1 Strender og kystperler 2 Route 8 3 Utsikt i og Bøensbakken 4 Vakre Lista på småveier H 2 2B

A I O J G 4 2 K 2B 3B 1B E A 3B N 4B M B 1 I F 3 C En småvei-variant av det klassiske 8-tallet forbi mange J D severdigheter og spor av amerikansk arbeidsutvandring Gradering: Krevende. 43 km, 495 m stigning Familievennlig tur til flotte badeplasser, K Underlag: Gode asfaltveier og noen gruspartier L langstrakte strender og historiske steder Trafikk: En del trafikk på fylkesveiene. Mange rolige partier Gradering: Enkel. 6 km til C , 8 km til D og E , 100 m stigning til C Tips: Velg retning som gir medvind langs kysten. 4 4B Underlag: Fortau, gang- og sykkelvei, asfaltvei etter C Fra sentrum opp Kirkegaten og inn Sundeveien. Til høyre 3 P Trafikk: Lite. Noe langs veien etter Husebysanden ved rutebilstasjonen ned til Frelsesarmeen. Til høyre inn på grusvei M Tips: Velg strand med ly for vinden. Badehuset og langs Mosvoldtjønn, sving til høyre ned Øygardsveien og kryss Lomsesanden har best ly for vestavind over Fv43 ut til småbåthavna. Følg Fv43, ta inn til Bilandsfeltet og Naturskjønn runde fra hav til hei og langs det unike kystslandskapet på Lista Fra Farsund by på fortau langs Strandpromenaden, forbi Badehuset hold til venstre på gang- og sykkelvei som fører gjennom Høyland og Kjørestad. Gang- og sykkelvei fra rundkjøringen til Lunde og ned byggefelt til . Her følger du skilting til Lista Museum med Gradering: Ekspert. 41 km, 682 m stigning Friluftstunet i Vanse. Fortsett rundt Brastadvannet og ut på Fv463. Underlag: Mest grusveier. Litt asfaltveier og flere stipartier til venstre til langstrakte Husebysanden. Asfaltvei videre til Rundtur på gamleveien i Herad og Bøensbakken Lomsesanden. Her er det også en gruslagt turvei i skogen. Fort- Til høyre i Ore og til høyre opp mot Hervoll, Hervoll Mølle og Nord- Trafikk: Lite trafikk. Turen følger kyststien fra Verevågen til Kviljo Gradering: setter du videre opp asfaltveien kan du ta til høyre mot Loshavns berg Fort. Ned mot Langåker og ut mot Verevågen på grusvei og Krevende. 19 km, 595 m stigning Tips: Mange fine raste- og badeplasser langs kysten historiske hvite trehusbebyggelse eller rett fram til bade- gruslagt turvei til Lista Fyr. Forbi Listeskøyta kystkultursenter på Underlag: God asfaltvei, 5,5 km grusvei i Bøensbakken og rasteplassen Paradisbukta. Avstandene er én vei. Borhaug og videre forbi Bausje tilbake til Vanse. Der tar du til høyre Trafikk: Noe trafikk på Fv465, ellers lite Fra parkering i Hanesund langs Helvikfjorden, over broa i mot Lunde og passerer Badehuset inn mot Farsund. Tips: De første bakkene opp fra Hanesund og deler av Straumen mot Hetland. Forbi Vanse skole og til høyre mot Bøensbakken er bratte. Sjekk bremsene! 1B Strandtur til Havik. Enkel. 9 km, asfalt og grusvei 2B Vanse, Fortet og Fyret. Middels. 23km, 199m stigning Tomstad, jevn stigning opp i heiene til Heskestad, der du tar til Fra Lunde fortsetter du opp grusveien forbi Huseby kongsgård Vestre delen av Route 8. Parkering ved Vanse kirke. Fra Vanse om Fra parkeringen i Hanesund til høyre mot Bjørnestad før tunellen. venstre ut til kysten forbi Jøllestø, til høyre mot Langåker til Stave, med historie fra vikingtiden. Unngå trafikk ved å følge traktorveien Ore og Nordberg Fort til Lista Fyr, Borhaug og Bausje tilbake til Flott utsikt i bakkene. Forbi tre vann og ned til Åptafjorden og og ut mot Verevågen. Følg kyststien på turvei til Lista fyr. Sving rett fram og til høyre på Vanse. Mest asfaltvei, noe grusvei. Trafikkert på Fv43. Sande. Kryss over Fv465 forbi Herad kirke, ta gamleveien opp Kjer- utom Borshavn og Listeskøyta kystkultursenter på Borhaug og asfaltvei ut til hovedvei. ringdalen og til høyre inn grusveien før tunellen. Flott utsikt ned Tjørveneset før Bausje. Sti og grusvei gjennom Marka skytefelt, sti Her kan du følge grusvei til Bøensbakkene. Flatt og idyllisk forbi Straumen tilbake til Hanesund. langs Østhasselstrand mot Kviljo, der du forlater kyststien. Grusvei Havik med sine langstrakte videre, kryss over asfaltveien og opp grusveien over Grimsby. Til hvite strender. 3B Framvaren rundt. Ekspert. 44 km, 1175 m stigning høyre på Rv43 og til venstre inn Fv465 tilbake til Hanesund. Fra Hanesund, velg mellom gruslagte Bøensbakken eller god asfalt 4B til Sande. Fortsett på Fv465 mot Åpta, der du tar til venstre opp Helvik, Maberg og Kviljo. Middels. 20 km, 316 m D grusveien mot Grimestad og til venstre mot Listeid. Asfaltvei videre stigning. Start i Hanesund som rute 4. I bakkene etter Vanse opp til Heskestad, til venstre på grusvei mot Gullsmedbakk og skole, ta til venstre asfaltvei forbi Helvik tilbake til Hanesund. Trafikkert fra Sande til mot Maberg, kryss E Åpta. over mot Østhassel der du kommer inn Foto: Tore K. Haus L på rute 4 igjen. C Asfalt og grusveier, lite trafikk. J G K G Foto: Tore K. Haus

I N B A Foto: Tore K. Haus Foto: Tore K. Haus

M O RUTER: TURSYKLING 1 Strender og kystperler 1B Strandtur til Havik 2 Route 8 FARSUND 2B Vanse, fortet og fyret LISTA OG HERAD 3 Utsiktstur i Herad og Bøensbakken 3B Framvaren rundt 4 Vakre Lista på småveier 4B Helvik, Maberg og Kviljo Høydepunkter: A Badehuset B Husebysanden C Lomsesanden N D Loshavn 4 3B E Paradisbukta skjærgårdspark 3B F Havik G Brooklyn Square, Vanse H Nordberg Fort I Lista Fyr 3 J Borhaug og Listeskøyta kystkultursenter K Bausje O L Bøensbakken M Straumen Naturreservat Alle kart: © KartverketAlle kart: H N Listeid brygge Farsunds unike natur, historiske bebyggelse og L langstrakte kyst er meget godt egnet for sykling. En O Jøllestø havn sørlandsperle som overrasker og imponerer. Sykkel- P Kviljo 4 turene er gradert etter nasjonal standard, umerket og satt sammen etter tema, underlag og trafikk. 3 Stedsnavn i turbeskrivelsene med uthevet skrift viser til vegskilt. GOD TUR! 4B M I Farsund Turistinformasjon Tlf. 38 38 21 15

2B 4 J

2 G

Strand 2 Severdighet K 2B Utsiktspunkt A Parkering Matservering Øvrige fotoØvrige og layout: Lister Friluftsråd 2 4 Enkel. Lett tur 1 E P Middels. Middels lett tur 1B B Krevende. Middels krevende tur F 0 1 2 km C Ekspert. Krevende tur D