Post nr 6 – Blåmyrkoia (Hedmarksvidda) Post nr 9 – Savalsæterhøgda (Hedmarksvidda) Et fi nt utgangs- Utgangspunkt for denne turen 10 skiposter på Hedmarken punkt for denne er parkeringen ved Budor Sjusjøen – Åstdalen – Veldre sag – Hedmarksvidda turen er Vollkoia. Gjestegård. 10 Kommer du i bil Hit kommer du fra RV25 fra (Elverums vegen) ved å ta av i sentrum, tar du 6 lyskrysset i Brenneriroa i Løten. av i rundkjø- Følg skilt mot Budor ca. 15 km ring lengst sør i (bom/vegavgift). Furnes vegen og Fra parkeringen ved Gjeste- 9 til post nr 9 og 10 Kart kjører opp forbi gården følger du skiløypa mot Nav-bygget. øst. Du må krysse veien. Ta 2. til høyre i I løypekrysset etter ca. 200 m. neste rundkjøring følger du Fjelløypa rett fram til og kjør oppover Savalseterhøgda via Klekke- Nordåsvegen til fjellet 675 moh., – fl ott utsikt! Nybygda. Her svin- Posten henger langs løypa. ger du til høyre Turen er ca. 4 km. Retur kan inn på Kvemyr- gjøres samme vei eller du kan vegen og etter Fra Brumunddal Fra /Gåsbu gå videre mot Savalsætra og ta ca. 1 km går veien av til venstre mot Vollkoia (bom/vegavgift). Fra Hamar/E6, ta av i Nydal, Skogsløypa tilbake til Budor. Dette er en runde på ca. 11,5 km. kjør mot høyre og følg denne veien til krysset ved Gjerlu (ca 4 km). Her kjører du rett frem/slakt Se løype-/prepareringsstatus på http://skisporet.no/hedmark/hedmarksvidda venstre, – over Bjørgedalsveien. Fortsett oppover til Putten, ta til høyre inn på Kvemyrvegen, forbi skytebanen og første til høyre etter denne (skiltet Vollkoia). Avstand på de nevnte kjøre- rutene er ca. 11 km. Post nr 10 – Svaen (Hedmarksvidda) Utgangspunkt for denne turen er den samme som for post 9. Vi anbefaler å ta en kikk på løype- Fra Vollkoia går det ut to løyper. Gå hovedløypa (mot venstre) nordover og oppover mot Blå- kartet ute i løypa ved Gjestegården. Her er det fl ere muligheter. Det korteste alternativet er å myra. Løypa går i slak motbakke til du kommer til Blåmyra. I krysset oppe på myra tar du til gå skiløypa som går parallelt med slalombakken og deretter til venstre ved første kryss. Lillebo Foto: Trond venstre mot Blåmyrkoia. Posten ligger inne på koia som er helt ny. Utsikten herfra må oppleves! Da kommer du til toppen. Svaen ligger 740 moh og har fi n utsikt i alle retninger. 10 skiposter på Hedmarken er et turtilbud på ski for alle! Løypa er skiltet og turen er ca. 5 km. Retur kan gjøres samme vei eller du kan gå en runde i en Det er mange fl otte runder og returmuligheter i løypenettet i området. Et aktivitetstilbud på vinteren som kan bidra til bedre fysisk form, bedre av de mange oppkjørte løypene. Se løype-/prepareringsstatus på http://skisporet.no/hedmark/hedmarksvidda lokalkunnskap og gode naturopplevelser. Vi har lagt ut 10 poster innenfor

Se løype-/prepareringsstatus på http://skisporet.no/hedmark/hedmarksvidda Info om Budor www.budor.no området Sjusjøen – Åstdalen – Veldre sag – Hedmarksvidda. 2012/2013 på Hedmarken Turposter Skipostene er et samarbeid mellom kommune, Hamar kommune, Hedmark fylkeskommune og Hamar og Hedemarken Turistforening. Post nr 7 – Appelsinhaugen (Hedmarksvidda) Kontaktinformasjon: Løypenettet på Hedmarksvidda er stort og gir Wenche Enge Ringsaker kommune 62 33 51 74 / 909 10 430 mange muligheter. Vi anbefaler å starte skituren Nina Søndmør Hamar kommune 951 81 904 til Appelsinhaugen fra Gåsbu (P-avgift). Margrete Ruud Skjeseth HHT 948 45 848 / Epost: [email protected] Følg veibeskrivelse som på post 5. For mer informasjon – se nettsidene: Følg hovedløypa fra p-plass mot nord (gå rett 7 www.hamar.kommune.no fram når du kommer opp Gåsbubakken). I krysset www.ringsaker.kommune.no www.loten.kommune.no etter ca 5 km tar du til høyre mot Stenfjellhytta. post nr 7 og 8 til Kart Gå løypa bak hytta og østover til Kollmyrkampen. www..kommune.no PREMIERING I det store løypekrysset (5 løyper møtes) tar du www.hht.no Foto: Arnhild Sandbakken På hver av de 10 turmålene fi nner du en post med klippetang og kode. til høyre (mot sør) og følger løypa bort til Appel- Bruk klippekortet nedenfor og lag godt synlige klipp! Hvis klippetanga er sinhaugen. Kort veg fra krysset. Posten henger på 8 borte eller ødelagt, noter koden. Alle som sender inn klippekortet etter utkikkspunktet, her er det fl ott utsikt mot Mjøs- sesongslutt er med i trekningen av FLOTTE premier. traktene. Følg løypa nedover via Lageråkvisla gjen- • Hovedpremier: Overnatting i en tretopphytte, 2 årskort i Ankerskogen nom skogsløypa eller Fjellvegen tilbake til Gåsbu. svømmehall (1 voksen og 1 barn), 5 dagskort i Budor skitrekk Hele runden er på ca. 11,5 km. • Andre uttrekkspremier En kortere tur med lettere utgang, er å gå fra Det blir deltagerpremie gitt av Visma Hamar til alle barn og unge til og med Monaplassen, som ligger 2,5 km etter bommen på 16 år som har tatt minst 5 av de 10 postene. Gåsbu (vegavgift). Herfra kan du f.eks. ta post 7 og Navn: ______8 på samme tur. Se løype-/prepareringsstatus på http://skisporet.no/hedmark/hedmarksvidda Gate: ______Lageråkvisla og Stenfjellhytta er åpen for servering. Se www.hht.no for åpningstider. Postadresse: ______

______

Foto: Margrete Ruud Skjeseth Ruud Foto: Margrete Tlf. Fødselsår: Post nr 8 – Turboløypa (Hedmarksvidda) E-post: ______

Dette er en tur som egner seg svært godt for de minste barna, en barnevennlig tur! Turposter på ski er sponset med premier/gavekort fra: 78910 Kortet sendes til: Hamar kommune Turboløypa til Lageråkvisla er oppkalt etter reven Turbo, som er maskot i Barnas Turlag. Levekår og helse v/Nina Søndmør Følg samme veibeskrivelse som post 5. Parkering ved Monaplassen 2,5 km fra Gåsbu (bomveg). Pb 4063, 2306 Hamar Hamar Eller det kan leveres i servicekontoret i Hamar Rådhus innen 1. mai 2013 Følg løypa mot nord-øst til Lageråkvisla. Posten ligger i det første løypekrysset (der Stenfjell- runden krysser Turboløypa) ca. 1 km fra parkeringen. Det anbefales å ta turen videre til Lagerå- 123456 kvisla som er en serveringshytte betjent av HHT. Se www.hht.no for åpningstider. Retur kan www.idetrykk.no – Kartmateriell utarbeidet av Jacilla AS – HHT og DNT avtalepart Norge digital/Statens kartverk digital/Statens Norge AS – HHT og DNT avtalepart av Jacilla utarbeidet – Kartmateriell www.idetrykk.no gjøres samme vei (3,6 km tur/retur) eller du kan lage en rundtur i en av de mange oppkjørte www.tretopphytter.no løypene og f.eks. kombinere med å ta post 7 (Appelsinhaugen). UT I SKOGEN Se løype-/prepareringsstatus på http://skisporet.no/hedmark/hedmarksvidda OPP I TRÆRNE Alle postene står ute i perioden 22. desember til og med 22. april. Post nr 1 – Natrudstilen (Sjusjøen) Post nr 2 – Snørvillen (Sjusjøen) Post nr 4 – Danseråsen (Veldre sag) Utgangspunkt for denne turen er Løypenettet i Sjusjøområdet er stort og gir mange Utgangspunkt for denne mange, men vi anbefaler å gå ut fra muligheter. Vi anbefaler å starte skituren til turen er idrettsanlegget Sjusjøen langrennsarena som ligger Snørvillen fra Sjusjøen langrennsarena (P-avgift). på Veldre sag. Kommer du sentralt plassert på Sjusjøen. Samme utgang som post 1. med bil fra E6, kjør mot P-plass inn første vei til høyre etter Brumunddal sentrum ved KIWI (P-avgift). Følg Birkebeinerløypa mot øst til Fjellelva. Vegkro/Esso 24 t. I første I løypekrysset etter elva tar du av den midtre rundkjøring i sentrum, ta til høyre og 3. til høyre

Fra langrennstadion følger du Birke- post nr 1 og 2 til Kart løypa (med forbehold om at denne er kjørt opp). beinerløypa østover mot Midtfjellet Følg skilt mot Snørvillen (2 km) og Sollifjell. Før i neste rundkjøring. Følg til Fjellelva. Etter brua/elva tar du du når toppen dreier den preparerte løypa sørover. B. Langmoens veg ca. 0,7 til høyre (sørover) mot Rømåsen Her må du gå ut fra oppkjørt løype og følge stig- km og sving høyre inn på 4 og Natrudstilen. Følg skilting mot ningen til toppen (ca. 400-500m). På Snørvillen Narudvegen. Følg vegen i ca Natrudstilen. Løypa går i lett terreng (995 moh) har du fl ott utsikt i alle retninger. 9 km og ta til venstre mot helt frem til siste kneika, som er bratt Fra Sjusjøen til posten er det ca. 5 km. idrettsanlegget Veldre sag men kort! Posten henger på brann- For å gjøre dette til en rundtur kan du følge (skiltet). (fra Br.dal sentr. hytta på Natrudstilen (958 moh), løypa videre over Mostfjellet og Sollifjellet, og ca. 13 km). Gratis parkering. som er et fl ott turmål med fantastisk deretter gå ned til høyre i løypenettet mot Sju- utsikt. Brannhytta er åpen for serve- sjøen. Det er også en mulighet å ta post 1 og 2 Gå ut turløypa på østsiden ring enkelte dager. Turen hit er ca. 7 på samme tur. Andre utgangspunkt for turene er av stadion. Følg løypa over km. Se løype-/prepareringsstatus på f.eks. Ljøsheim og Grunnåsen. Se de ulike løype- Rognåsen mot Revhibakken http://skisporet.no/hedmark/sjusjoen alternativene og løype-/prepareringsstatus på og videre mot Danseråsen. På sørsiden av Natrudstilen ligger Sju- http://skisporet.no/hedmark/sjusjoen Posten ligger langs løypa, sjøen skisenter (alpinbakke). Posten øst for Danseråsen og nord kan dermed nås med slalåmski, dersom du tar fjellheisen helt til topps! for veien til Kluftmoen. Se www.sjusjoen-skisenter.no Distansekort på nett: Løypene er skiltet og turen hit er ca. 5 km. Retur kan En ny nettversjon «Distansekort på ski for gjøres samme vei eller ved barn» er nå utviklet av Norges Skiforbund. at du at går en runde i en Her kan alle barn (0-13år) registrere skikilo- av de mange oppkjørte løy- meter. Vi håper skipostene vil være en moti- pene i området. Se løype-/ vasjon og inspirasjon til også å benytte dis- prepareringsstatus på tansekortet. Se mer på www.distansekort.no http://skisporet.no/ Veldre sag Vei fra Br.dal Foto: Margrete Ruud Skjeseth Ruud Foto: Margrete hedmark/veldresag

Post nr 3 – Godlidalshytta (Åstdalen) Post nr 5 – Brumundkampen (Hedmarksvidda) Anbefalt utgangspunkt for denne Utgangspunkt for denne turen er p-plass i Skvaldra hytte- turen er fl ere og avhengig felt i Åstdalen. Kommer du med av hvor lang skitur du øn- bil fra E6, kjør mot Brumunddal sker å gå. Kommer du med sentrum ved Vegkro/Esso 24 t. bil fra Hamar/E6 (Vienkrys- I første rundkjøring i sentrum, set), kjør mot Ingeberg og ta til høyre og 3. til høyre i Gåsbu. Kjør gjennom bom- neste rundkjøring. Følg B. Lang- men på Gåsbu (vegavgift) moens veg ca. 0,7 km og sving og videre innover. Parkering høyre inn på Narudvegen. Følg på Brumundsætra (ca. 15 Foto: Trond Lillebo Foto: Trond skilt mot Åstdalen og Brumund km fra Gåsbu). Parkeringsal- sag (bomavgift). Kjør videre mot ternativ både på Nybusætra Fellesinformasjon Hamarseterhøgda, Åkersætra og Kveådammen. Da følger 5 Skipostene er laget etter modell fra Turposter på Hedmarken 2012 (sommerposter) der vi og Kvarstadsætra og nordover du løypenettet mot Målia fi kk god respons og deltagelse. Vår erfaring er at god turinformasjon gir et lite «puff» til å langs elva til du har kjørt over (lengre turer) før du går komme seg til turmål man ikke kjenner så godt fra før. brua (Åstaelva) og ta første vei mot Brumundkampen. til høyre mot Skvaldra. Denne Skipostene står ute fra lørdag 22. desember og er en julegave til ALLE skiglade veien kjører du så langt du kom- Fra parkering på Brumund- – store og små! Postene tas inn 22. april så du velger selv når du ønsker å ta turene. mer (totalt ca. 45 km fra Br.dal sætra følger du skiløypa Det er laget et eget kartutsnitt med tilhørende turbeskrivelse som viser turforslag fra sentr.). Alternativ rute er Moelv, Fra Brumunddal mot Sjusjøen. I krysset et- parkering til posten og gjerne litt mer. Alle postene ligger ved oppkjørte skiløyper. Næroset, Ljøsheim, Kvarstad- ter ca. 1 km tar du til ven- Skiløypene blir sporet med GPS hver gang de blir kjørt og statusen vises på nettsiden sætra og nordover i Åstdalen. stre mot Brumundkampen www.skisporet.no (fi nnes også som app). Link til det aktuelle skiområdet fi nnes i tur- Merk at Birkebeinervegen som går fra Sjusjøen til Østerdalen (forbi Øvre Åstbru) er vinterstengt. (826 moh). Posten henger beskrivelsen ved hvert kartutsnitt. Her kan du fi nne status for løypene du planlegger på veggen til Brannvakt- å gå. Kanskje er det fl ere løyper/runder du kan ta i samme område. Skiløypa starter på parkeringsplassen innerst i Skvaldra hyttefelt. Løypa er skiltet og går i slak hytta (åpen hytte) med oppoverbakke gjennom hyttefeltet og videre innover myrene. Ta til høyre i første løypekryss, fl ott utsikt til alle kanter! Utdeling av kartbrosjyren skjer i servicekontorene i Løten, Hamar, Stange og Ringsaker over Skvaldra-elva og oppover mot Godlidalshytta. Hytta ligger på snaufjellet med utsikt mot Ønsker du å gå en runde, kommuner, HHT-butikken i Hamar, sportsbutikker i området og betjente bommer og serve- vest til Sjusjøen og nordover til Rondane og Jotunheimen. Turen fra Skvaldra til Godlidalshytta kan du følge løypa fra Brumundkampen vest – og sørover, før den igjen vender nord – og øst- ringshytter. Pdf av denne trykksaken vil også være tilgjengelig på www.hht.no og de tre er ca. 3 km. Hytta er låst med DNT standardnøkkel og har 5 sengeplasser. Kombiner gjerne med over mot Brumundsætra igjen. Hele runden er ca. 5 km. Brumundkampen kan også nås fra Voll- kommunenes nettsider. Hver tur blir også lagt inn som turforslag på www.ut.no en overnatting! Se http://ut.no/hytte/godlidalshytta. Litt utpå vinteren blir også Godlidals- koia (16-17 km). Se veibeskrivelse til Vollkoia (post 6). Denne løypa går om Blåmyrkoia, Bok- runden (9 km) og løypa over fjellet til Øyungen kjørt opp. åsen og Kjeltåsen. Se løype-/prepareringsstatus på http://skisporet.no/hedmark/hedmarksvidda Kartutsnittene er i målestokk fra 1:50.000 til 1:75.000 Se løype-/prepareringsstatus på http://skisporet.no/hedmark/astdalenturloyper