Dálnice D43 Kuřim – Lysice/Bořitov

stavba 4302 Kozárov Kunčina Ves Svitavy Hlinsko Dálnice D43 Lysice 376 Svitavy Strhaře 43 stavba I/43 Perná – , bodová závada Mohelnice Uničov Polička Moravská Třebová stavba 4302 Žerůtky Šternberk Synalov Litovel Kuřim – Lysice/Bořitov Lysice stavba 4303 Lysice/Bořitov – Svitávka N. Město Klemov na Mor. Žďár Konice n. Sáz. Olomouc Dlouhá Lhota Býkovice Bystřice n. Pern. INFORMAČNÍ LETÁK, stav k 01/2020 Doubravice Prostějov

nad Svitavou Velké Meziříčí Tišnov Zhoř Kuřim Bořitov Třebíč Náměšť Rašov Brov-Jeneč n. Osl. Vyškov Kroměříž

Rosice Lomnice Ivančice Šlapanice Bučovice Bukovice Slavkov Moravský u Brna Žernovník Krumlov 377 Černá 377 Hora Pohořelice Kyjov

Rohozec Rájec-Jestřebí Lubě Malá Lhota stavba I/43 Lom Černá Hora, přeložka Šerkovice Hluboké Unín Jamné Dvory Spešov 43

Lomnička Hajánky Dolní Závist stavba I/43 Závist, stoupací pruh Lhota 43 řešené stavby stavba I/43 Milonice, odbočovací pruh Železné Újezd u Černé Hory jiné stavby Všechovice Skalička Milonice mimoúrovňová křižovatka

Blansko Tišnov Lažany Nuzířov

379 Drásov Lipůvka 0 2 4 km Olešná B5 Malhostovice Svinošice Březina stavba I/43 MÚK Lipůvka Geografická data poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR, 2013 Hradčany 385 379 Šebrov-Kateřina Kuřim, obchvat, severní varianta Sentice Kuřim stavba I/43 MÚK Kuřim východ Čebín

386 Kuřim 43 stavba 4301 D1 – Kuřim stavba 4301 Troubsko – Kuřim Brno Vranov 43 43 Dálnice D43 Kuřim – Lysice/Bořitov

DOPRAVNÍ VÝZNAM STAVBY UMÍSTĚNÍ A POPIS STAVBY

Dálnice D43 tvoří kapacitní propojení Brněnské aglomerace Předmětem stavby je vybudování čtyřpruhové Stavba pokračuje v přímé v zářezu západně od s východními Čechami a Jeseníky. Trasa je součástí meziná- komunikace od Kuřimi, včetně obchvatu města, Malé Lhoty a východně od Žernovníku. Před rodní silnice E461 Brno–Svitavy. Dálnice D43 začíná v křižo- po MÚK Černá Hora. Úsek měří 13 800 m a je mostem přes silnici II/377 a údolí Býkovky trasa vatce s dálnicí D1 a končí napojením na dálnici D35. Tvoří tak projektován v kategorii R 25,5/120 se směrodat- opouští rozestavěné těleso a je vedena kvůli pří- kapacitní severojižní spojení těchto dálnic. nou rychlostí 130 km/h. Stavba využívá v nejvyšší rodní památce Čvrtky za Bořím západně podél možné míře rozestavěné těleso tzv. „Německé rozestavěného tělesa. Stavba 4302 končí v km Dnešní silnice I/43 je značně zatížena dopravou. Kapacita stávající- dálnice“. 33,200 před MÚK Černá Hora se silnicí II/376, ho dvoupruhového uspořádání silnice I/43 je v současné době vy- která je navržena jako osmičkovitá. Pomocí větve čerpána. Kritickými místy na dnešní trase I/43 jsou průchody obcí Stavba začíná v MÚK Kuřim s přeložkou silnice Brno – Černá Hora je připojena na silnici II/376. a úrovňové křižovatky, které mnohde ani nemají odbočovací pruhy. II/385 v km 18,400, kde navazuje na předchozí Posunutím této křižovatky odpadá nutnost vý- Kvůli tomu se obzvlášť ve špičce tvoří kolony. Ve špičkách klesá stavbu „D43 4301 Troubsko–Kuřim“. Tvar kři- stavby přivaděče Černá Hora na stávající silnici rychlost dopravy a dochází tam ke konfliktním situacím vzájemným žovatky byl změněn na trojlístkovitou s jednou I/43. omezením mezi účastníky silničního provozu. Z těchto důvodů bylo semidirektivní rampou ve směru Svitávka – stá- rozhodnuto o výstavbě dálnice D43 Brno–Moravská Třebová, která vající I/43. Stavba je pomocí přeložky silnice I/43 Součástí stavby jsou protihluková opatření chrá- nahradí dnešní silnici I/43. Výstavba dálnice je rozdělena do pěti sa- propojena se stávající silnicí I/43 Brno–Svitavy. nící obyvatele obcí před negativními důsledky mostatných staveb, které lze stavět podle potřeby. V budoucnu bude převedena do silnic nižších tříd dálniční dopravy. Stavba tvoří spolu s navazující jako II/385. Dvoupruhová přeložka I/43 je navrže- stavbou „D43 4303 Lysice/Bořitov – Svitávka“ I. První plány na dálniční spojení Brna s Vratislaví jsou z roku 1938. na v kategorii S 9,5/80 a je vedena jako severní etapu výstavby dálnice D43“. Od roku 1939, až do zastavení prací v roce 1942, probíhaly sta- obchvat Kuřimi s napojením na I/43 v MÚK Kuřim- vební práce na části tzv. „Německé dálnice“ Vratislav–Brno–Vídeň -východ situované jižně od Lipůvky. od Městečka Trnávky přes Brno až po Ledce před Pohořelicemi v celkové délce 84 kilometrů. Téměř všechny pozemky v trase byly Trasa dále pokračuje ve stopě tzv. „Německé vykoupeny. Byly rozpracovány dálnice“ v zářezu západně kolem Malhostovické Hlinsko Svitavy a postaveny četné dálniční mos- Mohelnice Uničov Pecky, prochází mezi Drásovem a Malhostovice- Polička Moravská Třebová Šternberk ty a propustky, rovněž proběhly Litovel mi. Následuje stoupání kolem obce Všechovice, N. Město na Mor. Žďár Konice kde jsou navrženy protihlukové zemní valy. Trasa a někde byly i dokončeny zemní n. Sáz. Olomouc Bystřice n. Pern. práce. Výstavba některých úseků Boskovice dále stoupá kolem Skaličky. U Hlubokých Dvorů byla zastavena ve vysoké rozpra- Prostějov trasa přechází údolí potoka Lubě dvěma mosty, Velké Blansko Meziříčí Tišnov které se vyhýbají přírodní památce Krkatá bába. covanosti před pokládkou vozo- Kuřim Třebíč Náměšť vek. Trasa dálnice D43 by měla n. Osl. Vyškov Původní trasa byla v tomto úseku málo rozesta- Brno Kroměříž využívat právě rozestavěné těleso Rosice věna. Ivančice Šlapanice Bučovice Slavkov tzv. „Německé dálnice“. Moravský u Brna Krumlov

Židlo- Pohořelice chovice Kyjov Kozárov Kunčina Ves Svitavy Obora Hlinsko Dálnice D43 Lysice 376 Svitavy Strhaře 43 stavba I/43 Perná – Krhov, bodová závada Mohelnice Uničov Polička Moravská Třebová stavba 4302 Žerůtky Šternberk Synalov Litovel Kuřim – Lysice/Bořitov Lysice stavba 4303 Lysice/Bořitov – Svitávka N. Město Klemov na Mor. Žďár Konice n. Sáz. Olomouc Dlouhá Lhota Býkovice Bystřice n. Pern. Boskovice Doubravice Prostějov

nad Svitavou Velké Blansko Meziříčí Tišnov Zhoř Kuřim Bořitov Třebíč Náměšť Rašov Brov-Jeneč n. Osl. Vyškov Brno Kroměříž

Blansko Tišnov Lažany Nuzířov

379 Drásov Lipůvka 0 2 4 km Olešná Malhostovice Svinošice Březina stavba I/43 MÚK Lipůvka Geografická data poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR, 2013 Hradčany 385 379 Šebrov-Kateřina Kuřim, obchvat, severní varianta Sentice Kuřim stavba I/43 MÚK Kuřim východ Čebín

STAV PŘÍPRAVY / REALIZACE EIA ZP UR SP VZ ZS UP V prosinci 2010 bylo vydáno souhlasné stanovisko k EIA. V červnu 2012 byla zpracována podrobná technická studie, která zohlednila závěrečné stanovisko EIA. 2027 2031 Další příprava závisí na schválení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, u nichž 12/2010 2022 – – – v současnosti probíhá na podkladu zpracované územní studie (12/2018) aktualizace. Význam zkratek: EIA: Stanovisko EIA • ZP: Schválení záměru projektu • UR: Vydání územního rozhodnutí • SP: Vydání stavebního povolení • VZ: Vyhlášení výběrového řízení • ZS: Zahájení výstavby • UP: Uvedení do provozu

DATA O STAVBĚ Hlavní trasa: Opěrné zdi: Název stavby: Objednatel: délka: 13 800 m počet: 1 (délka: 250 m) D43, stavba 4302, Kuřim–Lysice/Bořitov Ředitelství silnic a dálnic ČR kategorie: R 25,5/100 Přeložky ostatních komunikací: Místo stavby: Mostní objekty: silnice I. třídy: 1 (délka: 4710 m) Jihomoravský kraj na dálnici: 13 silnice II. třídy: 5 (délka: 1994 m) Katastrální území: nadjezdy: 7 silnice III. třídy: 5 (délka: 2512 m) Moravské Knínice, Kuřim, Svinošice, na větvi křižovatek: 1 polní cesty: 11 (délka: 3195 m) Čebín, Drásov, Malhostovice, Všechovice, na I/43: 5 lesní cesty: 1 (délka: 304 m) Skalička, Hluboké Dvory, Lubě, Malá Mimoúrovňové křižovatky: stezky pro pěší: 2 (délka: 170 m) Lhota, Žernovník, Černá Hora, Býkovice, MÚK Kuřim, MÚK Kuřim-východ cyklostezky: 1 (délka: 214 m) Lysice Protihlukové stěny: Přeložky a úpravy inženýrských sítí: Druh stavby: počet: 3 (celková délka: 1965 m) vodohospodářské objekty: 7 novostavba Protihlukové valy: objekty elektro: 1 počet: 8 (celková délka: 2730 m) přeložka plynovodu: 4

Pozn.: Tento leták byl aktualizován v lednu 2020. Jelikož výstavbu významných dopravních komunikací ovlivňuje velké množství faktorů, které se nedají předem předvídat, jsou uvedená data pouze orientační.