnr. Adgangsforholdene omkring Den lille Havfrue 2007-373801 1 2006 blev der stillet forslag om at vanskeliggøre adgangen til at kravle op på den sten, hvorpå Den lille havfrue sidder. Der var to Sagsbehandler muligheder, nemlig enten at flytte monumentet længere ud i vandet Jens Peter Munk / eller at fjerne et antal mindre sten i renden mellem glaciset og Jon Pape skulpturens fundament. Den sidste løsning har været afprøvet hen over sommeren, og anbefales som en varig løsning på problemet.

Problemstillingen Københavns Turistførerforening rettede i 2006 henvendelse til TMF angående turisters opførsel omkring Den lille havfrue. 1 turistsæsonen holder der ofte op til 10-12 busser på én gang på Langelinie. Deres passagerer skal alle se på Den lille havfrue, og næsten samtlige ønsker at blive fotograferet i kunstværkets umiddelbare nærhed. Ved lavvande har det hidtil været muligt via nogle sten at træde over til skulpturens fundament og berøre figuren. Mange har kravlet op på stenen og har sat sig ved siden af figuren eller på dens knæ, skuldre el. lign. Det var til fare for såvel turisten som for skulpturen, hvis patina visse steder blev helt afslidt. Hertil kommer den gene det måtte være for de turister, der blot ønskede et at se eller fotografere havfhien alene. Men værre var det for turiststrømmens afvikling, at hvert besøg kom til at trække urimeligt langt ud, fordi stort set alle skulle ud til havfruen. Københavns Turistførerforening foreslog derfor, at skulpturen blev flyttet længere ud i vandet.

L ø sn in g Center for Park og Der blev fra forvaltningens side foretaget en række undersøgelser af N atur muligheden for en flytning af monumentet. Det kunne sagtens lade sig Njalsgade 13 gøre, skønt ikke uden økonomiske omkostninger (omkring Vi-\ mio. Postboks 449 kr.), men der var betænkeligheder især i forhold til det forandrede 1505 Kbh. V visuelle indtryk, der ville opstå ved en flytning længere ud i vandet. Telefon Forvaltningens overvejelser kom pressen for øre, og vores 3366 3402 betænkeligheder viste sig at være berettigede. 1 løbet af få dage havde ’’nyheden” nået verdenspressen, og der måtte gives telefoninterviews Telefax til alannerede journalister fra nær og fjern, fra Sverige til 3366 7191 Storbritannien, fra Frankrig til Japan. 1 sommeren 2006 foranstaltede Mobil forvaltningen en enquete for borgerne, hvor der blev stillet 2270 6516 spørgsmålstegn ved en række monumenters rette placering. Heri indgik også Den lille havfrue, og der rejste sig en sand proteststorm E-mail [email protected] mod en evt. flytning, undtagen ffa turistføreme, der af ovenanførte grunde havde den modsatte holdning. EAN nummer 5798009488145

www.kk.dk Den løsning, der lå snublende nær, var i sidste ende også den, forvaltningen nu foreslår gjort permanent. Ved gentagne iagttagelser viste det sig, at det kun var ved lavvande, at det gik rigtigt galt med turistlogistikken. Efter aftale med Københavns Havn blev der derfor forsøgsvis jernet 12-15 halvstore sten, der til dels havde fungeret som trædesten mellem glaciset og skulpturens fundament. I denne sommer har det kunnet konstateres, at det ikke er muligt at komme i berøring med figuren uden at skulle afføre sig sko og strømper og soppe over. Det er formentlig kun ganske få, der gør dette. Under vores gentagne iagttagelser er dette endnu ikke set. Alle vil stadig gerne fotograferes foran og tage billeder af Den lille havfrue, men afviklingen af turiststrømmen foregår nu langt smidigere og hurtigere end tidligere.

Formentlig vil foranstaltningen tillige medføre færre hærværksangreb af graffiti og maling på skulpturen. Københavns Turistførerforening mener dog, at vandstanden i denne sommer har været usædvanlig høj, og stiller sig skeptisk over for den varige virkning af det enkle indgreb. Vi agter derfor at montere et diskret forbudsskilt på bolværket, så det kun ses fra søsiden og når man færdes nede på glaciset.

BILAG

1. Foto af turister omkring Den lille havfrue før Qernelse af sten

2 . Foto af turister omkring Den lille havfrue efter ^emelse af sten

Side 2 af 2 LØRDAG 27. OKTOBER 2007 I POLITIKEN

Den Lille Havfrue er ikl

BO MALTESEN havns Turistførerforening«. Og det er den årvågne presse, og så brød helve­ VANDFAST. Der var lavvande i hav­ jo lige det, det er. de løs. Ktm KT var glade. nen i går, så en enkelt sten tittede op ette er en opbyggelig beret­ Disse brave mennesker, der fører Hvad så, tænkte vores kommunale mellem land og havfrue. Men turister­ ning om to kommunalt ansat­ turister rundt i vor hovedstad, har i sti­ havfruesagsbehandlere, som fik til op­ ne holdt sig alligevel pænt inde på det Dte, der tænkte sig om, løste et gende grad fundet deres arbejde be- gave - i bogstaveligste forstand - at tørre. Foto: Thomas Borberg problem af vidtrækkende national be­ sværliggjort, når de nåede Langelinie redde deres forslag 1 land. tydning - næsten gratis. Og fik ros der­ og stoppede bussen ved Den Lille Hav­ Aha, tænkte de. Vi kan altså ikke flyt­ for. frue. Ud strømmede alderstegne japa­ te fruen. Men vi kan da flytte Sjælland, Vi kan allerede høre vor læser tæn­ nere og amerikanere, og alle - ALLE - så der alligevel kommer vand mellem ke, at »meget har Bagsiden budt os kravlede bogstaveligt med stok over hende og japanerne. Og formedelst gennem tiderne, men det er da lavmå­ sten for at blive fotograferet alene nogle helt ligegyldige kommunale gentagne iagttagelser er dette ikke let. Den hopper vi ikke på«. med den i grunden ret lille kimære. kroner fjernede man 15-20 af de store sket«, hedder det i de kommunale pa­ Men, kære læser, bliv hos os, thi det Det gav et akkordnedbrydende tids­ sten, der lå i vandet mellem den lille pirer. Grundige folk. er rigtigt. For ude i Københavns Havn forbrug og forsinkede den videre færd havfrue og turisterne, og som agerede Kuri KT er stadig bekymret. Turistfø­ sidder som bekendt Den Lille Havfrue byen rundt. foto-bro. rerne mener, at vandstanden! havnen på sin sten. Så KT henvendte sig sidste år til Kø­ Og se, der blev vand. Og alle er glade, har været usædvanlig høj denne som­ Hun har gennem tiderne været ud­ benhavns Kommune og sagde: Flyt og kommunens miljø- og teknikud­ mer, og at normal vandstand næste år sat for mange angreb med maling, fruen ud i havnebassinet, så der er valg har netop tilsluttet sig denne fine kan føre til nye problemer for deres er­ nedstrygere og andet uvæsen. vand mellem hende og japanerne. Så og billige løsning. Og rost embeds- hverv. Men det er for intet at regne mod kan vi komme planmæssigt videre. mændene for rettidig omhu, som og­ Hvis den globale opvarmning ikke det attak på nationalklenodiet, som Her begik kommunen så en fejl. Den så kan føre til mindre slitage på fruens løser det problem, så kan der vel fjer­ sidste år blev anført af KT. Nå ja, hører overvejede faktisk at bruge en million ydre patina. Og mindske hærværk. nes lidt flere sten, ræsonnerer kom­ vi vores oplyste læsere mumle med kroner på at flytte fruen. Men den van­ »For nu skal man afføre sig sko og munens mænd. krummer i munden. »Det er jo Køben­ dalisering blev naturligvis afsløret af strømper og soppe over. Under vores [email protected] 21.11.2007 09:42

Midde1grunds£ortet østergade 4 1100 København K

København dl 19. november 2007 Havfirue Bondam 1

; f i ‘ : ' ; i r i; i . « ;; i i :i i i ■. i ? 1 Î- 1 :: 1 V i: Københavns Miljø- og Teknikborgmester* 1 ( 1 i i j .. ■ i. ), . 1 t i . > .1. .• ) [■ i' • r H - l ' ' i ■ . :• KærejKlaus Bondam ^ M ' i i -i- ; ). i • ; j 1 ; i '■■■r ' ' i s

at citere dig for åt have foreslået, at havnen opretter en tilladelse tillade min havthje blive stående, dog således at tilladelsen er opsigelig med et års varsel. : • f i | '

Opsigelsesadgangen skulle harmonere méd den kendsgerning, at kommunen ikke på det foreliggende grundlag kan forbyde opstilling af havfruen. I ■ - . . < . : i , Derimod kan en ændret lokalplan, dersom det måtte findes ønskeligt, danne hjemmel for et forbud i løbet af et år.

Tlf: +45 -38 25 44 44 E -m a il [email protected] Mobil: +45 -28 14 44 44 Middelgrundsforcel www.fortet.dk Fax: -f45 -38 33 55 55 Søfortet Ttckroner www.trekronerfortet.dk Restaurant Strøget www.danishlunch.dk Restaurant Langelinie www.danishlangelinie.dk Skibsværft Kolding ww\».'.motivayacht.dk Rederi København www.danishcniiseline.dk Helikopter luftfart www.danis h fly.dk Turistmagasin www.danishnews.dk Ejendomsselskab www.scanflats.dk * A * A U l A KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøborgmesteren m

Peter Bech 29-11-2007 Middelgrundsfortet Østergade 4 Sagsnr. 1100 København K 2007-105978

Dokumentnr. 2007-441789

Kære Peter Bech

Tak for din henvendelse vedrørende Den Store Havfrue. Du beder om at kunne citere mig overfor Københavns Havn.

Som du måske erindrer fra vort møde, så falder din statue ikke i min smag.

Jeg kan, som du skriver, dog ikke forhindre dig eller Københavns Havn i at den stående.

På den baggrund ser jeg helst ikke, at du citerer mig som anført.

Med venlig hilsen

Klaus Bondam

Rådhuset 1599 København V

Telefon 3366 2613

Telefax 33 66 70 80

Direkte telefon 3366 2626.

E-mail [email protected]

www.tmf.kk.dk Side 1 af 2

Jens Peter Munk

Fra: Tina Taul [[email protected]] Sendt: 25. januar 2008 14:51 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: VS: Anderledes skilt

Selvfølgelig vil vi det!

Vi kigger på det, og taler om det - og så kontakter jeg dig i næste uge. mange venlige hilsner Tina

Den 25/01/2008 kl. 12.44 skrev Jens Peter Munk:

Vi tager lige den danske ordlyd igen, for jeg synes, at kravle mest er noget, børn gør. I stedet prøver vi denne:

DET ER IKKE TILLADT AT KLATRE PÅ MONUMENTET

På engelsk er den god nok.

Mvh. Jens Peter

Fra: Jens Peter Munk Sendt: 25. januar 2008 12:41 Til: 'Tina Taul' Cc: Jens Ole Juul Emne: Anderledes skilt

Kære Tina,

Jeg har en lille skilteopgave til jer, som falder lidt uden for dem, vi normalt bestiller hos jer - hvis det da er noget, I vil påtage jer.

Som du måske har hørt, har vi svært ved at styre turisternes adfærd omkring Den lille havfrue, især i højsæsonen, og i et notat til Teknik- og Miljøudvalget har vi lovet at opsætte et skilt, som måske kan begrænse folks trang til at kravle rundt på monumentet. Skiltet skal udformes og placeres diskret. Jeg forestiller mig, at det anbringes på den lodrette del af bolværket, så man far øje på det, når man står nede på glaciset. De fleste ser sig lidt om og skal måske fotograferes med monumentet som baggrund, inden de ønsker at fortsætte den videre vand- og bjergbestigning, og da er det, at de bør kunne fa øje på det formanende skilt. Den bedste ordlyd jeg kan finde på dansk og engelsk er følgende:

DET ER IKKE TILLADT AT KRAVLE PÅ MONUMENTET CLIMBING THE MONUMENT IS NOT PERMITTED

25-01-2008 Side 2 af 2

Hvis I har andre forslag til ordlyden, er de yderst velkomne. Jeg vil foretrække, at budskabet på de to sprog formidles på ét skilt. Kom gerne med forslag til materiale, udformning og skrift, og naturligvis en pris.

Med venlig hilsen

Jens Peter Munk Fagansvarlig

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur

Nj alsgade 13 Postboks 449 1505 Kbh. V

Telefon 3366 3660 Direkte 3366 3555 Telefax 3366 7191 E-mail [email protected] Web www.tmfkk.dk

Tina Taul Arkitekt, grafisk designer MDD direkte 33 38 66 68 email [email protected]

Damsgaard & Lange MAA MDD 53 C 1051 København K tif 33 32 06 00 fax 33 32 01 91 httD://www.d-l.dk

25-01-2008 Side 1 af 1

Jens Peter Munk

Til: TinaTaul Emne: SV: VS: Anderledes skilt

Kære Tina,

Umiddelbart synes jeg, du har ramt det rigtige udtryk, og faktisk virker placeringen heller ikke specielt skæmmende, fordi der er taget hensyn til farve og materialevirkning. Jeg vender det lige med mine chefer for at høre, om de har nogle indvendinger, også mht. teksten. Jeg vender tilbage i næste uge.

Mhv. Jens Peter

Fra: Tina Taul [mailto:[email protected]] Sendt: 14. februar 2008 13:40 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: VS: Anderledes skilt

Hej Jens Peter!

Vi har et forslag til et lidt specielt skilt - eet der både rummer en monumentskiltning, lidt generel oplysning samt en venlig, men bestemt henstilling.

Vi kunne godt tænke os at give skiltet en lille vignet, der straks markerer (før man kan læse teksten) hvad skiltet handler om.

Dette er blot en hurtig skitse, og ordlyden står også ganske for min regning, men lad os høre hvad du mener.

Mange hilsner Tina

14-02-2008 Jens Peter Munk

Fra: Jens Ole Juul Sendt: 28. februar 2008 15:20 Til: Jens Peter Munk Emne: SV: Skilt ved havfruen

Kære Jens Peter

Det virker fornuftigt og diskret.

Jens Ole

Fra: Jens Peter Munk Sendt: 28. februar 2008 15:16 Til: Jens Ole Juul Emne: Skilt ved havfruen

Kære Jens Ole,

Vores udmærkede skiltedesignere Damsgaard & Lange er kommet med et udkast til det skilt, vi har lovet at sætte op ved Den lille havfrue. Jeg synes godt om designet, og jeg synes egentlig også, at placeringen virker meget diskret, da den falder så godt ind i det øvrige inventar.

Teksten har tegneren frit digtet videre på, fordi hun åbenbart synes, vi vi godt kan formidle lidt samtidig, og det kan hun jo have ret i. Det er også OK for mig, blot bør der stå "Skænket til Københavns Kommune...", og så bryder jeg mig ikke om ordet "Illustrerer...", hellere "Inspireret af..." el. lign. Den engeiske udgave skal jeg nok få justeret og kontrolleret af en indfødt englænder i min bekendtskabskreds. Men jeg synes, det er vigtigt, at vi rammer den rigtige tone i budskabet.

Jeg vil gerne høre din mening.

Med venlig hilsen

Jens Peter Munk Fagansvarlig

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur

Njalsgade 13 Postboks 449 1505 Kbh. V

Telefon 3366 3660 Direkte 3366 3555 Telefax 3366 7191 E-mail [email protected] Web www.tmf.kk.dk

«Fil: Havfrueskilt_Skitse_2.pdf » Jens Peter Munk

Til: Tina Taul

Kære Tina Taul,

Nu vender jeg endelig tilbage ang. skiltet til Den lille havfrue. Designet ser rigtigt godt ud, og placeringen fremstår naturlig og med god synlighed. Jeg har være lidt i tvivl om havfruesilhouetten, fordi én sagde, at den lignede en kanin! Men den skal med alligevel, synes jeg. Til gengæld er der flere ændringer både til den danske og den engelske tekst, efter at have indhentet kommentarer fra forskellig side og spurgt to indfødte englændere til råds om oversættelsen:

Den lille havfrue af Edvard Eriksen (1876-1959) Skænket til Københavns Kommune af brygger Carl Jacobsen Opstillet i 1913 Efter H.C. Andersens eventyr af samme navn DET ER IKKE TILLADT AT KLATRE PÅ MONUMENTET

The Little Mermaid by Edvard Erilksen (1876-1959) Donated to the City of by the brewer Carl Jacobsen Erected 1913 After Hans Christian Andersen's fairy tale by the same name CLIMBING ON THE MONUMENT IS NOT ALLOWED

Du kan naturligvis sætte det op som du vil. Jeg vil gerne se endnu en korrektur, inden skiltet går i produktion. Kan du give mig en pris også?

Med venlig hilsen

Jens Peter Munk Fagansvarlig

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur

Njalsgade 13 Postboks 449 1505 Kbh. V

Telefon 3365 3660 Direkte 3366 3555 Telefax 3366 7191 E-mail [email protected] Web www.tmf.kk.dk Jens Peter Munk

Til; Glyn Jones Emne: SV; Skiltetekst

Det var så et sted midt imellem, og den version synes jeg måske allerbedst om!

Jens Peter

---- Oprindelig meddelelse---- Fra: Glyn Jones [mailto:[email protected]] Sendt: 14. marts 2008 11:15 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: Skiltetekst

Så må du hellere også prøve dette: Climbing on the mon\iment is not allowed Hilsen Glyn ---- Original Message ---- From: "Jens Peter Munk" To: "Glyn Jones" Sent: Friday, March 14, 2008 9:10 AM Siibject: SV: Skiltetekst

Kære Glyn,

Tak for alternativet. Jeg vil rådføre mig med mine overordnede om, hvor skrappe vi skal være.

Mvh. Jens Peter

---- Oprindelig meddelelse---- Fra: Glyn Jones [mailto:[email protected]] Sendt: 14. marts 2008 09:31 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: Skiltetekst

Kære Jens Peter, Jeg tænkte det nok. Hvad så med: "Climbing on the monument is strictly forbidden" Hilsen, Glyn

---- Original Message ---- From: "Jens Peter Munk" To: "Glyn Jones" Sent: Friday, March 14, 2008 7:57 AM Siibject: SV: Skiltetekst

Kære Glyn, Jeg tror faktisk, at forbuddet skal have en lille tand til. Grunden til, at vi sætter skiltet op, er nemlig, at turistførerne har problemer med at overholde deres tidsplaner, fordi ALLE turisterne vil over at kravle på stenen og røre ved havfruen, mens de bliver fotograferet. Nogle gange holder der 10-12 busser, så det kan jo vare en hel formiddag at komme til. Der er også nogle, der må vente på, at der ikke står nogen ved havfruen, så de kan komme til at fotografere hende alene. Endelig er der nogle sikkerhedsmæssige problemer forbundet med kravleriet.

Kan du finde et lidt stærkere udtryk?

Mvh. Jens Peter

---- Oprindelig meddelelse---- Fra: Glyn Jones [mailto:[email protected]] Sendt: 13. marts 2008 15:23 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: Skiltetekst

KSør© JSIIS P©t©3T Mon ikke følgende kan klare det? Jeg har valgt at være høflig, men forbuddet kan selvfølgelig udtrykkes stærkere! mvh Glyn J by Edvard Eriksen (1876-1959)

Donated to Copenhagen Municipality by the brewer Carl Jacobsen

Erected 1913 After Hans Christian Andersen's fairy tale by the same name

You are requested not to climb on the monument

---- Original Message ---- From: "Jens Peter Munk" To: "Glyn Jones" Sent: Thursday, March 13, 2008 10:08 AM Subject: Skiltetekst

Kære Glyn Jones,

Vil du klare denne lille oversættelsesopgave for mig? Det er til et skilt, der skal opsættes ved Den lille havfrue:

Den lille havfrue af Edvard Eriksen (1876-1959) Skænket til Københavns Kommune af brygger Carl Jacobsen Opstillet i 1913 Efter H.C. Andersens eventyr af samme navn Det er ikke tilladt at klatre på mon\imentet

Med venlig hilsen

Jens Peter Munk Fagansvarlig

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur

Njalsgade 13 Postboks 449 1505 Kbh. V

Telefon 3366 3660 Direkte 3366 3555 Telefax 3366 7191 E-mail [email protected] Web www.tmf.kk.dk Jens Peter Munk

Til: [email protected] Emne: Den lille havfrue

Vedhæftede filer: Havfrueskilt_Skitse_2.pdf

Kære Jacqueline,

Vedhæftet finder du forslag til skilt ved den lille havfrue. Jeg har rettet lidt i den danske tekst i forhold til den ordlyd, der er på udkastet:

"Den lille havfrue/af Edvard Eriksen (1876-1959)/Skænket til Københavns Kommune af brygger Carl Jacobsen/Opstillet 1913/Efter H.C. Andersens eventyr af samme navn/DET ER IKKE TILLADT AT KLATRE PÅ MONUMENTET"

Kan du få mon få noget fornuftigt ud af det på engelsk?

Jeg er lidt i tvivl, om havfruen i silhuet skal med; jeg synes, hun på afstand kommer til at ligne en kanin! Måske er det bedre bare at gøre titlen større og helt undlade figuren?

Kh. Jens Peter

Med venlig hilsen

Jens Peter Munk Fagansvarlig

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaitningen Center for Park og Natur

Njalsgade 13 Postboks 449 1505 Kbh. V

Telefon 3366 3660 Direkte 3366 3555 Telefax 3366 7191 E-mail ienmunøtmf.kk.dk Web wvtfw.tmf.kk.dk

Havfrueskilt_Skitse _2.pdf (5 M... Side 1 af 4

Jens Peter Munk

Til: Tina Taul Emne: SV: Mere havfrue

Kære Tina,

Så er jeg tilbage fra ferie og har kigget lidt på nedenstående. Desværre er jeg vist kommet til at slette en mellemliggende maii, hvor du havde vedhæftet tre tegninger. Vil du sende mig dem igen?

Mht. jeres sproglige kommentarer kan jeg oplyse, at jeg skam har indhentet ekspertise hos hele to indfødte britere, den ene professionel oversætter og den anden akademiker, så jeg er faktisk ganske tryg ved det, jeg har sendt jer. Det kan godt være, at I finder ordet monument lidt pompøst i denne sammenhæng, men det er nu engang den gængse betegnelse i vores sammenhæng, og det er heller ikke faldet englænderne for brystet. Hos dem anvender man også udtrykket "public monument" om alt hvad der står ude af statuer, springvand, mindesten m.m. Og man kan bestemt ikke sige "climb a monument" i denne sammenhæng. Det er noget man gør på bakker og bjerge. "Climb on" betyder til gengæld nærmest kravle rundt på, hvilket her forekommer mere passende. Vi skelner jo også mellem at klatre på og klatre i (eller bestige) f.eks. et træ eller et bjerg. Erected er det gængse ord, man bruger om monumenter. Det lyder nok ikke så slemt i britiske ører. Den ene af mine englændere oversætter "af samme navn" med "by...", og det er også sådan, der står i eksemplerne i min ordbog. Den anden vender om på sætningen og foreslår "from the Hans Christian Andersen fairy tale". Det synes jeg dog er for tungt. Brygger var jo Jacobsens erhverv, så det er bedre at give ham en titel end ingenting. Det er jo heller ikke givet, at enhver i hele verden kender Carlsberg. I øvrigt var han grundlægger af bryggeriet Ny Carlsberg (det gamle var hans fars), og så bliver det ligesom lidt kompiceret at forklare...

Nok om det. Hvordan går det med opsætning af de tre andre skilte, vi havde bestilt? "Buksetrold"s skilt bør være på plads inden den 30. maj, da der er et større officielt arrangement på pladsen den dag. Mht. "Dreng med ged" skal I ikke blive forskrækkede, hvis skulpturen er væk. Den er blevet påkørt og beskadiget, og skal på værksted, men soklen står, hvor den skal, så I kan godt opsætte skiltet.

Mvh. Jens Peter

Fra: Tina Taul [mailto:[email protected]] Sendt: 16. april 2008 13:44 Til: Jens Peter Munk Emne: Fwd: Mere havfrue

SIDSTE kommentar - det LOVER jeg!

Det hedder 'of the same name' - og ikke, som foreslået 'by the same name'. Vil jeg ihvertfald mene. Begge dele kan vist lade sig gøre, men 'of tror jeg er bedst, mvh Tina

Start på videresendt besked:

Fra: Tina Taul Dato: 16. apr 2008 j3”.32.13 GMT+02:00 Til: Jens Peter Munk Emne: Vs: Mere havfrue

Jo, der var forresten en kommentar mere til teksten:

29-04-2008 Side 1 af 3

Jens Peter Munk

Fra: Tina Taul [[email protected]] Sendt: 16. april 2008 13:44 Til: Jens Peter Munk Emne: Fwd: Mere havfrue

SIDSTE kommentar - det LOVER jeg!

Det hedder 'of the same name' - og ikke, som foreslået 'by the same name'. Vil jeg ihvertfald mene. Begge dele kan vist lade sig gøre, men 'of tror jeg er bedst, mvh Tina

Start på videresendt besked:

Fra: Tina Taul Dato: 16. apr 2008 13.32.13 GMT+02:00 Til: Jens Peter Munk Emne: Vs: Mere havfrue

Jo, der var forresten en kommentar mere til teksten:

Når man skriver 'the brewer Carl Jacobsen' - skeler man så ikke lidt for meget til det danske 'brygger Jacobsen', som rummer en meget stor grad af lokalhistorisk indforståethed? Måske skal man bare skrive 'Carl Jacobsen' eller 'Carl Jacobsen, the founder of Carlsberg'.

Tænker at man, som turist, bliver forvirret over at få præsenteret ham som 'brewer' - bare lige sådan uden yderligere forklaringer.

Nå, du kan nok regne ud, at du har fået med en sproginteresseret grafiker at gøre - håber ikke du bliver helt udmattet.

mvh: Tina

Start på videresendt besked:

Fra: Tina Taul Dato: 16. apr 2008 11.38.50 GMT+02:00 Til: Jens Peter Munk Emne: Mere havfrue

Hej Jens Peter!

Inden vi sender vores lille skilteprojekt videre til prissættelse, skal du lige se den seneste udvikling. Der er udtænkt et montageprincip, og jeg har layoutet nogenlunde færdig på tekst og vignet - der kan dog godt snige sig endnu et par småjusteringer ind.

21-04-2008 Side 2 af 3

Jeg vedhæfter tre tegninger.

Jeg håber at Fruen ikke længere ligner en kanin, og at mit bud på opsætning af teksten ser fornuftigt ud i dine øjne.

Steen og jeg vil også lige sikre os at selve teksten er fuldkommen gennemtænkt, inden vi går videre - det er vigtigt at den engelske tekst et fuldkommen korrekt, ikke bare grammatisk, men også rammer den helt rigtige sproglige tone for en sådan type information.

Den bør måske vendes med en engelsktalende person, ikke bare for grammatik, men for sprogligt 'feel'.

Vi har følgende kommentarer til den sidste version af teksten, som vi synes du lige skal tage ad notam.

Den Lille havfrue af Edvard Eriksen (1876-1959)

Skænket til Københavns Kommune af brygger Carl Jacobsen Opstillet i 1913

Efter H.C. Andersens eventyr af samme navn

DET ER IKKE TILLADT AT KLATRE PÅ MONUMENTET

Ordet 'MONUMENTET' virker voldsomt i forhold til Den Lille Havfrue. Kunne man i stedet bruge ordet 'SKULPTUREN'?

The Little Mermaid by Edvard Eriksen (1876-1959)

Donated to the City of Copenhagen by the brewer Carl Jacobsen Erected 1913

Ordet 'Erected' lyder meget pompøst. Det oversættes direkte med 'rejst' - og i den danske tekst skriver vi, meget mere prunkløst, 'Opstillet'. Er der et mere stilfærdigt engelsk ord?

After Hans Christian Andersen's fairy tale by the same name

CLIMBING ON THE MONUMENT IS NOT ALLOWED

To ting; hedder det 'climbing on the monument'? Kunne man ikke blot sige 'climbing the monument'? Og igen - kunne 'sculpture' erstatte 'monument'?

21-04-2008 Side 3 af 3

Det er hvad vi er stoppet op overfor og har diskuteret, interessant at høre hvad du mener.

mvh Tina

Tina Taul Arkitekt, grafisk designer MDD direkte 33 38 66 68 email [email protected]

Damsgaard & Lange MAA MDD Nyhavn 53 C 1051 København K tif 33 32 06 00 fax 33 32 01 91 http://www.d-l.dk

Tina Taul Arkitekt, grafisk designer MDD direkte 33 38 66 68 email [email protected]

Damsgaard & Lange MAA MDD Nyhavn 53 C 1051 København K tIf 33 32 06 00 fax 33 32 01 91 http://vyww,dJ.,cLk

21-04-2008 CA/f- .

LiiLt_ U>la>^

Den Liiie Havfrue af Edvard Eriksen (1876 -1959)

Skænket til Ksbenhsvn af brygger Carl Jacobsen Opstillet M913

lll'JstrarBi' H.C. Andersens eventyr af samme navn

DET ER IKKE TILLADT AT KLATRE PÅ MONUMENTET

The Little Mermaid by Edvard Eriksen (1876 -1959)

Presented as a gift to the city of Copenhagen In 1913 by Industrialist Carl Jacobsen

Illustrates the H.C. Andersen fairytale

CLiMBiNG THE MONUMENT iS NOT PERMITTED

14.02.08 Skitse: dobbeltsidet skilt, opsat på rækværk Grafitallakering, serigraferet tekst samt klar matlakering DAMSCAARD & LANGE MAA MDD Jens Peter Munk

Til; Tina Taul Emne: SV: 3 X havfrue

Kære Tina, Tak for tegningerne. Jer er godt tilfreds med teksten og opsætningen nu, og silhuetten af havfruen er decideret blevet bedre, langt mere entydig og let opfattelig. Det er også en meget elegant monteringsløsning, der heller ikke er mere kompliceret, end at pladerne kan udskiftes i tilfælde af (Gud forbyde det!) hærværk.

Send mig lige en sidste korrektur, inden I sender værket i produktion. Den danske titel nemlig skal være: Den lille havfrue (altså uden stort begyndelses-1 i "lille"). Jeg vil også gerne have en samlet pris på arbejdet fra første streg på papiret til skiltet er opsat.

Mvh. Jens Peter

---- Oprindelig meddelelse---- Fra: Tina Taul [mailto:[email protected]] Sendt: 29. april 2008 15:31 Til: Jens Peter Munk Emne: 3 x havfrue

Her følger de tre seneste tegninger.

Mvh Tina Den Lille havfrue af Edvard Eriksen (1876-1959)

Skænket til Københavns Kommune af brygger Carl Jacobsen Opstillet 11913

Efter H.C. Andersens eventyr af samme navn

DET ER IKKE TILLADT AT KLATRE PÅ MONUMENTET

The Little Mermaid by Edvard Eriksen (1876-1959)

Donated to the City of Copenhagen by the brewer Carl Jacobsen Erected 1913

After Hans Christian Andersen's fairy tale by the same name

CLIMBING ON THE MONUMENT IS NOT ALLOWED

Den Lille Havfrue /skilt 596.002 Informationsskilt ved Den Lille Havfrue, Langelinie 40 mm. Skilteplade • layout og placering af afstandsstykker Mål 1:1 Ændring Dato 06.04.2008 /TT Rev Sagsnr 260596 DAMSCAARD A LANCE MAA MOD NYHAVN 53C 1051 KBH K TLF 3332 OiOO Princip For montage aF skilt, 1:1

Snit i rør i

Tap påsat aluminiumsramme

AFstandsrør S

j-?,'

Aluminiumsramme

Placering aF skilt, 1:10

Skilteplader - disse limes på alurammen, efter at skruer er strammet til. Skilt kan afmonteres igen, ved brug af varm luft på limpunkteme.

Møtrik og gevindstykke

Snit I flange Den Lille Havfrue /skilt 596.001 Bolt / skrue Informationsskilt ved Den Lille Havfrue, Langelinie

Mål 1:1 / 1:10 Ændring Dato 07.04.2008 /TT Sagsnr 280596 DAMSCAARD A LANCE MAA MDO NYHAVN 53C 1051 KBH K TLF 3332 OéOO •^- ■ ,;.V‘

1876-1959) ' /A i

•V af brygger Carl Jacobsen Î À Î r f : .' 1913

entyr af samme navn

iCE TILLADT X MONUMENTET

DAMSCAARD & LANCE MAA MDD NYHAVN 53C 1051 KBH K U F 3332 0600 Side 1 af 1

Jens Peter Munk

Fra: Jens Peter Munk Sendt: 30. april 2008 11 ;52 Til: TinaTaul' Emne: SV: SV: 3 x havfrue

Kære Tina,

Nu tekstsiden på plads, synes jeg.

Men det er lidt flovt, for jeg har faktisk glemt en lille detalje, hvilket heller ingen andre her har bemærket, fordi vi har været så fikseret på teksten. Vi skal nemlig have kommunens logo (byvåben) med. Det findes der et helt designmanual til, som du kan finde her: www.kk.dk/design. Det giver jo desværre lidt ekstra arbejde, da der også er nogle regler for placering m.m. Men det er vigtigt, at det kommer med. Undskyld forglemmelsen.

Vil du komme med forslag til logoets udformning og placering på skiltet?

Mvh. Jens Peter

Fra: Tina Taul [mailto:[email protected]] Sendt: 30. april 2008 11:21 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: SV: 3 x havfrue

Jeg vedhæfter hermed rettelsen, til korrektur.

tt

30-04-2008 Side 1 af 1

Jens Peter Munk

Fra: Tina Taul [[email protected]] Sendt: 5. maj 2008 14:28 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: SV: SV: SV: 3 x havfrue

Alletiders. Der kommer snart en pris til dig.

tt

Den 05/05/2008 kl. 14.21 skrev Jens Peter Munk:

Kære Tina,

Nu skulle den vist være i orden. Så vi siger: kør!

Mvh. Jens Peter

Fra: Tina Taul [mailto:[email protected] Sendt: 5. maj 2008 14:00 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: SV: SV: 3 x havfrue

Jeg iler straks denne rettelse retur.

Ser det forsvarligt ud, synes du?

mvh Tina

Tina Taul Arkitekt, grafisk designer MDD direkte 33 38 66 68 email [email protected]

Damsgaard & Lange MAA MDD Nyhavn 53 C 1051 København K tlf 33 32 06 00 fax 33 32 01 91 http:/./yyww,d,:l,dk

05-05-2008 Side 1 af 2

Jens Peter Munk

Fra: Tina Taul [[email protected]] Sendt: 14. maj 2008 09:21 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: SV: Havfrue - foreløbigt prisoverslag

Jeg kontakter skiltemanden senere idag, og hører om han kan give os et bud på hvornår vi er klar.

Tina

Den 14/05/2008 kl. 8.47 skrev Jens Peter Munk:

Kære Tina.

Tak for tallerne. Hvornår mon skiltet er færdigt og opsat? Turistfolkene er begyndt at spørge.

Mvh. Jens Peter

Fra: Tina Taul [mailto:[email protected] Sendt: 13. maj 2008 15:56 Til: Jens Peter Munk Emne: Havfrue - foreløbigt prisoverslag

Hej Jens Peter!

Vi har et par tal klar til dig, så du har en idé om omfanget.

Vores andel beløber sig til omkring 22.000,- Skiltet, incl. montage, til cirka 10.000,-

Der vil formentlig komme et par timer mere på, ved montagen, men ellers er det dækkende.

Håber det er til hjælp,

mvh: Tina

Den 05/05/2008 kl. 14.21 skrev Jens Peter Munk:

Kære Tina,

Nu skulle den vist være i orden. Så vi siger: kør!

Mvh. Jens Peter

14-05-2008 otC i ' r- S

Den lille havfrue af Edvard Eriksen (1876-1959)

Skænket til Københavns Kommune af brygger Carl Jacobsen Opstillet i 1913

Efter H.C. Andersens eventyr af samme navn

DET ER IKKE TILLADT AT KLATRE PÅ MONUMENTET

The Little Mermaid by Edvard Eriksen (1876-1959)

Donated to the City of Copenhagen by the brev\/er Carl Jacobsen Erected 1913

After Hans Christian Andersen's fairy tale by the same name

CLIMBING ON THE MONUMENT IS NOT ALLOWED

* Ul M * 1? mm.' KØBENHAVNS KOMMUNE o

Den Lille HavFrue /skilt 596.002 Informationsskilt ved Den Lille HavFrue, Langelinie Skilteplade - layout og placering af afstandsstykker 40 mm. Mäl 1:1 era*jrtejta Ændring; Københavns Kommune logo tilføjet. Dato 06.04.2008 /TT Rev 05.05.2008 /TT Sagsnr 280596 OAMSCAARD & LANCE MAA MDO NYHAVN S3C 1051 KBH K TLF 5332 0«00 Side 1 af 1

Jens Peter Munk

Fra: Tina Taul [[email protected]] Sendt: 20. august 2008 13:55 Til: Jens Peter Munk Emne: Så lykkedes det endelig.... Vedhæftedefiler: DenLilleHavfrue_1.jpg; ATT2105205.htm; DenLilleHavfrue_2.jpg; ATT2105206.htm; DenLilleHavfrue_3.jpg; ATT2105207.htm; DenLilleHavfrue_5.jpg; ATT2105208.htm; DenLilleHavfrue_6.jpg; ATT2105209.htm; DenLilleHavfrue_7.jpg; ATT2105210.htm

Skiltet kom op i sidste uge.

Jeg var nede og studere det i dag, og det ser fint ud.

Det fik ros at een af de offieielle Københavnerguider, som var meget glad for at det var diskret, men alligevel rummede det essentielle: informationer om skulpturen, samt en henstilling de rent faktisk kan henvise til, hvis folk for frejdigt går i gang med at bestige damen.

Jeg så også en dame der blev fotograferet af sin mand; først foran skulpturen - dernæst ved siden af skiltet!

Jeg har vedhæftet lidt billeder.

Tina Taul Arkitekt, grafisk designer MDD direkte 33 38 66 68 email .tt@d-l,dk

Damsgaard & Lange MAA MDD Nyhavn 53 C 1051 København K tif 33 32 06 00 fax 33 32 01 91 http; //www.d-l.dk

25-08-2008 Side 1 af

Jens Peter Munk

Til: TinaTaul Emne: SV: Vigtigt spørgsmål vedr. Havfrueskiltet!

Kære Tina,

Det er synd, at I har så mange ærgrelser med det lille skilt. Det ser ellers fint ud at dømme efter fotografierne. Det er lige før, at fotograferne synes, at skiltet er mere interessant end havfruen! Håber, det får en forebyggende virkning.

Det er er svært spørgsmål, du stiller mig. Skal vi lade æstetikken vinde i første omgang, og så siden se, om det bliver nødvendigt med en blankere lak? Jeg mener ikke, at grafiftiangrebene er så voldsomme derude, idet der næsten altid er mennesker der. mvh. Jens Peter

Fra: Tina Taul [mailto:[email protected]] Sendt: 21. august 2008 14:59 Til: Jens Peter Munk Emne: Vigtigt spørgsmål vedr. Havfrueskiltet!

Hej Jens Peter!

Et par dage efter at havfrueskiltet er blevet sat op, er det desværre tydeligt at den pålagte anti-grafitti- folie flosser i kanterne.

Jeg har klaget over dette, og Dansign har lover at erstatte folien med en beskyttelseslak.

De starter med at gøre det på de to reserveplader som de så sætter op istedet for de to der sidder dernede nu - og lakerer så slutteligt disse to.

Der er to muligheder: enten en såkaldt anti-grafitti-lak, den er højglans - eller en noget mattere, almindeligt beskyttende lak.

Vi synes det bliver absolut pænere med en mattere lak - men den har måske ikke helt samme modstandsdygtighed mod f eks. afrensning af spraymaling. Man vil dog kunne rense klistemiærker og tus af den.

Hvad vil du foretrække at vi omlakerer med?

Tina Taul Arkitekt, grafisk designer MDD direkte 33 38 66 68 email tt@d-J,dk

Damsgaard & Lange MAA MDD Nyhavn 53 C 1051 København K tlf33 32 06 00 fax 33 32 01 91 http;.//yywvy,d-l,dk

25-08-2008 VANDALISM ON THE LITTLE MERMAID

In 1855 some loose stones near the foundation were reestablished. The damage was probably caused by ice pacj during wintertime I September 1961 she was dressed in a bra and panties and had her hair painted red. Following thissome spotlights were put up to prevent the risk of vandalism with the result that vandals injured the spotlights. 28 April 1963 she was covered with red paint 24 April 1964 she was decapitated by a saw and the head disappeared. A new head was made from the original model 18 June 1964 she was covered with minium paint and dressed in a Jacket 22 September 1968 she was painted again in four vivid colours 16 January 1969 she was covered with white paint 12 August 1971 she was painted blue 114 November 1971 the environmentalist organization NOAH equipped her with a gas mask as a protest against pollution 6 February 1972 she was painted turquoise green 19 July 1973 she was covered with paint 15 July 1976 she was painted together with 12 other public sculptures in Copenhagen September 1979 silver colour was sprayed on her face and thighs February 1980 she was covered with paint 22 July 1984 two drunken youngsters sawed off her right arm. It was later delivered by them to the police and they were fined the repair cost of 60.000 DKK 5 August 1990 somebody attempted once more to decapitate her, but only got half way through with a 18 cm long gash at her neck March 1992 she was covered with graffiti January 1998 she was decapitated once more. The head was later delivered anonymously to a television station, and the head was welded on the figure again. A five year old girl from Bari, Italy, sent 30.000 lire to the queen of as a symbolic contribution to the mermaid's repair I I September 2003 she was blown up, so that she fell into the water and got a lump on her head. The explosives ruined part of her legs and caused several cracks. New knees, nose, and lips (produced in cire perdue) were welded on. The head which had been distorted due to the fall and other dents were straightened. Most of the figure was repatinated March 2007 she was painted pink Side 1 af 2

Jens Peter Munk

Fra: Lula Vanasco [[email protected]] Sendt: 12. marts 2008 02:51 Til: Jens Peter Munk Emne: RE: SV: Den Lille Havfrue - The Little Mermaid

Dear Jens Peter Munk,

I really appreciate all your help. All the information you gave me has been very useful! Thanks a lot.

Yours sincerely, Luz Vanasco

Subject: SV: Den Lille Havfrue - The Little Mermaid Date: Thu, 6 Mar 2008 10:13:41 +0100 From: [email protected] To: [email protected]

Dear Lula Vanasco,

The Little Mermaid who is owned and maintained by the City of Copenhagen is sand cast in bronze.

Here is a list of the various assaults on the sculpture, though it may not be exhaustive:

In 1955 some loose stones near the foundation were reestablished. The damage was probably caused by ice pack during wintertime.

On 1 September, 1961 she was dressed in a bra and panties and had her hair painted red. Following this some spotlights were put up to prevent risk of vandalism, with the result that vandals injured the spotlights!

On 28 April, 1963 the whole figure was painted red.

On 24 April 1964 she was decapitated by a saw and the head disappeared. Afterwards a new head was made from the original model.

On 18 June, 1964 she was covered with miniate paint and dressed in a jacket.

On 22 September, 1968 she was painted in four different colours.

On 16 January, 1969 she was covered with white paint.

On 12 August, 1971 she was paintet blue.

On 14 November, 1971 she was equipped with a gas mask by an environmental action group protesting against pollution.

On 6 February, 1972 she was painted turquoise green.

On 19 July, 1973 she was covered with paint.

On 15 July, 1976 the the statue was painted together with 12 other public monuments.

In September, 1979 she had her face and thighs sprayed with silver paint.

12-03-2008 Side 2 af 2

In February, 1980 she was covered with paint.

On 22 July, 1984 two young men sawed off the figure's right arm. It was later delivered to the police. The act had been committed under the influence of alcohol.

On 5 August, 1990 an effort was made to saw off the mermaids head, but only a cut of 18 cm was made in the neck.

In March 1992 graffiti vandalism.

In January, 1998 she lost her head once more. It was later delivered to a television station and welded on the figure again.

On 11 September, 2003 she was blown up. The figur fell into the water and had a lump on its head. The explosives ruined part of the legs and caused several cracks. New knees, nose, and lips (produced in cire perdue) were welded on. The head which had been distorted due to the fall and other dents were straightened. Most of the figure was repatinated.

In March, 2007 she was painted pink.

The repairs were made by a professional bronze founder who has a plaster cast of the original model in store. A professional antigraffiti firm removed the paint.

Yours sincerely, Med venlig hilsen Jens Peter Munk Fagansvarlig, byens monumenter Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur tif. direkte 33 66 35 55 e-mail [email protected]

Fra: Lula Vanasco [mailto:[email protected]] Sendt: 3. marts 2008 07:06 Til: Jens Peter Munk Emne: Den Lille Havfrue - The Little Mermaid

Dear Jens. My name is Luz Vanasco. I am a student of art restoration in Argentina. At the moment I am doing a research about The Little Mermaid but I haven't found any information about the materials, the technique and, what is most important, about all the restorations it had. Besides that, does it have any maintenance? Who is in charge of it? I would really appreciate if you could help me with any of this information. Being so far away and having another language doesn't help me at all. Thanks a lot. Best regards. Luz

Shed those extra pounds with MSN and The Biggest Loser! Learn more.

Need to know the score, the latest news, or you need your Hotmail®-get your "fix". Check it out.

12-03-2008 U-TURN KVADRIENNALE FOR | SAMTtPSKUNST QUADRENNIAL FOR | CONTEMPORARY ART 1______VESTER VOLDOAOE fe. ST. OK-U52 COPENHAGEN V j OENMA^ TEL. »45 3 3 S161U ] FAX ♦AS 33916110 | WWW.UTURN COPENMAOENiNC

Elmgreb & Dragset skitseforslag 2008

Elmgreb & Dragset skitseforslag 2008 Jens Peter Munk

Thomas Demidoff 9. maj 2008 15:53 Jens Peter Munk Den spejlende havfrue

Vedhæftede filer: SVP02201P08050914451 .pdf

Kære Jens Peter Munk

Som aftalt sendes her en visualisering af det påtænkte kunstværk ved Den Lille havfrue. Kunstværket består udelukklende af et spejl (en kommentar til tidens narcissisme måske? Eller en symbolsk markering af at nationalsymbolet er begyndt at skue indad i stedet for ud i verden?). Under alle omstændigheder: Jeg vil være glad for en kommentar. Som du kan se er der to forslag til placering af spejlet.

SVP02201P0805091 4451.pdf (369 ...

Med venlig hilsen

Thomas Demidoff

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miijøforvaitningen Center for Veje

Njaisgade 15, 1. Sai U104 Postboks 445 1505 Kbh. V

Telefon 3366 3304 Direkte 3366 3556 Mobil 2815 3755 E-mail [email protected] V\/eb www.tmf.kk.dk Interpreter/Translator

Noriko Takeuchi Thirstrup M.A.

Enighedsvej 6, 3.tv. [email protected] 2920 Charlottenlund Tel. +45 3990 1008 Denmark Mob. +45 2335 7899 GROUP GENDAI FILMS CO., LTD.

TV Director

HONDA Satsuki

T 160-0022 m3}iiIliff?iEifr7i1-11-13h77.hiff?it*;U4F Trust Shiryuku Bldg. 4F, 1-11-13 Shinjuku Shiryuku-ku, Tokyo, 160-0022 JAPAN Tet ; 03-3341-2863 Fax : 03-3341-2874 URL: http://www.g-gendai.cojp E-mail: [email protected]

MB: 090-8749-1144 Side 1 af 2

Jens Peter Munk

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [[email protected]] Sendt: 31. marts 2008 22:31 Til: Jens Peter Munk Emne: RE: TV optagelse fra Japan

Kære Jens Peter Munk

Tak for dit svar. 1>2 times møde vil være tilstrækkeligt. Jeg ser frem til d. 8 april og er taknemmelig for, at du kan afse tid.

Mvh Noriko

-----Original Message----- From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Monday, March 31, 2008 4:01 PM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: SV: TV optagelse fra Japan

Kære Noriko Thirstrup,

Tak for bekræftelsen. I skal være meget velkomne. Til jeres orientering skal jeg være til et andet møde på Kongens Nytorv kl. 11. Hvis I mener, vores møde da bliver for kort (ca. 1 Va time), kan vi evt. ændre mødetidspunktet til dagen efter, den 9. april kl. 9.

Med venlig hilsen Jens Peter Munk Fagansvarlig, byens monumenter Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur tif. direkte 33 66 35 55 e-mail [email protected]

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 30. marts 2008 23:19 Til: Jens Peter Munk

01-04-2008 Side 2 af 2

Emne: TV optagelse fra Japan

Kære Jens Peter Munk

Tak for telefonsamtalen i fredags vedr. filmoptagelse af TV folk fra Japan og et forberedende møde. Selv optagelsen foregår i maj måned, men en af filmgruppemedlemmerne kommer til Danmark for at få ideer til optagelsen. Ms Satsuki HONDA og jeg ser frem til at møde dig tirsdag d. 8 april kl. 9.00.

Jeg vil hermed fortælle lidt om filmoptagelsen. Filmen, som NHK udsender, handler om en introduktions serie af forskellige byer i verdenen. TV kanal NHK (NHK Japan Broadcasting Corporation) er en licensfinansieret nyhedstjeneste uden reklamer (ligesom DR). Der må derfor ikke være fokus på et eller andet privat firma, men fokuset skal være på byen "København”, uden dog at være turist-orienteret. I udsendelsen skulle der gerne komme historier frem, som giver en vinkel, som er forskellig fra den traditionelle ”guide”-type. Det kan være historier, kultur, arkitektur, kuriositeter, sociale forhold, mv. som københavnerne kender til, men som ikke nødvendigvis står i en guidebog.

Det vil være dejligt, hvis du kunne fortælle - ikke alene om Den lille havfrue, men også lidt om, hvad der kunne være specielt spændende ved byen København. (Selv om jeg har tjoet her i 12 år, er jeg sikker på, at der er meget mere at se/høre om Kbh.)

Med venlig hilsen Noriko Takeuchi Thirstrup Enighedsvej 5, 3tv 2920 Charlottenlund Denmark Tel. +45 3990 1008 Mobil +45 2335 7899

01-04-2008 Side 1 af 3

Jens Peter Munk

Til: Nohko Takeuchi Thirstrup Emne: SV: TV optagelse fra Japan

Kære Noriko,

Jeg skal nok være ved Den lille havfrue den 21. maj kl. 9. Håber, vejret bliver godt.

Jeg fandt nogle links til omtalen af Den lille havfrue på nettet. Jeg kan se, at de fleste af dem er skrevet på baggrund af et telefonisk interview, jeg gav til BBC i 2006. Så ordlyden er næsten ens. Vi har dog ikke længere planer om at flytte statuen. Vi har som sagt fjernet nogle sten i vandet, så det i hvert fald ved højvande er vanskeligt at komme over til havfruen. Desuden bliver der snart opsat et skilt, der siger, at man ikke må klatre på statuen. http://news.bbc.co.Uk/2/hi/europe/4860562.stm http://www.denmarkfacts.com/the little mermaid denmark.html http://www,pretorianews.co.za/?fSectionld=&fArticleld=qw1143896941354D562 http://www.ca petimes.co.za/?fSectionld=&fArticleld=qw1143896941354D562 http://www.usatodav.com/travel/destinations/2006-04-04-mermaid-move x.htm http://www.iol.co.za/index.php7set id=1&click id=29&art id=qw1143896941354D562

Glæder mig til at møde dig igen sammen med tv-folkene. Kommer Satsuki Honda også?

Mvh. Jens Peter

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 2. maj 2008 01:35 Til: Jens Peter Munk Emne: RE: TV optagelse fra Japan

Kære Jens Peter

Tak for dit svar. Det lyder dejligt, at du kan afse tid for os d. 21 maj - det glæder os meget. Er det muligt at møde dig ved siden af det lille havfrue den dag kl. 9? (Jeg håber, at det bliver godt vejr.) Du har tidligere nævnt artikler om det lille havfrue, som blev omtalt at flyttes væk fra kysten - har du nogle artikler om historien?

Ja, jeg har også besøgt Sakura-festivalen, dog i søndags, som du har gættet på. Min datter på 9 år syntes at det var så spændende, og vi var der i 4 1/2 tim er!

Mvh Noriko

05-05-2008 Side 2 af 3

-----Original Message----- From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Wednesday, April 30, 2008 9:19 AM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: SV: TV optagelse fra Japan

Kære Noriko,

Jeg har afsat hele dagen den 21. maj fra kl. 9 til optagelserne med det japanske TV-selskab og glæder mig meget til samarbejdet. Jeg var glad for, at vi kunne holde et møde i forvejen, så jeg kunne få en fornemmelse af, i hvilken retning ønskerne gik. Hils Satsuki Honda mange gange.

Jeg besøgte Sakura-festivalen på Langelinie i lørdags, og det var et meget fint arrangement, synes jeg. Vejret var så smukt, og der var en god stemning blandt deltagerne. Det er et spændende initiativ, som jeg tror vil slå an i København. Jeg så dig ikke derude, men du var der måske om søndagen?

Mvh. Jens Peter

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 29. april 2008 23:52 Til: Jens Peter Munk Emne: RE: TV optagelse fra Japan

Kære Jens Peter

Allerførst vil jeg sige mange tak for sidst. Det var spændende at besøge dig, og jeg er utrolig glad for din flotte bog.

Angående TV optagelse fra Japan fik jeg endelig en bekræftelse fra Japan i dag, og jeg vil hermed venligst bede dig om at være med i optagelsen. Vi håber, at du kunne afse tid eventuelt d. 21 maj om formiddagen (kl. 9) Hvis det ikke passer, har du ledige tidspunkter i uge 21? Optagelsen tager cirka en halv dag, og vi håber, at det passer med din plan.

Med venlig hilsen Noriko Takeuchi Thirstrup Enighedsvej 6, 3tv 2920 Charlottenlund Denmark Tel. +45 3990 1008 Mobil +45 2335 7899

-----Original Message----- From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Monday, March 31, 2008 4:01 PM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: SV: TV optagelse fra Japan

05-05-2008 Side 3 af 3

Kære Noriko Thirstrup,

Tak for bekræftelsen. I skal være meget velkomne. Til jeres orientering skal jeg være til et andet møde på Kongens Nytorv kl. 11. Hvis I mener, vores møde da bliver for kort (ca. VA time), kan vi evt. ændre mødetidspunktet til dagen efter, den 9. april kl. 9.

Med venlig hilsen Jens Peter Munk Fagansvarlig, byens monumenter Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur tif. direkte 33 66 35 55 e-mail [email protected]

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 30. marts 2008 23:19 Til: Jens Peter Munk Emne: TV optagelse fra Japan

Kære Jens Peter Munk

Tak for telefonsamtalen i fredags vedr. filmoptagelse af TV folk fra Japan og et forberedende møde. Selv optagelsen foregår i maj måned, men en af filmgruppemedlemmerne kommer til Danmark for at få ideer til optagelsen. Ms Satsuki HONDA og jeg ser frem til at møde dig tirsdag d. 8 april kl. 9.00.

Jeg vil hermed fortælle lidt om filmoptagelsen. Filmen, som NHK udsender, handler om en introduktions serie af forskellige byer i verdenen. TV kanal NHK (NHK Japan Broadcasting Corporation) er en licensfinansieret nyhedstjeneste uden reklamer (ligesom DR). Der må derfor ikke være fokus på et eller andet privat firma, men fokuset skal være på byen "København”, uden dog at være turist-orienteret. I udsendelsen skulle der gerne komme historier frem, som giver en vinkel, som er forskellig fra den traditionelle ”guide”-type. Det kan være historier, kultur, arkitektur, kuriositeter, sociale forhold, mv. som københavnerne kender til, men som ikke nødvendigvis står i en guidebog.

Det vil være dejligt, hvis du kunne fortælle - ikke alene om Den lille havfrue, men også lidt om, hvad der kunne være specielt spændende ved byen København. (Selv om jeg har boet her i 12 år, er jeg sikker på, at der er meget mere at se/høre om Kbh.)

Med venlig hilsen Noriko Takeuchi Thirstrup Enighedsvej 6, 3tv 2920 Charlottenlund Denmark Tel. +45 3990 1008 Mobil +45 2335 7899

05-05-2008 Side 1 af 4

Jens Peter Munk

Til; Noriko Takeuchi Thirstrup Emne: SV: Artikler om den lille havfrue

Kære Noriko,

Desværre har jeg ikke nogen af de udenlandske artikler i form af avisudklip. Jeg har nogle enkelte udklip om emnet fra danske aviser, som jeg kan tage med. hvis det har interesse.

Mange tak for invitationen til udstillingen. Jeg vil prøve at komme.

Mvh. Jens Peter

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 5. maj 2008 22:02 Til: Jens Peter Munk Emne: Artikler om den lille havfrue

Kære Jens Peter

Tak for alle de links til nyhederne. Det er spændende at læse dem. Har du også originale papir udgaver, som du evt. kunne vise under filmoptagelsen? Honda san kommer også igen d. 21. maj og vi begge to glæder os til at se dig igen.

Mvh Noriko

-----Original Message----- From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Monday, May 05, 2008 10:34 AM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: SV: TV optagelse fra Japan

Kære Noriko,

Jeg skal nok være ved Den lille havfrue den 21. maj kl. 9. Håber, vejret bliver godt.

Jeg fandt nogle links til omtalen af Den lille havfrue på nettet. Jeg kan se, at de fleste af dem er skrevet på baggrund af et telefonisk interview, jeg gav til BBC i 2006. Så ordlyden er næsten ens. Vi har dog ikke længere planer om at flytte statuen. Vi har som sagt fjernet nogle sten i vandet, så det i hvert fald ved højvande er vanskeligt at komme over til havfruen. Desuden bliver der snart opsat et skilt, der siger, at man ikke må klatre på statuen.

06-05-2008 Side 1 af 4

Jens Peter Munk

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [[email protected]] Sendt: 7. maj 2008 00:01 Til: Jens Peter Munk Emne: RE: Artikler om den lille havfrue

Kære Jens Peter Honda san siger, at de artikler på nettet er gode nok. Så ellers tak. Mvh Noriko

-----Original Message----- From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Tuesday, May 06, 2008 8:49 AM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: SV: Artikler om den lille havfrue

Kære Noriko,

Desværre har jeg ikke nogen af de udenlandske artikler i form af avisudklip. Jeg har nogle enkelte udklip om emnet fra danske aviser, som jeg kan tage med, hvis det har interesse.

Mange tak for invitationen til udstillingen. Jeg vil prøve at komme.

Mvh. Jens Peter

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 5. maj 2008 22:02 Til: Jens Peter Munk Emne: Artikler om den lille havfrue

Kære Jens Peter

Tak for alle de links til nyhederne. Det er spændende at læse dem. Har du også originale papir udgaver, som du evt. kunne vise under filmoptagelsen? Honda san kommer også igen d. 21. maj og vi begge to glæder os til at se dig igen.

Mvh Noriko

-----Original Message----- From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Monday, May 05, 2008 10:34 AM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: SV: TV optagelse fra Japan

Kære Noriko,

07-05-2008 Side 1 af 4

Jens Peter Munk

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [[email protected]] Sendt: 19. maj 2008 23:26 Til: Jens Peter Munk Emne: Onsdag Vedhæftedefiler: question andersen.doc

Kære Jens Peter

Hermed sender jeg nogle punkter, som vi venligst vil gerne bede dig om at fortælle om til optagelsen (ca. 2 minutter). Vi glæder os til at se dig onsdag ved H.C. Andersens statue på Rådhuspladsen kl. 9:00.

Mvh

Noriko Takeuchi Thirstrup

Enighedsvej 6, 3tv

2920 Charlottenlund

Tel. 3990 1008

Mobil 2335 7899

-----Original Message...... From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Tuesday, May 06, 2008 8:49 AM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: SV: Artikler om den lille havfrue

Kære Noriko,

Desværre har jeg ikke nogen af de udenlandske artikler i form af avisudklip. Jeg har nogle enkelte udklip om emnet fra danske aviser, som jeg kan tage med, hvis det har interesse.

Mange tak for invitationen til udstillingen. Jeg vil prøve at komme.

Mvh. Jens Peter

Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 5. maj 2008 22:02 Til: Jens Peter Munk Emne: Artikler om den lille havfrue

Kære Jens Peter

20-05-2008 3 )Den lille havfrue Københavns Kommune, Jens Peter Munk o Rådhuspladsen Goddag, mit navn er/jeg er (introduktion om dig selv og dit arbejde) Ca. 600 statuer i Kbh Om H. C. Andersens statue Hans knæ er... oDen lille havfrue Den lille havfrue: lidt om eventyret skrevet af HC Andersen Den lille havfrue er udført af Edvard Eriksen i 1913 oTurister Turisterne synes, at den er for lille ★ Artiklerne Om nyhederne

oLillesøster 1 september 2006 blev skulpturgruppen Det genmodificerede Den genmodificerede Havfrue Paradis dannet af kunstneren Bjørn Nørgaard. En af skulpturerne i gruppen er også en havfrueskulptur; Den genmodificerede Havfrue. H.C. Andersen giver stadig inspiration for mange mennesker, herunder i særlig grad kunstnere. Jens Peter Munk

Til: Noriko Takeuchi Thirstrup Emne: SV: Fotos

Kære Noriko,

Jeg vil også gerne sige tak for samarbejdet. Jeg glæder mig til at se, hvad TV-folkene har fået ud af turen til København, hvis du får brug for min hjælp en anden gang, skal du bare sige til.

Mvh. Jens Peter

---- Oprindelig meddelelse---- Fra: Noriko Takeuchi Thirstrup [mailto:[email protected]] Sendt: 21. maj 2008 23:22 Til: Jens Peter Munk Emne: RE: Fotos

Kære Jens Peter

Mange tak for i dag og dine fotos, som jeg har videresendt til mine kolleger fra Japan. Det var fornøjelse og hyggeligt at kunne samarbejde med dig.

Jeg skal nok sende en kopi af programmet, når jeg får en kopi fra Japan i august måned. (Udsendelsen er d. 31 juli.)

Med venlig hilsen Noriko ---- Original Message---- From: Jens Peter Munk [mailto:[email protected]] Sent: Wednesday, May 21, 2008 1:14 PM To: Noriko Takeuchi Thirstrup Subject: Fotos

Kære Noriko,

Tak for i dag. Jeg synes, det var fornøjeligt og interessant, og jeg håber, at noget af det, jeg sagde, kan bruges til programmet. Jeg sender dig et par fotografier fra i formiddags.

Hils dine søde og dygtige kolleger fra Japan.

Med venlig hilsen

Jens Peter Munk Fagansvarlig

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Park og Natur

Njalsgade 13 Postboks 449 1505 Kbh. V

Telefon 3366 3660 Direkte 3366 3555 Telefax 3366 7191 E-mail j [email protected] Web www.tmf.kk.dk

<> <> <> <>

1 i., i ,-f ■„ ■

PLUS45

i ,V- japanesedesign.dk - japanesedesigfis.eu - japanesedesigns.dk ,;V ^ :s<- ß [.J.- '-/J -v ^ Jens Peter Munk

Fra: Ole Knudsen [[email protected]] Sendt: 22. maj 2008 06:31 Til: Jens Peter Munk Emne: Re: Fotos fra Sakura-festen

Kære Jens

Tusind tak for det. Og tak for i går, det var rigtig hyggeligt og interessant. Jeg har sendt dine billeder videre til min kone. Det bliver hun helt sikkert glad for, det kan være hun skriver til dig og takker.

Med venlig hilsen

Plus45 Ole Knudsen +45 31202747 Harsdorffsvej 11, 3 1874 Frederiksberg C ole®j apanesedesign.dk

Den 21/05/2008 kl. 13.22 skrev Jens Peter Munk:

> Kære Ole, > > Tak for i formiddags. Det var hyggeligt og interessant at snakke med > dig, og sjovt, at vi kom til at tale om kimonoerne. Jeg har en hel > stribe af din kone, der er ved at klæde én på ved Sakura-festivalen. > Jeg sender dig nogle af de bedste. > > Med venlig hilsen > > Jens Peter Munk > Fagansvarlig > > KØBENHAVNS KOMMUNE > Teknik- og Miljøforvaltningen > Center for Park og Natur > > Njalsgade 13 > Postboks 449 > 1505 Kbh. V > > Telefon 3366 3660 > Direkte 3366 3555 > Telefax 3366 7191 > E-mail j [email protected] > Web www.tmf.kk.dk > <> <> <> > <> <> <> <> > < > IMG_7570 > . JPG > > > < > IMG_7571 > .JPG > > > Kes2-K^ Je4asp-ct<./‘ tfcryyuid. Blankotten oprettet Udskrift ai HS-meldeblanket til rapport 17. juni 2008 kl. 17:44 Gerningssted Langelinie, Den Lille Havfrue Kategori Anmelder Anm/Hærværk Fra Krakkordinat PoUah’eds C 17:46/ KØRÉBilBRIØ^ STATIONEN: C Køretøjer Underrettede 17:56/01319 17:47/cv, henrik 18:00/01309 18:33/pet 18:14/krimC

- iflg. journalist, skulle hun være oversprøjtet med maling. 18:07/ Fremme - havfruen smurt ind i hvid maling. Maling både på stenen og havfruen. Det ligner at det var været en "malingsbombe", der er kastet mod havfruen. 18:28/ Færdig - fortsat - 01309 - krim City har taget billeder af forholdet.

pet, vagten: Steen har lige ringet og sagt det.

Blanketten udskrevet 17. juni 2008 kl. 18:35 - Denne blanket er num m er 1 af 1 i sam m e sag. Jens Peter Munk

Til: Helen Jensen Emne: SV; U-Turn kvadriennale for samtidskunst - 'Den lille Havfrue'

Kære Helen, Det synes jeg, er helt i orden. Kunstnernes oprindelige udspil var, at de ville have en permanent opstilling af spejle under hele udstillingsperioden, og det sagde jeg nej til. Da de nu har fået tilladelse fra arvingerne, ser jeg ingen problemer. Men hvis de tror, at de får fred for turister under optagelserne, kan de godt tro om, så de må forsøge at indrette sig lidt. Afspærring under optagelserne synes jeg ikke vi skal tillade.

Mvh. Jens Peter

---- Oprindelig meddelelse---- Fra: Helen Jensen Sendt: 11. juli 2008 11:44 Til: Jens Peter Munk Emne: VS: U-Turn kvadriennale for samtidskunst - 'Den lille Havfrue'

Hej Jens Peter; dette er den sag du har talt med Thomas Demidorff om. Hvad siger du til nedenstående anmodning?

Hilsen Helen

---- Oprindelig meddelelse---- Fra: Charlotte [mailto:[email protected]] Sendt: 11. juli 2008 10:51 Til: Helen Jensen Cc: Charlotte bagger brandt Emne: U-Turn kvadriennale for samtidskunst - 'Den lille Havfrue'

Kære Helen

Vi er i U-turn rigtig glade for det gode samarbejde med Teknik og Miljøforvaltningen, nu har også arvingerne til Den lille Havfrue's skaber sagt god for projektet.

Kunstnerne har forstået at deres spejlopsætning ikke kan blive en permanent installation igennem hele kvadriennalens 9 ugers forløb og vil som aftalt begrænse det til en kort foto shot og 'event' med spejlopsætning ved siden af 'Den Lille Havfrue'.

Vi er stadig meget interesseret i at benytte vores tilladelse til den korte event i forbindelse med den internationale presseåbning torsdag d. 3 august, men det er blevet klart for os at det ikke vil kunne lade sig gøre at have det færdige fotografiske print klar til åbningsdagen fredag d. 5 september.

Derfor vil det være en kæmpe stor hjælp for os hvis vi i at ubemærkethed vil have mulighed for en fredelig fotoshot af spejlopsætning d. 18 / d. 19 august. Kunstnerne vil meget gerne have solskin på deres billede derfor vil vi være taknemmelige for at have mulighed for at vælge mellem disse to datoer når vi nærmer os.

Der vil stadig være tale om et meget kort forløb, i stedet for 1/2 dag vil vi blot bede om lov til at være der minder om 2 kvarte dage. Det kunne være tidligt om formiddagen d. 18/19 hvis det er bedst for jer. D. 3 vil der være tale om en kort event om eftermiddagen.

Ved fotooptagelserne vil der være nogle få statister klædt ud som turister.

1 Kunstnerne er blevet valgt til at skabe den næste danske pavillion på Venedig biennalen, og der er lykkedes os at få tilladelse til at bruge billedet på forsiden af kvadriennalens katalog derfor er det særligt vigtigt for at os at det bliver en god opgave for dem, at det bliver en god event for pressen og at billedet bliver optimalt.

Tak for din hjælp.

De bedste hilsner

Charlotte Sprogøe Kuratorisk assistent / Curator Assistant U-TURN Kvadriennale for samtidskunst Direct: (+45) 3327 4053 Fax: (+45) 3391 6110 Mobile: (+45) 6177 8541 [email protected] WWW.uturn-Copenhagen.dk Jens Peter Munk

Til: Thomas Maare Emne: SV: Den Lille havfrue i blåt lys en enkelt aften

Det går jo nok, hvis det er i en god sags tjeneste og kun for en enkelt aften!

Mvh. Jens Peter

Fra: Thomas Maare Sendt: 4. september 2008 15:46 Til: Jens Peter Munk Emne: Den Lille havfrue i blåt lys en enkelt aften

Hej Jens Peter!

Jeg er blevet kontaktet af Christian Aaboe fra Effector, som i samarbejde med Novo står for event i byen med blåt lys I anledning afen international diabetes dag (vist den 4. november 2008).

De vil godt lægge blåt lys på store kendte bygningsværker/monumenter og kendetegn i verdens byer denne dag, og ønsker at lægge blå filtre forean vores belysning på den lille havfrue. Jeg mener at det er helt ok - sålænge Eltel Networks udfører arbejdet - hvad siger du til at "din" skulptur bliver blå en enkelt aften?

Med venlig hilsen

Thomas Maare Fagkoordinator for belysning

KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Veje

Njalsgade 13 Postboks 445 1505 Kbh.V

Telefon, reception 3355 3500 Telefon, direkte 3355 3537 E-mail [email protected]