Reisverslag 2009

27 mei – 3 juni 2009

Sybrand Jissink & Johanna bij de Leij

Weekje er tussenuit voor klussen in ons eerste huis mei 2009

Dit verslag is geschreven in 2017 aan de hand van herinneringen en foto’s op een vergelijkbare wijze als in 2016 het verslag van Kroatië 2008 is geschreven. Vanaf 2010 is Sybrand structureel reisverslagen gaan maken.

In 2009 hebben Sybrand en Johanna vlak voor 1 maart (voor 1 jarig jubileum van de relatie) een huis gekocht, vlak nadat Johanna bijna 4 maanden is gaan reizen in Australië en Nieuw- Zeeland. De sleutel van het huis krijgen we op 19 juni 2009 en de hele zomer staat in het teken van klussen. Ondanks dat we eigenlijk meer met het huis bezig zijn dan met vakantie vieren, gaan we eind mei 2009 even een weekje naar Portugal, waar Johanna al wel is geweest – ook in de - en Sybrand nog niet. De Peugeot 206 waarin we een jaar eerder mee naar Kroatië gingen, is inmiddels verkocht vanwege de reis van Johanna.

Groningen – Faro - Albufeira woensdag 27 mei 2009

In het holst van de nacht brengt de Mazda 323 ons naar autohotel Rijsenhout om vandaar een shuttle te krijgen naar Schiphol. Rond 3 uur zijn we op Schiphol en iets na 5 uur vliegen we richting Faro. Vanaf Faro is er een bus geregeld richting Albufeira en worden we vlakbij ons leuke huisje afgezet, nabij The Strip. Anno 2017 heet het restaurant onder ons huisje The Wander Inn, destijds Geordie Pride geheten. De eerste dag bestaat uit het verkennen van de omgeving, wijn inslaan, een wandeling naar het strand en natuurlijk lekker uit eten gaan.

Stranddag Albufeira donderdag 28 mei 2009

Vanwege een enorm korte nacht, komen we langzaam op gang en genieten we van het Portugese weer. We hebben afgesproken met de reisorganisatie en bezoeken een terrasje met andere Nederlanders. Al meteen hebben we niet een al te hoge pet op van de Nederlandse meisjes die ons komen vertellen wat we hier allemaal kunnen gaan doen. De info over een auto huren is echter wel handig en we regelen alvast een autootje.

Die middag relaxen we op het strand waar we wandelen naar de mooie rotsen. Het is een relatief korte eerste stranddag maar goed om onze witte huidjes alvast even aan de zon te laten wennen. Na het douchen, wandelen we naar het oude gedeelte van Albufeira en dat is nog een behoorlijke wandeling. Ergens na 22 uur vinden we een gezellig terrasje om te genieten van Portugees eten en lokale wijn.

Lagos, Sagres, , Portimao vrijdag 29 mei 2009

Op onze liefjesdag gaan we een tripje maken per huurauto. De verhuurder heeft een Peugeot 108 voor ons in petto en spreekt de woorden: “This s a very economic car”. Het is de eerste keer dat we samen op vakantie een auto huren en zou zeker niet de laatste keer zijn. Het rondrijden bevalt ins dan ook uitstekend. De eerste stad die we bezoeken is Lagos, het stadje waarnaar de Nigeriaanse miljoenenstad is vernoemd.

Na ruim een uur toeven in Lagos rijden we verder naar de uithoek van Europa: Sagres. Alhoewel het vaste land bij Lissabon verder Westwaarts is, is Sagres toch echt wel een uithoek van Europa; het meest zuidwestelijke punt. Vanaf de indrukwekkend rotsen kijken we richting Afrika en Amerika. Vele Portugese zeevaarders hebben de zeeën getrotseerd en dat voel je als je op de rotsen staat en over de oceaan gluurt.

Vanuit Sagres rijden we via , Marmelete naar Monchique. Daar wandelen we even rond om vervolgens verder te rijden naar Portimao. We hadden al gelezen over ooievaars die op schoorstenen zouden broeden, maar onze verwachtingen worden overtroffen. Op elke schoorsteenpijp en zelfs op kranen zitten ooievaars te broeden; een geweldig gezicht. Je zal bijna denken dat al die ooievaars inspirerend zouden werken, maar voor ons zal gezinsuitbreiding nog wel aardig wat jaartjes duren. In het stadje dineren we bij een terrasje vlakbij de haven en grote bruggen. We zijn die avond laat thuis maar nemen er nog een lekker wijntje op.

Strand, zwembad zaterdag 30 mei 2009

Langzaam komen we deze dag op gang nadat we in de middag brunchen op ons balkon. Via The Strip wandelen we naar het strand om foto’s bij de rotsen te maken en toch nog even een paar uurtjes van de zon te genieten. Eerst op het strand en tot na 19 uur bij het zwembadje aan ons complex. Top chef-kok Sybrand tovert een pasta op tafel die romantisch en uiteraard met een wijntje op ons balkon wordt verorberd.

Avondje op stap zondag 31 mei 2009

Nadat we overdag strandstoelen hebben gehuurd, op de laatste dag van het “Mei tarief”, besluiten we om de volgende dag een motor te huren bij de overburen van Vespa Rent. Sybrand heeft sinds 2008 het motor rijbewijs en kan niet wachten om voor het eerst ooit een motor te huren in het buitenland. ’s Avonds gaan we stappen in de straat The Strip. We tikken redelijk wat shotjes weg en hebben een gezellige avond samen.

Dagje relaxen ipv motorrijden maandag 1 juni 2009

Voor Sybrand is op deze speciale datum (zou zes jaar later blijken) de grote dag aangebroken, althans... dat was het idee. Door de vele shotjes zijn we behoorlijk brak en later dan was gepland. Johanna wil niet spelbreker zijn en is desnoods bereid achterop te gaan zitten met het risico om over te geven. Sybrand voelt zich ook niet optimaal en verstandig als hij is, vraagt hij zich af of motorrijden in de bergen wel een goed idee is. Natuurlijk probeert Sybrand het nog over een andere boeg te gooien, dat het vooral Johanna is die niet capabel is om achterop te zitten. Uiteindelijk is Sybrand niet te trots om toe te geven dat een dagje uitstel van de motorhuur best verstandig is.

We slenteren langs winkeltjes, gaan naar het strand, huren stoelen voor het dubbele tarief vergeleken met mei en hebben een enorm relaxte dag. Verder sparen we ons een beetje voor de dag erna want Sybrand heeft dat motorrijden natuurlijk niet uit zijn hoofd gezet.

Motortripje Tavira, Faro, Alte dinsdag 2 juni 2009

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Zo fit als een hoentje en enthousiaster dan enthousiast gaat Sybrand naar de overburen voor het daadwerkelijk huren van een motor. Er zijn behoorlijke bergen in de omgeving en tevens slechte wegen. Een sportmotor wordt afgeraden, zeker met een passagier achterop. Bij de vraag naar een motor met 250 cc zegt de eigenaresse van de zaak “If you drive a Honda CBR 600 than this wil be a moped for you”. Daarom valt de keuze op een gloednieuwe Honda Transalp 700. De banden zijn net gloednieuw gemonteerd en de verhuurster raadt aan eerst een stuk vlak te rijden voor de bergen, aangezien ze nog glad zijn. Daarom pakken we een beetje saai eerst de snelweg naar Tavira, het Venetië van de Algarve.

In Tavira, op 25 km van de grens met Spanje, is onze eerste stop. Het is een mooi stadje met inderdaad best veel water en mooie bruggen, maar het komt niet echt in de buurt van Venetië, waar we een jaartje eerder waren. Op het terras strekken we onze benen even en pakken een ouderwetse, papieren kaart om de route uit te stippelen. In het stadje maken we uiteraard een stadswandeling langs het water en door de parken.

Vanuit Tavira cruisen we verder vrij dicht langs de kust en door het prachtige natuurpark Ria Formosa. We zien veel vogels zoals kluten en ganzen, maar ook schildpadden. In Faro, de hoofdstad van de Algarve, is het programma vergelijkbaar met Tavira: terrasje, wandeling door de stad en met de motor naar het strand. We bezoeken het Estádio Algarve waar op 26 juni 2004 Nederland historie schreef toen er voor het eerst sinds mensenheugenis een penaltyserie werd gewonnen op een eindtoernooi. Arjen Robben maakte de winnende goal tegen Zweden.

Na ons bezoek aan Faro trekken we richting de bergen noordwaarts. We maken een schitterende route en de Transalp, die redelijk sloom is, maar laat zien waarom deze geschikt is in de bergen. Met veel koppel, stuwt hij ons moeiteloos omhoog over de steile weggetjes. Sybrand is helemaal happy met deze eerste buitenlandse motorrit.

In het pittoreske Alte frissen we ons even op bij de waterbronnen en wandelen we langs het riviertje. Er zijn ganzen, eenden met jongen en andere vogels. Vanuit Alte rijden we over enkele prachtige bergwegen met schitterende uitzichten, een enorme dam, sinaasappelbomen en een slang die meer dood dan levend midden op onze weg ligt. Na een hap eten rijden we terug naar Albufeira en rijden de motor langs The Strip. We hebben nog genoeg energie over om de laatste avond goed af te sluiten.

Douchen, omkleden en optutten… we zijn klaar voor een stevig avondje stappen. Bij elke kroeg nemen we een shotje en kleurrijke Big Dicks gaan vlot naar binnen. Van de rest van de avond herinneren we ons niet al te veel, maar het werd laat en Johanna waren de vele mixjes iets te veel. Als je ons 10 jaar later vraagt wat tijdens onze vakantie de avond was waarop we het meest hebben gedronken, dan staat er een cirkel om 2 juni 2009.

Uitbrakken op het strand en naar huis woensdag 3 juni 2009

Met een zonnebril op en aan de thee komen we langzaam maar zeker weer bij onze positieven. Een laatste middag strand is alles wat ons rest. Sybrand trekt ‘traditioneel’ op de laatste vakantiedag zijn meest sexy zwembroekje aan en we maken vele foto’s op het strand en bij de rotsen. Na het inpakken van de koffers worden we met de bus opgehaald en keren huiswaarts. Eenmaal geland, bellen we het autohotel, maar zij komen pas als we de koffers hebben. Dit gaat vlot, we bellen weer en vervolgens moeten we nog een tijdje wachten.

Ondanks dat het super jammer is dat het weekje zon er weer op zit, kijken we meer dan ooit uit naar de periode na de vakantie: over een week of twee krijgen we de sleutel van ons eerste huis! Met die gedachten sluiten we onze eerste gezamenlijke vliegvakantie af.

Samenvatting:

- De Algarve is ook voor het hoogseizoen een heerlijke plek voor een zonvakantie - Zowel motor rijden als een auto huren is ideaal om de omgeving te ontdekken - Albufeira heeft een oud en een nieuw gedeelte: het oude is authentieker en het nieuwe is The Strip en in Las Vegas stijl met veel cocktails - Naast Albufeira kent de Algarve meerdere leuke plaatsen zoals Tavira en Portimão - De rotskust bij Sagres staat prima op een bucketlist